Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Dinny

Dinny

07-03-2017 om 19:17

Eetprobleem zoontje van 6

Dean is 6 jaar en is ongeveer 1.15 en bijna 20 kilo.
Nu heeft hij een probleem met eten en het wordt steeds erger.
Het avond eten is altijd een ramp. Als hij van mij moet proeven dan geeft hij daarna gelijk ook over.
Hier een lijst met wat hij lust wb warm eten:
Bloemkool
Groente saus
Sauzcijzen worst
Vissticks
Patat
Kipnuggets
Frikandel
Pannenkoeken
Poffertjes

En dit was het, hij lust geen enkele saus en ook geen appelmoes. En om hem nu elke dag bloemkool te geven lijkt me ook niet echt lekker dan lust hij dat straks ook niet meer.
Elke week komt er wel weer wat bij wat hij niet meer lust. Van fruit eet hij alleen appels en aardbeien.
Komkommer lust hij ook.
Brood is hij daar in tegen weer wel gek op.

Ik ben bang dat hij ondervoed gaat raken want hij heeft een tijdje 22 kilo gewogen maar komt nu al even niet meer boven de 20. Heeft iemand de super tip voor ons.

Alvast bedankt


Variatie

Voorlopig zit er in elk geval genoeg variatie in de dingen die je zoon wel lust. Ik zou hem in elk geval niet meer forceren. Mogelijk zit er een allergie achter of een probleem met de structuur van sommige voedingsmiddelen. Ik zou het gewoon aan hem over laten wat hij wel en niet eet en hem aanbieden wat hij wel lust.
Ik gaf mijn kinderen overigens tegen etenstijd op die leeftijd ook stukjes rauwe groente en fruit zodat ze even wat te knabbelen hadden. Olijven gingen er ook goed in en dat hebben meer kinderen. Kiezen wat je wil kan leiden tot een grotere selectie.
Sommige kinderen hebben dat. De meesten eten bijna alles tegen de tijd dat ze 18 jaar zijn.

bertje1

bertje1

07-03-2017 om 19:50

lastig probleem

ga niet mee in het steeds minder lusten, laat hem proeven en geef niets anders in plaats van het warme eten, dus gewoon warm eten, toetje (zoals
normaal dus niet dreigen met je mag je toetje niet), verder niet-eetgedrag negeren. dan niet. krijgt vanzelf honger. Ik zou zeker ook niet meegaan in alle pannenkoeken, friet etc te vaak geven.
Geef hem goed gevarieerd brood, niet te laat in de middag nog te veel eten en dan zal het wel loslopen.
print een groeicurve uit (bij tno te vinden, google even), meet hem goed en zet deze lengte op zijn groeicurve. over een maand weer meten. Eigenlijk is het zo dat alleen als de groei afbuigt of een kind is erg lusteloos, er iets aan de hand is/ er tekorten zijn.
succes

Tango

Tango

07-03-2017 om 20:02

Niet teveel nadruk op leggen

Ik zou vooral niet teveel nadruk op het niet willen eten leggen. Dus niet dwingen te proeven, want dat werkt averechts. Zou gewoon 1 keer per week bloemkool eten en verder gewoon andere groenten. Schaaltje komkommer erbij, zodat hij dat kan pakken. En verder gewoon vlees dat hij lekker vindt. Als je dan 1 keer per week eet wat hij lekker vindt, zoals friet of pannenkoeken, dan ben je al een heel eind.
Je zegt hij lust geen enkele saus, maar dat lijkt me geen probleem. Wat bedoel je dan met groentesaus?
Eet hij naast komkommer ook andere rauwkost. Sommige kinderen vinden snoeptomaatjes lekker of rauwe paprika. Olijven zou kunnen, maar lusten ze hier echt niet hoor! Een schaaltje fruit bij de pannenkoek geeft ook weer wat vitamines.
En tussendoor ook fruit of rauwkost geven, evt. een smoothie met ijs of yoghurt.
Zou me er verder geen zorgen over maken. Hij lijkt me niet heel licht of uitzonderlijk klein voor zijn leeftijd. Maar geen idee hoe het zit volgens de groeicurve.
Verder gaven wij op die leeftijd ook vaak multivitamine. Meer voor eigen gemoedsrust w.s. maar dan heb je toch het idee dat ze wat vitamines binnen krijgen.

