Brr.. Koud! Check onze hacks om je kind lekker warm én gezond te houden
Zwangerschap en bevallen Zwangerschap en bevallen

Zwangerschap en bevallen

Lees ook op

Praat gezellig mee - over zwanger worden en zwanger zijn -

Neweve schreef op 23-05-2023 om 17:12:

@afrodite, en ben je gebeld?

Hier weer op het wachtbankje duurt lang, maar 10 keer is scheepsrecht toch?

Ow ik duim ZO hard voor je!!

Afrodite, ik denk aan je! Hoop echt dat je wat rust in je lijf voelt nu je weet dat hét moment eraan zit te komen. Je zwangerschap is zo zwaar geweest, ik wens je alvast een hele fijne bevalling en hoop dat je je snel weer de vernieuwde oude voelt zodat je heerlijk kunt gaan genieten van je kleintje en die vreselijke zwangerschap achter je kunt laten  

Even een update van mijn kant:
Het gaat op en neer, bekken doen wat minder zeer (gelukkig!). Dochter slaapt weer wat beter (ik hoop zó dat ik het nu niet jinx) en voel me zelf gewoon iets rustiger. 
Wel nog steeds veel en snel moe, zo "oog"moe zegmaar, niet perse lichamelijk moe. Ook breekt het werken me soms wel op, ik maak vaak lange dagen (gister van 5 uur op, half 6 vertrokken en ik was om 18 uur thuis - en in de tussentijd dus 5 uur moeten autorijden). Dat breekt me wel echt op, ben vandaag niet veel waard. 

Maar, hier bijna 20 weken!!! Ongelooflijk hoe snel dat gaat.

Neweve schreef op 23-05-2023 om 17:12:

@afrodite, en ben je gebeld?

Hier weer op het wachtbankje duurt lang, maar 10 keer is scheepsrecht toch?

Helaas, niet gebeld... Dus we gaan uit van de 31e. Man heeft de dinsdag (volgende week) alvast vrij genomen, hij verwacht dat hij zich dan niet kan concentreren. 

Morgen wel controle in het ziekenhuis, ben benieuwd.

Neweve, 10 is een mooi getal idd, ik ga ook weer ontzettend voor je duimen!

Regendrup, mooi dat de tijd snel lijkt te gaan! En ook fijn dat het op de andere fronten beter gaat. Is je absoluut gegund  Die nare dromen van je dochter, pff ik kan me voorstellen dat je je mega machteloos voelt in zo'n situatie. Fijn dus dat het nu wat beter gaat. Enig idee waardoor het nu beter gaat? En hoe is het met je man, gaat het met hem (en tussen jullie) ook wat beter? 

Thnx voor jullie lieve berichtjes en meeleven

Spannend Afrodite! En sterkte met wachten natuurlijk voor Bailey, Marielaveau & Neweve. Hopelijk snel positief nieuws of vooruitgang!

Hier was het afgelopen week eigenlijk vrij waardeloos. Eigenlijk niks kunnen doen anders dan in bed of op luie stoel rondhangen en soms iets heel kleins. Ik voel mij erg moe en slapjes. Wellicht vorige week ook deels veroorzaakt door een virusje? Het is ook een soort dagtaak om de hele dag door kleine hapjes te eten, mijn maaginhoud is vrij hard verkleind. Volgens de verloskundige zitten de billen van de baby ook precies op de plek waar normaal je maag zit en ze vond het niet gek dat ik daar zoveel last van had. 
Gelukkig is ondertussen wel de hele babykamer echt af, alles ingericht en de decoratie hangt aan de muur. 
Vandaag gaat tot nu toe weer veel beter. Vannacht echt goed geslapen, dat helpt wel heel erg mee. Zo kon ik vanmiddag zowaar weer even op de fiets naar de winkel om nog een paar rompertjes en nachtjapon te kopen (met allerlei pauzes tussendoor en heel rustig aan, maar dat is prima).
Ondertussen dagelijks aan het oefenen met de epino. Ik vind dat wel beter werken dan een perineummassage omdat je je voortgang kunt meten ipv dat je voor je gevoel maar wat aanklooit. Inmiddels ben ik van 5 naar 7cm ballon-diameter gegaan in 5 dagen tijd en heb wel echt het idee dat het effect heeft qua oprekken en gewend raken aan het gevoel.

Oh, je had in de tussentijd een berichtje geplaatst, Afrodite. Nog 1 week wachten dus, maar het einde is heel erg nabij en je kunt de dagen gaan aftellen!

Masatu, wat is een epino?

Fijn trouwens dat het bij jou ook weer wat beter gaat!

nog 1 week geduld dus Afrodite, maar goed je bent nog steeds aan het aftellen en je bent er bijna!

afrodite05 schreef op 23-05-2023 om 18:56:

Masatu, wat is een epino?

Fijn trouwens dat het bij jou ook weer wat beter gaat!

Epino is een geboortetrainer / bekkenbodemtrainer, met het idee om perineum op te rekken en gewend te raken aan het gevoel van de persfase, en je dus ook aan te leren dat ontspanning bij pijn helpt ipv krampachtig spieren aanspannen. Het kan eventueel inscheuren / knip voorkomen, maar geeft mij vooral ook het gevoel dat mijn lijf prima geschikt is voor een vaginale bevalling.

