Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Na 1,5 jaar nog slecht slapen

Hoi, 
Mijn man en ik zitten met de handen in het haar. Onze zoon van nu 1,5 jaar oud, is een slechte slaper. Altijd al geweest. Hij slaapt een paar nachten goed, en dan weer een paar nachten heel slecht. We kunnen er bijna de klok op gelijk zetten. 
Hij word dan snachts wakker, en het lukt hem dan niet om weer in slaap te vallen en blijft maar huilen
We hebben al van alles geprobeerd .. gecontroleerd laten huilen, 4 minuten methode.. 
Bed verplaatst ivm wat aardstraling..  er ligt ook wat onder zijn bed tegen de aardstraling.
Soms helpt een beetje melk, water helpt niet. maar het blijft onrustig. Hij gaat op gegeven moment met zijn hoofd tegen de rand bonken, en dan word hij dus wakker.. de laatste paar weken leggen we hem na een paar uur huilen tussen ons in, we willen dit niet maar onze energie begint echt op te raken. En ook dan duurt het vrij lang voordat hij weer in slaap valt .

Wie heeft er tips voor ons? 

Kun je een verband leggen met hoe de dag is verlopen? Je zou een dagboekje kunnen bijhouden en dan zoeken naar mogelijke patronen. 
En als je hem toch ‘na een paar uur huilen’ tussen jullie in legt, kun je dat misschien wat eerder doen. Dan liggen jullie niet allemaal wakker van een huilend kind. Urenlang? Echt waar? Of zeg je dat omdat het zo lang lijkt.

Wil je kind echt niet in jullie bed, dan is een optie om zelf (1 van jullie) voorlopig elke nacht op een matras naast je kind te slapen, in diens kamer dus. Dan ben je er sneller bij als die gaat hoofdbonken. 

Een andere tip is zorgen dat je zelf voldoende uitgerust blijft, want slaapgebrek doet rare dingen met een mens. Je zou bijvoorbeeld onderling de nachten kunnen verdelen, of kind uit logeren doen. 

Wist je trouwens dat kinderen in hun slaap de dag verwerken? Dat ze alle gebeurtenissen van de dag een plekje geven?

Wat hier heel goed hielp was om na tandenpoetsen rustig te gaan zitten op haar kamertje en dan samen de dag door te praten.
Alles even kort of wat langer benoemen. Als ze nog weinig woorden heeft kan jij het doen en hem laten aanvullen. Dat je vertelt dat je na het ontbijt brood ging halen bij de bakker en toen een enge hond tegen kwam. Dat ze taart gegeten heeft, omdat oma jarig was en dat er heel veel mensen bij oma waren en dat ze dat best spannend vond.
Hier sliepen ze het best als ik in dat dag doorpraat moment goed aandacht besteedde aan de spannende dingen. Dat bord macaroni dat viel hoefde minder aandacht te hebben. Daarna nog even een luchtig boekje voorlezen en in bed.

Onze oudste is inmiddels 22 en heeft soms nog behoefte om even de dag van zich af te praten als het een dag vol stress is geweest.
Als ze om 23.30 thuis komt na een dag op de uni met een presentatie, een netwerkevenement en idiote treinvertraging kan ik beter even mijn bed uitgaan en naar haar verhaal luisteren dan dat ze zo haar bed in gaat en dan ligt te draaien, hoesten en wiebelen op zolder boven mijn hoofd en daarbij nog 3x de trap afstommelt om naar de wc te gaan.
Even haar verhaal horen levert voor beide betere nachtrust op.

Aardstraling? Is dat echt een ding of zijn jullie de wanhoop nabij?

Onze zoon was ook geen goede slaper en moest echt nog 1,5 jaar 's nachts een fles. Hebben jullie dat geprobeerd? We hebben natuurlijk geprobeerd om het niet te doen maar dat werkte niet. Na een warm flesje melk kon iedereen weer slapen. Rond 1,5-2 jaar konden we zeggen dat hij doorsliep. Nog steeds (3) wordt ie soms wakker, dan helpt een kus en/of een slokje water. 

Bij dochter besloten borstvoeding te geven tot de nachten goed gaan. Als bij onze kinderen melk niet werkt(e) en ze blijven huilen mogen ze gelijk tussen ons in. Ik geloof niet meer in slaapassociaties en van alles trainen. Het komt vanzelf goed. 

Als hij echt overstuur is zal het inderdaad wel een poos duren voor iedereen weer ontspannen is.
Kan hij niet tijdelijk bij jullie op de kamer slapen? Naast je bed bijvoorbeeld? Kan je hem een aai over zijn bol geven of je hand bij hem en weer verder slapen.
Ik zou in ieder geval niet vasthouden aan dingen als hij moet alleen kunnen slapen / we willen consequent zijn / enzovoorts.
Laat je principes even varen en richt je erop dat jullie allemaal weer rustig slapen. Alleen op een kamertje doorslapen dat komt wel weer.

Mijn kind van 1,5 is ook altijd een slechte slaper gegeven. Als ze nu ‘s nachts wakker word mag ze bij ons in bed, en dan slapen we alledrie. Het moment dat ze wakker word in de nacht is gelukkig wel steeds iets later.