Geen honger

Ik zou het niet op honger laten aankomen. Dat is een straf, terwijl je voedsel echt niet op die manier wil problematiseren. Voedsel is om je lichaam gezond te onderhouden en nuttigen doe je op een plezierige smakelijke manier. Niet voor straf.
Als mijn kinderen niet genoeg gegeten hadden kregen ze later nog een broodje voor ze naar bed gingen. Naar bed met honger geeft alleen maar onrust en zorgt heus niet dat ze wel alle avondeten op tijd gaan eten.

Zon

Zon

07-03-2017 om 21:35

verder

Het eetpatroon is wel eenzijdig, ik lees niks over bijv pasta of rijst. Mijn jongste lust ook geen enkele saus maar is dol op pasta (zonder saus) met geraspte kaas. Verder vinden veel kinderen gekookte groenten niet lekker maar lusten ze wel rauwe worteltjes, snoeptomaatjes, komkommer en rode paprika.

Probeer ook eens zalm of kabeljauw te geven. Mijn kinderen vinden dat makkelijker kauwen en wegkrijgen dan vlees. Ook de zalmburger is hier een favoriet.

Om zijn gewicht zou ik me geen zorgen maken zolang hij niet veel ziek is en zijn weerstand OK is. Ik heb ook 2 lichtgewichtjes thuis (bijna 8 en 25 kg en 11 en 25 kg... dus )

BTW - ben ook benieuwd wat 'groentesaus' is.

Hanne.

Hanne.

07-03-2017 om 21:45

dubbel

Ik ben hier een beetje dubbel in. Aan de ene kant sta ik achter geen aandacht aan besteden en vooral niet dwingen maar aan de andere kant heb ik in de praktijk gemerkt dat dat niet het gewenste resultaat opleverden en dat het kind in kwestie steeds minder ging eten.

Mijn dochter heeft lang een vergelijkbaar eetpatroon gehad. Misschien nog wel slechter. Geen groenten. 3 soorten fruit, brood 1 soort zoet en 2 soorten hartig beleg, pasta en rijst. En patat. Pannenkoeken en snacks als kipfilets ed gingen er niet in.

De strategie van negeren en als je niet eet dan eet je niet resulteerde een een gezellige maaltijd met een kind dat vaakkoord geen hap at en 's morgens met gierende honger wakker werd (hoewel ze 's avonds nooit aan gaf honger te hebben). En ze ging minder lusten. Aardappels en rijst lustte ze op een gegeven moment ook niet meer.

Om een lang verhaal kort te maken. Waar 'nomale' mensen sommige dingen vies vinden, sommigen heel lekker en daar tussen een gebied hebben met dingen die ze wel lusten maar niet bijzonder vies of lekker vinden bleek zij maar 2 categorieen te kennen: heel lekker (lust ik) en de rest (lust ik niet). En voor het gemak viel alles wat nieuw was ook onder 'lust ik niet'.

Met dat in het achterhoofd hebben we onze strategie aangepast. Uitgelegd dat er meer is dan lekker en vies en uitgelegd dat eten vooral bedoeld is om je motor te laten branden en dat 'lekker' eten daarvoor fijn is maar niet noodzakelijk.

Ik zal niet zeggen dat het spectaculaire resultaten heeft opgeleverd, het assortiment waarvan ze blij wordt blijft beperkt. Maar er is wel een duidelijke verandering. Ze probeert meer en roept soms zelf. "Ik vind het niet lekker maar lust het wel. En tot nu toe blijkt er maar 1 groente te zijn die ze echt niet lust! " (en stiekem zorg ik dat er zo vaak mogelijk (ook) iets op tafel staat wat ze echt lekker vindt. Daar kook ik met plezier 2 soorten groenten voor)

Hanne.

Hanne.

