Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Boeven gedrag

Ambra schreef op 12-03-2025 om 12:29:

[..]

Ik heb een ADHD dochter opgevoed dus dat stukje is bekend, maar moeten we niet uitkijken niet een stempel op een meisje plakken dat we niet kennen?

Je kunt ouders toch stof tot nadenken geven? Zeker als er zoveel mensen zijn die het gedrag herkennen van hun eigen kinderen. Overigens hier ook hoor, zoonlief deed van alles zonder dat hij zelf een verklaring had waarom hij dat deed. Dat is pas sinds een half jaar wat minder (en hij is inmiddels bijna 19).

Ambra schreef op 12-03-2025 om 12:29:

[..]

Ik heb een ADHD dochter opgevoed dus dat stukje is bekend, maar moeten we niet uitkijken niet een stempel op een meisje plakken dat we niet kennen?

Ik wil geen stempel plakken, alleen aangeven dat je van een kind alleen iets kan verwachten als het binnen het vermogen van dat kind ligt. 

Om welke reden het kind niet luistert doet er toe bij het kiezen voor een aanpak. Daar hoef je denk ik geen stickers voor te plakken. 

Dat mijn oudste zoon een wat ander "normaal" hanteerde dan zijn oudere zus was ons al lang duidelijk voor hij een diagnose kreeg. Alleen zijn vader had wat moeite om dat te accepteren, daar hielp het wel voor dat er een label kwam (al heb je aan PDD NOS nog niet zoveel eigenlijk, dat zegt alleen dat er wel iets is maar dat ze niet weten wat...).

Dus papa riep "doe normaal" tegen hem en wij riepen dan terug "hij doet normaal! Zijn normaal!". 

Het is me overigens wel vaker opgevallen dat mensen die erg hechten aan "normaal doen" door anderen, daar zelf wel een strikte opvatting van hebben maar nooit eens toetsen of dat wel echt een gangbare opvatting is en of ze zelf wel zo "normaal" zijn... ik geef dan ook de voorkeur aan "ik wil niet dat je dat doet" ipv "doe normaal".

Bij de buren kan dat normaal er immers alweer heel anders uitzien, zoals iedereen weet die wel eens kinderen van anderen over de vloer krijgt. En dat wil niet zeggen dat de buren het dus bij het verkeerde eind hebben.

En wat sommige ouders echt buitensporig raar vinden, wordt door anderen weer gezien als normaal kindergedrag. Het is altijd wel handig om een open blik te houden, maar evengoed wel je eigen grenzen te stellen. Ik ben alleen na al die jaren opvoeden niet meer zo optimistisch over het afdwingen van gewenst gedrag.

(Ik vind het gedrag van bepaalde ouders ook zeer buitensporig, als ik zie hoe mensen soms hun kinderen terroriseren vind ik dat nou weer niet normaal. Terwijl anderen dan gewoon wegkijken of het niet eens zien. Het kan verkeren).

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.