Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

9 jarige wil niet meer voorgelezen worden


Stampertjebloempje

Stampertjebloempje

04-12-2019 om 11:27 Topicstarter

Angela69

Dat ben ik met je eens wat betreft die ontwikkeling, maar als je hem een beetje kent, dan weet je al gauw genoeg dat als hij (voor hem) verplicht moet lezen dat alleen maar meer problemen gaat opleveren (hakken in het zand, geen goede sfeer tussen ons twee etc.). Het is geen doorsnee kind om het maar even zo te zeggen.Daarbij kan ik als bonusmoeder niet veel doen, alleen mijn mening geven als het ooit een keer besproken wordt. Wat we wel vaak doen is dat we hem woorden onderweg laten lezen (Op posters etc). Als hij vraagt ' wat staat daar' dan zeg ik altijd 'probeer het eens te lezen' , tenzij het natuurlijk een erg moeilijk woord is.

@Emma

@Emma

04-12-2019 om 15:21

"MIsschien ben ik te fatalistisch, maar ik heb de indruk dat een kind het zodra hij of zij kan lezen oppakt of niet. Als als dat niet gebeurt vrees ik dat het nooit meer wat wordt "

Ja zo ging dat bij mij ook. Zodra ik het kon ging ik lezen, gewoon omdat ik er plezier in had en omdat er leuke boeken waren.
Het is bizar om te zien wat een impact het heeft als een kind, om wat voor reden dan ook, die klik niet heeft. Dan ga je van alles uit de kast halen om te zorgen dat dat kind wel gaat lezen. De gevolgen zijn te erg als je dat niet doet.
Het kijkt ne wel ingewikkeld als je dat ziet bij een bonuskind en de ouder lijkt er niet zo van wakker te liggen.

Stampertjebloempje

Stampertjebloempje

04-12-2019 om 15:39 Topicstarter

Begrijpen

Ik kan het ergens wel begrijpen. Hij zit de hele dag op school,moet vooral qua taal/lezen veel moeite doen en is blij dat wanneer hij thuis is gewoon kan ontspannen. Ik heb geleerd, dat als de ouders er niet wakker van liggen, ik dat ook niet moet doen. Dat ik het ergens niet kan begrijpen is omdat ik zelf echt heel veel las als kind (stiekem onder de dekens als je eigenlijk al moest slapen haha). Maar ja ieder kind is anders. Het is alleen heel jammer dat er niet meer voorgelezen wordt. Heb gelukkig nog wel vrijwilligerswerk waar ik voorlees, dus dat is voor mij niet helemaal over.

@Emma

@Emma

04-12-2019 om 16:00

Lezen op school

De vraag is natuurlijk hoeveel hij op school leest. Op een goeie school lezen kinderen voldoende, ook degenen die extra instructie nodig hebben. Helaas wordt de extra instructie vaak gegeven op het moment dat de anderen leeskilometers maken, dus dan schiet het niet echt op nee.
Verstandig dat jij niet wakker ligt als de ouders dat ook niet doen.

Stelle

Stelle

04-12-2019 om 18:45

Motiveren, meer niet

ik zorgde voor de omgeving en meer deed ik niet. Als een kind niet wil dan ligt daar (nu!) de interesse niet. Lekker laten. Teveel doorduwen zou wel eens voor een veel definitievere afkeer van lezen kunnen zorgen.

Eens, je bent een lezer of je bent dat niet.
Maar een niet-lezer kan toch heus ook wel weer een beetje aan het lezen slaan (hier bij mijn kinderen wel redelijk gebeurd) en bovendien hebben we het dan alleen over boeken lezen.
Er valt nog wel meer te lezen, natuurlijk.
Als hij nu zo van spelletjes houdt kun je bijv mooi iets kopen/doen waar appèl op taalvaardigheid wordt gedaan of waarbij hij veel moet lezen.

Stelle

Stelle

04-12-2019 om 18:46

Oh ja

En zelfs het voorlezen is bij ons met periodes weer teruggekomen, in afgezwakt versie.
Verder luisterden ze ook luisterboeken.

Pirata

Pirata

04-12-2019 om 18:46

Hier

Hier mag altijd het licht nog even aanblijven voor het slapengaan.
Een stapel duckjes naast het bed en de telefoon in de woonkamer doen dan wonderen.

Vlinder72

Hier een kind dat tot jaar of 10 veel las en daarna zelden tot nooit meer (tenminste geen boeken). Hij weet kent dan wel weer de politieke geschiedenis van midden oosten maar die info haalt hij van internet.
Literatuur leest hij dus nooit, ook niet op vwo en toch Nederlands literatuur inderdaad ook een dikke 8.