07-03-2017 om 21:47

met excuses

Met excuses voor de taalfouten. Ik dacht dat ik de autocorrect in toom had gehouden. Viel toch weer tegen.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

07-03-2017 om 22:41

Het bekende loslaten

Mijn kinderen hebben vanaf de peutertijd ook zo lastig gegeten, jongste eigenlijk als baby al. Dwingen te proeven leverde vooral grote drama's op dus daar ben ik snel mee gestopt. Ik zorgde dat alle bestanddelen van de maaltijd apart op tafel stonden, zodat ze desnoods kale pasta met wat vlees konden eten. Qua groente zijn er heel wat blikjes doperwt/wortel doorheen gegaan, want die gaf ik als ik voor mezelf andere groente maakte. Komkommer aten ze ook, en gelukkig waren ze dol op brood en fruit. Vanaf hun 8e ongeveer zijn ze meer gaan proeven, zomaar vanzelf, en nu eten ze het meeste wel.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

07-03-2017 om 22:42

Oh en

Ik heb ze nooit honger laten lijden. Dat hadden ze dan waarschijnlijk gewoon ondergaan, maar dat wil ik niet. Ze mochten dus ook best een boterham en een banaan als avondeten.

Ella

Ella

07-03-2017 om 23:16

pasta?!

Waarom zou een kind pasta moeten eten?!
De meeste pasta is gemaakt van wit tarwemeel. Helemaal niet gezond dus.
Alleen volkorenpasta is gezond. Maar kind eet al brood, dat meestal ook gemaakt is van tarwe.
Pasta verdubbelt dus met brood.
Geen enkele reden dus om kind pasta op te dringen.

Ella

Ella

07-03-2017 om 23:36

begin met wat kind lekker vindt en maak dat zo gezond mogelijk

Ik zou beginnen om wat kind lekker vindt zo gezond mogelijk te maken.
Dus pannekoeken en poffertjes maken van volkorenmeel en er ruim ei door doen (en melk natuurlijk) en weinig zout. En bijv. pannekoek combineren met verse groentesaus, of er stukjes appel in bakken.

Ik zie geen bezwaar in iedere dag bloemkool eten.
Maar je kunt de bloemkool ook combineren met andere groente, door elkaar. Bijv. paprika, prei en bloemkool door elkaar, ik noem maar wat. Als kind dan alleen de bloemkool wil, dat zo laten. Maar je kind went zo toch een beetje aan andere smaken en geuren.

Laat kind er aan wennen dat er nog veel andere smaken en gerechten zijn, maar zorg dat er altijd iets is dat kind wel wil eten, en ga van daaruit verder met uitbreiden.

In plaats van vissticks, een keer gebakken vis proberen; eerst gepaneerd, daarna niet gepaneerd.
Of probeer eens een lekkerbek, dat lijkt op vissticks.
Ik koop wel eens gemengde stukjes vis om te roerbakken. Dan kun je zien of kind een voorkeur heeft voor witte vis of zalm, bijv.

Maak zelf patat van zelf gesneden verse aardappels gebakken in verse, goede zonnebloem- of rijstolie (1 keer bakken is genoeg). Maak dan een keer dezelfde patat, maar dan in de vorm van schijfjes.
Bak vervolgens aardappelschijfjes in een pan (gebakken aardappels).
Etc.

Probeer dus zo veel mogelijk het lievelingseten zelf te maken van goede ingrediënten en ga daarop variëren.

Bijv. in plaats van kipnuggets kopen zelf stukjes kip bakken, misschien eerst een keer paneren, daarna ongepaneerd.

En tja, als je je kind nooit kipnuggets en frikandel had gegeven, was het ook geen lievelingseten geworden. Kind heeft een voorkeur ontwikkeld uit het aanbod dat ouders en andere verzorgers hebben aangeboden. In die zin is het 'eigen schuld' van de ouders. (Dat kind kieskeurig is kunnen de ouders niets aan doen, maar kind kan alleen een voorkeur ontwikkelen voor voedsel dat is aangeboden door ouders/verzorgers.)

Mijn kind is 9 en heeft laatst voor het eerst een frikandel gegeten.

Ella

Ella

07-03-2017 om 23:39

witte rijst

Witte rijst is ook niet gezond.
Geen reden dus om er moeite voor te doen om kind dat te laten eten.
Hoogstens bruine rijst / volkorenrijst/ zilvervliesrijst; maar een mens kan prima leven zonder rijst.

Hanne.

Hanne.

08-03-2017 om 09:15

Ella, spreek je uit ervaring

Zijn jouw tips ervaring gebaseerd of vooral theoretisch. Ik vind het nl prachtig klinken, maar of het in de praktijk ook zo eenvoudig en simpel is betwijfel ik.

