Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Geen "grote mensen feesten" meer

Vanaf dit jaar doen we om bepaalde redenen geen grote-mensen-feest meer voor onze kinderen als ze jarig zijn. Óf ik ben de dag erna nog 3 uur knaks van de muur aan het bikken, óf je nodigt er 30 uit en er komen er 4 (dat is nog vervelender). De eerste jaren was heel leuk, maar ik vind het nu wel mooi geweest. Het is ook niet dat ze gehecht waren aan het bezoek, ze zien onze vrienden amper, het ging gewoon om de drukte.
Alleen voor familie is ook niet echt een optie, dat is alleen mijn moeder
We gaan het nu dus anders aanpakken. Op de vrije dag voor of na verjaardag gaan we er leuk op uit met het gezin. Zoontje (wordt 9) heeft gekozen voor lasergamen met z'n vieren, daarna lekker Mac Donalds en thuis nog film ofzo. Erg leuke dag voor hem.
En allicht nog een kinderpartijtje voor zijn vriendjes.
Vinden jullie dit zielig? Ik ben vanuit huis niet anders gewend, ik had ook nooit een grote mensen feest, maar ik heb niks gemist.
Mijn kinderen vonden de grote mensen feesten altijd geweldig, dus het is even wennen voor ze. Maar hopelijk geen jeugdtrauma ofzo, er komt iets leuks voor in de plaats toch.

dc

dc

04-10-2016 om 22:59

weet niet beter

Wij wonen in het buitenland. En doen dus nooit grotemensen feesten. Ik geloof niet dat ze het missen. Zelfs nooit bij stilgestaan zelfs, tot nu!

Wilgenroosje

Wilgenroosje

05-10-2016 om 07:14

Knaks?

Komen er bij jou grote mensen op bezoek die knaks tegen de muren plakken? Ik zie het helemaal voor me. Ik had een oom die het presteerde dat de plak ananas die hij at, aan de muur hing. Maar dat was gelukkig bij tante thuis.

Van dat soort dingen hebben wij juist "last" als het kinderfeestje is geweest. Een bitterbal tussen de bank, of een lolly op de deurmat of zo. Maar na ons grote mensenfeestje is alles juist al lekker opgeruimd als iedereen de deur uit is. Zijn er altijd wel een paar die de vaatwasser helpen inruimen en een doekje over de tafel halen. Ik moet wel toegeven dat de grote mensen die op onze kinderverjaardagen komen wel voor een groot deel familieleden zijn. Maar...onze vrienden smeren ook niet met knaks en als ze niet komen horen we dat altijd ruim van tevoren.

Wel een leuk idee trouwens, hoe jullie het nu gaan doen. Doe gewoon waar jullie je goed bij voelen.

40er

40er

05-10-2016 om 07:27

Ik snap het heel goed!

Hier ook heel lang gehad dat ze niet meer kwamen opdagen! Nu nodigen we niet meer uit en komen ze spontaan langs (maar goed, dat is een heel ander verhaal )
Ik vind jullie idee top! Kind krijgt lekker aandacht, gezellig samen weg, helemaal leuk toch!

Hemf

Hemf

05-10-2016 om 09:18 Topicstarter

Haha Wilgenroosje

Dat deden de kinderen van al die volwassenen dus. Niet letterlijk Maar echt opgelet werd er niet, dus flinke zooi altijd (vonder ik tot voor kort een teken dat het gezellig was geweest, maar op een gegeven moment was ik er klaar mee. Ik word oud en saai ). Maar aan de volwassenen had ik ook genoeg rommel hoor.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

05-10-2016 om 09:57

Haha femh

Wat klungelig. Nooit aan de kinderen van die grote mensen gedacht.

Onze familie en vrienden zitten grotendeels niet meer in de hele kleine kinderen, dus die vertrekken met z'n allen naar zolder om te gamen. Komen af en toe de trap afstormen voor chips en drinken, maar verder weinig last van.

