Brr.. Koud! Check onze hacks om je kind lekker warm én gezond te houden
Zwangerschap en bevallen Zwangerschap en bevallen

Zwangerschap en bevallen

Lees ook op

Tekst uitstel kraambezoek


Valeria schreef op 15-10-2024 om 12:46:

Verwacht niet teveel van de kraamzorg. Bij mijn tweede kwam ze nog geen 3 uur per dag. Als ze er niet is, kan ze ook niemand wegsturen

Inderdaad, op de momenten dat er bezoek weggestuurd moest worden, was de kraamhulp er niet. Wij planden juist liever geen bezoek als de kraamhulp er was, want ze had ons zo veel te leren etc. Hoe vaak ik niet mee heb zitten pennen met wat ze vertelde...


Maar wij hadden sowieso weinig bezoek. Wij dachten: kaartje = onuitgesproken uitnodiging tot kraamvisite. We hebben dus ook niet letterlijk op het kaartje gezet dat mensen welkom waren. Alleen naam, geboortedatum, onze namen, een spreuk en ons adres. Gewicht en lengte vonden we overbodige informatie, dat vertel je ook niet over jezelf als je je aan iemand voorstelt. Wij vinden het niet nodig dat iedereen (ook de collega's met wie we niets hebben) onze telefoonnummers hebben of het nummer van de partner, dus geen nummer op de kaart. Maar doordat we dus geen telefoonnummer op de kaart hadden staan, hebben we dus ook amper bezoek gehad. De familie van de kant van man begreep dat niet en de vader van man was ook niet doortastend genoeg om tegen zijn broers en zussen te zeggen dat ze wel degelijk welkom waren. Achteraf was het prima hoor, die rust. De familie van die kant (geen Whatsapp ofzo) heeft ons kindje uiteindelijk bij de verjaardag van de vader van man (dus opa van ons kind) gezien. We hebben wel veel felicitatiekaartjes gehad

Mayosate

Mayosate

15-10-2024 om 13:36 Topicstarter

Jillz schreef op 15-10-2024 om 12:54:

Is je probleem wel kraambezoek of is je probleem familie die grenzeloos is?

Dat tweede, eigenlijk. 

Ik lees een aantal keren de optie om  het kaartje laat te versturen. Bij ons ging dat per ongeluk zo: oudste kwam 5 weken te vroeg, onze wereld stond op z'n kop, drukker maakte een fout en na 8 dagen lag er eindelijk een kaartje in de bus. Heel veel verontruste telefoontjes gehad in die week, zo van: is alles wel goed met het kindje etc. Niet alleen telefoontjes naar ons, maar ook aan opa/oma (van ooms en tantes). Echt erg niet fijn voor alle betrokkenen (voor ons en opa/oma vanwege die telefoontjes, mensen verderaf vanwege hun angst dat het misschien niet goed met  ons of baby ging).

Gewoon wel direct aan kaartje versturen en een afspraak laten maken voor kraambezoek. En dan kun je, bij weinig zin, altijd aangeven dat er al veel bezoek komt en dat jullie daarom pas over 8 weken ruimte hebben (en dat kun je uiteraard ook gewoon zeggen als je geen zin hebt, dus ook dan gewoon zeggen dat de agenda vol zit). 

ik zou even wachten met je kaartje. Pas als je kindje gezond geboren is het kaartje in elkaar zetten en versturen. Je weet niet hoe je je voelt en of alles goed gaat etc. Ik vond bezoek zelf heerlijk ondanks dat ik ook geen extravert persoon ben maar zooooo trots was dat ik de baby's aan de hele wereld inclusief buurman van de familie en zijn hond  wilde laten zien. Al een paar uur na de persing zat familie op bed. 
De kraamzorg was er bij mij max 3 uur per dag en dat vond ik al veel te lang en bloediritant omdat het een vreemde in mijn huis was, dat is zo prive. Daar houd ik absoluut niet van. Als ik ooit nog eens beval wil ik dat ze na de controles meteen weer weggaat. 

