Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Dyslexie onderzoek groep 3

De juf sprak ons vandaag aan dat ze dyslexie vermoeden bij onze oudste zoon. Ik wist wel dat hij d en b omdraait maar dat het bij meer letters voorkwam en hij niet op niveau zit voor halverwege groep 3 kwam voor mij onverwachts. Ik verwachtte eerder een vermoeden van adhd want dat vermoeden we zelf. 

Iemand ervaringen met dyslexie onderzoek? Hoe ziet zo'n onderzoek er uit? Wat voor begeleiding kwam daarna?

Dyslexie komt niet voor in de familie. 


Voor een dyslexie onderzoek moet een leerling 3 keer op een hoofdmeting de laagst mogelijke score hebben gescoord op de DMT én moet de school aantonen dat ze in de tussenliggenperiode minimaal 1 uur in de week ondersteuning hebben geboden op ondersteuningsniveau 3 voor min 10 weken. (Buiten de klas, in een klein groepje). Op zijn vroegst kan een leerling halverwege groep 4 worden aangemeld. 
Het dyslexieonderzoek bestaat o.a. uit een Iq onderzoek. Als er dyslexie wordt vastgesteld krijg je vergoede dyslexiezorg. Dit is een vrij intensief traject waarbij het kind 1 x per week les krijgt van de behandelaar en 4-5 x per week thuis moet oefenen aan het huiswerk. 
Goed dat de juf alert is, de eerste stap ligt echter bij school, zij moeten eerst kijken of er met extra ondersteuning betere resultaten behaald kunnen worden. 
Groetjes 

Wat hierboven staat, precies.
Er moet door de school didactische resistentie zijn aangetoond in een dossier. Een onderzoeker die daar niet naar vraagt, die moet je niet hebben.
Heeft school ooit met jou gesproken over extra begeleiding bij lezen? Daar zou ik eerst eens over beginnen, ook bij de IB'er.

Welke extra ondersteuning is er tot nu toe geboden?

Verder sluit ik me helemaal aan bij Saartje.

Due-scimmie

Due-scimmie

26-01-2024 om 21:20 Topicstarter

Ze gaat ons er nog over bellen. Ik hoorde van zoon alleen dat het goed ging op school en wist dat hij letterdiploma nog niet had gekregen maar verder nig geen bericht

Due-scimmie schreef op 26-01-2024 om 21:20:

Ze gaat ons er nog over bellen. Ik hoorde van zoon alleen dat het goed ging op school en wist dat hij letterdiploma nog niet had gekregen maar verder nig geen bericht

Ik vind dat de leerkracht dan wel érg laat aan de belt trekt. Letterdiploma wordt in november uitgereikt. Uiterlijk in oktober had iets van extra ondersteuning opgestart moeten worden, een kind dat achterblijft hou je toch in de gaten? Dat merk je al in de tweede week. Het is nu al eind januari.

De meeste scholen hebben als eis dat kleuters 15 letters kennen voor ze naar groep 3 gaan. Is er bij de kleuters nooit zorg geweest?

Due-scimmie

Due-scimmie

26-01-2024 om 21:33 Topicstarter

Fenyw schreef op 26-01-2024 om 21:27:

[..]

Ik vind dat de leerkracht dan wel érg laat aan de belt trekt. Letterdiploma wordt in november uitgereikt. Uiterlijk in oktober had iets van extra ondersteuning opgestart moeten worden, een kind dat achterblijft hou je toch in de gaten? Dat merk je al in de tweede week. Het is nu al eind januari.

De meeste scholen hebben als eis dat kleuters 15 letters kennen voor ze naar groep 3 gaan. Is er bij de kleuters nooit zorg geweest?

Nee hoor, letterdiploma was hier vorige week of week ervoor. Toen hadden ze al de letters pas gehad bij hun methode. Hij kent ze ook allemaal, maar mist het dan toch in een woord. Bij kennismakingsgesprek in september was er nog geen probleem.  

Ik weet ook niet hoeveel mogelijk komt door minder concentratie. 

Kleuters hoeven echt geen 15 letters te kennen voor ze naar groep 3 gaan. Ze worden aangeboden. Het programma BOUW kan al wel vroeg worden ingezet als het aanvankelijk lezen stroef tot stand komt. Daarnaast ontwikkelt het gros van de leerlingen niet volgens het gemiddelde en dat mag ook gewoon. Als school nu gericht actie onderneemt zijn ze zeker niet laat. 
Bij mijn zoon verliep de ontwikkeling ook traag tot hij genoeg leesvaardigheid had voor de Donald Duck, toen kwam pas de motivatie (na groep 3). 

To, vraag wat de school nu gaat doen aan extra ondersteuning en zet thuis in op leesmotivatie. Maak het gezellig, lees eerst voor, dan samen, dan zelf. Of om de beurt, of laat hem de woorden lezen die hij al goed kent. 
De concentratie kan ook zeker van invloed zijn, dat mag er ook zijn, hij is pas zes . Als je je echt daar zorgen om maakt kun je dit bespreken met je huisarts. 
Ik vind er wel wat van dat hij geen letterdiploma krijgt.... die krijgen ze over het algemeen allemaal op het letterfeest, gewoon omdat ze allemaal zijn aangeboden. 
Als je nog zelf zou willen oefenen op de letters dan is de app Letterprins een aanrader. 