Ik weet inderdaad nog wel, uit de tijd dat ze klein waren, dat er eentje de gewoonte had om met één been op de grond te staan en en haar andere voet, met modderige schoenen, tegen ons behang aanzette, om zo gezellig staand te kletsen. En dat je je best deed met de boodschappen, maar dat je dan toch net de verkeerde snoepjes had gekocht. En pakjes drinken, die uit het houdertje gehaald werden en dan niet aan de flapjes werden gepakt maar waar lekker in geknepen werd, zodat alles kleefde. En dat je dan de verjaardag daarna maar bekers neerzette, waarvan er dan ook weer minstens eentje omviel, boven de tijdschrijftenmand die onder de salontafel staat.
Je hebt gelijk. Het was best vervelend af en toe.

Ik zou zeggen lekker doen waar je zin in hebt. Klinkt leuk!

Kaaskopje

Kaaskopje

05-10-2016 om 10:09

De kunst is ook wel een beetje

dat je ongelukjes voor bent. Als je weet dat tijdschriften gevaar lopen, haal je die weg. Een emmertje water klaarzetten voor als er iets valt. En je huis erop inrichten als je kleine kinderen hebt. Wij hadden leatherlook banken, een vloer waar vocht op kon vallen. Vanaf dat dochter 1 kon kruipen en lopen, gingen de onderste planken op de schop, zodat ze daar geen dingen stuk konden maken.

Wij nodigden nooit nadrukkelijk mensen uit. Bij dat systeem is het wel een beetje lastig met hoeveel taart je moet halen, dus we aten regelmatig nog een paar dagen taart. (En dat vond ik toch erg! )Later hebben we afgesproken dat het volledig over was met het vieren van verjaardagen in grote kring, maar toen waren de diverse kinderen al wel 18+. Alleen opa en oma kwamen nog trouw. Helaas is dat inmiddels ook over.

Hemf

Hemf

05-10-2016 om 11:05 Topicstarter

Het

Was ook jaren altijd wel gezellig, ondanks de zooi. Maar ik merk ook aan mezelf, hoe groter de kinderen worden hoe voller de gezinsagenda. Dus dan geef ik zelf ook niet vaak meer prio aan een kinderverjaardag. Toen alle kinderen peuters en kleuters waren was elk feestje nog welkom , en de kinderen nam je gewoon mee en die gingen met z'n allen spelen.
We hebben leuke vrienden, maar geen hechte groep waarbij de kinderen elkaar goed kennen (wat klinkt dat gezellig bij anderen!). Dat geldt maar voor 2 of 3 stellen. Dus de meeste kinderen willen niet meer mee, en als ze al meekomen zoeken ze niet echt contact met elkaar, maar gaan op de bank zitten met hun telefoon en vragen wanneer ze weer weggaan. Dat mag hoor, maar daar hoeven we het dus niet voor voort te zetten. Ik vier nu liever mijn eigen verjaardag wat vaker, met dus alleen volwassenen, die dan ook echt met plezier komen
Nou ja, gewoon wat mijmeringen. Heb af en toe wat moeite met afscheid nemen van een periode

Dees

Dees

05-10-2016 om 11:12

nou ja

Nou ja modderschoenen komen bij ons het huis niet in, bekertjes drinken kunnen best opgedweild worden en het is maar 1 keer per jaar (per gezinslid natuurlijk) dus prima.

Ik ben alleen zelf nog in de fase dat er nog geen kinderfeestjes zijn. Mijn neefje is niet zo lang gelden 5 geworden en op het volwassenenfeestje werden ook klasgenootjes uitgenodigd (mooie was wel dat het feestje in een speeltuin werd gehouden). Hij heeft het echte kinderfeestje niet gemist, hoewel sommige ouders van de kinderen verbaasd waren dat het geen kinderfeestje was.

