Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
anoniem

anoniem

11-05-2014 om 01:18

Dochter 8 en 's nachts niet zindelijk,ze begint zich te schamen


PW

PW

27-05-2014 om 22:13

hypospadie

Dit topic ging over een dochter en daarom is dit OT

Mijn zoon is geboren met een (milde) hypospadie en is hieraan geopereerd. Hij is nu 5 en 's nachts nog volle luiers. Ik vraag me af of het soms iets met die hypospadie te maken kan hebben? Hebben andere ouders hier ervaring mee met hun zoons. Het is immers de meest voorkomende aangeboren afwijking bij jongens....

Je vraagt je misschien af waarom vraag je dit niet aan een uroloog? Nou, zoon is pas 5 dus 'officieel' moet ik nog geduld hebben en rustig afwachten.

Blaasonderzoek

Mijn dochter heeft rond die leeftijd ook een blaasonderzoek gehad, maar hoefde daarbij nooit een buisje of slangetje door de urinebuis gelukkig. Ze moest een keer met volle blaas verschijnen en dan plassen op een speciale wc die de hoeveelheid urine en de kracht van de straal meet en ze kreeg een echo van de blaas. Verder moesten we een aantal dagen haar drinken afmeten en haar urine in een maatbeker opvangen om te zien wat er in en uit ging. Het bleek dat ze een kleine en onrustige blaas had. Ze is naar bekkenbodemfysio geweest waar ze correct heeft leren plassen. Dat scheelde wel iets, maar ze is tot haar 12e 's nachts nat geweest (overdag ook niet geheel droog trouwens). Luierbroekjes irriteerden erg, het jeukte en broeide, dus we hebben kraamonderleggers en waterdichte matrashoezen van de thuiszorgwinkel gebruikt en desondanks tot twee keer toe een nieuwe matras gekocht. Ik hoopte erg op het effect van een plaswekker maar dat heeft bij haar helaas niets geholpen. Uiteindelijk is het vanzelf overgegaan.

skik

MaximeM

MaximeM

28-05-2014 om 09:32

hoeft niets te zijn

En er kan dus ook helemaal niets lichamelijk mis zijn, nou ja, bij mijn zoon waarschijnlijk een soort stofje wat nog niet voldoende aangemaakt werd om 's nachts minder urine aan te maken. Wat ik al schreef, huisarts en assistente (met zoon die ook zo laat was) waren hierdoor zeer relaxed en zeiden ons iedere keer, wacht maar af, het is echt niet uitzonderlijk om 's nachts nog niet droog te zijn (dochter was het trouwens met 3 jaar) en zoon dus met 12. Maar de minrin was een prima oplossing hier. (hij was hiermee bijna nooit meer nat)

Hermine

Hermine

31-05-2014 om 19:41

pubertijd

Onze dochter heeft heel lang bed geplast. Ze zat op Scouting en ging gewoon mee op kamp. Demopressin (Minrin) werkte goed. Plus genoeg dry-nites en een extra slaapzak. De plaswekker hebben we geprobeerd maar was heel frusterend. Iedereen wakker tot 3, 4 keer per nacht behalve dochter. Die niet wakker te krijgen was. De huisarts maakte er nooit een probleem van en verwachtte dat rond haar eerste menstruatie vanzelf wel over zou gaan. Ze had gelijk.

sanne die ook soms nog in bed plast

sanne die ook soms nog in bed plast

06-06-2014 om 10:57

een tip die ik wil meegeven

ik heb jaren in bed geplast en soms nog steeds. Gemiddeld heb ik nog steeds ongeveer 20 tot 30 natte nachten per jaar. 30 jaar geleden was er gewoon niets voor bedplassers, je had wel wegwerpluiers, Pampers en Libero (het laatste merk had een extra grotere maat voor kleuters)maar die "dikke plastic matrassen" waren niet geschikt om een volledige plas op te vangen. Je had overigens wel plaswekkers in die tijd, maar als je niet stil kon liggen had het gewoon geen zin, je zat met de bedrading van dat apparaat. Wat bij mij wel geholpen heeft is vlak voor het slapen gaan een groot glas koud water drinken, dan was mijn blaas extra vol en werd ik voor de diepe slaap wakker.

succes Sanne

libero luiers

grappig

die Libero luiers ken ik ook nog. Dat waren toch diegene in de blauwe pakken. Volgens mij had je nog een merk met een grotere luier en dat was peaudouce.