Om een voorbeeld te geven, als ik de groente die mijn kind wel lust meng met iets anders went ze niet aan anders smaken en geuren, maar is het resultaat alleen dat ze het helemaal niet eet. De geur kan ze overigens prima aan wennen als ik andere groenten gewoon los kook en op tafel zet.

Daarnaast zit er iets aanmatigends in je verhaal. Dat kinderen alleen voorkeur ontwikkelen voor producten die ze krijgen aangeboden snap ik. Maar door het te laten volgen door 'mijn kind heeft pas op zijn 9e voor het eerst een frikandel gegeten' heeft toch een hoog 'zie mij eens goed zijn' gehalte.

Mijn kinderen leven in een maatschappij waar in het sociale leven (feesten en partijen) het zeer gebruikelijk is dat kinderen ook ongezonde producten krijgen aangeboden. En dat is vaak in één poging raak (nou ja, bij mijn dochter dus niet, want die kan ik een bord vol kroketten en kipnuggets voorzetten en dan gaat ze met honger naar bed).

Daarnaast heeft eten ook een sociale functie. En waar je qua voedingswaarde misschien wel uit zal komen met alleen brood twee soorten groenten en twee soorten vlees wordt het sociaal wel een probleem. Om die reden kan het toch handig zijn om een kind meer variatie en ook producten als aardappels, rijst en pasta te leren eten.

Pirata

Pirata

08-03-2017 om 09:19

Klinkt niet zo beroerd

Als ik zie wat hij wël eet, dan zit daar nog een aardige variatie in. Het lijkt er ook niet op dat hij moeite heeft met bepaalde structuren.
Ik zou er wel op letten dat hij niet teveel zout binnenkrijgt. Al die voorgemalen vlees- en vissoorten barsten van het zout. Probeer het eens zelf na te maken zoals Ella oppert. Die truc met de verschuiving van frites naar gewone aardappelen heb ik hier thuis ook toegepast, succes gehad binnen enkele weken (en mijn kind had dus wel problemen met structuren ivm SI-stoornis).
Let erop of het geen gevalletje van aanstelleritis is. Daar had mijn jongste mee te kampen. Heb hem inderdaad uitgelegd dat je eet voor je gezondheid en niet alleen om te smullen, dus dat het me weinig boeide of hij iets superlekker vindt of wat minder. En jammer maar helaas, als je niet meewerkt aan tafel (minimum hoeveelheid van het gehate voedingsmiddel aangevuld met wat je wel lust), dan krijg je bij mij geen dessert. Was het enige dat hier uiteindelijk de negatieve spiraal kon doorbreken (jaaaaaa het is ouderwets, uit de tijd en hij krijgt er een ongezonde relatie met zoet door, volgens de boekjes. Jammer dan meneer eet nu zonder gemiep).

Pirata

Pirata

08-03-2017 om 09:38

theater

Oh, en bij teveel theater heb ik nog een klein eettafeltje op de gang staan. Dat gekreun en gemek boven je bord mag dan in alle rust gebeuren zonder publiek.
Helpt ook prima bij aanstelleritis, want daar heb je publiek bij nodig.

Ik vroeg mijn zoon overigens ook regelmatig hoe hij zijn eettoekomst als niksluster voor zich zag. Of dat is aangekomen weet ik niet eigenlijk.

Specht

Specht

08-03-2017 om 10:22

Dinny

Heb je er wel eens aan gedacht om je kind te laten helpen met koken, of om samen te bedenken wat je s'avonds eet?
Hij kan groenten wassen, groenten snijden tellen hoeveel aardappels hij denkt dat iedereen eet en zoveel aardappels pakken enz.
In de winkel mag hij meebeslissen wat je koopt en dat bijvoorbeeld afwegen.
Wat gebeurt er als je een vriendje mee laat eten?
Eet hij wel eens bij een vriendje, wat gebeurt er dan?
Kortom ik zou niet teveel nadruk leggen op het niet eten, maar proberen om het eten leuker voor hem te maken.