Eens met Saartje. Het iq onderzoek is hier in de regio sinds 2023 afgeschaft, bij geen verdere bijzonderheden op alleen een vermoeden van dyslexie na.
Echter als er een vermoeden van ADHD is zal een vergoed dyslexie onderzoek erg lastig worden. Er zal dan namelijk geen sprake meer kunnen zijn van ernstige enkelvoudige dyslexie.

Voor dyslexie moet een kind eerst een bepaalde minimale periode leesonderwijs hebben gehad en ondersteuning vanuit school. Dus die ondersteuning is voor nu stap één, als dat nog niet het geval is.
Ik vind het wel goed dat school de signalen oppikt en dat kenbaar maakt.

Dat een kind zegt dat het goed gaat op school, zou ik op die leeftijd niet zo op vertrouwen. Dat betekent waarschijnlijk vooral dat hij het naar zijn zin heeft en dat is natuurlijk alleen maar fijn. Maar je kunt niet van een zesjarige verwachten dat hij zijn eigen prestaties kan beoordelen en kan meten aan de kerndoelen/eisen.

Dyslexie en adhd kan ook samen voorkomen, dat staat los van elkaar. Al zal een gebrekkige concentratie het leren van iets dat je lastig vindt en misschien ook niet zo boeiend niet bevorderen.

Due-scimmie

Due-scimmie

27-01-2024 om 06:23 Topicstarter

Hier kreeg dus niet iedereen het letterdiploma maar was voor hem geen issue voor mijn gevoel. 

Ik vind het wel lastig om thuis boekjes aan te bieden die hij ook leuk vindt. Dus als iemand goede tips heeft voor leuke meer informatieve boekjes over dieren, dino's, wetenschap graag. Bieb komen we al regelmatig. 

niet over de onderwerpen die je noemt maar hier waren samenleesboeken wel populair. Een blz. voor kind en een blz voor de ouder. Net wat interessantere verhaaltjes. 

En stripboeken, zijn er ook voor beginnende lezers (ik geloof van kleine suske en suske). Er bestaat ook Donald duck junior maar dat is misschien nog te moeilijk 

In groep 3 kun je nog geen dyslexie-onderzoek doen. Een kind moet minimaal 3x bij de cito V scoren op lezen en/of spelling. Dat is er na een half jaar in groep 3 nog niet. Wel moeten ze extra ondersteuning geven voor het leren lezen. Bij mijn dochter in de klas moesten kinderen die moeite hadden met lezen, 2x per week extra lezen met leesmoeders in groep 3. En in groep 4 werkten die kinderen met het programma Bouw. School moet eerst extra ondersteuning geven, anders kan dyslexie niet worden aangetoond (therapieresistentie).

Voor adhd kun je wel laten testen en dat moet je ook doen, want idd als je kind adhd en dyslexie heeft, dan moet eerst de adhd behandeld worden voordat de dyslexie vastgesteld kan worden (ernstige enkelvoudige dyslexie). Mijn dochter heeft ook adhd en dyslexie.


Wat betreft tekstjes om te lezen. Je zou eens kunnen kijken bij Ralfi-lezen. Dat zijn informatieve tekstjes voor kinderen die moeite hebben met lezen. Ik weet alleen niet zeker of deze ook geschikt zijn voor kinderen in groep 3. Verder kun je ook boeken gebruiken die speciaal voor kinderen met dyslexie zijn geschreven. Bijv de serie Zoeklicht Dyslexie. Vaak zijn de verhalen daar wat leuker van, omdat ze zijn geschreven voor dyslectische kinderen die wat groter zijn, maar een lager leesniveau hebben. Je kunt ook kijken bij Makkelijk Lezen Plein.

Wat ook wel een tip is als je samen leest: als je kind bijv de b en de d niet goed uit elkaar kan houden, zeg het dan voor. De bedoeling is dat het kind leert welke klank bij welke letter hoort, dat leert hij minder goed als hij dit zelf elke keer moet gaan raden.

Due-scimmie schreef op 27-01-2024 om 06:23:

Hier kreeg dus niet iedereen het letterdiploma maar was voor hem geen issue voor mijn gevoel.

Ik vind het wel lastig om thuis boekjes aan te bieden die hij ook leuk vindt. Dus als iemand goede tips heeft voor leuke meer informatieve boekjes over dieren, dino's, wetenschap graag. Bieb komen we al regelmatig.

Arend van Dam heeft boekjes op M3 niveau die gaan over geschiedenis/wetenschap. 

Op E3 niveau is er Man op de maan. Echt een topboek maar wel uitdagend. Niet zozeer qua technisch lezen maar wel vanwege het begrip van de inhoud. 

Hier hebben we genoten van Man op de maan!

Voor het onderscheid tussen de B en de D heeft onze dochter een handige ezelsbrug geleerd.

Maak van je linkerhand een B en van je rechterhand een D door je duim op te steken.
Zeg hardop Be-dankt (met een duidelijke pauze er tussen) en kijk tijdens het zeggen van de eerste lettergreep naar links en tijdens de tweede naar rechts.  Dan zien ze de letter voor zich op het moment dat je het uitspreekt.

Nog een tip: leen in de bieb de samenleesboeken. Dan lees je samen een leuk verhaal terwijl je kind steeds korte eenvoudige stukjes leest. Dat is voor sommige kinderen meer motiverend omdat ze geen lang blok hoeven te lezen en het verhaal van een hoger niveau is dan die met zeer eenvoudige zinnen.

(Foutje)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.