Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Even alleen thuis laten????

graag jullie mening hoe jullie hierover denken.
Laatst had ik een discussie met vriendin over het even alleen thuis laten van je kind. Mijn dochter is 7,5 jaar en volgens mijn vriendin zou ik haar best even alleen thuis kunnen laten als ik bijvoorbeeld even naar de friture wil die 100 meter verder op is. Ik vind haar daarvoor nog wat je jong maar ik weet zeker dat ik haar alleen kan laten, zonder st ze gekke dingen gaat doen. Maar ik durf het toch nog niet aan.
Ze is een rustig kind en luistert goed.
Welke leeftijd vinden jullie oké
Het zou gaan om denk ik een minuutje of 10 a 15.
Graag jullie mening


creabea

creabea

03-07-2015 om 17:26

ach welja joh

als jij weet dat ze geen gekke dingen gaat doen kan dat heus wel. Ik laat mijn jongste van 6 ook wel eens eventjes alleen thuis als het zo kort is.

Angela67

Angela67

03-07-2015 om 17:33

gewoon beginnen

en kijken hoe het gaat.

Jij en je dochter bepalen samen wat haalbaar is, op zich ben ik het wel eens met je vriendin maar je moet gewoon kijken wat jullie samen prettig vinden.
Je dochter vindt het misschien heel stoer en is blij met de verantwoordelijkheid. Een als ze het juist eng vindt dan kun je met haar kijken hoe ze wil oefenen. En als ze heeeeeel eng vindt dan wacht je gewoon nog even
gr Angela

Yeti

Yeti

03-07-2015 om 17:43

Tja

Ik liet mijn dochter nog niet alleen thuis op die leeftijd, maar dat wil niet zeggen dat anderen dat ook niet 'mogen'.

Katniss

Katniss

03-07-2015 om 17:43

Met 5 bleven ze hier wel een kwartiertje alleen thuis. Met 7,5 een uur of twee.

Mama1972

Mama1972

03-07-2015 om 18:33 Topicstarter

Ja Katniss

Meen je dat nou met 7,5 jaar al 2 uur alleen thuis laten?Dat vind ik wel erg lang en onverantwoord.
Ik weet natuurlijk niet hoe je kinderen zijn maar nee dat zou ik zelf nooit doen. Kinderen zijn op die leeftijd echt te jong om zo lang alleen te laten.
Maar ja iedereen is anders en ieder kind is ook anders.
Groetjes Mama 1972

creabea

creabea

03-07-2015 om 19:01

vind ik ook wel een beetje lang

maarja, dat ligt ook wel aan het kind. Hier blijft de oudste van 9 wel eens langer dan een uur alleen thuis, als zijn broertje naar zwemles moet. Veel langer alleen thuis blijven vindt hij nog niet gezellig, maar hij haalt geen gekkigheden uit. We hebben onlangs 1x beide kinderen van 6 en 9 een keer samen 1,5 uur thuisgelaten. Dat kon op dat moment even niet anders (maar we waren in de buurt); toen hebben ze duidelijke instructies gehad en lekker een film gekeken. Dat laatste doen ze niet zo vaak, dus dat is een soort van traktatie en over het algemeen zijn ze lief voor elkaar.

Katniss

Katniss

03-07-2015 om 19:53

Ik vind het wel meevallen. Als ik kijk naar de andere kinderen op school (en hun ouders) ben ik juist aan de behoudende kant. Mijn jongste (10) gaat nog naar de bso terwijl de meeste kinderen met 9 al 's middags alleen thuis zijn.
Onverantwoord is het zeker niet, anders zou ik het niet doen.

Pug

Pug

03-07-2015 om 19:58

vanaf 5

Vanaf dat de jongste 5 is blijven ze wel eens even alleen. Dan zet ik ze achter de computer, ze mogen niet naar boven en niet de deur open doen. Het langste is denk ik een half uur geweest. Meestal is het 15/20 minuten.

Barvaux

Barvaux

03-07-2015 om 20:00

Ja hoor

Ze bleven hier al eerder ook alleen thuis als we 10-minutengesprekken hadden maar nooit rond slaaptijd dus vroeg op de avond.

Noet

Noet

03-07-2015 om 22:48

ook

met 5 ben ik dat gaan oefenen en straks als ze 10 is is ze na schooltijd 3 dagen per week 1 tot 2 uur alleen thuis.
Met 7,5 was ze wel een half uur alleen als ik boodschappen ging doen.