Moederkareltje schreef op 15-10-2024 om 13:56:

. Al een paar uur na de persing zat familie op bed.

Mayosate schreef op 15-10-2024 om 10:42:

[..]

Geen idee, misschien hormonen icm moeilijk nadenken?

Ik begrijp het wel. Je wilt gewoon duidelijkheid en daardoor rust in je hoofd en lijf, om op een ontspannen manier de eerste weken door te komen als nieuw gezin. Aan je kindje wennen, ritme binden en gewoon je niet druk hoeven maken over dit soort zaken. 

Ik zou dan in de kaart op een duidelijke manier verwoorden;

We hebben de wens om de eerste weken in alle rust aan ons nieuwe gezin te wennen.Kraambezoekjes hartstikke leuk. Jullie zijn welkom om na 6 weken op kraambezoek te komen.


Duidelijk en toch welkom

TineWinkel heeft een goed punt. Als bekend is dat je kind is geboren maar er komt geen kaartje, dan gaan mensen denken dat er problemen zijn, en dan gaan er ook allemaal mensen bellen. Dus dan doe je er goed aan om op de een of andere manier wel het bericht de wereld in te sturen: kind is geboren, alles in orde, kaartje komt wat later. Desnoods stuur je een paar contactpersonen dan een appje ofzo, dat die het nieuws verder kunnen verspreiden, maar dan voorkom je dit gedoe. 

BritgetJones007 schreef op 15-10-2024 om 14:31:

We hebben de wens om de eerste weken in alle rust aan ons nieuwe gezin te wennen.Kraambezoekjes hartstikke leuk. Jullie zijn welkom om na 6 weken op kraambezoek te komen.


Duidelijk en toch welkom

Ik zou iets in die trant doen inderdaad (misschien de 2e zin zelfs weglaten). Wees maar duidelijk. Als een kaartje niet komt gaan mensen zich zorgen maken inderdaad en treedt de tamtam in werking, dat geeft een stuk meer onrust. 
Is toch helemaal prima, om vriendelijk duidelijk te maken dat jullie eerst even aan je nieuwe gezin/de nieuwe situatie wil wennen? Ik heb ook mensen gekend waar het kindje na de geboorte extra zorg nodig had, en waar ze daarom de kraamvisite uitstelden tot een paar weken later. Die gaven dat ook rechtstreeks aan. Ik zou er geen raadspelletje van maken.
Alleen de allerdirectste familie, ouders/siblings, die zou ik wel duidelijk maken dat zij wél mogen komen. Anders zou ik (als zus zijnde)  dat misschien niet durven voorstellen.

BritgetJones007 schreef op 15-10-2024 om 14:31:

[..]

Ik begrijp het wel. Je wilt gewoon duidelijkheid en daardoor rust in je hoofd en lijf, om op een ontspannen manier de eerste weken door te komen als nieuw gezin. Aan je kindje wennen, ritme binden en gewoon je niet druk hoeven maken over dit soort zaken.

Ik zou dan in de kaart op een duidelijke manier verwoorden;

We hebben de wens om de eerste weken in alle rust aan ons nieuwe gezin te wennen.Kraambezoekjes hartstikke leuk. Jullie zijn welkom om na 6 weken op kraambezoek te komen.


Duidelijk en toch welkom

Dat is een hele goede om het zo te doen. Vriendelijk, hartelijk maar wel duidelijk.

