Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Peuter-topic!

Een vers topic zodat we weer verder kunnen babbelen, ervaringen en tips kunnen uitwisselen over onze oh zo schattige en vlug ontwikkelende maar soms ook über vervelende peuters  



Ik zou graag ook wat mee willen (proberen) te schrijven. Ik lees al lang mee (viva), maar nu onze dame echt een peuter is wil ik wel proberen of ik het wat bij kan houden om mee te schrijven. 
Onze dame is dus halverwege deze maand 2 geworden. Ze is een vrolijk, creatief, eigenwijs en zorgzaam boekenwurmpje. Ik ben net met zwangerschapsverlof en eind augustus uitgerekend. Ben benieuwd hoe ze het gaat vinden/doen als hij er is. Ze is nu in ieder geval enthousiast en heel lief voor hem (kusjes en knuffels op buik geven, elke dag in zijn kamertje kijken ed). 
Ik lees veel over de slaapproblemen en tekorten. Hier geen ervaringen, maar wel veel respect voor jullie, je moet er toch maar mee dealen. 
Qua eten gaat het hier ook echt op en neer. Ze lustte eerst echt alles en nu zegt ze veel vaker ‘hoef ik niet’ of schuift haar bord weg en roept klaar! Ook bij dingen waarvan ik zeker weet dat ze deze lekker vind. Ik laat het maar een beetje want uiteindelijk eet ze wel voldoende en blijft ze wel vrolijk aan tafel. Alleen niet altijd leuk als je ‘speciaal’ iets voor haar gemaakt hebt en ze het dan niet hoeft 😅. Sinds paar dagen gaat het weer beter lijkt en heb ik ook een doorgekomen kies (joehoe nog maar 3 te gaan!) gespot. Dit kan dus ook veel verklaren. 

Tara82, jij had het over leren dat ze in bed best even wakker mag blijven. Houdt ze misschien van lezen/boekjes kijken? Onze dochter heeft al vrij jong boekjes in bed gehad en vindt dat heel fijn om te doen. Ze babbelt zich zo in slaap, dan leest ze lekker of leest voor haar knuffels voor. Horen vaak hele verhalen. Soms is ze ook best nog lang wakker, maar ze is dan wel tevreden. Hier dus echt een uitkomst, maar moet je kind natuurlijk wel naar zijn.
Ik ga mijn best doen om beetje bij te blijven, maar tijd zal het uitwijzen of me dit goed lukt 😏. 

Greystone dat kan ik inderdaad wel eens proberen. Ze vind boeken erg leuk. Er zijn dagen dat ze de hele dag voorgelezen wil worden en als je het dan niet doet gaat ze zelf lezen. Ze kent sommige boeken bijna helemaal uit haar hoofd. Zo schattig.

Greystone, wat heerlijk net verlof! Mijn laatste week verlof is nu ingegaan, ik had gehoopt nog lekker veel van de zomer mee te pakken met juni en juli vrij, maar dat valt tegen. Hopelijk heb jij meer geluk met het weer. 
Mijn dochter is na een periode van alles zelf willen doen opeens helemaal omgeslagen naar dat ik alles weer moet doen voor haar (voeren, aankleden, broek optrekken na het naar de wc gaan enz) en ze wil constant bij mij zitten. Is dit herkenbaar voor iemand? Ik vind het behoorlijk vermoeiend af en toe dat geplak en gehang de hele dag aan mij. 
Boekjes voorlezen en zelf boekjes lezen is hier ook favoriet. Ze leest vaak haar knuffels voor of haar zusje. Sommige boekjes kent ze idd vrij goed uit haar hoofd en dan vertelt ze echt het verhaaltje 😅

Een boekje mee naar bed was geen succes. Boos en huilen, want mama moest voorlezen op het grote bed. Om de rust weer terug te krijgen dat boek nog een keer voorgelezen. Toen haar in haar eigen bed gelegd. Eerst protest, maar daarna was het stil. Helaas kwam de buurvrouw een kwartiertje later het pakket ophalen wat we voor haar hadden aangenomen en ze belde aan . Twee seconden later hoorde ik al "mama ik kan niet slapen". Man is met haar in het grote bed gaan liggen, maar het duurde lang voor ze sliepen. Ze was lekker aan het stuiteren.

