Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Dochter van 3 laat anderen niet toe/claimt mij

De laatste maanden vind ik het lastig om 'goed' met ons dochtertje van net 3 om te gaan.

Ons dochtertje is zeer sterk op mij gericht. Dat is enerzijds heel lief maar steeds vaker ervaar ik als beklemmend, alsof ik geclaimd word. Hoe kan ik dit veranderen? Ook (juist) voor haar zelf.

Voorbeelden:
Elke woensdag loopt er een meisje stage binnen ons gezin. Ons dochtertje roept dingen als "Weg jij", ontwijkt haar.

Als oma een dag komt oppassen (1 keer in de twee weken) vertoont ze hetzelfde gedrag, ze laat oma niet toe in haar spel en probeert mij op te zoeken. Ik studeer die dag thuis. Als oma op bezoek komt vind ze het wél gezellig. Oma wordt ook altijd ontvangen met een dikke knuffel (omaaaaaaa) maar daarna houdt het op.

Daarbij gaat ze sinds 1 september elke donderdag naar de creche. Een ochtend vond ze het leuk. Ik zag haar opbloeien en genieten. Maar dat is helemaal weg (ik wil niet spelen, bij mama blijven...). Ik laat haar huilend achter en als ik haar op kom halen zit ze alleen aan een tafeltje te kleuren. Ik hoor terug dat ze het niet heel leuk heeft. Sommige momenten wel, als er even gek wordt gedaan, gestoeid maar voor de rest... Mwah...

En wat doe ik? Ik probeer uit te leggen wat er gebeurd, ik benoem wat ik zie, ik knuffel en als het te gortig wordt mag ze op de gang gaan staan.

Eigenlijk voel ik me al geclaimd door haar sinds haar geboorte: tot ruim 2 jaar heeft ze borstvoeding gehad en tot 2 jaar dronk ze zo'n vijf keer per nacht en nog overdag. Ik heb het altijd toegelaten. In het kader van: als ze 18 is, doet ze dit niet meer