Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Kinderen broodje geven in supermarkt voor je betaalt , doen of deden jullie dit ?


Cle0 schreef op 15-10-2024 om 08:35:

[..]

Tuurlijk wel. Je maakt toch als mens iedere dag keuzes over hoe jij dingen wil doen, zonder meteen een mening of oordeel te hebben over de mensen die dat anders doen dan jij? Je maakt eigen beslissingen op basis van jouw eigen gevoel, normen en waarden, de hele dag door, maar die extrapoleer je toch niet állemaal naar de rest van de wereld?

Het is toch raar als jij vind dat iets niet kan, maar een ander mag het wel. En dan heb ik het dus over dat broodje eten voordat je het gekocht hebt, want daar gaat het nog steeds om. Dat strookt niet. Maar goed, dat is mijn mening. 

BlairW schreef op 15-10-2024 om 09:05:

[..]

Het is toch raar als jij vind dat iets niet kan, maar een ander mag het wel. En dan heb ik het dus over dat broodje eten voordat je het gekocht hebt, want daar gaat het nog steeds om. Dat strookt niet. Maar goed, dat is mijn mening.

Nee vind ik niet raar. Ik maak een afweging voor mezelf en niet voor een ander. En in sommige situaties is iets belangrijk en groot genoeg voor mij om mijn mening breder te trekken, maar vaak genoeg niet. "Ík doe iets niet omdat ík vind dat dat niet zo hoort", en daar kan het prima bij blijven bij mij. 

je hoeft niet altijd iets te vinden van het gedrag van iemand anders als dat anders is dan jouw mening. Het hebben van een mening betekent niet automatisch dat je die altijd moet uitspreken of dat je een oordeel moet vellen over anderen.

Het is belangrijk om het verschil te herkennen tussen je persoonlijke voorkeuren of overtuigingen en respect voor de keuzes van anderen. Mensen kunnen zich anders gedragen dan jij zou doen, zonder dat het nodig is om er een oordeel over te hebben of je er negatief over uit te laten. Dit komt neer op tolerantie en empathie: het accepteren dat anderen hun eigen perspectieven en keuzes hebben, zelfs als die niet overeenkomen met de jouwe.

Lieveheersbeest schreef op 15-10-2024 om 13:17:

je hoeft niet altijd iets te vinden van het gedrag van iemand anders als dat anders is dan jouw mening. Het hebben van een mening betekent niet automatisch dat je die altijd moet uitspreken of dat je een oordeel moet vellen over anderen.

Het is belangrijk om het verschil te herkennen tussen je persoonlijke voorkeuren of overtuigingen en respect voor de keuzes van anderen. Mensen kunnen zich anders gedragen dan jij zou doen, zonder dat het nodig is om er een oordeel over te hebben of je er negatief over uit te laten. Dit komt neer op tolerantie en empathie: het accepteren dat anderen hun eigen perspectieven en keuzes hebben, zelfs als die niet overeenkomen met de jouwe.

Mooi gezegd en helemaal eens.

Lieveheersbeest schreef op 15-10-2024 om 13:17:

je hoeft niet altijd iets te vinden van het gedrag van iemand anders als dat anders is dan jouw mening. Het hebben van een mening betekent niet automatisch dat je die altijd moet uitspreken of dat je een oordeel moet vellen over anderen.

Het is belangrijk om het verschil te herkennen tussen je persoonlijke voorkeuren of overtuigingen en respect voor de keuzes van anderen. Mensen kunnen zich anders gedragen dan jij zou doen, zonder dat het nodig is om er een oordeel over te hebben of je er negatief over uit te laten. Dit komt neer op tolerantie en empathie: het accepteren dat anderen hun eigen perspectieven en keuzes hebben, zelfs als die niet overeenkomen met de jouwe.

Weggehaald want echt heel offtopic 
Ik liet mij een beetje meeslepen door het gemis van "over alles en iedereen een mening hebbende" moeder :p

Nou ja, er is in mijn ogen wel een verschil tussen een andere levenskeuze maken en iets doen wat in mijn ogen niet oké is. Over het eerste heb ik niet direct een oordeel als een ander een andere levenskeuze maakt. Zo eten wij thuis vegetarisch en voeden we ons kind op met geloof. Daarin maken veel mensen andere keuzes, maar dat is niet iets waar ik een oordeel over heb. Maar ik leer mijn kind wel dat we dingen eerst moeten afrekenen in de winkel voordat het van ons is. En dat de winkel niet bedoeld is om te eten (tenzij ze daar iets aanbieden om te proeven). En daarin zit dus voor mijn gevoel automatisch wel een oordeel over het voor het afrekenen nuttigen van eten.

Dat volg ik dan weer ff niet over zoiets fundamenteels als dieren doodmaken en opeten veroordeel je een ander niet, maar over een broodje eten in de supermarkt wel ? Nee sorry, daar ben je me kwijt.

Lieveheersbeest schreef op 15-10-2024 om 19:12:

Dat volg ik dan weer ff niet over zoiets fundamenteels als dieren doodmaken en opeten veroordeel je een ander niet, maar over een broodje eten in de supermarkt wel ? Nee sorry, daar ben je me kwijt.

Ik ook. Alsof het een doodzonde is. 

Lieveheersbeest schreef op 15-10-2024 om 19:12:

Dat volg ik dan weer ff niet over zoiets fundamenteels als dieren doodmaken en opeten veroordeel je een ander niet, maar over een broodje eten in de supermarkt wel ? Nee sorry, daar ben je me kwijt.