's avonds rond bedtijd of later is ze nog niet alleen.

Ja hoor

Het belangrijkste is natuurlijk dat je dochter het zelf ook ziet zitten. Een bang kind zou ik nooit alleen thuis laten. Maar een kind dat dat prima vindt wel. Even doornemen wat ze wel en niet mag en wat ze moet doen als er iets is. Trouwens, als je maar 100 meter verderop zit kan ze ook gewoon naar je toe komen.

skik

7,5 jaar

En nog nooit even alleen thuis geweest? Dat vind ik dan best weer extreem. Je kunt een kind ook te klein houden

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

03-07-2015 om 23:21

Jongste met 6

Maximaal een half uurtje.
Al zou langer ook best kunnen, hij is er braaf genoeg voor denk ik.

Bij oudste twee was ik daar vast later mee, maar die waren ook met z'n tweeën, das niet altijd een voordeel...

tonny

tonny

04-07-2015 om 09:48

hangt erg van het kind af

en wat je kind aandurft. Het geeft een kind zelfvertrouwen even 'op het huis te passen' als je een momentje weg bent.

Maar kijk uit dat je kind niet stoerder doet dan hij/zich voelt. Bij ons zat er een tussen die het best durfde, maar achteraf meteen het buurkind bleek op te halen omdat hij het kennelijk toch ietsje te eng vond

Kinderen samen - dat is weer anders, de dynamiek tussen broers en zusjes kan erg verschillen, daar is zo niks zinnigs over te zeggen.

Tijgeroog

Tijgeroog

04-07-2015 om 09:56

Geen probleem

Ook vanaf een jaar of vier, vijf wel eens heel even alleen thuis gebleven. In het begin vaak voor de tv. Mijn 7,5-jarige blijft nu ook zonder problemen drie kwartier alleen thuis, en zou het ook niet erg vinden om langer alleen te zijn. Ik zorg wel altijd dat ze me kunnen bellen.

Half a twin

Half a twin

04-07-2015 om 14:46

wel jonger al en langer ook zeker met 7,5

Als mleder zonder auto en een partner die wel eens in het buitenland vertoeft heb ik mijn kinderen al jong wel eens een paar minuten alleen thuisgelaten.
Storm en regen als de oudste naar school moest, jongste van bijna 3 alleen thuis, oudste op het plein gebracht en meteen weer terug. Simpelweg, omdat ik het op mijn mamafiets op dat moment te gevaarlijk vond om 2 kinderen te vervoeren
2 keer in de week met mama mee naar de fysio is in de vakantie ook super saai, dus een ruim half uur samen thuis.
Jongste is helemaal makkelijk daarin, gaat boven zitten, neemt geen telefoon op en maakt geen deuren open, doet geen gekke dingen.
samen vertrouw ik ze wel, met somige vriendjes ook wel maar met sommige kinderen ook niet.
Hangt sterk van het kind af, of het zelf durft en of je er op kunt vertrouwen dat ze niets raars gaan doen.

Tijgeroog

Tijgeroog

04-07-2015 om 16:28

Geen telefoon opnemen?

Waarom geen telefoon openemen? Ik vind het juist fijn als ze dat wel doen, dan kan ik ook even naar huis bellen om het toezeggen als ik wat langer wegblijf ofzo. En het is toch ook niet zo dat er via de telefoon inbrekers of andere engerds het huis binnen komen.

Barvaux

Barvaux

04-07-2015 om 16:34

Ach ja die telefoon

Heb ik ook nooit begrepen, die deur niet open mogen doen vind ik ook al zo onhandig: Hoe vaak gebeurd het dat er een engerd aan de deur is en jij blij bent dat je zelf thuis was? De postbezorger kan aanbellen met een pakje, de buurvrouw voor iets etc. Ik voed mijn kinderen niet op met angst voor de deurbel of telefoon in ieder geval. Dan maar een risico.

mijk

mijk

04-07-2015 om 17:13

wij hebben geoefend

Met hoe bel je papa of mama en wat doe je als brandalarm gaat en toen vanaf een jas of 5 geoefend...

Mijk.