Krullen-bol

Krullen-bol

28-07-2021 om 08:35 Topicstarter

aaaah Tara wat balen dat de deurbel ging... Wij halen tegenwoordig de bel eruit als we de kindjes naar bed brengen. 
En eigenlijk weten onze buren ook welke tijd we daar mee bezig zijn en appen eigenlijk altijd of het uitkomt als ze het na kinderbedtijd het kunnen ophalen, en dan kloppen ze zachtjes aan op keukenraam....

Boekjes mee in bed heb ik toen ook geprobeerd, werkte ook niet bij peuter...

Hier zit peuter nog steeds in de klierfase, constant grens opzoeken, maar dan wel met zo ondeugende blik erbij.
En erg egocentrisch zoals een peuter dat kan zijn "Ik kan dit heel goed mama, Ik zal dat wel even doen, ik , ik , ik"

Trouwens over avondeten gesproken. Wij eten rond 17.30
Omdat ik onregelmatig en vrij korte diensten werk ben ik als ik ochtenden werk altijd na 13.30 thuis, soms al eerder.
Als ik avonddienst heb, start deze vaak pas na 18u dus ben er bijna altijd met het eten. 
Wij zitten ong een half uur aan tafel, warm eten en toetje.
Na het eten nog tijd om te spelen, of met mooi weer nog naar buiten.
Man gaat vaak nog fietsen of wandelen met 1 van de 2, en ik dan de aandacht thuis voor de ander en opruimen.

Voor het eten is bijna altijd hectisch. Maar vooral omdat baby dan ongeduldig wordt en honger heeft haha.

pff wie wil mijn dochter een dagje lenen 🙈 het is nog maar half 10 en ben er al klaar mee voor vandaag. Vanaf vanmorgen 7 uur alleen maar huilen om elk klein dingetje en daarmee constant haar zin proberen door te drijven.  Ze wil iets, dan krijgt ze het en dan is het huilen want dan is het niet goed enz. Zo er maar lekker even uit, meestal gaat het dan beter. Laten we het hopen anders kan je me opvegen aan het einde van de dag 👋

Tara, jammer dat het boekje niet werkte en wat irritant van de buurvrouw. Onze buren zijn gelukkig meestal ook voorzichtig in de avond. Bezorgers zijn een ander verhaal. Zelfs vaak als ze je zien kijken door het raam bellen ze nog steeds aan 🤬 

krullenbol wat duurt jullie maaltijd lekker kort. Onze peuter doet altijd ontzettend lang over het eten en we zitten makkelijk een uur aan tafel 

Sterkte ideetje!  
Hier helpt dan naar buiten gaan vaak ook wel. Hopelijk bij jullie ook!

Ik herken het alles voor haar moeten doen trouwens niet, maar kan me wel voorstellen dat met baby waarvoor je ook alles moet doen, ze daar wat jaloers op kan zijn en daardoor wil dat je een en ander voor haar doet. Dochter heeft ook meer behoefte aan knuffels en op schoot zitten ed. als baby dat ook wil. 

Als dochter zegt dat ze niet wil slapen, zeg ik tegenwoordig vaak dat ze dan maar in bed mag liggen rusten samen met haar knuffel. Laatst zei ik dan vertel je maar een verhaaltje aan je knuffel. Dit accepteert ze redelijk goed. Nu zegt ze soms als we haar uit bed halen (bij middagdutje) dat ze niet geslapen heeft maar wel gerust   

Qua avondeten: dit duurt meestal maar 10/15 minuten, langer doen ze er echt niet over.
Peuter zit nu echt in een fase dat hij alles wil en wel meteen. Hij gaat ook gewoon de koelkast of de keukenkastjes in om iets te pakken. En gillen dat hij doet als iets niet mag

