Brr.. Koud! Check onze hacks om je kind lekker warm én gezond te houden
Zwangerschap en bevallen Zwangerschap en bevallen

Zwangerschap en bevallen

Lees ook op

Praat gezellig mee - over zwanger worden en zwanger zijn -

Regendrup. schreef op 10-08-2023 om 09:56:

Iemand ervaring met de vragenlijst van UWV bij ziekmelding t.g.v. zwangerschapsklachten vóór het verlof ingaat?

Ik ben nu 50% ziekgemeld maar grote kans dat ik vanaf maandag 100% ziekgemeld zal worden. Moet nu bij die vragenlijst invullen of ik gedeeltelijk of helemaal niet meer kan werken.. op dit moment werk ik dus gedeeltelijk, maar kan dus snel veranderen. Moet ik dat nu toch zo invullen of mijn gesprek van morgen met mijn leidinggevende even afwachten?

Ik zou morgen even het gesprek afwachten. En anders misschien even contact opnemen met het uwv zelf. Kan je het een beetje een plekje geven dat je niet meer (volledig) aan het werk bent? 

Marielaveau hoe gaat het met jou? Zit je nog op het wachtbankje? 

Bailey26 schreef op 10-08-2023 om 10:17:

[..]

Ik zou morgen even het gesprek afwachten. En anders misschien even contact opnemen met het uwv zelf. Kan je het een beetje een plekje geven dat je niet meer (volledig) aan het werk bent?

Nee niet echt. Heb echt een hekel aan ziekmelden, heb me in de jaren dat ik werk pas 1x eerder ziekgemeld. En nu die mega vragenlijst van het UWV, voelt gewoon alsnog als falen en ik zie elke vraag die er staat ook als reden om te twijfelen. Doe ik er wel echt goed aan om ziek te melden? Is het wel echt nodig? Ik kan toch ook gewoon werken. 

Maar mijn lichaam zegt anders. Lastig accepteren. 

Regendrup, ik heb me vanwege HG tijdelijk helemaal ziekgemeld. Ik kreeg vrij snel telefonisch contact, ik had een vaste persoon die mij elke keer belde en dan kon eea ook weer doorgegeven worden, bepaalde wijzigingen. Ik zou dus als ik jou was voor nu deels ziekmelden, als dat later wijzigt naar 100%, dan moet dat gewoon kunnen lijkt me. Niemand kan in de toekomst kijken, dus als het volgende week anders is, dan is dat zo.

Ik herken mezelf van een paar jaar geleden wel in wat ik van jou lees: niet aanstellen, gewoon doorgaan, er zijn er meer die er last van hebben als ik niet kom (namelijk de hele wereld), dan als ik wel kom (dan heb ik er alleen last van). Dat laatste is momenteel niet waar: je ongeboren kindje heeft er last van, je kan zelf niet de rust pakken die je nodig hebt en kan er dus ook niet voor het thuisfront zijn. En dat terwijl een vervanger optrommelen vaak geen enkel probleem is. Straks ben je met verlof, dan moet je ook vervangen worden. En nog zo'n dooddoener: niemand is onmisbaar. Ik heb sinds anderhalf jaar geleden toen ik er doorheen zat vanwege al die miskramen en het fertiliteitstraject, me minder bezig gehouden met de rest van de wereld, niet meer zo stoer gedaan en ben toen voor mezelf gaan zorgen. Beste keuze ooit, al vind ik het nog steeds wel eens moeilijk. Maar ik ontdekte wel dat er voldoende vangnetten zijn, en de wereld is niet vergaan 

Ik gun je een rustige en gezonde laatste periode van je zwangerschap. Niet te veel piekeren, lekker cocoonen voor zover dat kan.

Regendrup. schreef op 10-08-2023 om 09:56:

Iemand ervaring met de vragenlijst van UWV bij ziekmelding t.g.v. zwangerschapsklachten vóór het verlof ingaat?

Ik ben nu 50% ziekgemeld maar grote kans dat ik vanaf maandag 100% ziekgemeld zal worden. Moet nu bij die vragenlijst invullen of ik gedeeltelijk of helemaal niet meer kan werken.. op dit moment werk ik dus gedeeltelijk, maar kan dus snel veranderen. Moet ik dat nu toch zo invullen of mijn gesprek van morgen met mijn leidinggevende even afwachten?

Ik heb ook de vragenlijst gekregen en werd daar ook enorm onzeker van. Ik had geen idee hoelang het ging duren (was start van mijn zwangerschap). Ik heb uiteindelijk ook gebeld met het uwv en toen voelde ik wel iets meer rust. Die man zei je vult in wat je nu verwacht en rond die tijd nemen we dan weer contact met je op om te zien hoe de zaken er dan voor staan. Ze stellen dat soort vragen omdat als er lang verzuim wordt verwacht je een langere vragenlijst krijgt en er meer wordt opgevolgd of de werkgever wel alle verplichtingen nakomt. Blijkt pas later dat het lang verzuim is dan gebeurd dat alsnog. In jouw geval ga je vanuit deze situatie al heel snel met verlof dus wordt het geen lang verzuim.

Ik zou het gesprek met je werkgever even afwachten en dan de vragenlijst invullen. 

