Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
Lil

Lil

15-01-2016 om 15:07

Erg geschrokken!

Hallo,Mijn dochter van 3,5 jaar bezoekt sinds 1 week een dagbehandeling voor een kids met ontwikkelingsachterstand.Nu kwam zij vanochtend met het volgende:Ik vroeg hoe het was geweest en zij vertelde dat ze pijn had in haar billen en dat de juf er een kus op had gegeven! Ik vroeg hoe komt het dan dat je billen pijn doen? Ze zij dat heeft de juf gedaan!!Ik word hier een beetje onpasselijk van.Wat moet ik hiermee? Weet iemand mij dit te vertellen?


Noet

Noet

15-01-2016 om 15:19

praten

een kind van 3,5 is nog niet zo heel goed in het overbrengen van nuances in een verhaal.
Dus ga eerst gewoon rustig en niet op hoge poten eens vragen bij de juf wat er precies gebeurt is omdat je dochter zei dat ze een kus op haar billen heeft gekregen omdat de juf haar pijn gedaan heeft.

Het kan best zijn dat juf dochter perongeluk omver gestoten heeft waardoor dochter op haar billen viel, of omdraaien en oeps dochter stond er net achter. Of wellicht geholpen met afvegen en dat wat ruw gedaan.

Eerst eens een gesprek aan gaan dus.

Rafelkap

Rafelkap

15-01-2016 om 15:24

niet meteen panieken maar even navragen.
Kan je dochter goed praten? Op 'ons' kinderdagverblijf kunnen de meeste kinderen dat trouwens niet.

Lil

Lil

15-01-2016 om 15:25

Praten

Dat ga ik ook zeker doen.Ze heeft met haar in een apart kamertje gezeten en daar is het gebeurd.Ik vroeg wat heb je dan in dat kamertje gedaan? Toen zij ze pijn billen en kus billen....En ik voel me hier niet fijn bij!

Lil

Lil

15-01-2016 om 15:27

Vragen

Hoe zou ik dat op een normale manier aan haar kunnen vragen? Zonder dat ze zich aangevallen voelt?

Fransien

Fransien

15-01-2016 om 15:32

meteen de juf aanspreken

Ik zou vanmiddag nog naar de juf gaan en vertellen wat je kind thuis verteld heeft en dat je daar enorm van geschrokken is, en dan vragen wat er gebeurd is. Liefst informerend en niet aanvallend, dan geef je haar de gelegenheid om te vertellen wat er volgens haar gebeurd is.
Als de juf een logische verklaring heeft, prima, dan ben jij opgelucht. Als je de verklaring van de juf niet vertrouwd, ga dan vanmiddag nog naar de dokter voor onderzoek.

Lil

Lil

15-01-2016 om 15:43

Gesloten

Het is nu gesloten kan pad maandag weer.

Marie

Marie

15-01-2016 om 15:48

Vragen

Wat je zou kunnen vragen.
Hallo juf. Kind vertelde dat ze zich pijn heeft gedaan vandaag. Kan er niet goed achterkomen wat er is. Is er vandaag nog iets bijzonders gebeurd?
Dan laat je dus eerst het verhaal van de billen en kusjes weg.

Mocht je niet tevreden met het antwoord zijn, kun je iets zeggen van. O, ja kind zei ook iets over dat haar billen pijn deden.

Rafelkap

Rafelkap

15-01-2016 om 15:50

navragen

Blijf je het niet vertrouwen, dan kan je evt bij de directie naar hun protocol over sexueel misbruik vragen. Hoe gaan ze hiermee om? Heeft al het personeel een verklaring voor goed gedrag? Hoe voorkomen ze dat iemand in de fout gaat ?
Ik kan me wel voorstellen dat het wel moeilijk is om hierover een gesprek te beginnen.

Ik neem ook aan dat er altijd meerdere begeleiders op de groep staan en ze alleen even alleen zijn om te verschonen of bij de wc te helpen. Echt veel tijd hebben ze niet om 'rare dingen' te doen. Bij mijn zoontje zijn er minstens 3 juffen, op 7 of 8 kinderen.

Ik hoop dat je snel gerustgesteld wordt.

