Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

16-09-2022 om 11:20

Eerste communie maar niet echt gelovig?


http://uitschrijven.info/uitschrijven.info/?page_id=9

Uitschrijven is het schrijven van een briefje, waarvan op internet gewoon een kant en klaar voorbeeld te vinden is. Als mijn kinderen dat willen, is dat echt zo gebeurd en print ik het nog wel voor ze uit ook.

NightNurse schreef op 17-09-2022 om 16:40:

[..]

Willen ze zich laten uitschrijven bij de kerk als ze volwassen zijn? Prima, hun keuze, is met één briefje of mailtje geregeld.

Je dient toch je doopbewijs te kunnen laten zien? Niet iedereen beschikt daar (vrijelijk) over. 

NightNurse schreef op 17-09-2022 om 17:11:

http://uitschrijven.info/uitschrijven.info/?page_id=9

Uitschrijven is het schrijven van een briefje, waarvan op internet gewoon een kant en klaar voorbeeld te vinden is. Als mijn kinderen dat willen, is dat echt zo gebeurd en print ik het nog wel voor ze uit ook.

Ja, dat wist ik jaren geleden al, maar neemt niet weg dat ik en mijn broer wel tegen onze zin destijds onze 1e communie en vormsel moesten doen, omdat dit ‘zo hoorde’. Had het mij gewoon altijd zelf laten kiezen waarin ik wel/niet wilde geloven ipv mee te doen aan de poppenkast die wij toen al niet zagen zitten.

RodeKrullenbol schreef op 17-09-2022 om 17:15:

[..]

Je dient toch je doopbewijs te kunnen laten zien? Niet iedereen beschikt daar (vrijelijk) over.

Nee hoor, je kan gewoon een brief sturen naar de parochie waar je ingeschreven staat of naar het bisdom dat je uitgeschreven wenst te worden. Daarvoor heb je alleen je NAW gegevens, geboortedatum en de naam van de kerk waar je gedoopt bent nodig. 

RodeKrullenbol schreef op 17-09-2022 om 17:15:

[..]

Je dient toch je doopbewijs te kunnen laten zien? Niet iedereen beschikt daar (vrijelijk) over.

Klopt, het kostte mij ook wel meer dan enkel een e-mail, maar mss is daar nu verandering in gekomen inmiddels 🤷‍♀️

Grappig: de links op de genoemde website door NightNurse worden automatisch geblokkeerd als ‘niet veilig’

RoodVruchtje schreef op 17-09-2022 om 17:19:

[..]

Klopt, het kostte mij ook wel meer dan enkel een e-mail, maar mss is daar nu verandering in gekomen inmiddels 🤷‍♀️

https://www.aartsbisdom.nl/wp-content/uploads/2021/10/procedure-in-uitschrijven-2013-V6-10-21.pdf

Ja, het is een paar jaar geleden eenvoudiger gemaakt. Het is echt alleen het invullen van een standaardbrief ( en eventueel Nee zeggen als je een gesprek wordt aangeboden).

RodeKrullenbol schreef op 17-09-2022 om 17:15:

[..]

Je dient toch je doopbewijs te kunnen laten zien? Niet iedereen beschikt daar (vrijelijk) over.

Maar als jij niet meer bij de kerk wilt horen, dan hoor je toch niet meer bij de kerk? Dat bepaalt de kerk toch niet als jij voldoende 'bewijs' kunt leveren? Want geloof gaat toch om wat er in jouw hoofd zit, niet om wat de kerk van je vindt? Wat maakt het uit als je nog ergens in een register staat? Als je gelooft dat Jezus alles ziet en weet, dan weet hij toch ook dat je niet meer in hem gelooft😜, daar hoef je geen briefje voor te schrijven hoor!

Mischa83 schreef op 17-09-2022 om 17:23:

[..]

Maar als jij niet meer bij de kerk wilt horen, dan hoor je toch niet meer bij de kerk? Dat bepaalt de kerk toch niet als jij voldoende 'bewijs' kunt leveren? Want geloof gaat toch om wat er in jouw hoofd zit, niet om wat de kerk van je vindt? Wat maakt het uit als je nog ergens in een register staat? Als je gelooft dat Jezus alles ziet en weet, dan weet hij toch ook dat je niet meer in hem gelooft😜, daar hoef je geen briefje voor te schrijven hoor!

Omdat ik absoluut niet tot de % van RK-kerk wilde behoren, reden genoeg om mij daarvan te distantiëren!

RoodVruchtje schreef op 17-09-2022 om 17:26:

[..]

Omdat ik absoluut niet tot de % van RK-kerk wilde behoren, reden genoeg om mij daarvan te distantiëren!

Bedoel je daarmee dat je in hun tellingen wordt meegenomen als zijnde lid? Geen wonder dat ze zoveel leden hebt als je op die manier telt haha! 

Ik kom uit een vrij katholiek (Belgisch) dorp.

Daar was de standaard dat ouders beslisten over doop en eerste communie.
En de kinderen over wel of geen plechtige communie.

Rond hun 12de hebben ze daar meestal echt wel een mening over, op hun 7 à 8 de meesten nog nauwelijks.

Eigenlijk ging de (katholieke) lagere school er trouwens vanuit dat iedereen zijn eerste communie deed. Voorbereidingen, oefenen, ... gebeurde dus gewoon tijdens de schooluren.
Die éne die dan toch niet zijn eerste communie deed volgde gewoon mee en keek toe.