Ideetje88 schreef op 28-07-2021 om 09:46:

pff wie wil mijn dochter een dagje lenen 🙈 het is nog maar half 10 en ben er al klaar mee voor vandaag. Vanaf vanmorgen 7 uur alleen maar huilen om elk klein dingetje en daarmee constant haar zin proberen door te drijven. Ze wil iets, dan krijgt ze het en dan is het huilen want dan is het niet goed enz. Zo er maar lekker even uit, meestal gaat het dan beter. Laten we het hopen anders kan je me opvegen aan het einde van de dag 👋



Ruilen? hier ook zo'n bui.

haha gedeelde smart is halve smart zullen we maar zeggen. Blij dat ik niet de enige ben met zo’n draakje. In mijn directe omgeving hoor ik niet zoveel herkenning als ik het heb over de pittige buien van dochter 😅 

gelukkig heeft het uitje haar goed gegaan en was ze daarna weer vrolijk en gezellig aan het spelen 🥰 vind het vaak ook echt sneu voor haar zelf. Ze zit zichzelf dan zo in de weg, maar het is vaak moeilijk om haar dan te helpen uit zo’n bui te krijgen. 

Welkom Greystone, leuk dat jullie binnenkort een baby verwachten. 
Hier ook een vermoeiende ochtend, misschien hangt er iets in de lucht... Ik was vanochtend met dochter naar een binnenspeeltuin. Had verwacht dat het rustig was ivm vakantie, maar het was heel druk. We kwamen daar bekenden tegen waardoor we langer bleven dan ik eigenlijk wilde. Dochter zat er op het eind helemaal doorheen dus dat werd heel veel huilen op de terugweg. Nu even bijkomen met een filmpje. 

Spannend Ideetje, bijna weer aan het werk. Heb je er zin in, of juist niet? 

Vitamientje schreef op 28-07-2021 om 09:56:

Nu zegt ze soms als we haar uit bed halen (bij middagdutje) dat ze niet geslapen heeft maar wel gerust

Hahaha wat grappig. Dochter wilde naar bed vanmiddag, maar toen moest ze plassen dus er meteen weer uit. Toen zei ze dat ze weer wakker was. 



navy blue, ik heb er op zich wel weer zin in. Ik ben er wel weer klaar voor. Vooral na een ochtend als vanmorgen 😅 Ik zie alleen wel op tegen het weer opnieuw wennen aan het ritme. Na de geboorte van de jongste natuurlijk moeten wennen en nu hebben we een goede modus gevonden met huishouden en boodschappen doen ed. en dat gaat natuurlijk weer veranderen. Mijn jongste dochter is ook alweer 4,5 maand dus heb lekker de tijd gehad. 

jammer Tara dat het boekje geen succes was! 
Hier ook een trage eter, maar dat was (of ben) ik ook wel dus ze heeft het niet van een vreemde. 
Succes met werken weer ideetje. Ik ga ook zo rond dat de kleine 4,5 mnd is weer werken. Hoop dan beetje ritme te pakken te hebben.

Krullen-bol

Krullen-bol

28-07-2021 om 19:56 Topicstarter

nou  naar de moeders met vervelende peuters vandaag want mijn dag was ook behoorlijk pittig met peuter....
Wat een gezeur, geklier, driftbuien gehad zeg. En ook echt z'n broertje etteren oh dan wordt ik boos.
We zijn erg veel buiten geweest wat hem altijd goed doet (zegt dan ook letterlijk mama ik vind het zo fijn buiten) maar eenmaal binnen knop om en terug in zn verveel gedrag....

Fase, fase, fase, fase, fase.....

@Ideetje,  half uur soms iets langer aan tafel maar prima tijd idd.

Zoon eet wat hij wilt van z'n bord wat de pot schaft. Gaan dus ook niet wachten tot z'n bord leeg is. En dan gezamenlijk een toetje.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.