Juliëtte

Juliëtte

15-01-2016 om 15:55

Precies

Eerst even kijken of juf zelf met dat billenverhaal komt. Niet te veel details uit jezelf geven.
Verder zou ik nu meteen ff opschrijven voor jezelf wat je dochter precies heeft verteld, zodat dat verhaal niet ook nog vervormt in je hoofd.
Probeer rustig te blijven, grote kans dat er een gewone, plausibele verklaring is. Maar het zou mij ook niet lekker zitten, dus ik zou idd wel maandag direct naar juf stappen.

Juliëtte

Juliëtte

15-01-2016 om 15:57

Luier?

Wat een plausibele verklaring zou _kunnen_ zijn: is je dochter zindelijk? Zo nee, wie weet had ze schrale billen, heeft juf dat niet gezien en haar niet voorzichtig genoeg verschoond. Zoiets? Ik verzin maar wat, alleen om te laten zien dat er van alles gebeurd kan zijn, en niet alleen maar akelige dingen.

Lil

Lil

15-01-2016 om 16:41

Juf

Ze is al zindelijk.Het liefst heb ik haar daar ook niet meer.Ben er nooit geen voorstander van geweest..,Bedankt voor het meedenken trouwens!

Ad Hombre

Ad Hombre

15-01-2016 om 19:33

Lil

Vertellen aan de leiding en vragen of zij het willen onderzoeken. Dat spaart jou de confrontatie en zorgt dat de signalen daar aankomen waar ze aan moeten komen.

Ik heb iets dergelijks wel eens meegemaakt en het betreffende personeelslid vertrok na een half jaar. Of het met onze melding te maken had weet ik niet en hoef ik verder ook niet te weten. Sommige mensen begrijpen gewoon niet waar de grenzen liggen.

Lil

Lil

15-01-2016 om 19:40

Dochter brengen

Mijn dochter praat nog niet zo goed en ik weet ook niet zo goed wat ik hier mee moet.Ik vroeg het net weer en toen zij ze nee!!! Ik vroeg vanmiddag wat is er in dat kamertje gebeurt toen zijn ze kont pijn en kusje geven...ik kan het niet van haar voorstellen maar toch het zit me erg dwars.Ben er echt misselijk van!Ik weet natuurlijk ook dat ze echt niet de waarheid gaat zeggen.Dus nu moet ik haar brengen met een onderbuik gevoel!!

Vesper Lynd

Vesper Lynd

15-01-2016 om 19:43

Onderbuikgevoel

Als ik echt een vervelend vermoeden zou hebben zou ik mijn kind niet meer brengen, maar maandag direct een afspraak maken met de directie.

Een half jaar is lang...

Als je zulke ernstige zaken vermoedt, dan zou ik melden bij de leiding (in neem aan teamleider/directie) en dan verder afwachten of er iets gebeurt te vrijblijvend vinden. Melden bij de leiding en hen vragen binnen een week een terugkoppeling te geven zou een optie zijn, maar ik zou er zelf niet voor kiezen.

Ik geloof dat ik in dit geval met mijn kind naar de huisarts zou gaan en om een lichamelijk onderzoek zou vragen. Gewoon, in het kader van 'better safe than sorry'. Ook omdat het gaat om een kwetsbare peuter met een ontwikkelingsachterstand zou ik willen laten controleren of er fysieke sporen van misbruik zijn. Als blijkt dat er geen fysieke aanwijzingen zijn voor misbruik, zou ik met de huisarts overleggen hoe verder. ik denk dat het neerkomt op maandag direct in gesprek gaan met de betreffende juf. Vertellen wat kind zei, en vragen of zij kan uitleggen wat er gebeurd is. En pas als daar een bevredigend antwoord op is gekomen mijn kind achterlaten op de dagbehandeling.

Mochten er door de huisarts wél aanwijzingen voor seksueel misbruik gevonden worden (pfff, ik hoop echt enorm van niet) dan zou ik direct met de huisarts bespreken hoe verder. En sowiso kind niet meer naar de dagbehandeling dan, uiteraard.