Dees

Dees

05-10-2016 om 11:12

nou ja

Nou ja modderschoenen komen bij ons het huis niet in, bekertjes drinken kunnen best opgedweild worden en het is maar 1 keer per jaar (per gezinslid natuurlijk) dus prima.

Ik ben alleen zelf nog in de fase dat er nog geen kinderfeestjes zijn. Mijn neefje is niet zo lang gelden 5 geworden en op het volwassenenfeestje werden ook klasgenootjes uitgenodigd (mooie was wel dat het feestje in een speeltuin werd gehouden). Hij heeft het echte kinderfeestje niet gemist, hoewel sommige ouders van de kinderen verbaasd waren dat het geen kinderfeestje was.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

05-10-2016 om 11:18

Een keer per jaar voor iedereen tegelijk?

En dan een tuinfeest?

Is dat geen mooie tussenweg?

Hemf

Hemf

05-10-2016 om 12:04 Topicstarter

Ginny

Best leuk idee idd

Kaaskopje

Kaaskopje

05-10-2016 om 12:15

Femh

Wij hebben ook overlegd met de kinderen. Voor mij is altijd leidend geweest of zij het nog leuk vonden als er veel visite kwam. Ik liet het niet van mijn prioriteiten afhangen. Je kinderen zijn naar verhouding maar kort onder jouw dak, je kunt nog járen bij hun op de bank aanschuiven.

Sommige dingen van wat ik doe, komt voort uit hoe ik bepaalde dingen als kind heb ervaren. Toen ik 13 jaar was, werd mijn verjaardag heel achteloos naar een andere dag verzet, omdat mijn ouders op die dag een cursus-les hadden. Dat vond ik wel overkomelijk maar niet leuk. Des te erger was het toen ze weer thuis kwamen met 'nah, dat hadden we ook best kunnen missen, zo interessant was het niet!' Toen baalde ik wel enorm. Ik hechtte nog erg aan mijn verjaardag en aan hoe dat gevierd werd. Dus... mijn kinderen gaan voor op dat soort dagen, tenzij ik ziek, zwak of misselijk ben.

Kaaskopje

Kaaskopje

05-10-2016 om 12:17

Oh ja

heb ik ooit al eens tegen jou gezegd dat je nick de initialen van mijn dochter zijn? )

Wilgenroosje

Wilgenroosje

05-10-2016 om 13:26

Dees

Die modderschoenen zijn lastig in de gaten te houden hoor, als een bende kinderen in- en uitrent. Speeltuin, ff wat drinken, trampoline, chips eten, voetballen, plassen. Ik weet niet hoe dat bij anderen gaat, maar hier schoot er toch regelmatig een kind met niet al te schone schoenen naar binnen. We hadden geen schoeninspecteur bij de achterdeur staan.

Maar goed, hier zoals al gezegd, inmiddels vooral pubers, die het leuk vinden om elkaar op een "kinder"verjaardag te zien. lekker met elkaar naar zolder verdwijnen en...inmiddels ook zover zijn dat ze uit zichzelf hun schoenen uittrekken, voordat ze naar boven verdwijnen.

Maar ik kan me heel goed voorstellen dat TS het anders wil gaan doen. Klinkt superleuk.

Hemf

Hemf

05-10-2016 om 13:41 Topicstarter

Kaaskopje

Ik bedoelde met andere prioriteiten, dat ik vaak zelf niet meer naar kinderverjaardagen ga. De verjaardagen van mijn eigen kinderen hebben voor mijzelf natuurlijk wel prio. Het is meer dat ik snap dat dit voor veel genodigden geldt, dus dat ik snap dat het steeds rustiger werd. De verjaardagen blijven belangrijk, met deze invulling hoop ik dat mn kinderen mooie herinneringen houden.
Mooie initialen trouwens

stij

stij

05-10-2016 om 14:09

voor jezelf kiezen

Wij houden nooit verjaardagen van kinderen voor vrienden dus hier weten ze niet beter.Van de vrienden die wel vrienden uitnodigen voor hun kinderen hoor ik dat die feestjes altijd volwassen feestjes worden, maw niemand weet nog voor wie ze ook alweer kwamen. Familie wordt soms gevierd maar dat laten we aan thuiswonende zoon over of hij dat nog wil in september want hij is midden in de zomervakantie jarig. 99.9% wordt dat dus niet gevierd. Wel door ons op vakantie en dan pakken we wat groter uit omdat hij alleen meegaat.