Mijntje

Mijntje

08-03-2017 om 11:18

mogen proeven

Als er elke week weer wat bij komt wat hij niet lust, is het het beste hier geen aandacht meer aan te schenken. Het lijkt me dat het een spelletje is geworden, dat hij kijkt hoe ver hij kan gaan en hoeveel macht hij kan uitoefenen. Als je het negeert en hij er geen (negatieve) aandacht meer voor krijgt kan je hem uiteindelijk beter verleiden om wat meer te gaan eten.
En wil hij niks dan maar een boterham (maar niet met zoet) en daar niet moeilijk over doen. Lust hij kaas op brood? Kaas met een dun laagje avocado (zachte, die je kan smeren) kan je misschien proberen.

Wat is groentesaus, is dat pastasaus? Frikandellen, poffertjes, patat, saucijzenworsten, kipnuggets, dit zou ik toch heel erg weinig geven.
Ik zou doen als Specht, koken en bereiden lokt het proeven uit en mee boodschappen doen geeft hem 'macht', dat hij zo graag wil. En de tip om van patat weer wat gezonders te maken proberen.
Niet meer moeten proeven maar mogen proeven: bv zelf een wrap samenstellen, met allemaal bakjes met mais, kipfilet, stukjes paprika etc (en bloemkool) op tafel, waarbij iedereen een andere wrap samenstelt.
Elke dag iig bloemkool en komkommer.
En soep, gepureerd, probeert hij dit?

Molletje

Molletje

08-03-2017 om 13:05

voor mij alweer lang geleden...

Mijn dochter (nu 18) was tot haar 10e ook een ongelofelijke zeikerd met eten. Ik werd er helemaal gek van. Vies gezicht trekken, bord wegduwen, eten een half uur in haar mond houden en dan uitspugen, zeuren... het was echt niet gezellig aan tafel, ook al hoefde ze niks, kreeg ze gewoon haar toetje en negeerde ik haar gedrag totaal. Soms kwam ze midden in de nacht uit bed om te vertellen dat ze honger had. Dan stuurde ik haar terug, 's nachts ga ik echt geen brood staan smeren. Ook al wilde ik er geen strijd van maken, ze greep alles aan om alsnog negatieve aandacht te vragen. Buiten de maaltijden om was het overigens een gezellig, vrolijk kind.
Op een dag zouden we uit eten gaan met een paar mensen en dochter begon al van tevoren dat ze alleen patat wilde (mekker mekker mekker). Ik heb toen een oppas geregeld en tegen haar gezegd dat als ze niet wilde eten, ze ook niet mee hoefde. Ik was het gezanik zooooooo zat. Dat vond ze echt heel erg. Ik heb het op een vriendelijke toon een tijdje volgehouden. Wil je bij vriendinnetje blijven eten? Nee hoor, daar moet je eten wat de pot schaft en dat doe je niet. Dus nee, mag niet. Vriendinnetje hier eten? En zien hoe jij je gedraagt aan tafel? Nee hoor, doen we niet.
Vast ontzettend gemeen, maar het heeft geholpen. Dochter staakte haar aanstelleritis en drama en ging steeds meer eten. Ze mocht van mij een paar gerechten noemen die ze echt niet lekker vond (spruitjes, lever) en die hoefde ze niet te eten.
Inmiddels eet ze alles met smaak (behalve spruitjes en lever). Het is leuk om met haar aan tafel te zitten en ook om uit eten te gaan. Een vriendin heeft een dochter in dezelfde leeftijd en die eet nog steeds geen 'stukjes' en leeft voornamelijk op bouillon uit een potje met soepstengels.

Sukke

Sukke

08-03-2017 om 17:39

Huisarts

Als mijn kind op deze leeftijd ruim 2 kg(!)zou afvallen is mijn eerste gang, na het observeren van de voedselinname, die naar de huisarts.
Eerst uitsluiten waarom een kind afvalt en dat lijkt me kwalijk kunnen met deze voedsellijst en brood.

Marjoleine64

Marjoleine64

08-03-2017 om 21:26

Valt nog wel mee

Onze oudste lustte ook niks bij het avondeten. Hij heeft jarenlang (vana anderhalf tot ca. 8 jaar) geleefd op peer en vissticks (en rijst of aardappel), dat werd heel langzaamaan uitgebreid met banaan, worteltjes, bloemkool, gepaneerde gehaktschnitzels en meer makkelijk spul. Uiteraard lustte hij wel pannenkoeken en friet. Maar ook geen appelmoes, en bijvoorbeeld ook geen krentebollen of appeltaart (alleen cake/koek). Pas tegen het eind van de basisschool werd het een beetje normaler, en uiteindelijk is hij ons 'zwarte gat' geworden wat alles op at. Alles behalve rauwkost dan, hij gruwelt nog steeds van komkommer, rauwe tomaat of sla. Hij is nu 19 en woont op kamers, en hij beweert dat ze echt redelijk normaal koken meestal.