Yeti

Yeti

04-07-2015 om 18:15

Deurbel

Dat de postbezorger of de buurvrouw kunnen aanbellen, vind ik geen argument om de deur open te mogen doen, hoor. Als het kind niet alleen thuis gebleven was, maar gewoon mee was gegaan om patat te halen (of wat dan ook), was er niemand thuis geweest en was de deur ook niet open gedaan.

creabea

creabea

04-07-2015 om 21:52

deur met raam/kettinkje?

Hier hebben we altijd zicht op wie er voor de deur staat, dus dan kunnen de kinderen best opendoen voor iemand die wel bekend is. En de pakjesbezorger, dat is er maar 1 die hier altijd langskomt, dus die kennen ze ook wel. Bovendien, als je een pakje verwacht weet je dat wel en kun je je kind natuurlijk altijd wel instructies geven om alleen dan open te doen voor de postbode, bijvoorbeeld.

Maar goed, we wonen hier in een buurt waar iedereen elkaar kent, veel sociale controle, dus dat scheelt wel; 3 hoog achter in de grote stad is vast een ander verhaal.

Half a twin

Half a twin

04-07-2015 om 22:30

in het begin andere regels dan nu

In het begin deden ze voor niemand de deur open, nu alleen voor echt bekenden en opa en oma hebben een sleutel en kunnen zelf naar binnen. Telefoon opnemen alleen bij bekenden, dan komt de naam in het display te staan. Ook via de telefoon kunnen kinderen rare types tegenkomen. Heeft dochter een keer gehad, rare vragen en toen zelf bedacht dat ze op het rode knopje kon drukken. Toen was ze al een jaar of 11.

Yaron

Yaron

04-07-2015 om 23:39

verschilt per kind

De oudste bleef met 7 weleens alleen thuis en later ook wel met z'n broertje van 5. Derde is 7,5 en nog maar weinig alleen thuis geweest, simpelweg omdat er meestal wel een broer thuis is, het zou wel kunnen, maar nog niet samen met zusje van 5. De jongste zou ik niet alleen thuis laten, zij zou dat ook niet durven overigens. Ik heb ze als baby/dreumes wel slapend thuis gelaten als ik grote broer of zus naar school bracht, maximaal 3 tot 5 minuten met het huis in zicht. Maar als wakkere baby, dreumes of peuter heb ik ze altijd overal mee naar toe gesleept, niks gevaarlijks aan, een kind kan wel wat hebben. Oudste is nu 13 en past regelmatig op z'n broertje en zusje, dat gaat prima, hij is niet angstig en kan z'n zusjes gerust stellen als ze wakker worden. Als we verder weg gaan hebben we de buurvrouw als achterwacht voor als het niet zou gaan.

KikS

KikS

06-07-2015 om 09:35

beetje ot oudste op jongste laten passen?

Mijn oudste van 12 past elke week 1x op mijn jongste van 8 jaar. Ik laat ze dan 3 uur alleen van 10 tot 13 uur en het gaat altijd goed. Oudste vindt het geen probleem. Ze kijken meestal een film en gaan knutselen. Bellen als ze iets lekkers willen zoals een ijsje. Doen de deur niet open en nemen alleen de telefoon op als ik of man of grootouders bellen. Ik bel een paar keer om te kijken of het nog goed gaat. Ze vinden het leuk want er is niemand die zegt dat de tv uit moet of ipad tijd klaar is. Toch voel ik me een beetje ongemakkelijk. Ze zijn nog best wel jong. Vinden jullie een 12 jarige op een 8 jarige voor 3 uur lang alleen laten onverantwooord?

Even over ds: Ik vind 15 minuten een kind van 7,5 alleen laten wel kunnen. Zou dan wel de tv aan zetten en zeggen dat kind niet open doet als de bel gaat. Als iemand lang blijft aanbellen en kind weet niet wat te doen dan mamma opbellen. Mijn oudste belde mij laatst omdat ze de postbode zag staan met een pakje. Ze mocht toen opendoen. Ik bleef aan de telefoon en hoorde dat alles goed ging. Als ze nog zo jong zijn dan zou ik zeggen dat ze niet open hoeft te doen.

Hier ook

Ik laat alle 3 mijn kinderen wel eens rond de 15 minuten alleen thuis. Ze zijn 5, 7 en 8. De oudste blijft structureel 3x per week 20 minuten alleen thuis omdat hij op een andere school zit dan de andere 2 en hij echt niet mee wil de andere ophalen. Gaat altijd goed.

