Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Dilemma kinderfeestje


Dat is niet raar hoor. Een van mijn kinderen was altijd een heel makkelijk, aardig kind. Hij speelde zelden met kinderen na school maar werd werd wel heel vaak voor feestjes uitgenodigd. Vaak had ik geen idee wie het kind was en wie de ouders waren ook geen idee. Ik heb dat nooit raar gevonden. Mijn zoon kende die kinderen wel. Dus wij kochten een leuk cadeautje en ik ontmoette de ouders en ik zag het kind dan wel op het schoolplein. 

Geef aan hoeveel kinderen er uitgenodigd mogen worden en laat hem zelf aangeven wie hij graag zou uitnodigen. Het is zijn feestje. 

Leene

Leene

14-04-2022 om 21:33

Lieveheersbeest schreef op 14-04-2022 om 09:30:

[..]

Daar had mijn moeder ook een handje van. Omdat mijn broer gepest werd moest ik met iedereen spelen (het liefste kindjes die buiten de boot vielen), ook als ik daar helemaal geen zin in had. Die kindjes moest ik dan ook uitnodigen, terwijl ik niks met hen had. Wat een gedoe...

Ik ben ook team man. Leuk juist om prille vriendschappen te bevestigen tijdens zo'n feestje. Als je zoontje die kinderen uit wil nodigen, gezellig!

Ik zou nooit kinderen door mijn dochters strot duwen. Maar 7 meiden uitnodigen en dan 1 of 2 niet vind ik persoonlijk niet kunnen. Het was niet zo dat ze met al die andere meiden heel close was. Ze werd gewoon op die feestjes uitgenodigd en wilde ze terug uitnodigen. Ik heb gevraagd wat ze er van vond om die andere 2 meisjes ook uit te nodigen, prima dus! Dat was nog voordat mijn zoon buitengesloten en gepest werd want hij zat toen nog maar in groep 1.

Maar zo zal niet ieder kind in elkaar steken. En ik vind dat je een kind best wat mag sturen. Opvoeden heeft toch ook te maken met voorleven.dat het niet allemaal om me myself and I gaat. En daar zijn verschillende manieren voor. Ik snap ook dat niet ieder kind zo makkelijk 10 kinderen uitnodigt en liever een feestje heeft met drie vriendinnen die close zijn. Ook prima.

Maar wat zoon meemaakte is dat twee jongens een gezamenlijk feestje vierden en hij als enige niet mocht komen. En dat vind ik echt belachelijk. Temeer omdat hij in ieder geval 1 van de jongens zelf ook had uitgenodigd.

Gebeurde later ook bij een meisje in die klas, ook twee meiden die gezamenlijk een feestje vierden en dat grietje mocht.als enige niet komen. Stond zo sneu te kijken op het plein. Echt belachelijk van die moeders die er bijstonden om de kinderen mee te nemen naar de schaatsbaan voor een gezellig  middagje uit. Ik zie haar nog naar huis fietsen, in haar eentje. Bizar eigenlijk dat je dan als.moeder ook niet.denkt... die ene maakt dan ook niet meer uit. En nee het was geen kind met gedragsstoornissen. Integendeel. Dat gebeurde allemaal in groep 5. Negen worden ze dan. Dan heb je best nog wel invloed als ouder. Maar die ouders vonden dat blijkbaar normaal of zo...

Het was ook een k t klas , sorry maar tekende echt de sfeer..beetje zo ouders zo kinderen.

Maar goed TO jij hebt niets aan mijn frustraties. Trek je niets aan van wat anderen wel niet zullen denken. Doe wat jezelf en zoon leuk vindt en haalbaar is.

Pinokkio schreef op 14-04-2022 om 19:00:

Nog een keer
Keuze kind dus, al zou ik wel wat opperen als duidelijk vriendje niet op de lijst zou komen oid.
Aantal kinderen ook keuze kind als mogelijk. Kinderen op de grond? Leuk toch juist.

