Weet jij welke voedingsstoffen je extra nodig hebt tijdens de zwangerschap? Deze vitamines zorgen voor een gezonde zwangerschap
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Baby's van 2023 kletstopic


afrodite05

afrodite05

13-11-2023 om 22:18 Topicstarter

Hier al tijden een ziek mannetje. Ik vind het maar eng, hij hoest zichzelf wakker met een hoestje dat heel pijnlijk klinkt. Hij is ook echt heel zielig. Morgen gaan we de huisarts bellen, want hij heeft al sinds woensdag koorts. Telkens lijkt het net weer beter te gaan, maar dan komt die koorts weer terug. We zijn er een beetje klaar mee en zoon waarschijnlijk al helemaal. Zo zielig... 

Ach wat zielig Afrodite, hij is ook nog zo klein. En met zo’n hoestje en koorts kan je inderdaad beter het zekere voor het onzekere nemen. 

Hier is dochter ook ziek helaas, al bijna een week nu. Het lijkt nog niet echt beter te worden. Ze heeft geen koorts maar hoest wel en klinkt benauwd. Ik kijk het per dag aan of ik wel of niet de dokter bel. Zo zielig om zo’n kleintje zo te zien.

Hier kwakkelen we ook een beetje van virus naar virus. Of tenminste: van de meeste heeft onze zoon een dag (of nacht) last, en vervolgens heb ik een dag of 2 een beetje last en is mijn man een paar dagen echt goed ziek. Vooral dat buikgriep-virus was heel naar.
Hopelijk gaat het bij jullie weer wat beter inmiddels!

Verder is zoon gisteren voor het eerst van rug naar buik gerold, en maakte hij er vandaag meteen een rondje van (rug-buik-rug) . Ik ga hem daarom morgen overdag eens in zijn ledikant proberen te laten slapen denk ik. Van de cosleeper gaat het hekje onhandig omhoog dus die staat vrijwel altijd omlaag nu en dat is niet zo veilig meer als ik niet naast hem lig (ondanks dat hij nog geen enkele poging tot draaien heeft ondernomen in de cosleeper). Dus dan hopelijk overdag in ledikant, en dan 's nachts of vanaf de eerste nachtvoeding in de cosleeper (wat trouwens wel een cosleeper met spijlen is, dus zijwaarts de andere kant op rollen is niet zo'n probleem).

afrodite05

afrodite05

15-11-2023 om 22:19 Topicstarter

Zoon is nog steeds ziek... Met voldoende paracetamol erin zien we soms een glimp van ons blije mannetjes terug, maar jemig... Zelf wel weer aan de betere hand, dus we kunnen ook beter voor hem zorgen. Moet ook wel, want hij drinkt veel te weinig. Dus ipv elke 4 uur, krijgt hij nu elke 2 uur een fles. Maar dat komt telkens net onhandig uit met slapen, dus eigenlijk ook zielig. We wachten nu voor het eerst weer 4 uur, ben benieuwd of hij nu meer gaat drinken omdat zijn laatste slokken dus langer geleden zijn. 

Dat rollen doet zoon hier ook al een tijdje. Zijn spieren zijn blijkbaar goed/snel ontwikkeld. Maar in bed als hij zijn slaapzak aan heeft, rolt hij niet om. Misschien komt dat ook doordat we hem strak instoppen vanwege het geborgen gevoel en anders maaiende armpjes met koude handjes boven de dekens. 

Om te voorkomen dat het beschrijven van zijn spierkracht als pochen wordt gezien: de ontwikkeling van zijn mond qua eten lijkt wat achter te lopen. Stukjes of prakjes maakt geen verschil: hij sabbelt, kauwt en likt, maar snapt niet dat hij het hapje kan doorslikken. En intussen ons aankijken waar wij het lef vandaan halen om hem een stukje peer/banaan/avocado/... aan te bieden . Ach, komt allemaal wel zodra hij er klaar voor is. Soms schijnt die ontwikkeling ineens heel snel te gaan, dus ik maak me er niet druk om. Wat doen jullie, geven jullie stukjes of pureren/prakken jullie de eerste hapjes? En accepteren jullie baby's het wel (met welke leeftijd)?

Dit is ons eerste jaar als gezin-met-kind op 5 december. Ik vind dat misschien wel het leukste feest van het jaar, dus op zolder staat een zak die ik steeds verder vul. Schoentje/slofje zetten doen we nog maar niet, en ook 5 december zouden we klein houden, maar er zitten toch al aardig wat (ook tweedehands) cadeautjes in de zak. Ook voor man wat nuttige dingen, zodat niet alles voor zoon is  (Denk: dingen als een nieuwe tandenborstel want daar wacht hij zelf altijd te lang mee met vervangen, gympen die hij elk jaar weer stukloopt en uiteraard een chocoladeletter). Vieren jullie ook Sinterklaas met jullie baby?

Ah, zielig dat hij nog steeds zo ziek is! Zijn jullie er ook al mee naar de huisarts geweest?

