Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
21-06-2016 om 15:36
Om maar vast te wennen aan het verdwijnen van de thuisbevalling kun je vannacht een tijd alleen in het ziekenhuis bevallen.
"Voor zo'n driehonderd hoogzwangere Amsterdamse vrouwen kan het spannend worden vannacht. Als hun baby zich aandient tussen 22.30 en 3.00 uur, kunnen ze alleen terecht bij drie ziekenhuizen in de stad. Een thuisbevalling zit er even niet in."
Schippers wil een verplicht samenwerkingsverband tussen gynaecologen en vroedvrouwen en het veld, vooral de vroedvrouwen maar ook gynaecologen zijn van mening dat de thuisbevalling dan op de toch komt omdat het ziekenhuis en de medische indicatie dan teveel gewicht in de schaal gaat leggen en de zelfstandigheid van de vroedvrouwen in gevaar komt.
Nu al is het aantal thuisbevallingen ieder jaar weer sterk aan het dalen.
Sommigen vinden dat geen punt, beval maar in het ziekenhuis. Dat is ook waar het naar toe gaat.
Het doet me denken aan de discussies zoveel jaar geleden van ouderen die bij voorkeur niet naar het verzorgingshuis of verpleeghuis gaan. Die hebben hun zin gekregen. Je mag nu thuis blijven.
Berouw komt na de zonde.
"De protestactie in Amsterdam, 'Nachtwacht' gedoopt, begint met een stille 'Fakkeltocht voor keuzevrijheid' vanaf het Museumplein. Ook zwangeren en ex-zwangeren lopen mee. Wie moet bevallen, kan dat gedurende vier uur alleen doen in het AMC, het VU medisch centrum en het Bevalcentrum West. "
05-07-2016 om 08:58
onzin?
Kom je zelf weleens bij de peutergroepjes van revalidatie- en kinderdagcentra? Ik heb het dan natuurlijk niet over kinderen met Down of andere aangeboren syndromen. Maar over kinderen met hersenbeschadigingen die vrijwel allemaal te wijten zijn aan te lang de natuur zijn beloop willen gaan. Niet willen ingrijpen als dat nodig is. Waarom denk je dat de overheid zaken wil aanpakken? Omdat wij het beter doen dan de rest??? Dacht het niet.
Zo was het tot 11 jaar terug niet eens verplicht dat elk ziekenhuis 24 uur een anesthesist in huis had. Ik ken een jongetje op ons kinderdagcentrum dat thuis wilde bevallen, kind bleek in stuit te liggen en vervolgens moesten ze in het ziekenhuis ruim een uur wachten op de anesthesist. Kind moet nu de rest van zijn leven zwaar gehandicapt door het leven. Dit soort verhalen zijn bij ons talrijk. Verloskundigen die te laat naar het ziekenhuis gaan en gynaecologen die te laat kiezen voor een keizersnede. De situatie niet goed inschatten.
Helaas kan je er als ouder weinig mee, zou je artsen aansprakelijk kunnen stellen dan zouden de regels allang zijn aangepast. Ik ken een meisje dat n.a.v. zuurstoftekort ernstig spastisch en epileptisch ter wereld kwam, haar ouders hebben 11 jaar (!!) gestreden voor gerechtigheid. De meeste ouders hadden het allang opgegeven.
Ik zeg niet dat het alleen de schuld is van verloskundigen, maar wel dat het goed is dat de bevallingszorg eindelijk aangepakt wordt en iedereen op zijn verantwoordelijk moet worden gewezen. Een duidelijkere en betere rolverdeling.
Bovendien vind ik dat als je verloskundigen meer verantwoordelijkheid wilt geven, je er ook voor moet zorgen dat hun medische kennis op een hoger niveau komt. Dat moet echt meer zijn dan een 4 jarige HBO opleiding. Ze hebben een te grote verantwoordelijkheid.
05-07-2016 om 19:00
MK offtopic
" Ik ken een jongetje op ons kinderdagcentrum dat thuis wilde bevallen, "
Nee toch!?...
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.