Als mijn kind meer kinderen wil vragen dan we kunnen vervoeren, wordt het dus wel een thuisfeestje. Ik ga geen kinderen onveilig vervoeren in kofferbakken of zonder gordels.
En ik ga ook niet acht kinderen op een stoel zetten en dan twee of drie op de grond of zo. Ik vind eten op de grond ook niet echt mijn ding. Kan best dat ik een moeilijk mens ben hoor. Maar goed, de school en de klas zijn niet zo groot dus de vriendinnenschare van mijn dochter is ook niet enorm.

MoederBarberin schreef op 14-04-2022 om 19:44:

[..]

Ja, tweeling. En waarom zouden ze hun feestje niet samen geven? Ze zijn tenslotte ook samen jarig

Misschien omdat ze ook eens alleen in de belangstelling willen staan? Als je kinderen precies 2 jaar na elkaar geboren worden zijn ze ook samen jarig. Zeg je dan ook: ieder 2 kinderen uitnodigen? Je hebt twee kinderen dus je organiseert twee kinderfeestjes. Ze mogen natuurlijk net als brusjes bij elkaar op het feestje komen maar dat is anders. Ook beetje zielig, maar 2 kinderen uitnodigen per kind. Zitten ze bij elkaar in de klas?

Als een tweeling bij elkaar in de klas zit en veel met dezelfde kinderen speelt vind ik het niet gek om één feestje te geven. Twee keer een feestje in dezelfde week met dezelfde kinderen zou dan niet mijn voorkeur hebben. Als ze echt totaal andere vriendjes hebben en die hebben onderling niks met elkaar, ligt het weer anders.

Suusje. schreef op 14-04-2022 om 23:05:

[..]

Misschien omdat ze ook eens alleen in de belangstelling willen staan? Als je kinderen precies 2 jaar na elkaar geboren worden zijn ze ook samen jarig. Zeg je dan ook: ieder 2 kinderen uitnodigen? Je hebt twee kinderen dus je organiseert twee kinderfeestjes. Ze mogen natuurlijk net als brusjes bij elkaar op het feestje komen maar dat is anders. Ook beetje zielig, maar 2 kinderen uitnodigen per kind. Zitten ze bij elkaar in de klas?

Non-vergelijking. Met leeftijdsverschil hebben ze andere vriendjes en andere interesses. 

En als tweeling sta je echt al wel genoeg in de belangstelling, aan aandacht geen gebrek. 

Ik ga echt geen twee kinderfeestjes organiseren als dat niet nodig is. Ben gekke henkie niet.

Laten we nu maar weer on topic gaan

Suusje. schreef op 14-04-2022 om 23:05:

[..]

Misschien omdat ze ook eens alleen in de belangstelling willen staan? Als je kinderen precies 2 jaar na elkaar geboren worden zijn ze ook samen jarig. Zeg je dan ook: ieder 2 kinderen uitnodigen? Je hebt twee kinderen dus je organiseert twee kinderfeestjes. Ze mogen natuurlijk net als brusjes bij elkaar op het feestje komen maar dat is anders. Ook beetje zielig, maar 2 kinderen uitnodigen per kind. Zitten ze bij elkaar in de klas?

Mijn zus en ik (tweeling) vieren tot op heden 30 nog altijd onze verjaardag samen. En we staan echt ieder in de belangstelling. Als het bij ons vroeger verplicht los van elkaar had gemoeten, want 2 individuen, hadden we dat echt niet leuk gevonden. Daarnaast hadden we op die leeftijd echt nog dezelfde vriendjes. 

Off topic met andere situaties vind ik wel dat je voor 2 individuen moet 'strijden '. Bijvoorbeeld school wilde maar één 10min gesprek inplannen voor samen. Dan vind ik wel het zijn 2 kinderen, 2 gesprekken. 

Jesse_1 schreef op 14-04-2022 om 18:17:

[..]

