Leefmee
08-09-2022 om 16:48
Praat gezellig mee - over zwanger worden en zwanger zijn -
Lieve allemaal,
Ik leef graag en leef graag mee Dus vandaar mijn naam. Ik ben benieuwd naar de belevenissen van anderen op het gebied van zwanger worden, zwanger zijn en zwanger geweest zijn. Daarnaast ben ik zelf mama van drie kinderen en een vierde kindje zou bij ons ook heel welkom zijn.
Ik hoop dat je ook gezellig komt praten hier over zwanger worden, zwanger zijn en meer'.
Regendrup.
11-05-2023 om 13:18
Jillz schreef op 11-05-2023 om 13:04:
@regendrup ben je ook al naar bekkenfysiotherapeut geweest? Dat heeft voor mij echt wonderen gedaan.
Nee, nog niet. Staat wel op de planning!
afrodite05
14-05-2023 om 10:43
❤️ en voor iedereen die moeder is, moeder wordt, moeder had willen zijn, een eigen moeder mist, een moederfiguur mist, voor wie het ingewikkeld is of gewoon voor wie het nodig heeft.
masatu
15-05-2023 om 17:07
Ik vind het stiekem nog best een onwerkelijk idee dat ik binnenkort mijzelf "moeder" mag noemen Nouja, komt vast goed.
Hier met verlof! Alles op het werk vrijdag kunnen afronden of overdragen, dus dat is fijn. Vandaag tot een uur of 13 was ik vooral heel moe/lamlendig. Alsof mijn lichaam meteen dacht "en nu is het ook echt klaar met werken en tijd om niks te doen". Vanmiddag ging gelukkig weer een stuk beter en nog mijn epino opgehaald inclusief uitgebreide instructie, en daarna naar de drogist voor nog een verzameling ontbrekende spulletjes (sudocreme, flesje, tepelzalf, etc.). Ook nog Gaviscon duo tabletten gehaald, want inmiddels steeds meer last van maagzuur. Hopelijk geeft dat wat verlichting, met name 's nachts.
Vrijdag ook nog een afspraak bij de verloskundige gehad voor een liggingsecho (lag nog steeds prima) en bespreken van het bevalplan. Het komt wel steeds dichterbij zo! (Maar het kan in theorie ook nog 5,5 week duren, dus rustig afwachten maar)
En sinds dit weekend staat ons bed op bierkratten! Klossen passen niet ivm de breedte van de bedombouw-planken. Hij is nu 82cm hoog, moest minimaal 80cm zijn dus precies goed zo. Gelukkig kan ik nog net in & uit bed zonder trapje.
afrodite05
15-05-2023 om 20:37
Fijn, Masatu, dat je geen trapje nodig hebt. Ik moet wel een krukje gebruiken om in bed te komen, maar eruit kan gelukkig zonder. Fijn ook dat je verlof is ingegaan! Ik hoop dat jouw kleintje snel gaat indalen, dan heb je ook minder last van maagzuur.
Hier vandaag een telefonisch gesprek met een verloskundige van het ziekenhuis over de keizersnedes en de opname. Morgen een telefoontje met de anesthesist en woensdag weer een controle bij de gyn. Ben benieuwd of de kleine nog steeds in stuit ligt, stiekem hoop ik dus van wel. Er wordt in elk geval wel ingedaald, ik heb ineens weer wat meer ruimte bovenaan in m'n buik. Dus ik kan weer iets grotere porties eten (ik hoef dus niet meer 2x een halve portie avondeten te eten met een uur tijd ertussen).
Ik heb deze en vorige week bij de acupunctuur een therapie gehad speciaal gericht op herstel na de bevalling en extra indalen. Vanaf de vorige keer merkte ik duidelijk dat de baby verder ging indalen. Vandaag had ze ook een punt aangeprikt waarbij extra indaling zou komen, maar waarbij het hoofd ook naar beneden zou worden getrokken. Dus kleine kans dat de baby daardoor toch nog draait, maar ik hoop dat de billen al zo diep in mijn bekken zaten, dat dat niet gebeurt. Woensdag zullen we daar antwoord op krijgen.
masatu
15-05-2023 om 21:05
afrodite05 schreef op 15-05-2023 om 20:37:
Er wordt in elk geval wel ingedaald, ik heb ineens weer wat meer ruimte bovenaan in m'n buik. Dus ik kan weer iets grotere porties eten (ik hoef dus niet meer 2x een halve portie avondeten te eten met een uur tijd ertussen).