Medische oorzaken uitsluiten en vertrouwen gezen

Zorg dat je vooral aan je dochter verteld dat ze niet de enige kind is die dit overkomt.
Hier lijkt onze zoon eindelijk zindelijk te worden sinds hij buisjes heeft. (Achteraf gezien) sliep hij altijd slecht (te merken aan zijn moeheid, 'snachts juist heel diep, dus idd ook niet wakker te krijgen). Ik voel me nu een beetje schuldig dat ik niet eerder aan de bel had getrokken met zijn verkoudheden, want het lijkt erop dat dit ook een rol speelde in zijn onvermogen zindelijk te worden.
Ik ken ook 2 jongens die rond de 9e zijn geopereerd aan hun plasbuis omdat hier iets mee was waardoor zindelijk worden gewoon niet kon...
Mijn advies dus, ga ff bij de huisarts langs om mogelijk medische dingen die een rol kunnen spelen uit te sluiten.
Wat kamp betreft: bij ons zijn er altijd kindjes die 'snachts niet blijven slapen (ik vermoed dat dit ook wel eens met zindelijkheid heeft te maken), die worden dan savonds opgehaald en sochtends vroeg weer gebracht. Zou dit een oplossing zijn?

sanne

sanne

22-06-2014 om 13:19

mijn ervaring

Ik had het draadje niet volledig gelezen

Maar ik zag dat Puck en Rafelkap het over grotere luiers (incontinentie materiaal) de je bij de apotheek kunt halen. Mijn ervaring is probeer het niet te doen, zolang je het kunt oplossen met een pamper, een pullup of een drynite. Lukt dat niet, dan zou ik pas overstappen op inco's. Besef wel dat incontinentie luiers naast verschillende maten, ook verschillende absorbties heeft, de luiers 4 plakstrips heeft wat erg moeilijk is om de luier goed zelf om te doen. Je zou kunnen overwegen om dan voor de kleinste maat tena flex (vanaf 60cm heupomvang) te kiezen, die is best simpel zelf aan te doen.

Gr. Sanne

sanne

wat is er fout aan incontinentiemateriaal? waarom raad je het af?

Rafelkap

Rafelkap

22-06-2014 om 16:10

ander merk

Mijn zoontje is ruim 7,5 en ik ben heel blij dat er incontinentiemateriaal bestaat in zijn maat. Hij zal waarschijnlijk nooit zindelijk worden.
Tena is ook incontinentiemateriaal, maar dan een ander merk. Er bestaan allerlei soorten luiers, met plakstrips maar ook luierbroekjes.

Suzanna

Suzanna

25-07-2014 om 16:59

Sanne

Hey Sanne,
ik ken de situatie. Ik heb vroeger ook als kind lang gebedplast, tot mijn 15de ongeveer. En zoals het nog wel eens gebeurt , toen ik ongesteld raakte is het over gegaan. Zonder medicatie of plaswekker en dergelijke . (ik denk trouwens dat dat nog niet zo in was toen, een plaswekker)
Ik ben droog gebleven tot mijn 22ste , en sindsdien gaat het om onverklaarbare wijze weer vaak fout.
Het ergst is dat je je er steeds voor schaamt en dat bedplassen of incontinentie een taboe blijft. ook in 2014.

Ik kan enkel maar aan iedereen laten weten, ouders, en misschien ook wel lotgenotes, dat je er niet alleen mee staat.
Bij jongens wordt er blijkbaar minder moeilijk over gedaan dan bij ons.
Ach ja, heel veel moed aan iedereen.
Groetjes,

Suzanna

Sanne

Sanne

27-07-2014 om 10:55

Suzanna

Je leert er gewoon mee om te gaan. Binnen het gezin weet iedereen het, en mijn 2 dochters staan ook niet vreemd te kijken als mama met een stapel beddengoed richting de wasmachine loopt. Nu kan ik wel redelijk voorspellen wanneer er een natte nacht aankomt en kan daar eventueel voorzorg maatregelen treffen. Vaak als het laat geworden, feestjes, vakantie, stress enz.
Vorige maand zijn we naar een festival geweest en hebben in een hotel geslapen, voor de zekerheid neem je dan inco's mee, zeker als ik in een vreemd bed moet slapen. Praktisch probleem blijft alleen het weggooien van die dingen, de vuilnisbakjes op hotelkamers zijn altijd te klein.

vlinder10

vlinder10

12-08-2014 om 20:14

plaswekker

Wij hebben bij gebruik gemaakt van een plaswekker toen onze zoon 9 was.Binnen een maand was hij zindelijk.
Werd ook nog eens vergoed door onze zorgverzekering.

Tim

Tim

04-01-2015 om 22:00

Tip tegen een nat matras

@ annoniem, Ik ben benieuwd of je de plaswekker hebt geprobeerd en of het geholpen heeft en hoe het nu gaat met je dochter. Je vroeg of nog iemand tips heeft. Bij www.zorgmatras.com kun je meerdere soorten waterdichte matrasbeschermers bestellen die er voor zorgen dat het matras droog blijft.

Moni

Moni

04-01-2015 om 22:12

Of je gaat naar de Action

Daar hebben ze meestal ook hele goedkope matrasbeschermers. Anders Hema

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.