Het is een kind dat zes wordt hè? Daar mag je nog wel een beetje in sturen vind ik. Anders nodigt hij zijn beste vriendje niet uit omdat die vandaag toevallig pindakaas op z'n brood had.

Ik snap wat je bedoeld, alleen hier zijn ze op die leeftijd nog niet zo van " beste vriendjes" . Bijna iedereen speelt met iedereen op een enkel kindje na wat bv ver weg woont. 

Suusje. schreef op 14-04-2022 om 23:05:

[..]

Misschien omdat ze ook eens alleen in de belangstelling willen staan? Als je kinderen precies 2 jaar na elkaar geboren worden zijn ze ook samen jarig. Zeg je dan ook: ieder 2 kinderen uitnodigen? Je hebt twee kinderen dus je organiseert twee kinderfeestjes. Ze mogen natuurlijk net als brusjes bij elkaar op het feestje komen maar dat is anders. Ook beetje zielig, maar 2 kinderen uitnodigen per kind. Zitten ze bij elkaar in de klas?

Wat een veroordelende post. Je brengt het alsof het een feit is dat het zo moet bij tweelingen.  Het is echter jouw mening. Het is geen feit dat het zo moet zoals jij zegt. 


Ik vroeg mijn tweeling elk jaar of ze samen een feestje wilden of apart een feestje. Het mocht allebei. Bij samen konden er meer vriendjes komen en was het budget wat groter. Bij apart twee kleinere feestjes en een beperkter budget per feestje. Ze wilden het eigenlijk altijd samen vieren maar 1 jaar konden ze het echt niet eens worden over de activiteit dus toen hebben ze het apart gevierd (wel op elkaars feestje gekomen.) Ik vind wel dat je kinderen de gelegenheid moet geven het feestje apart te vieren als ze dat liever hebben. Tweelingen hebben ook niet altijd dezelfde vriendjes en zo natuurlijk.

Qua kinderen maken we altijd samen een lijstje. Eerst natuurlijk de beste vriendjes, dan andere vriendjes waar ze graag mee spelen (op school) en/of waar ze bij op verjaardagen zijn geweest, andere kinderen uit de klas die ze wel aardig vinden... als er kinderen in de klas zitten die 'nieuw' zijn of niet vaak worden uitgenodigd (als ik dat weet) stel ik die ook vaak voor. Meestal staan er wel wat kinderen op het lijstje waar ze zelden na school mee spelen maar die ze op school wel heel leuk vinden. 
En inderdaad als er 10 meisjes in de klas zitten dan niet maar 8 of 9 uitnodigen maar dan ook iedereen. Bij grotere klassen of echt gemengde feestjes is dat natuurlijk anders.

Mijn een na jongste speelt tot nog toe na school maar bij enkele kinderen thuis. Ze is al een paar keer uitgenodigd op een feestje van een kind waar ze nog nooit buiten school mee heeft gespeeld. Ik vind dat helemaal niet raar en mijn kind vindt elk feestje waar op ze genodigd wordt geweldig.

bij mijn middelste zoon in de klas zit een meisjes tweeling die wel altijd een eigen feestje geven. Maar het zijn dat ook 2 heel verschillende dametjes met ieder een eigen vriendengroepje en andere interesses, dus bij hun vindt ik dat wel een logische keus.

De kinderen van mijn vriendin moeten altijd verplicht de kinderen uitnodigen waar zij ook gevraagd zijn. Dat hoeft van mij niet, mijn zoon had vorig jaar 13 feestjes, terwijl wij het bij 6 genodigden houden.
Hier zijn de feestje ook eigenlijk altijd gemengd dus niet alleen maar jongens of meisjes maar een gemengd clubje. 

Een feestje organiseer je voor je kind en niet voor andere kinderen. Als je kind blij wordt van iets leuks doen met twee vriendjes, of juist met een groep van 6, moet je dat ook doen. Overigens is je kind op de leeftijd dat er nog wel een paar kinderverjaardagen volgen en het volgend jaar bij teleurstelling weer anders kan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.