Op deze leuke gezinscamping kan je kind eindeloos spelen en jij écht ontspannen - lees hier meer
Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Schoonouders en oppassen

Emmalien88

Emmalien88

17-01-2025 om 11:01 Topicstarter

EmmaT schreef op 17-01-2025 om 10:56:

Ze willen niet op het jongste kind passen, dat is toch ook een kleinkind van ze? Hoe zou jij het vinden als je oudere broer/zus wel dat uurtje met opa en oma had en jij niet? Leuk dat opa en oma 'hun grenzen aangeven', ik zou hier ook mijn grenzen aangeven: opa en oma voor plezier en contact en opvang door professionals.

Ja klopt is ook hun kleinkind. Daarom stak het me ergens wel een beetje. Maar het is geen probleem wat mij betreft verder. Het is ons kind en de opvang is onze zorg. Heb ook liever dat ze zegt er geen zin in te hebben dan dat ze het tegen haar zin doet. Dat voelen kinderen haarfijn aan. 

Joh je mag gewoon nee zeggen. Ook als de reden is dat je schoonouders nu in de 💩 kunnen zakken.

Dus de hele dag op de opvang is niet zielig, maar het laatste uurtje opeens wel? En dat broer/zus wel welkom is bij opa en oma, maar de kleine niet, dat is ook niet zielig?
Ik zou hier ook voor passen, omdat ik het niet in het belang van het kind vind om eerst naar de opvang te gaan, dan naar opa/oma en dan naar huis. Dan zou ik liever op een ander moment omgang met opa en oma organiseren. Wat langer en dat ze dan ook echt wat kunnen gaan doen i.p.v. op de ipad.

Roos57 schreef op 17-01-2025 om 11:05:

Joh je mag gewoon nee zeggen. Ook als de reden is dat je schoonouders nu in de 💩 kunnen zakken.

En haar partner ook?

Is dit in het belang van jullie kind? 
Wij kennen jullie kind natuurlijk niet. Als ik naar mijn kind kijk en mijn schoonouders dan kan dit prima. Maar dat zegt verder niet zo veel voor jullie situatie.

Jij wil het niet en vader wel, waar komt jullie verschil van visie vandaan?

Emmalien88

Emmalien88

17-01-2025 om 11:28 Topicstarter

Ik kan overigens goed met mijn schoonouders, de bedoelingen zijn goed. Alleen ik ben het niet altijd met ze eens, ze hebben een hele sterke mening zeg maar. Mijn vriend gaat er nooit tegenin en dat stoort me wel eens. Maar het zijn onze kinderen, wij bepalen (vind ik dan hé😊). 

Emmalien88

Emmalien88

17-01-2025 om 11:29 Topicstarter

Bailey26 schreef op 17-01-2025 om 11:26:

Is dit in het belang van jullie kind?
Wij kennen jullie kind natuurlijk niet. Als ik naar mijn kind kijk en mijn schoonouders dan kan dit prima. Maar dat zegt verder niet zo veel voor jullie situatie.

Jij wil het niet en vader wel, waar komt jullie verschil van visie vandaan?

Mijn vriend snapt mij wel maar wil niet tegen zijn ouders ingaan omdat hij geen zin in discussie heeft. En hij is wel gewend dat zijn ouders hun mening aan hem opdringen.

Emmalien88 schreef op 17-01-2025 om 11:29:

[..]

Mijn vriend snapt mij wel maar wil niet tegen zijn ouders ingaan omdat hij geen zin in discussie heeft. En hij is wel gewend dat zijn ouders hun mening aan hem opdringen.

Doen wat jullie het beste vinden en daar niet over in discussie gaan. Je bedankt voor het aanbod maar zegt dat je er geen gebruik van maakt. Als ze met jullie willen argumenteren daar niet op ingaan en beleefd en vriendelijk herhalen dat het niet nodig is. 

[..]

Hij is dus eigenlijk niet tegen z'n ouders opgewassen, moet hij daar niet iets mee? Assertiviteitscursus of zo?

Ik snap sowieso niet dat jullie hebben toegezegd in het verschil maken tussen de kinderen. Ik zou daar toch echt 1 lijn in trekken: of allebei bij opa en oma of geen van beide. Op de manier waarop het nu gaat krijgt maar 1 kind de mogelijkheid om een band met de grootouders op te bouwen, daar zou ik echt voor passen. 

Poezie schreef op 17-01-2025 om 12:18:

Ik snap sowieso niet dat jullie hebben toegezegd in het verschil maken tussen de kinderen. Ik zou daar toch echt 1 lijn in trekken: of allebei bij opa en oma of geen van beide. Op de manier waarop het nu gaat krijgt maar 1 kind de mogelijkheid om een band met de grootouders op te bouwen, daar zou ik echt voor passen.

Er zit natuurlijk wel verschil tussen een uurtje oppassen als kleuter uit school komt of een hele dag op een baby passen. Juist als ze baby en kleuter tegelijk ophalen, krijgen beide kinderen evenveel tijd met opa en oma.

Gun je schoonouders ook tijd met de jongste. Zij zeggen eerlijk dat zij het niet kunnen heel de dag voor de jongste. Ze zijn al wat ouder en het zijn niet hun kinderen. Ze komen met een compromis. Top. Als jongste ook op basisschool zit kan oma ze beide ophalen. Dan geen discriminatie meer. Ik denk gewoon ze kan nu niet beter dan dit. Geen slechte intenties maar juist lief dat ze opening zoekt. Jij maakt een probleem. 
 Te druk vind ik een heel slecht argument. De hele dag op die opvang liggen van half 8 tot 17 alle jezus is ook geen feest. Gun je jongste die break naar oma. En gun je oma uurtje met jongste. 
Dit zou ik doen.  

Dat opa en oma verschil maken tussen de aandacht voor de kinderen zou bij mij al een no go zijn. Heel apart dat dit zo geregeld is. 

Dat jij het erg leuk vindt om je kind van het kdv te halen, snap ik wel en is naar mijn mening reden genoeg om nee te zeggen tegen het voorstel van je schoonouders. Je kind is maar heel kort zo klein. En als ze het leuk heeft bij de andere kinderen kan ze er prima tot 17 uur zijn. 

Waar zit het onderscheid dan in? Dat ze op de oudste wel gepast hebben toen het nog niet naar school ging? Je schoonouders zijn ondertussen ook weer ouder. En je geeft zelf ook aan dat het een pittig kind is. Misschien vonden je schoonouders het erg tegenvallen om de hele dag voor zo’n hummeltje te zorgen. En zijn ze het blijven doen, omdat ze niet wilden/durfden te zeggen dat het hun eigenlijk teveel was. Maar zien ze het niet zitten om dit nog eens 4 jaar te doen. Lijkt mij heel legitiem.

[..]

Dat lijkt mij heel lastig dat hij meent niet in gesprek te hoeven met zijn ouders omdat hij geen zin heeft in discussie. Of lukt het man niet op voor zichzelf en zijn gezin op te komen richting zijn ouders?

Maar als jullie antwoorden nee is dan is dat het.  Misschien nog aanvullen met dat willen wij niet. Extra uitleg is niet verplicht. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.