Op deze leuke gezinscamping kan je kind eindeloos spelen en jij écht ontspannen - lees hier meer
Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Schoonouders en oppassen

Mugske schreef op 17-01-2025 om 16:34:

kijk vooral ook naar je kind en hoe hij/zij dat zal gaan ervaren. Mijn kind vond het destijds helemaal niet leuk om eerder opgehaald te worden van kdv. Die werd boos toen ik een keer eerder kwam, het was veel te leuk om te spelen met vriendjes enzo.

Ja dat is zo.  De dag is dan nog niet klaar voor ze.

Vanuit het KDV is het vaak ook de voorkeur om vanaf 1700 op te halen. Incidenteel natuurlijk niet. Maar bij ons vragen we wel om zoveel mogelijk de ophaaltijden aan te houden. Voor de rust in de groep.

Daglichtlamp schreef op 17-01-2025 om 13:30:

[..]

Maar de oudste moet daar toch ook opgehaald worden? Het is toch juist minder tijd als jij of je man maar langs 1 adres hoeft?

Ik denk uit het verhaal op te maken dat het stiefkind daarna naar de moeder gaat, niet naar de vader. Dus TO hoeft helemaal niet bij schoonouders te zijn die dag.

Maar twee dingen die mij opvallen: Een: opa en oma geven dus aan dat ze aan de band willen werken. Maar als ik het goed begrijp wordt het kind aan de Ipad gezet en komt moeder dan een klein uurtje later. Hoezo wordt er dan aan een band gewerkt?

Tweede: de zoon, jouw partner wilt zijn ouders hun zin geven. Maar hoe sterk is zijn wens om mee te gaan met zijn ouders? Sterker dan dat hij gevoelig is voor jouw argumenten? Dus: is hij echt van mening dat zijn ouders die kans moeten krijgen of gaat hij liever de strijd niet aan met hen en misschien wel liever ook niet met jou-als jij er anders over denkt? Wat is zijn drijfveer exact?

Mij lijkt het voor jullie als stel, maar ook voor jullie kinderen en naar je schoonouders het meest handige dat jullie samen standvastig voor jullie besluit staan. Dus (tenzij je partner perse zijn ouders hun zin wilt geven) duidelijkheid: jongste gaat niet dat laatste uurtje naar opa en oma want dat willen WIJ niet.
Als je vriend van mening is dat jongste -om welke reden exact dan ook- wel dat uurtje naar zijn ouders toe zou moeten, heb je weer een hele andere discussie. Die moeten jullie dan eerst voeren. Maar je vriend moet dan wel sowieso zo flink zijn om achter jullie besluit te gaan staan: wat dat dan ook wordt.

Ik lees iets veel belangrijkers; opa en oma geven eigenlijk aan dat ze hun handen vol hebben aan jou bonuskind vanwege een pittig karakter.... en praten we dan over een pittig karakter of speelt er iets onderliggends?
Moeten jullie niet eerst het gesprek aan of dat niet te zwaar voor ze is?
Moet daar niet eerst een oplossing voor komen en kunnen ze dat überhaupt wel aan?

Want waarom ze dat oppassen niet willen is eigenlijk wel duidelijk verwoord door opa en oma. Niet alleen duidelijk, maar ook netjes en knap dat ze dit aangeven.

Pippeltje schreef op 18-01-2025 om 12:05:

Maar twee dingen die mij opvallen: Een: opa en oma geven dus aan dat ze aan de band willen werken. Maar als ik het goed begrijp wordt het kind aan de Ipad gezet en komt moeder dan een klein uurtje later. Hoezo wordt er dan aan een band gewerkt?

Tweede: de zoon, jouw partner wilt zijn ouders hun zin geven. Maar hoe sterk is zijn wens om mee te gaan met zijn ouders? Sterker dan dat hij gevoelig is voor jouw argumenten? Dus: is hij echt van mening dat zijn ouders die kans moeten krijgen of gaat hij liever de strijd niet aan met hen en misschien wel liever ook niet met jou-als jij er anders over denkt? Wat is zijn drijfveer exact?

Mij lijkt het voor jullie als stel, maar ook voor jullie kinderen en naar je schoonouders het meest handige dat jullie samen standvastig voor jullie besluit staan. Dus (tenzij je partner perse zijn ouders hun zin wilt geven) duidelijkheid: jongste gaat niet dat laatste uurtje naar opa en oma want dat willen WIJ niet.
Als je vriend van mening is dat jongste -om welke reden exact dan ook- wel dat uurtje naar zijn ouders toe zou moeten, heb je weer een hele andere discussie. Die moeten jullie dan eerst voeren. Maar je vriend moet dan wel sowieso zo flink zijn om achter jullie besluit te gaan staan: wat dat dan ook wordt.

Nee, punt 1 klopt niet. Opa en Oma vinden het zielig als het kind tot 17.00 op de dagopvang zit en willen het daarom wel een uur eerder ophalen.