Ohh dat heb ik ook al een tijdje, ik doe momenteel 1,5 uur over lunch & avondeten, schiet niet op (terwijl ik mij dan wel vaak slapjes voel / gevoel heb dat ik meer moet eten). Ik had het idee dat het vooral met maagzuur te maken had, maar het klinkt ook wel logisch dat het gewoon te weinig ruimte voor mijn maag is. Ik hoop dat dat hier ook snel gebeurd dan.
Voel je trouwens niet zelf duidelijk of je baby anders ligt dan hiervoor? Ik voel vrij duidelijk beweging in mijn bovenbuik van knieën en/of voeten, terwijl ik onderin alleen heel soms wat voel, en dan altijd heel licht. Of soms wat in mijn bekken (gedraai van hoofdje denk ik).
afrodite05
16-05-2023 om 05:59
masatu schreef op 15-05-2023 om 21:05:
[..]
Voel je trouwens niet zelf duidelijk of je baby anders ligt dan hiervoor? Ik voel vrij duidelijk beweging in mijn bovenbuik van knieën en/of voeten, terwijl ik onderin alleen heel soms wat voel, en dan altijd heel licht. Of soms wat in mijn bekken (gedraai van hoofdje denk ik).
Nee, ik voel het allemaal niet zo duidelijk, helaas. De kleine ligt ook niet netjes met de rug naar mijn buik, maar met de zij naar mijn buik. Dus ik heb armpjes en beentjes allemaal aan mijn rechterkant. De vorige keren lagen de benen dus ook langs het lichaam omhoog, voeten bij het hoofd (lenig ding). En ik voel wel iets ronds aan de bovenkant, maar of dat billen zijn of een hoofdje is, is moeilijk te herkennen. Behalve het gewoel van armen/benen (volgens mij oefent die kleine voor de Vierdaagse) steekt dat ronde soms wat naar buiten, mogelijk een kopstoot dus, of anders twerken. Maar dat ik vaak een harde buik heb, helpt ook niet mee bij het ontdekken wat waar ligt. De gynaecoloog heeft met voelen ook telkens moeite om de ligging te herkennen, dus fijn dat er echo-apparatuur is.
Het voelde vannacht en nu trouwens niet veel anders, dus ik denk dat de kleine nog steeds op dezelfde manier ligt, in stuit dus, als een kleine acrobaat.
afrodite05
17-05-2023 om 21:00
Yup, nog steeds in stuit, billen al flink ingedaald, lag al helemaal vast. Nouja, dan wordt het dus sowieso een keizersnede. Over precies 2 weken, of als er volgende week een plekje vrij komt, over precies één week. Nu wordt het (eindelijk) echt aftellen! Nu maar hopen dat de voorweeën een beetje klaar zijn, heb vannacht de halve nacht wakker gelegen van de pijn...
Schemerlampje
17-05-2023 om 22:31
afrodite05 schreef op 17-05-2023 om 21:00:
Yup, nog steeds in stuit, billen al flink ingedaald, lag al helemaal vast. Nouja, dan wordt het dus sowieso een keizersnede. Over precies 2 weken, of als er volgende week een plekje vrij komt, over precies één week. Nu wordt het (eindelijk) echt aftellen! Nu maar hopen dat de voorweeën een beetje klaar zijn, heb vannacht de halve nacht wakker gelegen van de pijn...
Even inbreken en misschien weet je het al wel, maar als de baby geboren is, ligt hij of zij in eerste instantie nog een beetje dubbelgevouwen. (Bij stuitbaby’s) In ieder geval onze oudste wel. Zij had haar grote teen naast haar oor liggen ongeveer. Trekt vrij snel weer weg hoor. Succes nog met de laatste loodjes!
afrodite05
18-05-2023 om 00:05
Schemerlampje schreef op 17-05-2023 om 22:31:
[..]