Hier nog geen hapjes, wil met 6 maanden beginnen. Hij toont ook nog niet echt interesse nu als wij aan het eten zijn. Hij begint wel langzamerhand te snappen dat hij bijtspeelgoed in zijn mond kan stoppen om op te sabbelen / bijten. Ik denk dat het een beetje een mix wordt tussen stukken eten die hijzelf vast kan houden & gepureerde hapjes.  

Vandaag ben ik vrij dus aan de slag met hem overdag in zijn ledikant laten slapen. Dat is nog niet zo makkelijk.. waar hij meteen in slaap valt als ik hem in de cosleeper leg als hij moe is, heeft hij nog niet door dat dat ook in z'n ledikant kan. Nu steeds in/uit bed halen en hem weer rustig wiegen tot hij weer (bijna) in slaap is (en hopen dat hij niet direct weer begint te huilen). En dat vele keren achter elkaar. Tot nu toe in elk geval wel steeds gelukt dat hij slaapt in zijn ledikant. Hopelijk snapt hij het snel, want vanmorgen toen hij wakker werd (toen ik nog naast hem lag) probeerde hij al op z'n zij te draaien in de cosleeper.

Sinterklaas kijk ik echt naar uit. Wij vieren het sowieso altijd wel, maar nu met baby erbij lijkt het mij helemaal leuk. 
Dochter vind hapjes wel heel leuk maar haalt zeker niet de hoeveelheden die ik op sommige sites lees. Ze krijgt in ieder geval altijd in de ochtend een fruithapje en in de avond iets warms. Omdat ze nu boven de 6 maanden is zijn dat al kleine maaltijden. Meestal maak ik het zelf en prak of pureer ik het. Dat is wel wat grover dan uit een potje. Vanavond had ze wortel, zoete aardappel, pastinaak en kip. Ze wil dat dan het liefste zelf eten en ik moet steeds oppassen dat ze de lepel niet pakt. Ik geef regelmatig iets dat ze zelf in haar mond kan stoppen en dat vind ze geweldig. Van die maisvingers zijn daar bijvoorbeeld erg geschikt voor. Maar ik wil dat soort dingen niet te vaak geven. Ze krijgt ook wel regelmatig wat stukjes brood of in de ochtend wat pap. Per hapje eet ze meestal zo’n 10 a 15 lepeltjes en dan is ze er weer klaar mee.

Het leukste vind ze het om te eten of drinken als wij dat doen. Ik laat haar regelmatig even uit mijn glas drinken. Ook mag ze wel eens aan fruit sabbelen dat ik eet zoals een banaan. Laatst beet ze in een onbewust moment ineens een heel groot stuk af. Ik kreeg het niet meer uit haar mond en ze at het helemaal op. Ze heeft sinds kort twee tandjes dus het is nu oppassen geblazen want ze kan dus grotere stukken afbijten maar heeft nog geen kiezen om te kauwen.

Hoe is het met jullie allemaal?

Hier gaat het goed. Dochter groeit als kool. Enige waar ik me soms druk om maak, is dat ze veel slaapt. Maar echt veel. Soms gewoon van voeding tot voeding. De hele dag. 
Oudste dochter heeft nooit geslapen overdag (snachts ook heel slecht). Dus dit ben ik gewoon absoluut niet gewend. 

Hi Regendrup! Wat fijn dat het zo goed gaat. Ik heb mijn moeder ook eens gebeld om te overleggen of mijn baby stuk was. Zooooo veel sliep hij. Is inmiddels over hoor met 4 maand. Maar is dus heel normaal. Geniet er van!!

Regendrup fijn dat het zo goed gaat. Hier gaat het ook goed, dochter wil steeds meer dingen proberen en krijg op sommige vlakken al een eigen willetje. Het word ook steeds moeilijker om iets te eten of te drinken zonder dat ze het door heeft.

Regendrup, dochter sliep hier de eerste weken ook veel. Rond de 10de week besloot ze ineens dat overdag slapen voor watjes was en stopte ze daarmee maar ging ze snachts wel doorslapen. Nu slaapt ze snachts meestal zo’n 11 uur en overdag doet ze steeds korte dutjes van maximaal drie kwartier.

afrodite05

afrodite05

27-11-2023 om 15:08 Topicstarter

Hier is slapen vandaag een issue. Of eigenlijk begon het gisteravond al: om 1800 wilde hij naar bed. Prima. Om 2130 wakker gemaakt voor zijn laatste fles. Om 700 wakker gemaakt voor zijn eerste, daarna gaat hij meteen weer terug naar bed. Als hij daarna wakker wordt, meestal na 1,5 a 2 uur, wordt hij gewassen en aangekleed, even spelen en dan de volgende fles. Maar meneer werd dus niet wakker... Dus om 1000 zelf eruit gehaald. Beetje suf gespeeld, om 1100 zijn fles, maar daarna wilde hij niet slapen. Beetje jammer, want ik wilde na dat slapen met hem door de intratuin lopen langs alle lichtjes en glitters, samen met mijn moeder. Door de regen dus niet gewandeld naar de intratuin, maar in de auto, daar overgeheveld in de wagen en natuurlijk: de laatste 5 min viel hij in slaap. Maarja, dan weer terug in de maxi cosi in de auto... en dan thuis kan je het vergeten qua slapen. Net weer een fles gegeven en toch op bed gelegd. Even drama, maar ik wilde hem er nu echt niet uit halen, kind heeft z'n slaap nodig. Nu is het eindelijk stil. Ben benieuwd voor hoe lang.