Lekker doen wat je wil!

Hemf

Hemf

05-10-2016 om 14:14 Topicstarter

Stij

"Wij houden nooit verjaardagen van kinderen voor vrienden dus hier weten ze niet beter.Van de vrienden die wel vrienden uitnodigen voor hun kinderen hoor ik dat die feestjes altijd volwassen feestjes worden, maw niemand weet nog voor wie ze ook alweer kwamen"

Ja dat ook idd! Voelde een beetje raar. Zo'n opkomst en kadootje van mensen die ze 1x per jaar zien. Nou ja, alles bij elkaar voelde het dus niet meer goed.

Jaina

Jaina

05-10-2016 om 14:25

Feest

Ik ben altijd redelijk behoudend geweest met wie we uitnodigden voor de verjaardagen van de kinderen. Het moesten wel echt mensen zijn met wie onze kinderen een goede band hadden. Familie van mijn man is altijd welkom, mijn familie ook (maar daar zijn er minder van). De aantallen vallen altijd wel mee omdat het grootste deel van de familie van man niet in de buurt woont.

Daarnaast kwamen sommige goede vrienden en buren maar wederom alleen als ze echt een band hebben met de jarige.

Ik heb hele lieve vriendinnen die weinig geinteresseerd zijn in kinderen en zelden iets met onze kinderen te maken hebben. Die nodigde ik dan niet uit. Ik kan me ook niet voorstellen dat die echt zin hebben om te komen.

en verder combineer ik verjaardagen als ze bij elkaar in de buurt liggen, Ik ga niet 2 feesten in 3 weken geven. Dan geef ik liever een groter feest.

Zoveel mogelijk buiten met barbecue, lekker en makkelijk.

Winterverjaardagen zijn lastiger wat dat betreft.

De familie van mijn man houdt erg van samenkomsten en feesten dus wat dat betreft doe ik het ook wel voor hun (en uiteraard vinden de kinderen het leuk)

Als het alleen mijn familie was en vrienden weet ik niet of we echt feesten zouden organiseren. Mijn familie die in de buurt woont is alleen mijn moeder. Dus dan zou ik me kunnen voorstellen dat we alleen haar uit zouden nodigen en dan gezellig een dag weg zouden gaan.

Het is inderdaad wel een gedoe en geregel (al zijn de kinderen nu oud genoeg om veel zelf te regelen en ze vinden dat ook nog leuk) maar als het eenmaal zo ver is dan is het wel gezellig.

Dees

Dees

05-10-2016 om 16:15

Wilgenroosje

Ja misschien is het wel een verschil dat wij op verjaardagen meestal alleen maar mensen binnen krijgen die ook vaak bij ons thuis zijn. De kinderen kennen dan de procedure, bij de achterdeur schoenen uit (als ze uit de speeltuin komen dus).

Wilgenroosje

Wilgenroosje

05-10-2016 om 18:33

Klopt Dees

Het zal ongetwijfeld schelen wie er komen, maar op de één of andere manier gingen ze bij ons toen ze klein waren altijd veel meer los als ze met veel waren, dan wanneer ze alleen op bezoek waren. En ik begrijp het ook wel hoor. Als je met een hele groep lekker buiten aan het spelen bent, dat je dan als kind even snel met je schoenen aan naar de wc holt. Maar ja, dan met je schoen tegen het behang een praatje maken met een tante die je al een paar maanden niet hebt gezien, dat vind ik minder.
Maar ja, het zijn allemaal fases. Wat ik al zei, ze zijn inmiddels groot, trekken hun schoenen uit en brengen hun lege glazen naar de keuken. En ook prettig, ze gooien vrijwel nooit meer iets om.

