Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Gekke/afschuwelijke kindernamen


Overigens....
zwanger van zoon 20 jaar geleden had ex-man een prachtige collega uit India die Shivanjeli heette. Ik heb even in een vlag van verstandsverbijstering aan ex voorgesteld om een eventueel meisje zo te noemen wat hij heel vreemd vond. Ik vind het overigens nos steeds een prachtige naam maar niet te combineren met een Europees achternaam. Gelukkig werd het een jongetje 
Sini

uitspraak: Sjiewandjelie

" pas dan de achternaam aan naar die van moeder c.q. de vader, denk ik dan, in mijn simplisme""

Bij het eerste kind kan je kiezen voor de achternaam van de vader of de moeder, maar die keuze blijft dan ook staan voor alle volgende kinderen die deze twee ouders gezamenlijk hebben. Goed nadenken dus, voor je kiest. 

Aiden schreef op 24-01-2022 om 13:06:

[..]

Wat maakt nu weer dat Henk zielig is en Gijs niet? Gijs is heel populair geworden en was eigenlijk nooit populair: https://www.meertens.knaw.nl/nvb/naam/is/gijs

Heel anders dan Henk: https://www.meertens.knaw.nl/nvb/naam/is/Henk

Geert is overigens weer anders in de statistieken: https://www.meertens.knaw.nl/nvb/naam/is/geert

Dus Gijs is helemaal geen 'oude naam'. En sowieso komt na verloop van tijd een naam weer in de mode. Dat zie je nu pas omdat het tot de jaren 60 eigenlijk alleen maar vernoemen is. Over een jaar of 20 is vast Monique weer populair: https://www.meertens.knaw.nl/nvb/naam/is/monique

Goh, interessant. Ik dacht dat Gijs en Teun wel oude namen waren. Dus even aan het zoeken geweest.

Teunis https://www.meertens.knaw.nl/nvb/naam/is/teunis

en Gijsbert: https://www.meertens.knaw.nl/nvb/naam/is/gijsbert

zijn dat wel

Ginevra schreef op 24-01-2022 om 13:08:

[..]

Hoho, kijk even naar de getallen op de y-as

Voor 1970 was Gijs wel echt heel laag, iets van 10 tot 20 per jaar gok ik als ik die grafiek aflees? Had ik niet verwacht, het klinkt oud. Maar 'vroeger' was er dus Gijsbert.

.....

Aaaanne schreef op 24-01-2022 om 20:56:

[..]

Voor 1970 was Gijs wel echt heel laag, iets van 10 tot 20 per jaar gok ik als ik die grafiek aflees? Had ik niet verwacht, het klinkt oud. Maar 'vroeger' was er dus Gijsbert.

Vroeger hadden veel mensen een lange formele naam die dan in het dagelijks leven werd afgekort. Gijsbert werd dan alsnog Gijs. Kan me voorstellen dat dat de statistieken wat vertekent. 

Alhoewel het wel bijzonder is dat Geert er wel gewoon in staat. Zou verwachten dat dat ook  een afkorting is.

Van het leesplankje: Teun (vuur) Gijs, Wim, Zus, Jet.

JtM schreef op 24-01-2022 om 09:36:

Bij zoon in de klas (groep 1/2) zit er een kindje wat Dim heet. Toen ik de naam voor het eerst hoorde en las had ik een Aziatisch kindje verwacht. Daarna zag ik Dim en het is een kindje met blond haar / blauwe ogen, maar nu lees ik dus dat Dim zomaar een naam uit Zeeland zou kunnen zijn.
Overigens nu ik aan de naam ben gewend vind ik het best een leuke naam eigenlijk.

Mijn moeder kreeg ooit een geboortekaartje met daarop 'Geboren: Dim Indiana'.