Wat bij ons niet hielp is dat mijn man er erg slecht tegen kon, die vond dat zoon gewoon moest eten. Het werd dus vaak een ruzie, en het enige waar een kind op kan winnen is niet eten.

Ella

Ella

08-03-2017 om 23:43

gewichtsverlies alarmerend

Mee eens dat het gewichtsverlies alarmerend is en een reden om naar de huisarts te gaan.
Kinderen moeten groeien, niet afvallen.

Ella

Ella

08-03-2017 om 23:44

kindervitaminepil

Als je je zorgen maakt over de samenstelling van de voedselinname van je kind, kun je kind dagelijks een kindervitaminepil geven, om de vitaminen e.d. wat aan te vullen.
Hoewel het laten slikken/kauwen van een pil meestal ook niet makkelijk is bij kinderen...

Ella

Ella

08-03-2017 om 23:46

appelmoes

Ik zie nu een aantal keer 'appelmoes' langskomen.
Het lijkt me geen enkel probleem als je kind geen appelmoes eet, dat is voornamelijk een berg suiker.
Fijn ook, dat kind niet overal appelmoes wil bijgooien... komt de goede smaak ten goede

Phryne Fisher

Phryne Fisher

08-03-2017 om 23:46

Ella

Het zijn best wel aparte dingen die jij noemt. Zeker niet het standaard advies van deskundigen, maar jij brengt het alsof het waar is.

Ella

Ella

09-03-2017 om 00:28

Phryne

Ik lever hier ideeën aan. TO moet zelf kijken hoe ze het wil aanpakken en wat werkt. Dit zijn de dingen die ik zou doen. Geen bijzondere of rare dingen lijkt mij.

Het is toch niet raar of verkeerd om naar de huisarts te gaan als je jonge kind afvalt? Sukke kwam daarmee en dat vind ik een heel goed idee. Kinderen horen echt niet af te vallen. Beginnen met uitzoeken wat daarvan de oorzaak is, lijkt me een eerste stap. Bijv. voedselallergie is door anderen hier geopperd, dat kan zowel het afvallen als een selectieve eetlust verklaren. Maar laat de huisarts of kinderarts zich daarover buigen.

En waarom zou het raar of ongezond zijn om geen appelmoes te eten? (Kind van TO eet trouwens wel appels.)

En over een kindervitaminepil kun je twisten, zeker, maar er zijn veel kinderen die in de winter een kindervitaminepil (die op kinderen zijn afgestemd en waarin niet te veel vitaminen zitten) krijgen om de weerstand wat te verhogen. Kreeg ik ook vroeger als kind. Kan geen kwaad lijkt me, als je je zorgen maakt over de voedselinname van je kind. Maar aangezien TO toch naar de huisarts gaat, en daarna misschien naar de kinderarts, vanwege dat afvallen, kan dat meteen besproken worden.

Ella

Ella

09-03-2017 om 00:42

pasta en rijst

Gewone ("witte") pasta en witte rijst staan niet in de Schijf van Vijf. De volkorenvarianten wel.

http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/pasta.aspx

"Pasta is een verzamelnaam voor deegwaren gemaakt van tarwemeel. Volkoren pasta staat in de Schijf van Vijf. Witte pasta niet. Volkoren graanproducten hebben namelijk positieve effecten op de gezondheid. Bovendien wordt witte pasta gemaakt van bloem waarin niet meer de vezels en een groot deel van de voedingsstoffen zitten, die wel in volkorenmeel zitten.
...
Volkorenproducten zijn goed voor de gezondheid, bijvoorbeeld omdat ze het risico op bepaalde hartziekten verlagen.
...
Voedingsadvies

Het vervangen van witte producten zoals witte pasta, witbrood en witte rijst door volkoren pasta, volkorenbrood en zilvervliesrijst geeft winst voor de gezondheid. Als je voldoende volkoren graanproducten eet, dan profiteer je van deze gezondheidseffecten en van de voedingsstoffen die ze leveren."

http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/rijst.aspx

"Rijst is een graansoort. Zilvervliesrijst staat in de Schijf van Vijf.