Zoon heeft een paar weken gekwakkeld met zijn gezondheid, wij denken dat hij daarom nu eea aan het inhalen in qua ontwikkelen en misschien zit er ook een sprongetje aan te komen. Ach, we volgen hem gewoon, zoals we altijd al doen. 

Eten begint eindelijk steeds interessanter te worden. Laatst heeft hij wat hapjes yoghurt van man gekregen en we bieden hem dapper vanalles aan, wat de ene keer compleet genegeerd wordt, de andere keer even sabbelen, wat kauwen en soms per ongeluk wat doorslikken. Lepeltjes water vindt hij wel heel leuk. 

Ik had niet moeten jinxen.
Zit al 2 uur met een heel verdrietig meisje dat alleen maar aan de borst wil en absoluut geen slaap vind.  

Hier gaat het prima! 
Overigens was hij afgelopen nacht ook niet echt heel rustig, paar keer opeens krijsen en erg onrustig. Gelukkig viel hij alsnog wel weer steeds vrij snel in slaap naast mij in bed. 

Vorige week was ik voor het eerst een nachtje zonder zoon weg en moest mijn man met flesjes aan de slag (en ik kolven). Daaruit bleek in elk geval wel dat hij 's nachts niet zomaar een beetje aan de borst sabbelt, maar echt flink honger heeft en volle flesjes leegdrinkt. Dat vind ik aan de borst toch lastig inschatten. Hij drinkt nu met z'n 5 maanden nog steeds elke 3-4 uur (dag & nacht, totaal 7-8 voedingen op verzoek, bij afgekolfde melk vrij consequent 100-130ml per keer). Ik had misschien stiekem een beetje gehoopt dat hij 's nachts bijvoorbeeld maar een kwart flesje dronk, en dat de borst voor hem meer een slaapassociatie was geworden dan echt honger. Nouja, hij zal het wel nodig hebben, en hij drinkt overdag ook niet meer (ook niet als je hem wel meer aanbied in een flesje). Gelukkig heb ik eigenlijk niet heel veel last van de gebroken nachten en valt hij na de borstvoeding altijd direct weer zonder hulp in slaap.

Dat soms niet willen slapen klinkt herkenbaar, Afrodite! Op die manier bijv ook een uitstapje naar het zwembad mislukt: eerst wachten tot hij zou gaan slapen, toen toch maar gaan omdat hij nog zo wakker & vrolijk leek, onderweg naar het zwembad direct in slaap gevallen en ter plekke dus heel chagrijnig wakker na een veel te kort slaapje. Dus het zwembad maar overgeslagen en direct weer terug naar huis..

Pffff wat een nacht. Elk uur wakker, en niet zomaar een beetje jammeren dat met speentje of borstvoeding direct is opgelost maar echt hard krijsen. Gister overdag ook al nauwelijks in slaap te krijgen (of heel korte dutjes) en laatste dagen sowieso veel gejammer (niet meer alleen in de box willen liggen bijvoorbeeld, alleen maar vastgehouden willen worden). De nacht ervoor was ook al waardeloos, maar toen was hij nog "maar" elke 2 uur wakker.
Hij lijkt niet echt ergens last van te hebben of pijn te hebben oid... Is dit herkenbaar voor iemand? Is dit een sprong of slaapregressie oid? Tips? (Nu 5,5 maand oud trouwens)

afrodite05

afrodite05

05-12-2023 om 13:15 Topicstarter

Er schijnt wel iets te spelen rond de 6 mnd. Wij hebben ook nogal wat gedoe gehad de afgelopen dagen met gewoon niet willen slapen. Maar zoon is ook lang ziek geweest waardoor wij denken dat hij eea aan regressie/sprongetjes/... moet inhalen, hij is nu 6 mnd. Wel vermoeiend idd... I feel you

Gelukkig ging vannacht weer een stuk beter  Enkel gehuil bij honger (elke 3 uur) en tussendoor nog een paar keer wat met een speen direct was opgelost. 

Hebben jullie Sinterklaas nog gevierd? Hoe vond jullie kleine het?
Hier niet gevierd, kwam niet echt lekker uit. Wel een doos met wat pakketjes per post gekregen van mijn ouders. Vooral de opgepropte krant (als vulmiddel in de doos) was uitermate interessant 
Inmiddels ook de kerstboom opgezet, die is ook erg leuk om goed te bekijken en aan de naaldentakken (kunstboom) te voelen met zijn handjes als we hem ernaast tillen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.