Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Boeven gedrag

mijn dochter van 5 heeft de laatste tijd steeds een boeven gedrag.
Ze smeert overal make-up van mij door de badkamer.
Ze knipt haar eigen haar af.
Ze smeert haar kamer onder crèmes die Ze kan vinden. Etc. Etc.
Ik en mijn man weten ons geen raad meer.
Heeft er iemand tips? 
We hebben de strengen aanpak geprobeerd.
De uitleg aanpak.
Staf aanpak.
Tot nu toe werkt niets en word het alleen maar meer en erger. 😮‍💨

er is vast een reden waarom ze dit doet. Ben je daar al achter? Ik denk dat ze aandacht zoekt, maar misschien is dat té kort door de bocht.
Hoezo kan ze dit allemaal doen? Zijn jullie niet in de buurt?

Hoe gaat het op school? Doet ze daar ook zulke dingen? Hoe zit ze verder in haar vel? Zou het helpen als je haar een alternatief biedt? Bijvoorbeeld samen vingerverven of kleien?

Weet ze dat ze iets doet wat niet de bedoeling is? 
Mijn dochter deed ook veel van dat soort dingen, en pas op het moment dat je haar betrapte zag je zeg maar het kwartje vallen: dan pas realiseerde ze zich opeens dat wat ze aan het doen was misschien niet zo'n geweldig plan was. 
Er zaten geen kwade bedoelingen bij, het was impulsiviteit (ze heeft ADHD) in combinatie met nieuwsgierigheid en onderzoeksdrang. 
Straf helpt in ieder geval niet. Hier lieten we dochter wel consequenties voelen: de volgetekende muur mocht ze zelf opnieuw verven (wat ze erg leuk vond) en tja al haar met Luuf ingesmeerde knuffelbeestjes moesten in de was (waarna ook de wasmachine naar Luuf rook...) 
Wat wel hielp was veel dingen aanbieden om 'verantwoord mee te klooien' en vooral om het grappige en creatieve ervan in te zien. 
Mocht je kind juist met opzet dingen stuk maken o.i.d. dan is het natuurlijk wel een ander verhaal. Dan lijkt het mee vooral zaak om te achterhalen wat dat onder zit

Negeren al geprobeerd? Als ze dit doet om aandacht te krijgen dan kan je er het beste zo min mogelijk aandacht aan schenken. 

Kristys

Kristys

11-03-2025 om 22:00 Topicstarter

Mugs schreef op 11-03-2025 om 21:50:

Mijn dochter deed ook veel van dat soort dingen, en pas op het moment dat je haar betrapte zag je zeg maar het kwartje vallen: dan pas realiseerde ze zich opeens dat wat ze aan het doen was misschien niet zo'n geweldig plan was.
Er zaten geen kwade bedoelingen bij, het was impulsiviteit (ze heeft ADHD) in combinatie met nieuwsgierigheid en onderzoeksdrang.
Straf helpt in ieder geval niet. Hier lieten we dochter wel consequenties voelen: de volgetekende muur mocht ze zelf opnieuw verven (wat ze erg leuk vond) en tja al haar met Luuf ingesmeerde knuffelbeestjes moesten in de was (waarna ook de wasmachine naar Luuf rook...)
Wat wel hielp was veel dingen aanbieden om 'verantwoord mee te klooien' en vooral om het grappige en creatieve ervan in te zien.
Mocht je kind juist met opzet dingen stuk maken o.i.d. dan is het natuurlijk wel een ander verhaal. Dan lijkt het mee vooral zaak om te achterhalen wat dat onder zit

Ze doet de dingen vaak als we er inderdaad niet bij zijn. Vooral als ze in bed ligt en dan of op haar kamer of de badkamer iets tegen komt. Ik heb al veel weg gelegd en gezet. Maar toch blijft ze iedere keer iets vinden. 

Ik ga kijken of ik nog meer met de creatieve dingen kan doen. Ze mag al regelmatig iets uitproberen als ze het vraagt. Het is ook een hele tijd goed gegaan, maar nu begint het ineens weer. En ik kan niet echt achterhalen waarom. 

Er is niets veranderd in haar leven. 

Bedankt voor de tips. 