Zij vroeg aan mij of het een jongen of een meisje zou zijn - dat stond namelijk nergens. Ik kende ook allebei de namen op zich niet. Dim lijkt op Kim, wat voor beide geslachten kan, maar meestal een meisje is. En ik ken alleen Indiana Jones, wat een man is, maar op zich vind ik Indiana meer een meisjesnaam (vanwege de -a). Mijn idee was een jongen - en dat bleek achteraf ook zo.

Eigenlijk heel hip, een genderneutraal kaartje. Ik weet niet of het zo bedoeld was - gender/geslacht was toen nog niet zo'n "issue" als tegenwoordig.

Dim vind ik wel leuk. Indiana zou ik niet zo snel doen ivm de link naar Indiana Jones en de makkelijke connectie naar 'jij bent een indiaan'.

Dim is ook een afkorting van Dimphie. Gebruikelijke naam in Brabant vroeger. Maar Dim was ook de afkorting van Dingeman, ook geen onbekende naam hier

Jesse_1 schreef op 24-01-2022 om 23:44:

[..]

Dim Indiana'.

Zij vroeg aan mij of het een jongen of een meisje zou zijn - dat stond namelijk nergens. Ik kende ook allebei de namen op zich niet. Dim lijkt op Kim, wat voor beide geslachten kan, maar meestal een meisje is. En ik ken alleen Indiana Jones, wat een man is, maar op zich vind ik Indiana meer een meisjesnaam (vanwege de -a). Mijn idee was een jongen - en dat bleek achteraf ook zo.


In Engelstalige landen was India vroeger een naam die regelmatig werd gegeven aan meisjes. Indiana associeer ik zelf per definitie met een jongen. 

JtM

JtM

25-01-2022 om 08:30

nlies schreef op 25-01-2022 om 00:20:

Dim is ook een afkorting van Dimphie. Gebruikelijke naam in Brabant vroeger. Maar Dim was ook de afkorting van Dingeman, ook geen onbekende naam hier

Maar Dimphie / Dimphy is een vrouwennaam, toch? Ik ken in ieder geval een vrouw die Dimphy heet. 

En Jesse, Indiana zou ik ook nooit voor kiezen. Ik leg ook meteen de connectie met Indiana Jones, en dat terwijl ik de films nooit heb gezien.

Zus heb ik altijd een vreemde naam gevonden. Je bent toch veel meer dan alleen de zus van? En alle andere meisjes in het gezin dan, zijn dat geen zussen? Ik geloof ook niet dat die naam nog terug gaat komen. 

Ik kende vroeger een Dimphy, was inderdaad een vrouw. Werd afgekort tot Dimf. 

MamaE schreef op 25-01-2022 om 09:47:

Zus heb ik altijd een vreemde naam gevonden. Je bent toch veel meer dan alleen de zus van? En alle andere meisjes in het gezin dan, zijn dat geen zussen? Ik geloof ook niet dat die naam nog terug gaat komen.

Ik kende vroeger een Dimphy, was inderdaad een vrouw. Werd afgekort tot Dimf.

Er is hier in de buurt laatst nog een Broer geboren.

MamaE schreef op 25-01-2022 om 09:47:

Zus heb ik altijd een vreemde naam gevonden. Je bent toch veel meer dan alleen de zus van? En alle andere meisjes in het gezin dan, zijn dat geen zussen? Ik geloof ook niet dat die naam nog terug gaat komen.

Ik kende vroeger een Dimphy, was inderdaad een vrouw. Werd afgekort tot Dimf.

Mijn vader had wel een tante Zus, maar Zus was niet haar echte naam. Ze was de oudste van 8 kinderen en het enigste meisje. iedereen noemde haar blijkbaar altijd Zus. Volgens mij heb ik wel eens aan mijn opa gevraagd wat haar naam was, maar kan het mij niet meer herinneren. 

In die categorie vind ik Boy ook vreselijk. Zelfs de asiel hond die we in huis haalde met die naam hebben we een andere naam gegeven. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.