Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Wanneer laat jij na de geboorte je ouders op bezoek komen?


Kleinduimpje schreef op 27-10-2022 om 14:40:

nee pluma, dat staat er toch, moeder mocht gewoon niet eerder komen.

Dat kan waar zijn, maar moeder kan het verhaal ook enigszins gekleurd hebben naar Susanna toe.

Hoe dan ook, niet Susanna's zaak om zich druk om te maken. Het is haar moeders probleem.

Ik vind het ook vreemd dat ze zo lang moet wachten, en begrijp je neiging je ermee te bemoeien, maar ik heb dat zelf inmiddels afgeleerd. 
Ooit nam ik het voor mijn schoonmoeder op toen haar dochter (dus mijn schoonzus) haar nogal als sloofje behandelde. Had ik nooit moeten doen, uiteindelijk waren ze allebei boos op mij. 
Dus helaas, de meesten hier begrijpen jouw broer en schoonzus niet, maar er is niets aan te doen, je moeder zal het zelf moeten regelen als ze er iets mee wil. En anders maar laten zitten...

Oma mekkert niet.

Hij heeft van mij één keer een paar aps gehad, met felicitaties, dat zn moeder graag 5 minuten komt kijken [...]

Mijn moeder zou het zelf nooit ze zeggen maar vervolgens krijg ik wél het geklaag over me heen.


Het klinkt steeds minder als een normale relatie. 

Het kind is pas een dag oud en je moeder heeft al hulptroepen ingeschakeld om haar ontevredenheid met het tijdstip van kraambezoek kenbaar te maken... 
[En als dat jouw eigen initiatief was: oerstom, nooit meer doen, daarmee maak je de situatie alleen maar erger.]



Oog

Oog

27-10-2022 om 15:27

Promethium schreef op 27-10-2022 om 14:14:

Ik snap het wel. Bij ons is het nog niet zo ver, maar ik denk dat ik tegen die tijd ook graag mijn moeder bij mijn bevalling wil hebben (als ik thuis beval). Mijn schoonmoeder hoef ik daar echt niet bij te hebben. Na de bevalling zou ik denk ik heel erg behoefte hebben aan even tijd met z'n drieën (man, ik en kind). Een kind erbij is nogal wat, dus even tijd met elkaar is denk ik heel fijn. Dan zou ik dus inderdaad geen bezoek willen, maar zou mijn moeder dus wel het kind al hebben gezien, aangezien ik haar graag bij de bevalling wil hebben.

En na 3 dagen is toch nog steeds best wel vlot? En je moeder is nog steeds een van de eersten. Het is niet alsof op de eerste dag wel jan en alleman werd uitgenodigd, maar alleen je moeder niet.

Als moeder van een zoon word ik toch altijd een beetje verdrietig van dit soort berichten. Mijn zoon is nog jong, dus het is nog ver weg, maar ik begrijp dus dat als ik later oma word, dolblij ben en het kleinkind, dat ook een bloedband met mij heeft, heeeeel graag wil komen bewonderen, het vanzelfsprekend is dat ik minder welkom zou zijn dan de andere oma? 

Hoe lief Promethium het hier ook opschrijft, het is toch een klap in je gezicht als oma. En natuurlijk, de moeder is net bevallen etc, maar óók de vader en zijn familie telt.

Natuurlijk is drie dagen niet lang. Maar wel als er zo’n fors onderscheid wordt gemaakt. Sterkte TO, je kunt er niks aan doen. Maar het is echt niet leuk. 

Direct! En de grootouders van mijn man zijn ook op dag 1 en 2 geweest. Tuurlijk hoort dit direct in mijn optiek!

Oog schreef op 27-10-2022 om 15:27:

[..]

Als moeder van een zoon word ik toch altijd een beetje verdrietig van dit soort berichten. Mijn zoon is nog jong, dus het is nog ver weg, maar ik begrijp dus dat als ik later oma word, dolblij ben en het kleinkind, dat ook een bloedband met mij heeft, heeeeel graag wil komen bewonderen, het vanzelfsprekend is dat ik minder welkom zou zijn dan de andere oma?

Hoe lief Promethium het hier ook opschrijft, het is toch een klap in je gezicht als oma. En natuurlijk, de moeder is net bevallen etc, maar óók de vader en zijn familie telt.

Natuurlijk is drie dagen niet lang. Maar wel als er zo’n fors onderscheid wordt gemaakt. Sterkte TO, je kunt er niks aan doen. Maar het is echt niet leuk.

Nee.. de familie van vader telt niet. Het nieuwe gezin telt, de rest komt wel weer.