Mugs schreef op 11-03-2025 om 21:50:

Wat wel hielp was veel dingen aanbieden om 'verantwoord mee te klooien' 

Herkenbaar. Hier ook een adhd'er die de gekste dingen deed. Gaatjes in de muur boren met een electrische tandenborstel, potje glitter omkiepen op de bank, de pootjes van papa's bril verbuigen zodat hij hem paste. Speelgoed uit elkaar halen. 

en als je het dan zag, was het; oh, oeps...

Dingen verstoppen deed hij ook. Sleutels, afstandsbediening, sieraden (hij was gek op glimmers). Hoogtepunt was dat hij thuis kwam van een vriendje ,met een kastsleutel in zijn zak 🤦‍♀️. Jaar of 6 was hij toen.

Maar het komt goed hoor. het duurt alleen ff.

Tot die tijd veel dingen aanbieden waar ze haar gang mee kan gaan, in het zicht laten spelen, dingen waar ze kwaad mee kan zoveel als lukt hoog weg leggen, en voorlopig geen nieuwe meubels of dure spullen/kleren kopen 😅.

Wat herkenbaar! Mijn jongste heeft ook ADHD en die verzon ook altijd de gekste dingen om uit te halen. Ze deed nooit wat ik haar expliciet verboden had, maar verzon dan gewoon weer iets nieuws. Dus niet tekenen op de muur, ook niet op de deur, je mag alleen tekenen op papier. Scheurde ze vervolgens bladzijden uit boeken om daar op te tekenen. Doodmoe werd je ervan. Ze zat ook altijd aan dingen te peuteren, dus een klein gaatje in een shirt net zolang doorpoeren totdat haar hele mouw aan gort lag. Waar ik bij mijn oudste altijd zei dat Playmobil niet kapot kon, had jongste daar geen enkel probleem mee. Die kreeg alles stuk.
Inmiddels is het nog steeds een chaoot en een rommelaar, maar door al dat geëxperimenteer is ze wel heel handig geworden. Als in huis iets stuk is, googelt ze hoe je het moet maken, rijdt desnoods naar drie bouwmarkten om spullen te verzamelen, en gaat aan de slag. Meestal kom ik dan thuis en hebben we ineens een nieuwe wastafelafvoer (de oude ging stuk bij het aandraaien van het sifon). Of ik moet de volgende dag de loodgieter bellen

Oh ja dat is zo herkenbaar: dat je het nooit voor kunt zijn omdat zo'n kind dingen verzint waar je zelf echt nooit op komt! 

Kristys: denk je dat er mogelijke sprake is van ADHD? 

Kristys

Kristys

12-03-2025 om 08:13 Topicstarter

Mugs schreef op 11-03-2025 om 22:42:

Oh ja dat is zo herkenbaar: dat je het nooit voor kunt zijn omdat zo'n kind dingen verzint waar je zelf echt nooit op komt!

Kristys: denk je dat er mogelijke sprake is van ADHD?

Ik vond persoonlijk van niet. De meeste symptomen die bekend staan bij adhd heeft ze niet. Maar ik zal het goed in de gaten houden.

Ook op school hebben ze niet het idee dat ze adhd gedrag vertoon op de boeven dingen na. Want ook op school doet ze dat. 🫣

ik zou het geen ' boeven dingen" noemen, zeker ook niet naar haar. 
Ze is haar grenzen aan het opzoeken, dingen aan het uitproberen. Zonder dat groeien ze niet op. 
Aan jou de schone taak haar te begeleiden hierin. 

Kristys schreef op 12-03-2025 om 08:13:

[..]

Ik vond persoonlijk van niet. De meeste symptomen die bekend staan bij adhd heeft ze niet. Maar ik zal het goed in de gaten houden.

Ook op school hebben ze niet het idee dat ze adhd gedrag vertoon op de boeven dingen na. Want ook op school doet ze dat. 🫣

Adhd in meisjes uit zich anders dan bij jongens, meisjes zijn daardoor ondergediagnosticeerd.

Adhd zit heel erg in je hoofd. Meisjes internaliseren, jongens zijn in hun ontwikkeling fysieker dan meisjes dus dan zie je er sneller wat van.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.