Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
29-01-2023 om 19:48
Hej! Ik ben beetje nieuw hier omdat ik even totaal spoor bijster ben met onze 3 jarige (november).
Sinds ongeveer oktober/november heeft ze een plekje op haar kin, die is er gekomen door gewoon keertje scherpe nagel. Mini plekje.
Maar ze kan er sindsdien niet vanaf blijven. In eerste instantie zagen we het wat aan, maar na 1 mnd was ik er wel klaar mee dus werd ik er wat strenger op. Ze doet het alleen in bed (middagslaapje of avond). En het is ook zo in 10 sec weer volledig open.
In het begin steeds streng geweest, afspraken geprbeerd te maken maar niet luisteren.
In december hebben we een stickervel gemaakt voor elk slaapje = 1 sticker en volle kaart zou ze een step kriigen (die ze echt heel graag wilde).
Maarja, duurt wat lang als ze alsnog ging krabben en ze moest het alsnog iets van 2 week zonder krabben volhouden zodat het kon helen. Dus kleinere dingen tegenover gezet, direct op zelfde dag actie/gevolg (als niet krabben, dan vanmiddag .... lekkers/speciaalsdoen/bla). Hielp ook niet.
Zalfje van dokter (dat t niet jeukt en bacterie vrij houd) werkt niet.
Alle pleisters rukt ze er direct vanaf zodra we de deur van de kamer dicht doen voor slaapje.
Boos doen, afspraken maken, lief doen. Maakt geen ene kont uit. Ze zegt "weet niet waarom ik pleister af deed"
Inmiddels is het gewoon een soort automatisme geworden voor haar gok ik.
Ik ben pedagogisch gezien even op. Inmiddels is het een wond van cm bij halve cm en aardig diep omdat ze blijft krabben. 2 week terug was het bijna over (ze was ziek geweest) maar 1 krab-nacht en we zijn weer volledig bij af. Duurt nu ook nog eens 2x zo lang om te helen omdat het zo diep is.
We hebben nu van die hydro(??) Pleisters, die doen zeer als je ze er af haalt, maar ook die rukt ze er zonder emotie meteen af.
Dus vandaag zit ik op haar kamer erbij tot ze slaapt.
iemand tips?
30-01-2023 om 09:46
Oja je moet er wondfolie (tegaderm) op plakken. Dat mag gerust een week blijven zitten tot het helemaal dicht is.
30-01-2023 om 10:29
Als chronisch huidpatient word ik best wel verdrietig als ik lees dat er boos wordt gedaan tegen een kind omdat het krabt.... jeuk is vaak erger dan pijn, besef dat de volgende keer wanneer je boos wilt worden goed. Je dochter kiest er naar alle waarschijnlijkheid niet voor om het open te maken, maar het geeft direct verlichting.
Ik had allang bij de huisarts gezeten en als die geen soelaas kan bieden om een verwijzing naar de dermatoloog gevraagd.
30-01-2023 om 10:58
ik denk niet dat ze krabt ivm jeuk hoor maar meer korstje eraf krabt uit drang/dwang.
30-01-2023 om 23:03
helende wondjes jeuken nu eenmaal. Hoe vaker het open gaat, hoe langer het jeukt. Ij zou toch nog eens naar de huisarts gaan.
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.