Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Doubleren groep 8


Ik zou als je het kunt betalen ook zelf nog een iq test laten afnemen nu ze medicatie gebruikt.

Isje schreef op 23-10-2024 om 17:13:

dank jullie wel voor alle reacties. Wij gaan met de huidige school in gesprek om te kijken wat de optie's zijn.
Ik lees veel over terug naar groep 7, ik denk dat dit sociaal niet wenselijk is, ze begint ook al behoorlijk te puberen. Daarnaast heeft ze zich enorm verheugd op haar nieuwe klas.
Ik ga de huidige school verzoeken om een drempel toets af te nemen om te kijken waar ze nu staat.

Maar als ze blijft zitten aan het eind van het jaar, komt ze in dezelfde klas terecht..

Normaliter worden als onderdeel van diagnosestelling neurologische onderzoeken en intelligentietesten uitgevoerd. Is dat bij jullie niet gebeurd?
Kun je je opnieuw melden bij de organisatie die de diagnose heeft gesteld voor die testen?

Isje

Isje

24-10-2024 om 11:01 Topicstarter

Euphoria schreef op 24-10-2024 om 06:56:

Normaliter worden als onderdeel van diagnosestelling neurologische onderzoeken en intelligentietesten uitgevoerd. Is dat bij jullie niet gebeurd?
Kun je je opnieuw melden bij de organisatie die de diagnose heeft gesteld voor die testen?

Binnen ons gezin is een erfelijke afwijking bekend waarbij er een verhoogde kans is op ADHD, ADD en autisme. 

Via ons andere kind hebben wij korte lijntjes met de kinderarts op basis van ons verhaal is er niet getest en heeft onze dochter medicatie gekregen. 

Isje schreef op 24-10-2024 om 11:01:

[..]

Binnen ons gezin is een erfelijke afwijking bekend waarbij er een verhoogde kans is op ADHD, ADD en autisme.

Via ons andere kind hebben wij korte lijntjes met de kinderarts op basis van ons verhaal is er niet getest en heeft onze dochter medicatie gekregen.

Heeft ze dan wel een diagnose op papier staan? Want straks op het Vo heb je die nodig als je bv examenverlenging enz wilt krijgen.

Lotte78 schreef op 24-10-2024 om 14:43:

[..]

Heeft ze dan wel een diagnose op papier staan? Want straks op het Vo heb je die nodig als je bv examenverlenging enz wilt krijgen.

Dit.. welke medicijnen gaat het over? (Mischien heb ik hier overheen gelezen) Want medicijnen voorschrijven op basis van een gesprek en mogelijke erfelijke belasting alleen lijkt me voor een kind van 10/11 wel heftig het lijkt me dat zonder diagnose er geen ritalin enz voorgeschreven wordt op die leeftijd toch?

Als er niet getest is, zou ik toch gaan testen voordat ze naar de middelbare school gaat. Zo weet je beter wat er precies aan de hand is en kan je gerichter op zoek naar een school. Dat kind 1 een bepaalde diagnose heeft, betekend niet dat kind 2 hetzelfde heeft.

En een kinderarts die medicatie voorschrijft zonder diagnose traject... 

Je hebt een ouder kind met een diagnose , is dat ook de reden dat je je jongere kind haar iq hebt laten testen in groep 5 dat is volgens mij niet standaard toch? Of was er een andere reden?  je spreekt over vmbo kader en over havo maar er is nog geen cito afgenomen wat verwacht je van een 2de keer groep 8 welke stof denk jij/of de juf dat ze beter gaat beheersen als ze het 2 keer doet , want emotioneel is niet aan de orde zeg je (tenminste zo vat ik je laatste bericht over het puberen op)... mischien hebben mijn medeforumers helemaal gelijk en kan je kind makkelijk vwo aan met haar iq maar wat wilt je kind graag worden/gelukkig van? En echt zou het zo erg zijn om de cito af te wachten en vanaf daar verder te kijken? 

Ik vraag me ook af of het niet gewoon handiger is om de citoscores af te wachten. Ik zou denk ik niet kiezen voor doubleren in groep 8. Ze is samen met haar klasgenoten klaar voor het VO (kamp en de eindmusical zijn dan geweest) en dan kan ze daar nog alle kanten op met evt op-of afstromen indien nodig. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.