Emmalien88

Emmalien88

20-01-2025 om 14:01 Topicstarter

-Escondido- schreef op 17-01-2025 om 20:48:

ik had eerder gereageerd, maar ik vind dit wel een ander verhaal. Ik dacht dat ze bij jullie thuis oppassen (verkeerde invulling van mij) en dat ze gewoon goed voor een dreumes kunnen zorgen. Maar op deze manier heeft het niet echt voordelen.
Het blijft wel een beetje verbazingwekkend voor mij dat je het teleurstellend vindt dat ze niet op jullie jongste willen passen. Naast het feit dat ik een hele dag een dreumes echt anders vindt dan een paar uurtjes uit school, klinkt het ook alsof je vindt dat ze helemaal geen fijne plek bieden voor een jong kind (achter een beeldscherm plempen). Waar zit dan de teleurstelling (en zelfs lichte verontwaardiging)? Zou je niet een groter probleem hebben als ze wel hadden willen oppassen en je jongste daar een hele dag zou doorbrengen?

Of ze wel of niet willen oppassen is uiteraard aan hun. Alleen persoonlijk zou ik geen onderscheid gemaakt hebben, maar dat is een ander verhaal. De gegeven reden stak mij; we trekken niet nog zo’n moeilijk kind. Dat begrijp ik goed alleen was ons kind toen nog niet geboren. Maar uiteindelijk hun beslissing en we hebben opvang geregeld.

Emmalien88

Emmalien88

20-01-2025 om 14:02 Topicstarter

BritgetJones007 schreef op 18-01-2025 om 20:18:

Ik lees iets veel belangrijkers; opa en oma geven eigenlijk aan dat ze hun handen vol hebben aan jou bonuskind vanwege een pittig karakter.... en praten we dan over een pittig karakter of speelt er iets onderliggends?
Moeten jullie niet eerst het gesprek aan of dat niet te zwaar voor ze is?
Moet daar niet eerst een oplossing voor komen en kunnen ze dat überhaupt wel aan?

Want waarom ze dat oppassen niet willen is eigenlijk wel duidelijk verwoord door opa en oma. Niet alleen duidelijk, maar ook netjes en knap dat ze dit aangeven.

Er speelt iets onderliggends en ze kunnen het niet aan. Maar willen niet opgeven. Wat ik ook wel bewonderenswaardig vind. 

Emmalien88

Emmalien88

20-01-2025 om 14:03 Topicstarter

Dutchgirly schreef op 18-01-2025 om 09:21:

[..]

Ik denk uit het verhaal op te maken dat het stiefkind daarna naar de moeder gaat, niet naar de vader. Dus TO hoeft helemaal niet bij schoonouders te zijn die dag.

Moeder van stiefkind is sinds een jaar niet meer in beeld. 

Emmalien88 schreef op 20-01-2025 om 14:02:

[..]

Er speelt iets onderliggends en ze kunnen het niet aan. Maar willen niet opgeven. Wat ik ook wel bewonderenswaardig vind.

Wordt het dan niet eens tijd dat jouw man en zijn ex daar stappen in gaan nemen? Grootouders willen niet "opgeven", maar als ouders van dat kind vind ik wel dat je die ouderen een beetje moet beschermen.

Emmalien88

Emmalien88

20-01-2025 om 14:07 Topicstarter

Pippeltje schreef op 18-01-2025 om 12:05:

Mijn vriend heeft geen zin in discussie en vindt “het probleem van mij, het onnodige gesleep” wel wat meevallen. Maar vooral het eerste. Dus dan gaat hij zeggen dat ik het niet wil… en niet wij willen het niet. 

Emmalien88

Emmalien88

20-01-2025 om 14:08 Topicstarter

Gebruikersnaaminvullen schreef op 20-01-2025 om 14:04:

[..]

Wordt het dan niet eens tijd dat jouw man en zijn ex daar stappen in gaan nemen? Grootouders willen niet "opgeven", maar als ouders van dat kind vind ik wel dat je die ouderen een beetje moet beschermen.

De moeder is niet in beeld, stappen zetten zijn we mee bezig. Grootouders geprobeerd te beschermen maar willen daar niets van weten. 

Emmalien88 schreef op 20-01-2025 om 14:07:

[..]

Mijn vriend heeft geen zin in discussie en vindt “het probleem van mij, het onnodige gesleep” wel wat meevallen. Maar vooral het eerste. Dus dan gaat hij zeggen dat ik het niet wil… en niet wij willen het niet.

Omdat jij het niet wil. 

Emmalien88 schreef op 20-01-2025 om 14:07:

[..]

Ja maar...  dan zeg je zelf toch ik wil het niet, ik ben helemaal voor je moet achter je partner staan maar je mag het ook oneens zijn en hoeft niet te liegen en jij doet het ophalen en vind het teveel gedoe , klaar , je hoeft er geen wij van te maken 

Emmalien88 schreef op 20-01-2025 om 14:01:

[..]

Of ze wel of niet willen oppassen is uiteraard aan hun. Alleen persoonlijk zou ik geen onderscheid gemaakt hebben, maar dat is een ander verhaal. De gegeven reden stak mij; we trekken niet nog zo’n moeilijk kind. Dat begrijp ik goed alleen was ons kind toen nog niet geboren. Maar uiteindelijk hun beslissing en we hebben opvang geregeld.

Dat hadden ze als grootouders waarschijnlijk ook niet gedaan als de situatie (moeilijk karakter, of iets interns...diagnose??) Anders was. Dus ze maken niet zozeer onderscheid, maar geven aan dat ze dat (twee kinderen) nu niet trekken in deze specifieke situatie...

Herken je het gedrag wat zij benoemen over jou bonuskind? Wat voor soort 'moeilijkheden' doelen ze op?

ook speelt er op de achtergrond voldoen lees ik al: Bio moeder sinds een jaar niet meer in beeld...

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.