Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Wat te doen met dreumes buiten? (Omgeving bollenstreek)

Hi alleen,

ik ben moeder van een dreumes van 1,5 jaar oud. Af en toe word ik een beetje radeloos over wat ik nu met haar kan doen. Als ik niet hoef te werken, gaan we altijd op pad. Denk aan: kinderboerderij, fietsen, stad in, indoor speeltuin etc. M’n ideeen raken wel een beetje op! 

Nu het lekkerder weer wordt, zou ik graag naar een buitenspeeltuin willen. Ik vind de apparaten echter niet geschikt voor een dreumes… zijn er ouders in omgeving bollenstreek die tips hebben voor leuke en veilige buitenspeeltuinen?

ook andere ideeen zijn zeker welkom! Wellicht dat we elkaar op deze manier kunnen inspireren


Moet je altijd de hort op?  Het kind is nog zo klein joh. Lekker een zandbakje in de tuin of op je balkon en een bak water. Zo'n kleintje vindt een beetje rommelen in en om het huis toch prima?

De ideeën die je plaatst zijn prima toch? Voor een kind van anderhalf is de speeltuin om de hoek met schommel eindeloos vermaak.

Als het je meer gaat om dat jezelf er uit bent dan zou je ook nog kunnen kijken of er in je omgeving speelgroepen zijn. Dat is bij ons in bepaalde speeltuinen georganiseerd voor de allerkleinsten. Vaak is er dan ook een activiteit en koffie en thee voor de ouders.

Herfstappeltaart schreef op 20-06-2024 om 08:04:

Moet je altijd de hort op? Het kind is nog zo klein joh. Lekker een zandbakje in de tuin of op je balkon en een bak water. Zo'n kleintje vindt een beetje rommelen in en om het huis toch prima?

Inderdaad. Ik was toen iedere dag thuis met mijn dreumes en hij heeft zich prima vermaakt. Duplo, auto's, puzzels, mee naar boven, mee naar beneden, mee boodschappen doen.... Als je door je ideeën voor buiten heen bent, zijn er nog genoeg dingen voor binnen.

Een zandbak in de tuin, een bak water erbij met mooi weer en lekker blubberen. Een rondje rijden met een loopfietsje. Voor een kind van 18 maanden hoeft het niet zo spannend allemaal. 
Bij echt heel mooi weer heeft Hillegom een leuke natte peuterplek in het openluchtzwembad.
Zet kind voorop op je fiets (tussen je armen) in een zitje en ga de wereld ontdekken. Dingen aanwijzen en gezellig samen kletsen over wat je ziet. Onderweg een picknick op een bankje. 
Linnaeushof in Bennebroek heeft ook een echt peutergedeelte maar dat is voor een paar uurtjes aardig aan de prijs.

Herfstappeltaart schreef op 20-06-2024 om 08:04:

Moet je altijd de hort op? Het kind is nog zo klein joh. Lekker een zandbakje in de tuin of op je balkon en een bak water. Zo'n kleintje vindt een beetje rommelen in en om het huis toch prima?

Ik werd helemaal gek met ‘zo’n kleintje’ thuis. De dagen werden er echt beter op als we op mijn vrije dagen de hort op gingen. ‘Mijn kleintje’ was echt niet tevreden met een bak water en zand in de tuin, laat staan op een balkon. En toen ze anderhalf was hadden we niet eens een balkon.

Is rond Haarlem voor jou dichtbij genoeg to? Mijn kind vond de zandheuvel met water bij de ingang bij het wed heel leuk (niet doen als het heel mooi weer is, dan is het echt heel druk) en het wed zelf ook, daar kan je kleine kinderen heel makkelijk laten poedelen. De zuidkant van de oosterplas ook trouwens, maar dat is voor de bollenstreek misschien net wat onhandiger. 

Het paradijsje verstopt in het centrum van Haarlem is ook heel leuk. Ik ging vaak naar de speeltuin achter het museum van de geest, maar daar vind je misschien de apparaten ook niet geschikt (en het ligt aan het water).  

Naar het zwembad!
Maar ik zou vooral ook eens denken aan binnenshuis activiteiten. Beetje brooddeeg maken en daarmee spelen. Zandbakje maken met wat water erbij: uren speelplezier!