Het is een soort ballonnetje die je inbrengt, vervolgens oppompt (tot het net niet meer comfortabel voelt), een aantal minuten laat zitten (door ontspanning voelt het na een tijdje weer volledig comfortabel) en vervolgens weer "uitperst". Het "doel" is uiteindelijk een diameter van 8-10cm (zoals een babyhoofdje), alhoewel hormonen natuurlijk straks ook een handje meehelpen.

En na de bevalling kun je hem ook gebruiken om evt bekkenbodemspieren weer te trainen.

epino-graphic.jpg

Even een korte vraag en inbreuk in dit topic, mijn vrouw is nu 25 weken in verwachting, alles gaat goed gelukkig, wij hebben diverse slaapmogelijkheden gekocht voor onze aankomende dochter, wij hebben een wiegje (soort mozesmandje), een cosleeper voor ‘s nachts en een ledikant in haar kamertje maar ik vraag me af waar jullie je baby overdag in laten slapen?  

mijn baby sliep overdag bij mij op de bank, in de draagzak, in de box (had daar een goed matrasje onder het boxkleed), of in de kinderwagen (die heeft ook een degelijk matrasje). Hij sliep ook in de auto. 

Ha Nick, nog geen ervaring hier, maar aan de ene kant willen wij (man en ik) veel huid op huid contact, maar we willen ook een beetje vrije handen hebben en de kleine kunnen neerleggen. Dat zou in de box kunnen, of in het mozesmandje boven (wij hebben een mozesmandje ipv wieg). Ik wil graag een draagzak maar heb man daar nog niet 100% van kunnen overtuigen, of tenminste niet van de specifieke die ik wil, anders zou die kleine daar misschien ook in kunnen slapen. Maar het zal ook een kwestie van ervaren zijn: wat vind je als ouders prettig en, belangrijker nog, wat vindt de baby fijn? Kan immers per kind verschillen. 

In de kraamweek wil ik zelf ook gewoon in bed kunnen slapen en bijkomen, dan stel ik me zo voor dat die kleine in het mozesmandje ligt, ofwel op een tafel naast het bed (beetje co-sleeper idee), ofwel met mand en al naast me op het matras. Of man komt ernaast liggen en neemt die kleine op z'n borst, kan ook nog. Is ook best plausibel.

afrodite05 schreef op 23-05-2023 om 19:48:

Ha Nick, nog geen ervaring hier, maar aan de ene kant willen wij (man en ik) veel huid op huid contact, maar we willen ook een beetje vrije handen hebben en de kleine kunnen neerleggen. Dat zou in de box kunnen, of in het mozesmandje boven (wij hebben een mozesmandje ipv wieg). Ik wil graag een draagzak maar heb man daar nog niet 100% van kunnen overtuigen, of tenminste niet van de specifieke die ik wil, anders zou die kleine daar misschien ook in kunnen slapen. Maar het zal ook een kwestie van ervaren zijn: wat vind je als ouders prettig en, belangrijker nog, wat vindt de baby fijn? Kan immers per kind verschillen.

In de kraamweek wil ik zelf ook gewoon in bed kunnen slapen en bijkomen, dan stel ik me zo voor dat die kleine in het mozesmandje ligt, ofwel op een tafel naast het bed (beetje co-sleeper idee), ofwel met mand en al naast me op het matras. Of man komt ernaast liggen en neemt die kleine op z'n borst, kan ook nog. Is ook best plausibel.

Wij zijn ook nog een beetje zoekende, ze heeft twee van die draagzakken besteld maar ze moet ook ergens kunnen liggen, dus vandaar diverse slaapplaatsen maar als het aan mij lag slaapt ze straks tussen ons in. Ze gaat bevallen in het geboortecentrum en op de 3e dag naar huis waar alles al klaar is voor de komst van de kleine. 

Wees welkom hoor Nick! Gefeliciteerd met de zwangerschap. Hier nog geen ervaring, maar als ik om mij heen kijk: in de kraamweek vaak in de cosleeper (of op jezelf), en daarna in box, draagzak, kinderwagen (gewoon in de woonkamer neergezet), babynestje (op de bank of box oid). Bij mensen die in een appartement wonen vaker in het ledikantje op de slaapkamer. Bij iets oudere kinderen sowieso vaak op de eigen slaapkamer in het ledikant ivm afwezigheid van prikkels/afleiding. Volgens mij doet iedereen maar net wat handig uitkomt en/of waar je baby het beste op reageert.

Onze baby slaapt tot nu toe of boven in haar wiegje of beneden in haar babynestje, die staat meestal op de bank bij mij maar soms ook in de box. Zo nu en dan slaapt ze in de box zonder nestje maar ik merk dat ze dan sneller wakker word, ook in de kinderwagenbak word ze wat sneller wakker, ik heb geen idee waarom. Maar haar lievelingsplekje om te slapen overdag is op mij of mijn partner, dan slaapt ze het rustigst, en als we daar tijd voor hebben vinden we dat beiden ook helemaal prima.
Nog wat truukjes want onze baby merkt het in ieder geval gelijk als we haar in haar nestje leggen. We warmen het bedje nu eerst op met een kruik. En wikkelen haar ook in een dekentje terwijl ze nog bij ons ligt. Dan kunnen we haar vaak wel voor de gek houden en in het nestje leggen waarbij ze doorslaapt. In haar wiegje slapen is geen probleem in de nacht, daar slaapt ze rustig in.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.