Hier gaat de tv aan, de voordeur op slot. Achterdeur open en poortdeur weer op slot. Zo kunnen ze wel naar buiten als er bv brand is, maar niet de straat op, of voor vreemden open doen (of vriendinnetjes binnenlaten om te spelen).

Hier is tot nu toe nog niks mis gegaan, en ze halen ook geen kattekwaad uit. Meestal zitten ze in nog steeds dezelfde houding als ik terug ben....

Yeti

Yeti

06-07-2015 om 09:57

Oppas

Ik zou een 12-jarige niet laten oppassen. Opas is er juist voor als er iets mis gaat. En die verantwoordelijkheid kan een 12-jarige echt niet dragen.
Als er onverhoopt iets mis gaat, loopt de 12-jarige een levenslang trauma op. Dat moet je niet willen.

Katniss

Katniss

06-07-2015 om 10:06

Samen

Vijf jaar geleden, toen waren ze 11 en 5, liet ik ze ook wel een paar uur samen thuis. Dan bleef ik wel in het dorp en kon binnen een kwartier thuis zijn. Het enige wat ze nog steeds niet willen is zelf naar bed gaan als ik er niet ben. Dat snap ik wel een beetje, dus ik vind het wel best.

Mokka

Mokka

06-07-2015 om 10:37

opendoen bij bellen

Ik heb het stiekem getest bij ze, maar dat hebben ze nooit kunnen laten...opendoen als de bel gaat.

Ik liet ze herhalen wat ik bedoelde, ging allemaal goed.
Ging naar buiten, kwam binnen een minuut weer terug, belde aan en stond oog in oog met kindlief.
Want mam, je kon wel een vriendinnetje zijn!

Met zo'n kind kun je testen tot je een ons weegt, maar ik heb haar voor haar 13e nooit graag alleen gelaten.

Oppassen nee. Samen alleen thuis is beter. Je wilt oudste niet de verantwoording geven dat er iets kan gebeuren. Dat moet je ook zeker niet zo brengen. Is er geen andere volwassene die kan oppassen of een oogje in het zeil kan houden?

Barvaux

Barvaux

06-07-2015 om 10:42

niet oppassen

Ik ben tegen oppassen op jongere brusjes omdat het nog allebei kinderen zijn. Als jongste oud genoeg is om alleen thuis te zijn kun je ze wel sámen verantwoordelijk maken maar echt oppassen vind ik gewoon geen goed idee voor de relatie tussen broer en zus. Vaak ontstaat er buiten het oppassen toch een iets andere sfeer tussen die twee.

En ja, jullie hoeven geen verhalen te vertellen van alle keren dat het goed ging, dat is een rokende-oude-opa-argument in mijn ogen. Natuurlijk gaat het heel vaak goed maar ik wil dat soort toestanden niet tussen mijn kinderen dus bedenk of jij dat risico wel wil nemen.

Ik ben er wel heel blij mee want oudste overheerst jongste sowieso zonder dat hij opgepast heeft op jongste. Ze zijn altijd samen verantwoordelijk geweest en zijn dat nog steeds en ik spreek ze er beide op aan als er iets is voorgevallen.

Ik zei ook altijd: pas op elkaar en red je broer bij brand. Niet dat ik verwacht dat er brand komt maar om duidelijk te zijn wat de bedoeling is: elkaar veilig houden en stiekem ook om te voorkomen dat de Xbox buiten staat bij een brandend huis maar ik een kind mis

elizabeth

elizabeth

06-07-2015 om 11:42

hier

mijn net 8 jarige blijft wel 2 uurtjes alleen. Vanaf een jaar of 6 -7 ivm pianoles oudste. Hij weet hoe hij moet bellen en hij doet absoluut geen rare dingen. voor een koekje belt hij nog.
Mijn oudste net 11 die blijft zeker een halve dag alleen, als het nodig is langer. Ze gaat komend jaar naar de brugklas het is dus onzinnig om haar nu nog niet alleen te durven laten.
we laten ze ook vaker samen alleen maar dan zorgen we er eigenlijk voor dat de jongste achter de pc zit. Dan gaat hij oudste namelijk niet lastig vallen of irriteren.

ik heb trouwens de deurbel getest en nee ze doen hier niet open, wel ging bij mij binnen drie seconden de telefoon. mama er staat iemand voor de deur.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.