Ja kan een klap zijn als moeder van zonen, maar het komt wel he? En misschien wil je toekomstige schoondochter het wel, dat kan. Het is überhaupt maar de vraag of je kleinkinderen krijgt en ze zijn sowieso niet jouw recht ofzo. 

Ik ben ook pas vrij laat bij mijn nichtje op bezoek geweest en heb daar niks van gedacht, ik gunde ze de tijd. Ik weet ook niet of haar broer misschien eerder is geweest, maakt me niet uit. Ik kwam toen ze dat wilden. 

Ik vind hier veel mensen wel veeleisend hoor.. nogmaals: het draait om kersverse gezin en niet de rest van de wereld. En drie dagen... 

Kleinduimpje schreef op 27-10-2022 om 14:32:

yvette wie zegt dat ze dat bij jou in de familie niet doen? Deze broer weet dat toch ook niet.

Je kent je familie toch? 

En deze broer kent zijn moeder en zus vast ook. Als je in deze situatie een appje krijgt met: 'Ma wil graag 5 minuutjes komen kijken', weet je echt wel waar dat vandaan komt. Dan hebben je moeder en zus lopen mopperen over hoe jij en je vrouw het de eerste dagen willen. Blijkbaar vinden zij beiden dat oma best wel 'heel even' langs kan komen. Anders zou zus niet dmv dat appje proberen een eerder bezoek voor elkaar te krijgen. 

Oog schreef op 27-10-2022 om 15:27:

[..]

Als moeder van een zoon word ik toch altijd een beetje verdrietig van dit soort berichten. Mijn zoon is nog jong, dus het is nog ver weg, maar ik begrijp dus dat als ik later oma word, dolblij ben en het kleinkind, dat ook een bloedband met mij heeft, heeeeel graag wil komen bewonderen, het vanzelfsprekend is dat ik minder welkom zou zijn dan de andere oma?

Hoe lief Promethium het hier ook opschrijft, het is toch een klap in je gezicht als oma. En natuurlijk, de moeder is net bevallen etc, maar óók de vader en zijn familie telt.

Natuurlijk is drie dagen niet lang. Maar wel als er zo’n fors onderscheid wordt gemaakt. Sterkte TO, je kunt er niks aan doen. Maar het is echt niet leuk.

Helemaal eens. Ik zou dat onderscheid nooit gemaakt hebben, ook omdat mijn man net zo goed vader was geworden als ik moeder. 
Maar het kan in deze situatie natuurlijk best dat de broer van TO het ook wel prima vindt. 

IdolizedMouse16

IdolizedMouse16

27-10-2022 om 15:59

Mijn kleindochter was een week toen ik welkom was. En dan was ik nog de eerste ook die welkom was, mijn ex en alle anderen mochten nog later komen.

Haar leven dus zij bepaalt, heb ik echt geen problemen mee.

Na de geboorte van onze zoon waren mijn ouders en schoonmoeder direct de eerste dag welkom voor een kort bezoek. Het was heel kwetsend geweest om één van de drie niet langs te laten komen om de baby te bewonderen en ons te feliciteren. 
Natuurlijk mag je als kers verse ouders best grenzen stellen maar het uitsluiten van de ene oma levert meer tumult op de lange duur op dan een kort bezoek. 

Oog schreef op 27-10-2022 om 15:27:

[..]

Als moeder van een zoon word ik toch altijd een beetje verdrietig van dit soort berichten. Mijn zoon is nog jong, dus het is nog ver weg, maar ik begrijp dus dat als ik later oma word, dolblij ben en het kleinkind, dat ook een bloedband met mij heeft, heeeeel graag wil komen bewonderen, het vanzelfsprekend is dat ik minder welkom zou zijn dan de andere oma?

Hoe lief Promethium het hier ook opschrijft, het is toch een klap in je gezicht als oma. En natuurlijk, de moeder is net bevallen etc, maar óók de vader en zijn familie telt.

Natuurlijk is drie dagen niet lang. Maar wel als er zo’n fors onderscheid wordt gemaakt. Sterkte TO, je kunt er niks aan doen. Maar het is echt niet leuk.

Ik snap wat je schrijft, maar ik wil dus ook niet mijn eigen moeder op bezoek hebben de eerste dag denk ik. Dus daarin is het gelijk. Tegelijkertijd zou ik als ik thuis ga bevallen wel heel graag mijn moeder erbij hebben, omdat zij ook van ons allemaal thuis is bevallen en iemand in de buurt die ik 100% vertrouw en die weet hoe het moet, dat lijkt me heel fijn. Met mijn schoonmoeder heb ik niet diezelfde band en bovendien zou ik niet teveel mensen naast mijn bed willen.