Ga, al is het maar voor je eigen gemoedsrust, zsm naar de huisarts. Misschien zelfs wel de huisartsenpost, dit weekend. En bespreek je zorg daar en laat je kind onderzoeken.

Lil

Lil

15-01-2016 om 19:50

Dochter

Bedankt voor alle reacties! Maar het is een vrouw dan begrijp ik dat"kont pijn" niet zo en er loopt ook nog een 2e pedagogisch medewerker.

Lil

Lil

15-01-2016 om 19:54

Huisarts

En hoe kan een huisarts dat zien?ik heb haar zelf ook al nagekeken... En zag niks raars.

Henriette123

Henriette123

15-01-2016 om 19:56

Lil

Zou het niet zo kunnen zijn, dat je dochter op haar billen gevallen is, en dat de juf haar toen een kus op bijvoorbeeld haar wang gegeven heeft?

Lil

Lil

15-01-2016 om 20:00

Lil

Ik zou het echt niet weten wist ik het maar... Me hele dag is naar de kl.te... zo rottig als ze nog niet zo goed praten he?Ik vroeg wat heb je in het kamertje gedaan toen zij ze direct daar daar pijn(wees naar dr kont) en toen kus...Ja wat moet je daar mee? Maat maandag hang ik aan de tel.

Lil

Lil

15-01-2016 om 20:06

Niet meer brengen

Het liefste breng ik haar ook niet meer.Maar mag ik dat zo maar doen?

Jamie

Jamie

16-01-2016 om 15:23

nou

Ik zou doen zoals hierboven staat, maandag er naar toe gaan, naar die begeleider gaan en meteen vragen: Mijn dochter gaf aan dat ze pijn had maar het was mij niet duidelijk waar en waardoor, weet jij toevallig wat er is gebeurd? Als ze dan uit ZICHZELF met een verhaal komt wat te maken heeft met billen en het is plausibel zou ik gewoon verder gaan met hoe het nu is. Als ze zegt van niets te weten of als ze zegt dat ze haar hoofd heeft gestoten zou ik wat anders gaan doen, ligt aan haar reactie en hoe haar gezichtsuitdrukking is.

vlinder72

vlinder72

16-01-2016 om 15:32

onschuldig

Er kunnen zoveel onschuldige verklaringen zijn. Ze stond in de keuken en de juf duwde haar per ongeluk om. Ze viel. Had pijn en kreeg een kus. En nog tig andere van dit soort varianten.

Als ze nou thuis gekomen was met hetzelfde verhaal maar dan niet klaagde over haar billen maar over haar arm was je dan ook zo ongerust geweest?

Nare dingen gebeuren maar ik zou toch maar eerst eens uitgaan van een rare valpartij. Pijn. Kusje erop etc. Maandag gelijk navragen. Je kan toch gewoon vragen wat er gebeurd is? Je kind kwamthuis met pijn en kon niet goed zelf vertellen wat er gebeurd is dus je vraagt het nu alsnog.

Ja, precies

Zoals al eerder gezegd: geef niet meer info dan nodig. Voor mij zou heel belangrijk zijn hoe de begeleidster reageert. Begin alleen maar met: dochter gaf aan dat er iets vervelends was gebeurd. Kijk of ze zelf met een aannemelijk verhaal komt waarin er idd iets is geweest met de billen van je dochter (gestoten, klap van een ander kind op gehad, gevallen). Vraag ook na of ze idd een kus heeft gekregen. Als je het, na haar reactie, niet vertrouwt, laat je je dochter er niet meer achter.

Moni

Moni

16-01-2016 om 15:50

Een kus op de billen kan ook via de hand

Tenminste dat deed ik toen mijn kinderen klein waren en ze ergens pijn hadden waar de kus niet goed uitkwam.
Dan deed ik een kus op mijn hand en klopte met mijn hand op het pijnlijke lichaamsdeel.

Gebruiken jullie het woord 'billen' alleen voor de echte billen of ook voor vagina, plasgaatje en anus?

Celine

Celine

16-01-2016 om 16:41

vragen

Ik ben het eens met degenen die zeggen: vraag er maandag naar, zonder al teveel prijs te geven en kijk vooral hoe de leidster reageert.