Tot 3 jaar is het nog normaal als kinderen niet doorslapen. Mijn jongste hield zich hier braaf aan.... Wat ons hielp is de nachten afwisselen om zelf niet uitgeput te raken. En ze heeft ook tot zeker 2,5 met regelmatig ''s nachts nog een flesje gehad. Dan sliep ze daarna tenminste weer in. Daarna hebben we daar een flesje water van gemaakt. Sterkte, want gebroken nachten zijn zwaar, zeker als het zo lang duurt. 

Je zou je kindje regelmatig even kunnen masseren.
Bijv na het bad op bed (of ruimte waar het warm is) een massage doen van hoofdje, armpjes, handjes, borst, buik, beentjes en voetjes.
Juist de handjes en voetjes zijn ook erg goed om ietsje langer te doen.

Kinderen zijn erg ontvankelijk voor massage en het kan goed helpen om te ontspannen en wellicht slaap verbeteren.
De link is over massage van een jonge baby maar het maakt niet uit. Hetzelfde kun je doen voor een iets ouder kindje.

https://youtu.be/JNE3CJsCrpk?si=AtDsVD1RJ-6zM48C

Elliebellie

Elliebellie

16-11-2024 om 12:51 Topicstarter

dankjewel voor de reacties, ik ga de tips zeker meenemen. 

Met een paar uur huilen bedoel ik natuurlijk dat we er wel regelmatig heen zijn geweest, maar dat hij telkens opnieuw begint met huilen, en dat een paar uur lang. Daar zijn wij inmiddels van afgestapt, want het werkte alleen maar averechts

En ja aardstraling is echt een ding. Dit komt uit de grond door bijvoorbeeld water wat diep in de grond stroomt. Ik geloofde t ook niet, totdat we het op hebben laten meten.. ons huis zit er vol mee helaas. Kinderen kunnen hierdoor slecht slapen. Maar ook dit is dus niet de oorzaak, want zijn bed is inmiddels verplaatst op een goede plek. 

Ik ga het consequent zijn even laten voor wat het is, zoals hier ook word benoemd, en weer melk gaan geven. Want daar word die wel rustig van.  

Ik zal over een tijdje weer een reactie plaatsen. 
Allemaal dankjewel🍀

Aviendha schreef op 16-11-2024 om 10:20:

Aardstraling? Is dat echt een ding of zijn jullie de wanhoop nabij?

Onze zoon was ook geen goede slaper en moest echt nog 1,5 jaar 's nachts een fles. Hebben jullie dat geprobeerd? We hebben natuurlijk geprobeerd om het niet te doen maar dat werkte niet. Na een warm flesje melk kon iedereen weer slapen. Rond 1,5-2 jaar konden we zeggen dat hij doorsliep. Nog steeds (3) wordt ie soms wakker, dan helpt een kus en/of een slokje water.

Bij dochter besloten borstvoeding te geven tot de nachten goed gaan. Als bij onze kinderen melk niet werkt(e) en ze blijven huilen mogen ze gelijk tussen ons in. Ik geloof niet meer in slaapassociaties en van alles trainen. Het komt vanzelf goed.

Aardstralen hebben mijn broer en ik ook last van gehad, op basisschool leeftijd. Ik snapte er zelf ook niks van, maar mijn moeder kende iemand, en die heeft ringen in de grond gestopt, daarna was het over.

Natuurlijk duurt het lang voor hij weer in slaap valt als hij al een paar uur wakker en overstuur is en misschien trek heeft. Doorslapen is helemaal niet perse natuurlijk gedrag voor die leeftijd. Voor mij was slaap heilig dus ik deed alleen maar wat werkte: bij ons in bed of melk geven, dan sliep iedereen tenminste het meeste aantal haalbare uren. Succes want het is heel taai en heel vermoeiend!

Hier kregen ze tot 1,5 nog nachtvoedingen en sliepen pas af en toe door toen ze naar school gingen.

Beste wat hier werkte was meeveren. 

Heb je al eens gehoord van nachtangsten/nightterrors? Dat hadden ze bij ons regelmatig. Dan begonnen ze rodn 11 uur te huilen maar sliepen nog wel. Troosten werkte averechts. 

mijn kind sliep 1,5 jaar super slecht tig keer wakker per nacht. Toen hebben we haar over gelegd naar een peuterbed en toen was het over. Schrok ik de volgende ochtend wakker omdat ik haar niet had gehoord

Hupsakee schreef op 16-11-2024 om 19:37:

mijn kind sliep 1,5 jaar super slecht tig keer wakker per nacht. Toen hebben we haar over gelegd naar een peuterbed en toen was het over. Schrok ik de volgende ochtend wakker omdat ik haar niet had gehoord

Owja hier gingen ze ook met 1 naar gewoon bed (met rand) zorgde voor helft minder vaak wakker

Maar hoe deden jullie dat dan qua veiligheid? Die van mij verzint continue gevaarlijke dingen. Ik durf haar echt niet los te laten lopen op de eerste verdieping als ik zelf lig te slapen. Geheid dat ze over het traphekje klimt of de strijkplank omver trekt of zoiets.

nou dat is het bijzondere van het het hele verhaal. We hadden een traphekje bij de slaapkamerdeur van de jongste geplaatst. Maar de volgende ochtend hoorde ik keurig "mama ik ben wakker". 
En het was echt een boef van een kind. Heel anders als de oudste.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.