Na de bevalling mag dus ook mijn moeder weer naar haar eigen huis en als ik eraan toe ben, dan mag ze op bezoek komen (net als schoonouders).

Maar het zou er natuurlijk ook helemaal vanaf hangen hoe je je voelt na zo'n bevalling. Ik denk dat je dat van tevoren lastig kan inschatten. Dus ik zou communiceren: "De eerste dagen waarschijnlijk niet". En blijk ik wél energie te hebben, dan kunnen ze misschien toch wel de eerste dag langskomen.

Nu speelt misschien voor mij ook mee dat mijn schoonfamilie op ruim 2 uur rijden woont, dus dan zit een kwartiertje langskomen er ook niet echt in voor mijn gevoel. Ik denk dat ik dat namelijk prima zou vinden, een kwartier overleef ik wel, ook als ik heel erg moe ben. Maar mijn schoonfamilie zou er direct langer willen zijn.

RoodCapje schreef op 27-10-2022 om 15:59:

Mijn kleindochter was een week toen ik welkom was. En dan was ik nog de eerste ook die welkom was, mijn ex en alle anderen mochten nog later komen.

Haar leven dus zij bepaalt, heb ik echt geen problemen mee.

Zo zie ik het ook. 

Uiteraard zou ik heel benieuwd zijn en graag eerder gaan, maar dat is niet aan mij. 

Ik hoop dat TO's moeder haar verontwaardiging snel aan de kant kan zetten zodat ze zaterdag gewoon kan genieten van het kraambezoek. 

Ik was zelf zo enorm trots! Dat wilde ik met iedereen delen die maar wilde. Zou niet in me opgekomen zijn om de eerste dagen alleen 'voor mezelf en het gezin' te houden. Volgens mij is dat ook vrij nieuwerwets allemaal. 

En hier trouwens ook alleen maar zonen. Misschien dat ik me daarom ook goed kan inleven in de schoonmoeder. Hoop toch dat ik later als oma (mocht dat gebeuren) en mijn man als opa evenveel mogen meedelen in de vreugde als de familie van moederszijde. 

SusannaT schreef op 27-10-2022 om 11:23:

[..]

Ze willen eerst rust en aan elkaar wennen. Op zich logisch.

Het is wel zo, dat ze vaker op bezoek gaan bij de andere ouders dan bij de mijne, wij interpreteren dat zo'n beetje als 'hij zit onder de plak bij zijn vrouw'.

En ergens snap ik het hoor, het kind van je dochter schijnt toch anders te zijn dan het kind van je zoon. Ik had ook veel liever mijn moeder om me heen dan mijn schoonmoeder. Maar geen haar op mijn hoofd die schoonmoeder minder ruimte zou geven dan mijn eigen moeder. Het mag voor míj dan anders voelen, een oma is een oma.

Dus jullie conclusie is dat zij bepaalt wat hij wel of niet mag doen? Enkel omdat zij vaker naar haar ouders gaan dan naar zijn ouders?

Misschien heeft zij gewoon meer behoefte aan het zien van haar ouders. En hij gaat gewoon mee, want gezellig. Hij heeft veel minder behoefte aan het zien van zijn ouders, dus ze komen minder daar. Niets raars aan.

En als hij wel altijd zijn oren naar haar mening laat hangen, dan is dat zijn keus. Je kunt wel beledigd zijn omdat jullie moeder niet zo snel mocht komen als haar moeder, maar nogmaals, ook dat is zijn keus. Misschien maakt het hem niet uit en haar wel, dan heeft haar stem gewoon doorslag.

En zo te lezen is jullie band toch al niet zo warm/normaal als jullie denken. Als het regelmatig voorkomt dat schoonzus helemaal niet komt. Dan kan ik mij wel voorstellen dat ze jullie niet gelijk aan het bed wil hebben.

Kleinduimpje schreef op 27-10-2022 om 14:40:

nee pluma, dat staat er toch, moeder mocht gewoon niet eerder komen.

Je hoeft niet gelijk zo op de man te reageren. 

Er staat inderdaad dat moeder niet mag komen, dat heb ik ook wel gelezen. Maar dat is ook de interpretatie van de moeder aan de dochter. Zelfs TO was niet bij het gesprek tussen zoon en z'n moeder. Dus wie weet heeft moeder maar het halve verhaal verteld dat ze pas op dag 3 mocht komen. En is ze even vergeten te vermelden dat het op dag 1 en 2 ook wel kon maar dat broer en schoonzus een tijd hebben voorgesteld waarop moeder niet kon. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.