Zilvervliesrijst bevat vezels en is een bron van koolhydraten en andere gezonde voedingsstoffen. Zilvervliesrijst is een volkoren graanproduct. Volkoren graanproducten hebben positieve effecten op de gezondheid. Als je witte rijst gebruikt geldt daarom het advies om dat te vervangen door zilvervliesrijst.
...

Volkoren

Zilvervliesrijst is een volkorenproduct. Volkorenproducten zijn goed voor de gezondheid, bijvoorbeeld omdat ze het risico op bepaalde hartziekten verlagen.
...

Witte rijst

In Aziatische populaties is gevonden dat het eten van witte rijst (160 gram per dag) verband houdt met een hoger risico op diabetes type 2.
...

Voedingsadvies

Zilvervliesrijst staat in de Schijf van Vijf. De gezondheidseffecten van zilvervliesrijst gelden niet voor witte rijst.

Het vervangen van witte producten zoals witte rijst, witbrood en witte pasta door zilvervliesrijst, volkorenbrood en volkoren pasta geeft winst voor de gezondheid. Als je voldoende volkoren graanproducten eet, dan profiteer je van deze gezondheidseffecten en van de voedingsstoffen die ze leveren. "

Hanne.

Hanne.

09-03-2017 om 08:16

Nomaals

Ella, nogmaals de vraag. Geef je tips uit ervaring of meer theoretische tips?

Ze komen namelijk op mij over als het 'one size fits all' zoals ik dat bij het consultatiebureau altijd kreeg. Zonder dat daarbij werd gekeken of gevraagd wat er in de praktijk gebeurde. En ik merk dat ik me daar aan irriteer. Misschien een stukje persoonlijk, omdat mijn kind een redelijk vergelijkbaar eetpatroon vertoonde (en nu maar mondjesmaat beter).

De tips van het voedingscentrum geven ook aan dat een gezond kind zich niet uithongert. Dat doet kind van TO wel (2 kg afvallen = 10% is klinisch ondervoed, mijn kind hongerde zichzelf ondanks het opvolgen van alle tips zodanig uit dat ze in ketose kwam).

Dan moeten er gewoon Kcal in. En die hoeven niet met slagroomtaart en grote brokken chocolade, maar alles wat min of meer gezond is is dan al snel goed. Je hebt dan niet de luxe om een op zich niet ongezond product als witte rijst niet aan te bieden omdat zilvervliesrijst gezonder is (al is het inderdaad raadzaam om met de zilvervlies te beginnen)

Als het zo simpel was als de site van het voedingscentrum kopiëren en die tips opvolgen zou er bij de meeste ouders/kinderen geen probleem zijn.

Ella

Ella

09-03-2017 om 11:56

Hanne

Kind van TO eet geen rijst, lust geen rijst.
In een van de reacties hier wordt gesteld dat het belangrijk zou zijn dat kind rijst leert eten.
Ik zeg: raar advies. Tenzij je zilvervliesrijst eet, heeft het eten van rijst geen gezondheidsvoordeel. Verspil je moeite en kinds humeur niet met het kind aanleren/dwingen om rijst (of pasta, of appelmoes) te weten, maar ga uit van wat kind wel lust en ga van daaruit proberen verder te komen.

Als kind van TO juist een liefhebber van rijst zou zijn, is het een ander verhaal, maar dat is hier niet aan de hand.

Ik ben geen voorstander van dwingen of uithongeren en ben het daarom ook niet met alle tips van het Voedingscentrum eens.

Ella

Ella

09-03-2017 om 12:03

Geen one size fits all

Mijn tips zijn juist geen one size fits all.
Ik zeg: ga uit van je kind en trek je niets aan van ideeën over wat een kind allemaal zou horen te eten maar waar geen goede gronden voor zijn. Maak er geen probleem van als kind geen rijst, pasta of appelmoes lust, dat lijken mij niet de belangrijkste voedingsmiddelen, maar zoek uit wat kind wel eet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.