Ad Hombre

Ad Hombre

04-12-2019 om 19:47

Alkes

Leuke interesse en leuk dat hij zich interesseert voor dat soort zaken.

Ik vind deze video altijd erg nuttig voor het historisch perspectief in die regio en in het kader van imperialisme in het algemeen:


https://youtu.be/4FspfOI_YRU

Een heel neutrale video, niks 'rechts'. De invulling is aan de kijker...

vlinder72

vlinder72

04-12-2019 om 21:12

Alkes

Dat is grappig. Mijn zoon is ook heel goed in geschiedenis. Hij heeft zijn geschiedenis examen gehaakd door alle feiten (hij noemde dat anders) uit zijn hoofd te leren en daarnaast heel veel filmpjes op you tube te bekijken.

Hij kan ons nu alles vertellen over de koude oorlog.

Leuk om te horen dat er meer kinderen zijn die nooit een literatuurboek lezen maar toch een dikke acht halen. Zijn videorecensie van 1 boek is nu zelfs te zien in de schoolbibliotheek. Zijn leraar vond dat hij dat namelijk zo goed gedaan had. Die leraar moest een weten dat hij dat boek zelfs nooit in zijn handen gehad heeft.

Tango

Tango

05-12-2019 om 11:20

Voorlezen

Hier stopte het voorlezen wat later. Ik denk dat ik dochter tot haar 10e heb voorgelezen. Zoon zelfs langer nog, wel tot 11/12 volgens mij. Zoon heeft ook dyslexie dus vond het voor hem ook belangrijk. Maar hij vond het ook echt leuk dus was nooit strijd eigenlijk. Anders was ik wel eerder gestopt. We deden namelijk daarnaast genoeg andere dingen om te oefenen i.v.m. dyslexie.

Beide kinderen zijn overigens geen lezers. Dochter pakte tot haar 14e nog weleens een boek, daarna was het echt wel over. Zoon heeft nooit uit zichzelf een boek gelezen. Man is ook geen lezer. Ik zelf wel.

Kinderen met dyslexie verplichten te lezen, in de vorm die bijvoorbeeld Mijntje hier schrijft, vind ik echt sneu. Als ik zoon had verplicht om Harry Potter boeken te lezen, had hij nu echt nog steeds geen enkele film gezien. ik vind overigens sommige delen van de Harry Potter boeken zelf al moeilijk om doorheen te komen, terwijl ik de films prachtig vind.

Mijntje

Mijntje

06-12-2019 om 08:25

Tango

Dat was helemaal niet sneu want mijn zoon was helemaal dol op die boeken. Hij wilde ook graag die films zien (en zeker de 12+) en zorgde ervoor dat hij kilometers maakte.

Tango

Tango

06-12-2019 om 13:30

Mijntje

Maar dan had jouw zoon vast geen dyslexie...

Stampertjebloempje

Stampertjebloempje

06-12-2019 om 16:41 Topicstarter

Poging

Ik ga na het weekend een nieuwe poging doen: hij wil vaak niet meteen slapen, zodra hij naar bed moet, nou dan mag hij nog even kwartiertje lezen in bed...Als dat niet lukt, dan weet ik het ook niet meer.

Mijntje

Mijntje

07-12-2019 om 17:35

Tango

Nee klopt, ik snap je punt. Het is zoeken hoe een negenjarige de lol van het lezen/taal/verhalen te laten houden. Dat kan ook met stripboeken, luisterboeken en voorlezen. Soms helpt wel een spannend boek of is het zoeken naar een boek dat wel pakt.

Pluk

Pluk

08-12-2019 om 00:55

Regel om regel

Mijn oudste had moeite met hardop voorlezen. Hij deed dan 1 regel en ik 2. Of hij 1 pagina en ik twee. Of zijn pagina in ons hoofd en ik hardtop.

Pluk

Pluk

08-12-2019 om 00:56

Hardtop

Vind mijn spellingcontrole beter dan hardop

Pluk

Pluk

08-12-2019 om 00:57

Vindt

Tijd om te gaan slapen...

Leentje

Leentje

22-12-2019 om 22:48

Dochter ook niet

Terwijl ik mijn zoon heb voorgelezen tot op de middelbare school vind dochter van 9 er al 2 jaar niks meer aan. Vind ik jammer hoor, maar zij gaat liever nog even spelen of zo. Op school moet ze wel lezen en daarvoor zoeken we leuke boeken uit.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.