Misschien vertelt de leidster wel dat ze gevallen was of zich gestoten had aan haar billen, maar vertelt de leidster niet dat ze een kus op de billen gegeven had.

Ik zou daar niet direct iets achter zoeken. Als je je zorgen maakt, wil je weten wat er *precies* gebeurd is. Als de leidster het niet zo'n bijzondere situatie vindt en de kinderen wel vaker een kusje geeft op een pijnlijke plek (arm, been, hoofd), vertelt ze het misschien niet (nl. in haar ogen niet de moeite van het vertellen waard).

Na lezing van je eerste posting, snap ik nu trouwens weer wat beter waarom jij je zorgen maakt.

Je schrijft niet alleen DAT je dochter pijn had aan haar billen, maar dat de juf dat gedaan had!

Tja, ik zou maar goed kijken hoe je dochter op de leidster reageert als jullie daar aankomen.

En ik zou dus goed kijken hoe de leidster reageert als je eerst een vraag stelt wat er gebeurd is.

Als de leidster haar reactie heeft gegeven en alleen vertelt dat je dochter zich gestoten heeft of gevallen was, kan je daarna evt. nog zeggen: "He? Mijn dochter gaf aan dat jij haar pijn had gedaan op haar billen. Kan je dat verklaren?"

Ik moet wel eerlijk zeggen, als er echt misbruik aan de hand zou zijn, het de vraag is of je dat ontdekt met jouw vragen.

Toch lijkt me de kans veel groter dat er een plausibele verklaring is.

Veel sterkte. Ik snap dat je je zorgen maakt.

vlinder72

vlinder72

16-01-2016 om 16:50

heeft mama gedaan

Ook het verhaal dat de juf iets gedaan heeft kan onschuldig zijn. Zo heeft mijn zoon ooit toen hij ern jaar of 2-3 was een ongelukje gehad. Enorme buil op zijn hoofd, blauw oog etc. Ik liet per ogeluk iets vallen hij liep er net onder en het belandde vreselijk verkeerd. Natuurlijk vroeg iedereen wat er gebeurd was en hij vertelde dan ook iedereen dat ik dat gedaan had. Heeft mama gedaan.

Ook dat zegt niks. Natuurlijk moet je alert zijn maar ook niet direct doorslaan. De kans dat een kind door een vrouw misbruikt wordt is klein. In een kdv is het net al die regels en glazen wanden nog kleiner.

Lil

Lil

16-01-2016 om 17:19

Verplicht

Ben ik verplicht haar daar te brengen?

Hanne.

Hanne.

16-01-2016 om 17:31

Geen idee

Vanaf hier is moeilijk te beoordelen of je haar moet brengen. Wij weten niet waarom ze daar heen gaat en wat de voorwaarden daarbij zijn. Maar mijn eerste reactie zou zijn. Nee, je bent niet verplicht om je kind een behandeling te late'n ondergaan. Kan uiteindelijk wel consequenties hebben maar dan gaat het niet om 1x niet naar de dagbehandeling brengen.

Rafelkap

Rafelkap

16-01-2016 om 17:31

nee

natuurlijk niet. Je bent dat niet verplicht en ik denk dat je eerst even moet praten om te kijken of er een goede verklaring voor is. Als ze net begonnen is mag je er ook wel even bijblijven neem ik aan.

Maar probeer toch wat te ontspannen. Je dochter praat niet goed, jij krijgt meteen bepaalde visioenen, maar bv op het kinderdagcentrum van mijn zoon is het haast onmogelijk om met die werkdruk en hoeveelheid personeel een kind te misbruiken. Er zijn vaak 2 of 3 begeleiders op een groep van 7 kinderen, die allemaal niet zindelijk zijn. Er moet wel 1 op 1 naar de toiletruimte gegaan worden, maar die zit niet op slot, alles is open.

Lil

Lil

16-01-2016 om 19:01

Afzeggen

Wat voor consequenties? Zou dat dan zijn? Ze vinden allemaal dat zij zoveel achter loopt in ontwikkeling dat valt reuze mee! Maar kan ik dit afzeggen?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.