Als er op een kaartje staat;

‘u bent van harte uitgenodigd de kleine te bewonderen op het kraamfeest op 12 december aanstaande ’ 

dan weet 90%van de mensen voldoende. Als er toch mensen bellen dan plan je heel ver weg een afspraak met ze in

absor schreef op 15-10-2024 om 15:14:

Als er op een kaartje staat;

‘u bent van harte uitgenodigd de kleine te bewonderen op het kraamfeest op 12 december aanstaande ’

dan weet 90%van de mensen voldoende. Als er toch mensen bellen dan plan je heel ver weg een afspraak met ze in

volgens mij is het de bedoeling alleen een select gezelschap uit te nodigen voor het kraamfeest, dus die zin zal dan niet op kaartje komen te staan, verwacht ik

Hoe weet je nu al dat jullie 6 weken nodig hebben om te wennen? Ieder kind is anders. En jullie hebben geen idee hoe jij je voelt. Ik heb een bevalling gehad waarbij ik weinig tot geen herstel nodig had en gewoon weer aan het schoolplein stond met de oudste. En zo zijn er veel meer. Sommigen liggen echt in de kreukels. Anderen lopen zo verder. Laat het over je heenkomen ipv 

En bedenk dat echt niet iedereen langs wil of gaat komen om een baby te zien. Buiten direct betrokkenen is een baby erg oninteressant voor veel mensen. Grote groepen (zoals collega's of sportteams) sturen vaak 2 mensen met een cadeau namens iedereen. 

Voor jullie is het een hoogtepunt. Maar voor tal van anderen echt niet. Borrels sla ik bijvoorbeeld standaard over. Cadeau op een tafel leggen. Drukte en verplicht kletsen met (vaak deels) onbekenden. Baby ligt ergens in een wieg in de hoek. En ouders zijn heel erg druk met alle gasten. Nee laat maar. Mijn ervaring is trouwens dat grote groepen wel naar borrels komen en juist niet massaal thuis. 

Gewoon zeggen als ze vragen wanneer het uitkomt. 
Ik had er bij nr 2 ook helemaal geen zin in, had genoeg aan ons viertjes. Dus geboortekaartje pas na een week verstuurd en bij vragen gewoon gezegd dat we over een maand pas visite wilden.
Als iemand dat al gek vond hebben we dat iig niet gehoord.

Mayosate schreef op 15-10-2024 om 13:36:

[..]

Dat tweede, eigenlijk.

Als mensen grenzeloos zijn, dan gaat een tekst op een kaartje alleen maar tot meer conflict leiden. Want ze begrijpen niet dat de tekst ook voor hen geldt of ze begrijpen het wel, maar negeren het. Terwijl andere voor wie het helemaal niet bedoeld zich wel aangesproken voelen en daardoor meer afstand houden dan je zou willen. 

Je kunt denk ik twee dingen doen. Of je geeft vooraf al je verwachtingen en grenzen aan. Zo direct mogelijk. Of je dealt er mee zodra het zich voor doet. 

Wij hebben destijds het tweede gedaan. Gaf idd wel wat meer spanning dan ik had gehoopt. Maar ik zag bij twee mensen ellende aankomen en uiteindelijk gebeurde het maar bij 1 van de twee.

Mayosate

Mayosate

15-10-2024 om 17:57 Topicstarter

TineWinkel schreef op 15-10-2024 om 15:42:

[..]

volgens mij is het de bedoeling alleen een select gezelschap uit te nodigen voor het kraamfeest, dus die zin zal dan niet op kaartje komen te staan, verwacht ik

Nee idd, dat is alleen voor kleine groep familie die dus 3 uur van ons vandaan woont en wij het vervelend vinden als ze zo ver moeten rijden voor 40-60 minuten kraambezoek, want ik verwacht niet dat je in de eerste 3 weken puf hebt om mensen uren over de vloer te hebben. En dan is het leuk als we eenmaal hersteld zijn en onze draai gevonden hebben, om er een leuk feestje van te maken dat een paar uurtjes duurt. Maar zij mogen wel komen als ze dat willen op een eerder komen, echter is het dan eigen verantwoordelijkheid dat ze in korte tijd 2 keer moeten rijden en de eerste keer misschien snel weer huiswaarts zijn 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.