(Plechtige communie werd geregeld door het dorp en de kerk en gebeurde veel meer tijdens 't weekend. En daar viel al eens een extra kind tussenuit die geen zin meer had in het katholieke.)

Ik ben gedoopt, 2 keer gevormd - omdat het gewoon "logisch was" en "erbij hoorde" - en op mijn 13 à 14 was ik wel klaar met die troep en ben zo'n beetje van mijn geloof afgevallen.

Ik zou op deze leeftijd dus zelf beslissen tenzij kind écht héél goed zou weten wat ie wil.

Mischa83 schreef op 17-09-2022 om 17:31:

[..]

Bedoel je daarmee dat je in hun tellingen wordt meegenomen als zijnde lid? Geen wonder dat ze zoveel leden hebt als je op die manier telt haha!

Juist!

Marty1984 schreef op 17-09-2022 om 17:35:

Ik kom uit een vrij katholiek (Belgisch) dorp.

Daar was de standaard dat ouders beslisten over doop en eerste communie.
En de kinderen over wel of geen plechtige communie.

Rond hun 12de hebben ze daar meestal echt wel een mening over, op hun 7 à 8 de meesten nog nauwelijks.

Eigenlijk ging de (katholieke) lagere school er trouwens vanuit dat iedereen zijn eerste communie deed. Voorbereidingen, oefenen, ... gebeurde dus gewoon tijdens de schooluren.
Die éne die dan toch niet zijn eerste communie deed volgde gewoon mee en keek toe.

(Plechtige communie werd geregeld door het dorp en de kerk en gebeurde veel meer tijdens 't weekend. En daar viel al eens een extra kind tussenuit die geen zin meer had in het katholieke.)

Ik ben gedoopt, 2 keer gevormd - omdat het gewoon "logisch was" en "erbij hoorde" - en op mijn 13 à 14 was ik wel klaar met die troep en ben zo'n beetje van mijn geloof afgevallen.

Ik zou op deze leeftijd dus zelf beslissen tenzij kind écht héél goed zou weten wat ie wil.

Ook ten tijde van mijn vormsel werd ik door mijn ouders nog verplicht ‘gewoon’ mee te doen en mocht ik niet zelf kiezen. Gelukkig is eigen inbreng, op die leeftijd, anno 2022 wel enigszins veranderd 😅

Mijn kinderen zijn gedoopt en gaan mee naar de kerk met ons. Die keuze hebben we als ouders gemaakt. Ik hoop natuurlijk dat mijn kinderen blijven geloven en dat het geloof een belangrijke plaats in hun leven zal innemen. Uiteindelijk kunnen wij dit niet voor hun beslissen. We proberen hun zoveel mogelijk mee te geven door samen naar de kerk te gaan, bijbel te lezen, bidden en verder doen we ook regelmatig mee aan activiteiten zoals bijeenkomsten in de vakantie etc. Wij vinden het belangrijk om zoveel mogelijk van het geloof mee te geven.

Maar ook als je zelf niet zo kerkelijk bent en weinig gaat of twijfels hebt dan is het toch prima om je kind ook wat van het geloof mee te geven. Daar kunnen ze later zelf dan wat mee doen (of niet.)

Ik snap de beslissing om het kind wel mee te laten doen aan de eerste communie dus prima.

Mija schreef op 17-09-2022 om 17:00:

[..]

Ik heb mezelf bij het bevolkingsregister ‘uitgeschreven’. Zo telde ik niet meer mee voor subsidies voor bijv RK onderwijs. Geen idee of dat nu nog zo werkt trouwens. Is al erg lang geleden. Ik heb toen ook wel gekeken hoe ik me officieel bij de kerk moest uitschrijven maar dat was nogal gecompliceerd. Maar ik had er geen zin in om er veel moeite te doen om de kerk erop attent te maken dat hun ledenadministratie niet op orde is. Ze kunnen het ook gewoon makkelijker maken hè. Ik sta dus nog gewoon als ‘gedoopt lid’ in hun boeken. Maar de overheid weet beter en als er geteld wordt, wordt in het GBA gekeken. En ze hebben mijn adres ook niet meer want dat kregen ze destijds ook via het GBA. Dus wat de kerk denkt over hoeveel leden ze hebben, dat kan mij verder niet schelen.

In het GBA staat niet meer bij welke kerk je aangesloten bent. Tegenwoordig staat daar alleen nog een sila-stip die aangeeft dat bij wijzigingen je gegevens gedeeld worden met het Sila. Sila weet dan welk kerkgenootschap aangeschreven moet worden. Overigens zijn er genoeg kerken geen lid van Sila.

WickedCurlew89

WickedCurlew89

17-09-2022 om 18:16

Mischa83 schreef op 17-09-2022 om 17:23:

[..]

Maar als jij niet meer bij de kerk wilt horen, dan hoor je toch niet meer bij de kerk? Dat bepaalt de kerk toch niet als jij voldoende 'bewijs' kunt leveren? Want geloof gaat toch om wat er in jouw hoofd zit, niet om wat de kerk van je vindt? Wat maakt het uit als je nog ergens in een register staat? Als je gelooft dat Jezus alles ziet en weet, dan weet hij toch ook dat je niet meer in hem gelooft😜, daar hoef je geen briefje voor te schrijven hoor!


Voor veel mensen maakt dat wel degelijk uit, die willen niet meegeteld worden als zijnde lid van een organisatie die zoveel slechts op het kerfstok heeft. Die willen niet in die statistieken en ik geef ze groot gelijk. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.