MerelR

MerelR

05-10-2016 om 19:28

Geld

Wij zijn ook vroegtijdig gestopt met de grote mensen feesten. Zo geen zin in een huis barstens vol met mensen. De kinderen vonden dat inderdaad jammer maar toen ik doorvroeg bleken ze het toch voornamelijk jammer te vinden dat ze daardoor minder geld en cadeaus kregen. Omdat een kleiner feest minder geld kost hebben we toen de afspraak gemaakt dat ze dat geld dan wel van mij kregen of dat we met het gezin een duurder uitje deden en iedereen was weer gelukkig.

Hemf

Hemf

05-10-2016 om 19:33 Topicstarter

Merel

Haha, zo ging het hier ongeveer ook. Extra kadootje van het bespaarde geld.

Zelden gedaan

Misschien een keer of drie, als enthousiaste nieuwbakken ouder.Vier van de gezinsleden zijn in dezelfde maand jarig, 1 vlak daarvoor, en de ander rond de feestdagen. Daarom heb ik de verjaardagen gebundeld en pakken we een keer per jaar groots uit met veel eten en zelfgebakken taart. Verder vieren we het altijd in het gezin. Toen de kinderen op de basisschool zaten maakte ik altijd wel veel werk van de kinderfeestjes.

Ik heb niet het idee dat ze wat tekort gekomen zijn.

lieverdje

lieverdje

06-10-2016 om 09:35

wordt hier ook minder

vorig jaar hadden we voor de oudste, die toen 10 werd, geen 'grotemensenfeest' met veel bezoek, voor het eerst. Vond hij ergens wel jammer (vanwege de cadeaus en minder reuring in huis) maar hij wist ook niet meer zo goed wie er dan moest komen. Eerder kwamen er een aantal buren, vrienden met kleine kinderen etc. maar hoe groter de kinderen worden, hoe minder dat wordt. De kleine kinderen worden groter en kunnen niet meer zo goed met elkaar overweg, de leuke buren zijn verhuisd, dat soort dingen. Nu komt er familie (ooms en tantes), maar hun kinderen zijn inmiddels volwassenen dus die komen niet meer (allemaal) mee. Opa en oma houden niet van veel visite dus die komen op de verjaardag zelf, doordeweeks. Ik moet ook zeggen dat ik liever gewoon met vrienden afspreek, dan dat je ze maar heel kort spreekt op je verjaardag omdat het zo druk is.

Wij deden vorig jaar ook wat leuks met het gezin, prima toch? De kinderen krijgen volgens mij meer dan genoeg, wat dat betreft. Toen ik klein was had ik ook alleen een kinderfeestje voor mijn verjaardag, en opa en oma kwamen. Dat was het.

Hemf

Hemf

06-10-2016 om 22:13 Topicstarter

Lieverdje

99% mijn verhaal! Je spreekt idd niemand echt. En ik zie sommigen al niet zo veel, dan liever in klein comité

Yaron

Yaron

07-10-2016 om 10:51

klein grote mensenfeest

Hier vieren we altijd een klein grote mensenfeest, opa's en oma's, oom en tante, en een enkele neef of nicht en soms een vriendin van mij, maximaal 12 personen zijn het. En als iemand niet kan, geen probleem, ik kan ook niet altijd. Ik vind het er wel bij horen, maar wat ik hier in de buurt met kinderverjaardagen wel eens zie, het hele huis en tuin vol visite, dat hoeft voor mij niet. Met zo'n klein clubje is het gezellig, kun je iedereen aandacht geven en de jarige ook nog.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.