Ik was ook niet zo'n binnenzit moeder, dus ik herken het wel. Vaak maakte ik even een ommetje door de buurt of ging ik naar de bibliotheek. Als het nu echt heel warm of heel koud was, reed ik zelfs wel eens naar Ikea om mijn kind 'uit te laten'. In het restaurant is zo'n speelhoekje, dat vonden ze meestal wel leuk. 

zwemmen bij het baby en peuterzwemmen. Hebben ze ook profijt van bij de zwemles.

En leer je kind om zichzelf te vermaken. Leer jezelf dus om ook thuis te kunnen blijven en je kind te laten rommelen.  Dat rommelen en zelf ontdekken is heel belangrijk op die leeftijd.

Ysenda schreef op 20-06-2024 om 09:30:

zwemmen bij het baby en peuterzwemmen. Hebben ze ook profijt van bij de zwemles.

En leer je kind om zichzelf te vermaken. Leer jezelf dus om ook thuis te kunnen blijven en je kind te laten rommelen. Dat rommelen en zelf ontdekken is heel belangrijk op die leeftijd.

Sommige kinderen zijn bij uitstek sociale types. Alsof als je naar een zandspeelplaats fietst je kind dan niet laat rommelen. 

Ik heb echt mijn best gedaan om mijn kind ‘zichzelf te vermaken’, maar pas als er anderen zijn gaat ze echt aan en hoef ik per direct níks meer. Ze wordt gewoon unheimisch als er geen andere mensen zijn. Het is gewoon het verschil ‘stadsmens -kluizenaar op de berg’. 

Is er in jouw omgeving iets als ouder en kind gym. Heb ik ooit gedaan met mijn peuter in een nieuwe woonomgeving. De activiteit was leuk maar bijkomend voordeel van de andere ouders kreeg ik leuke tips in de omgeving en we spraken op andere tijden ook wel eens af bij een speeltuintje zodat de kinderen samen konden spelen.

Lievelingetjes in Lisse, Zuid-Hollands Landschap (in de bocht naar Langevelderslag): lekker struinen en hertjes kijken, lekker naar zee (langevelderslag of noordwijk), Intratuin, zwemmen (zwembad in Hoofddorp vind ik het leukst voor kleine kindjes), speeltuinverenigingen, monkeytown in Warmond (hebben speciale peuterochtenden). Genoeg te doen! Succes 

Sorry, niet allemaal buiten maar wel leuke dingen. Mogelijk is de Olmenhorst ook leuk, net als Jeugdland, de Voliere, fruit plukken bij van Reeuwijk, Venneper Lodge, speeltuin naast kinderboerderij Lisse. Het is ook een beetje blijven uitproberen...

Het is niet naast de deur, en op dit moment is het nog te nat, maar als het ooit weer droog wordt is speeltuin De Veilige Haven in IJmuiden iha een aanrader, niet per se voor peuters, ook voor wat grotere kinderen. Prachtige speeltuin met een entreeprijs van 1,25 per persoon. 

O en als je in je eigen tuin buiten bent met je kleintje: Zorg voor passend speelgoed. 
Op dit moment luister ik weer naar de moeder van T en O die krijst dat die kinderen (ik schat 2 en bijna 5) lief moeten gaan spelen en niet de bloembakken moeten omscheppen met hun emmertjes en schepjes. 
Ja als ze geen zandbak hebben dan gaan ze ergens anders scheppen.
De voetbal heeft ze vorige week afgepakt, omdat de kinders dan alle plantjes knakken.
Het hoge speelhuisje met glijbaan was leuk in het weekend dat het werd neergezet maar 3 maanden verder hebben T en O het wel gezien,  drie keer de ladder op en naar beneden glijden is de max op een middag. 

Veel is al genoemd in de bollenstreek. 
En inderdaad, een kind van die leeftijd heeft niet veel nodig. Ga naar een park, het strand, lekker in de tuin. Een ijsje halen. Of gewoon toch binnen rommelen. Vaak zijn kleine dingen al genoeg. 
En maak het voor jezelf ook relaxed. Want ik vond het best geestdodend, elke keer weer dezelfde 'activiteitjes'. Dus ga ergens heen waar ze lekker gebak hebben, en tracteer jezelf op een goede cappucino (of een glaasje wijn, als dat kan )

Verder nog: het Geertje (geitenboerderij) in Zoeterwoude. Ook echt leuk voor de kleintjes. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.