Omdat wel of geen dieren eten een individuele keuze is. Iets niet gebruiken voor je het hebt betaald is gewoon algemeen aanvaard in de maatschappij. Dat broodje is maar 1 voorbeeld. Als je het breder trekt wordt het steeds duidelijker: Mogen kinderen/volwassenen bij Jamin uit de bakken snoepjes eten voor ze een zakje hebben gevuld en afgerekend? Mag je bij de drogist handcrème op je hand doen uit een tube voor je die hebt betaald? Dat wordt echt niet gewaardeerd door de desbetreffende winkels. Daar is namelijk het eind van zoek. Ik heb eens een eigenaar van een DA-drogist gesproken hierover. Hij werd er wanhopig van. Dure parfum waar mensen gewoon van sprayden en terug zetten. Hij heeft alles achter slot in een glazen vitrine moeten zetten. Dat soort dingen zijn een hellend vlak. En ja, ook die tros bananen wordt soms pas gewogen nadat er eentje van is opgegeten.

dan is dat broodje wel een slecht voorbeeld, want dat is toch helemaal niet hetzelfde als parfum spuiten (weg=weg) of snoep eten en dus niet afwegen (want dat kan je sowieso niet meer betalen).

En ook als dat het geval is herfstappeltaart, dan nog vind ik het gek. Want dan heb je het over 2 morele kwesties maar de een (huisregels van de supermarkt, heb jij verder niks mee te maken, doet jou geen direct/indirect pijn als iemand ze niet opvolgt) mag je dan wel wat van vinden en de ander (die om politieke, economische en duurzame redenen iedereen raken) moet iedereen lekker zelf weten. Huh? Heb je dan je morele principes wel goed geprioriteerd?

Lieveheersbeest schreef op 15-10-2024 om 19:42:

dan is dat broodje wel een slecht voorbeeld, want dat is toch helemaal niet hetzelfde als parfum spuiten (weg=weg) of snoep eten en dus niet afwegen (want dat kan je sowieso niet meer betalen).

En ook als dat het geval is herfstappeltaart, dan nog vind ik het gek. Want dan heb je het over 2 morele kwesties maar de een mag je dan wel wat van vinden en de ander moet iedereen lekker zelf weten. Huh? Heb je dan je morele principes wel goed geprioriteerd?

Vind ik ook. Van dat broodje wordt erg overdreven in relatie tot het hellende vlak… En wat is wel of /niet moreel aanvaardbaar?  Kind alvast een broodje geven en dat later gewoon afrekenen versus de auto pakken (luchtvervuiling) terwijl je het in principe ook op de fiets zou kunnen doen (maar geen zin) enz enz

Lieveheersbeest schreef op 15-10-2024 om 19:42:

dan is dat broodje wel een slecht voorbeeld, want dat is toch helemaal niet hetzelfde als parfum spuiten (weg=weg) of snoep eten en dus niet afwegen (want dat kan je sowieso niet meer betalen).

En ook als dat het geval is herfstappeltaart, dan nog vind ik het gek. Want dan heb je het over 2 morele kwesties maar de een mag je dan wel wat van vinden en de ander moet iedereen lekker zelf weten. Huh? Heb je dan je morele principes wel goed geprioriteerd?

Ik zeg van beide zaken niets. Maar ik vind wel van beide zaken iets. En daar werd door de TO naar gevraagd. Ik begin daar niet zelf over. Ik denk dat iedereen wel heeft dat hij z'n wenkbrauwen fronst over keuzes van anderen. Daar zit het leven vol mee. Voor grote dingen kun je je politieke voorkeur laten horen (en maar hopen dat dat iets uithaalt) en kleine dingen zijn zoals ze zijn. Daar doet mijn mening niet veel aan af.

En het voorbeeld van de parfum en de snoepjes vind ik wel relevant, want zoals ik al aangaf: die banaan of dat broodje is lang niet altijd meegewogen (voor de prijs bij de kassa). En voor een winkel is dat heel lastig te controleren. Dat ze het allemaal oogluikend toestaan wil niet zeggen dat het ook fijn gevonden wordt. De schijn kan beter vermeden worden, prettiger voor iedereen.

bieb1963 schreef op 15-10-2024 om 19:50:

[..]

Vind ik ook. Van dat broodje wordt erg overdreven in relatie tot het hellende vlak… En wat is wel of /niet moreel aanvaardbaar? Kind alvast een broodje geven en dat later gewoon afrekenen versus de auto pakken (luchtvervuiling) terwijl je het in principe ook op de fiets zou kunnen doen (maar geen zin) enz enz

Zo kun je natuurlijk alles wegrelativeren. Niet sterk.

nee je hebt gelijk. Ik zet nu jouw naam erbij omdat jij extra voorbeelden aandraagt, maar mijn vraagtekens staan eigenlijk bij MamaE

Ik zie er echt geen hellend vlak in. Als peuter kreeg ik altijd wel wat als we naar de winkel gingen. Plakje worst bij de slager, bolletje bij de bakker, dropje bij de drogist etc. Maar ik wist dondersgoed toen ik wat ouder was dat er gewoon betaald moest worden. En ik ga echt geen nagellak bij de Kruidvat op mijn nagels lopen smeren of zoiets. We hebben het in dit topic volgens mij allemaal over kinderen die nog in de buggy leeftijd zitten en ouders die aangeven netjes te betalen bij de kassa. Dus dan kunnen er allerlei dingen bijgehaald worden als niet betalen of kinderen die later crimineel worden of onaangepast gedrag laten zien als volwassenen, maar dat lees ik nergens terug in dit topic en zijn allemaal aannames.
Kijk dat je het er niet eens bent met een peuter die een broodje eet, prima. Maar al die dingen erbij halen slaat nergens op. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.