Even inbreken en misschien weet je het al wel, maar als de baby geboren is, ligt hij of zij in eerste instantie nog een beetje dubbelgevouwen. (Bij stuitbaby’s) In ieder geval onze oudste wel. Zij had haar grote teen naast haar oor liggen ongeveer. Trekt vrij snel weer weg hoor. Succes nog met de laatste loodjes!
Oh, ik dacht dat dat voor alle baby's gold, dat ze het liefst op dezelfde manier liggen als hoe ze de laatste tijd in de baarmoeder lagen. Dat zou een geruststellende houding zijn ofzo. We zien wel, het maakt mij in elk geval niet uit hoe hij/zij gaat liggen Thnx!
Marielaveau
18-05-2023 om 10:56
@afrodite
ja vriend vroeg al moet ik met je mee, en eerst zei ik heel stoer nee ga wel alleen.
maar nadat ik me had ingelezen moest ik wel ff slikken.
dus heb ik hem toch gevraagd of hij mee kan maar omdat ik alleen op maandag vrij ben, stribbelde hij een beetje tegen(maandag is moeilijke dag) maar gelukkig kan ik een extra vrije dag krijgen van mijn werkgever dus dat scheelt, anders staat moeders standby.
+ het ziekenhuis is niet naast de deur en zelf terug rijden is niet verstandig.
ja daar kan ik soms woedend om worden...maar je doet er niks aan helaas.
masatu
18-05-2023 om 13:56
Spannend Afrodite! Wel fijn om te weten wat het nu gaat worden (keizersnede dus), en zelfs nog wanneer. Tenminste, nu hopen dat de bevalling de komende weken vanzelf begint en je een spoedkeizersnede moet. Dus nu kan je je ook al helemaal inlezen/voorbereiden op dingen die handig zijn na een keizersnede. Worden er in het ziekenhuis dan straks ook nog allerlei extra onderzoeken gedaan voor de mogelijke darmafwijking? Of is nu eigenlijk verder alles “normaal” en mag je waarschijnlijk na 1-2 nachten weer naar huis? Hopelijk kan je man na de bevalling ook nog een tijdje vrij zijn om je te ondersteunen.
Hier gisteravond de borstvoedingswebinar van de kraamzorg bijgewoond, dat was wel prima. Ik had het idee dat ik het meeste wel wist (man niet overigens), maar toch wel handig om het hele verhaal achter elkaar verteld te krijgen.
Verder afgelopen dagen erg moe, futloos, geen zin om te eten, etc. Wellicht ook gewoon het verkoudheidsvirusje waar mijn man sinds zondag last van had. Nu gaat het gelukkig wel weer wat beter.
Weet iemand trouwens wat “molton doeken” zijn? Deze staan op de uitzetlijst onder de lijst benodigdheden voor de thuisbevalling (en zijn dus iets anders denk ik dan de molton lakentjes voor het ledikantje (die staan bij babybenodigdheden) of de matrasbeschermer (die staat bij bevalling algemeen)).
afrodite05
18-05-2023 om 14:29
@Masatu ja, idd fijn dat we een datum hebben (of eigenlijk twee). Inlezen heb ik inmiddels al uitgebreid gedaan, zelfs al eea over opgenomen in het bevalplan. Zo wil ik bijvoorbeeld "gewone" hechtingen en niet van die nietjes. Die nietjes geven weliswaar een mooier litteken, maar dat boeit me niet zo (zit toch onder je ondergoed/bikinirand). Het hele idee van nietjes in m'n lijf, brrr. Alsof je een klusproject bent. Die darmen waren inmiddels inderdaad alweer als normaal bestempeld, in het UMC. Dus we zijn weer terug bij ons "gewone" ziekenhuis. Maar ik zal het dan voor de zekerheid nog even navragen aan de kinderarts. Man wilde sowieso vanaf de geboorte 4 weken ouderschapsverlof opnemen (of geen idee hoe dat soort verlof heet). Maar als ik echt zwaar in de kreukels lig, kan/mag hij daarnaast ook nog zorgverlof opnemen. Hij is in elk geval erg betrokken. In het ziekenhuis mag hij ook bij ons blijven slapen en daar hebben we niet eens over hoeven praten: dat wil hij gewoon.