Regendrup. schreef op 10-08-2023 om 10:40:

[..]

Nee niet echt. Heb echt een hekel aan ziekmelden, heb me in de jaren dat ik werk pas 1x eerder ziekgemeld. En nu die mega vragenlijst van het UWV, voelt gewoon alsnog als falen en ik zie elke vraag die er staat ook als reden om te twijfelen. Doe ik er wel echt goed aan om ziek te melden? Is het wel echt nodig? Ik kan toch ook gewoon werken.

Maar mijn lichaam zegt anders. Lastig accepteren.

Je faalt niet. Niet alles hoeft perfect en met 100% inzet. Mentaal kan je misschien nog werken maar fysiek is de koek gewoon even op. Een stukje energie kan je maar een keer uitgeven en nu is dat even voor jou (en je baby). 

En anders kan je hem omdraaien: liever iets wat minder lekker loopt op je werk dan iets wat minder goed gaat met de gezondheid van jou en je baby. 

Jillz schreef op 10-08-2023 om 11:31:

[..]

Ik heb ook de vragenlijst gekregen en werd daar ook enorm onzeker van. Ik had geen idee hoelang het ging duren (was start van mijn zwangerschap). Ik heb uiteindelijk ook gebeld met het uwv en toen voelde ik wel iets meer rust. Die man zei je vult in wat je nu verwacht en rond die tijd nemen we dan weer contact met je op om te zien hoe de zaken er dan voor staan. Ze stellen dat soort vragen omdat als er lang verzuim wordt verwacht je een langere vragenlijst krijgt en er meer wordt opgevolgd of de werkgever wel alle verplichtingen nakomt. Blijkt pas later dat het lang verzuim is dan gebeurd dat alsnog. In jouw geval ga je vanuit deze situatie al heel snel met verlof dus wordt het geen lang verzuim.

Ik zou het gesprek met je werkgever even afwachten en dan de vragenlijst invullen.

Heb het inderdaad gecheckt, het klopt wat jij zegt!

Als je aangeeft verwacht 1-2 weken te verzuimen krijg je geen extra vragen, als je aangeeft 2-4 weken te verzuimen komt de hele waslijst met vragen.

Maar tot m'n verlof is nu nog 2,5 week. Ik neig gewoon die 1-2 weken in te vullen en dan het telefoontje af te wachten. Wat een gedoe en idd, je wordt er gewoon zo super onzeker van.

Neweve schreef op 10-08-2023 om 11:42:

[..]

Je faalt niet. Niet alles hoeft perfect en met 100% inzet. Mentaal kan je misschien nog werken maar fysiek is de koek gewoon even op. Een stukje energie kan je maar een keer uitgeven en nu is dat even voor jou (en je baby).

En anders kan je hem omdraaien: liever iets wat minder lekker loopt op je werk dan iets wat minder goed gaat met de gezondheid van jou en je baby.

Dankjewel voor deze lieve oppepper. Je hebt helemaal gelijk. 

Regendrup. schreef op 10-08-2023 om 12:57:

[..]

Dankjewel voor deze lieve oppepper. Je hebt helemaal gelijk.

En het blijft lastig. Zelf vind ik het ook ingewikkeld om af en toe een stapje terug te nemen

Maar zonder dat middagdutje dit ik de hele dag als een zombie naar mijn scherm te kijken dus dan ben ik wel "aanwezig" maar niet productief 

Bailey26 schreef op 10-08-2023 om 10:17:

[..]

nee ben er keihard vanaf gedonderd... gister ...was echt een mega mindf*ck de afgelopen dagen

normaal wordt ik een week voor dat ik ongesteld mega down of chagerijnig maar dit keer had ik nergens last van... tot gister toen voelde ik me een beetje meh.

en idd het brak weer door  

heb vandaag ook post gehad van het ziekenhuis de beruchte vragenlijst vriend heeft maar een halve pagina ik een a4 bijna 

@Regendrup wat Afrodite zegt iedereen is vervangbaar, je kindje heeft je nodig

mijn moeder zei ook al tegen me, nu is het tijd om voor jezelf tekiezen 

Ach marielaveau, zo raar dat je lichaam je voor de gek kan houden. 

Vandaag m'n eerste officiële ziektedag. Toch volledig ziekgemeld. En ik vind het maar raar! Kan nog maar moeilijk eraan toegeven. Moet nu echt even een modus zien te vinden voor mezelf. 

@Newve echt hoor mindf*ck van het hoogste level...

Marielaveau  . Ons geduld wordt maar steeds op de proef gesteld.

Regendrup goed dat je nu volledig bent ziek gemeld. Logisch dat je nog even moet wennen dat je al gestopt bent met werken. Je hoofd heeft een flinke strijd geleverd om dat te voorkomen. 
Hopelijk helpt het mooie weer een klein beetje om je er aan over te geven.

Hoe gaat het met jullie??

Ik ben helaas toch (weer) doorverwezen naar het ziekenhuis. Groei was tov de vorige groeiecho erg afgenomen. Dus ze willen dat ik morgen of overmorgen nog gezien wordt in het zh. Daar gaan we weer... had zo gehoopt dat dat dit keer niet nodig zou zijn. 

wat balen Regendrup, heb je dit bij je vorige zwangerschap ook gehad?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.