Die borstvoedingswebinar klinkt goed. Ik ben inmiddels alweer veel vergeten, was er waarschijnlijk wat vroeg mee. Maar ik volg Teddy Roorda op instagram, zij geeft veel fijne adviezen. Ik twijfel nog of ik haar cursus wil doen, dat gaat ook via instagram en kan op je eigen tempo.
Vervelend, die vermoeidheid. Kan je je er een beetje aan toegeven? Of bikkel je door?
Geen idee wat ze met moltondoeken bedoelen. Als ik het over een molton heb, bedoel ik zo'n hoes die je om je matras doet als beschermlaag tussen je matras en hoeslaken. Maar misschien bedoelen ze doeken die ze om je kindje heen slaan om te voorkomen dat hij/zij teveel afkoelt na de geboorte. Van die flanellen doeken zegmaar. Maar ja, daar kan je ook hydrofielen/handdoeken voor gebruiken. Sorry, kan je verder niet helpen...
@Marielaveau goed dat je steun hebt geregeld en inderdaad, het lijkt me niet verstandig om zelf terug te rijden. Veel succes alvast! Heb je al een datum/week waarin het gaat plaatsvinden?
Bailey26
21-05-2023 om 11:00
Afrodite5 wat fijn dat je nu een dag hebt gekregen voor de keizersnede. Kan mij voorstellen dat een datum veel rust geeft. Fijn ook dat je man na die tijd verlof opneemt.
Masatu ik zou even aan de verloskundige vragen wat ze bedoelen met die molton doeken. Zelf kan ik niet bedenken wat ze daar nou precies mee bedoelen.
Marielaveau fijn dat je vriend toch meekan naar het onderzoek. Wanneer had je deze ook al weer? Ik hoop dat het meevalt allemaal.
Zelf ben ik hier wat stiller. Ben nog steeds aan het wachten totdat ik weer verder kan. Dat wachten vind ik echt verschrikkelijk frustrerend. Ben in ieder geval begonnen aan de Provera om de menstruatie op te wekken. Hopelijk gebeurt dat snel en kunnen we door.
afrodite05
21-05-2023 om 12:26
Bailey, dat wachten is inderdaad killing. Ik weet dat nog heel goed, zelfs een cyclus met pil afwachten voor een nieuwe terugplaatsing vond ik te lang duren, terwijl je dan precies weet waar je aan toe bent, wanneer de volgende behandeling is. Op positieve dagen probeerde ik het te benaderen als: het lichaam heeft ook rust nodig, dus die verplichte wachttijd is voor het lichaam goed. Maar zo zen ben ik maar weinig geweest. Het kon me allemaal niet snel genoeg gaan. I know the feeling
Die datum van de keizersnede staat wel soort van vast, 31 mei, maar het kan dus ook nog een week eerder worden. Daar hoop ik eigenlijk op, want ook nu kan het me niet snel genoeg gaan. Ben het zo zat. Ja, we willen een kind, maar dat zwanger zijn is niets voor mij. Oh en als die kleine zelf al eerder wil komen, is de datum ook nog onbekend natuurlijk, dan wordt het een spoedks.
Gisteren waren we ook een aantal uur in het ziekenhuis. Ik voelde de baby wel bewegen, maar veel minder vaak en ook veel minder krachtig dan de afgelopen dagen/weken. Dus aan de ctg gelegen, check op vruchtwaterverlies (wat ik niet had). Gelukkig was alles goed, maar op het scherm was inderdaad te zien dat gupje weinig bewoog. De hartslag was wel goed, dus daar vertrouwen we dan maar op. Voor de zekerheid mocht ik niets eten, want als het een spoedks zou worden, moest ik nuchter zijn. Ik had alleen ontbeten, pas om 1530 gingen we daar weg. Dus dat was weer reden om extra misselijk te zijn, nu nog steeds last van. Hopelijk word ik dinsdag gebeld dat ik woensdag aan de beurt ben *duimt*
Neweve
23-05-2023 om 17:12
@afrodite, en ben je gebeld?
Hier weer op het wachtbankje duurt lang, maar 10 keer is scheepsrecht toch?
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.