Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
7 december 2007 door Henk Boeke
De nieuwe vuurwerkcampagne was leuk, maar nu niet meer. Consument en Veiligheid is gezwicht voor humorloze krachten, die niets begrijpen van kinderen.
Afgelopen week werd de nieuwe vuurwerk-campagne gestart, voorheen bekend van slogans als 'Je bent een rund als je met vuurwerk stunt'. Vooral de internet-filmpjes voor jongeren zijn erg leuk. De stichting Consument en Veiligheid prijst ze als volgt aan:
"Via o.a. YouTube zijn 4 filmpjes verspreid van de Liberation Army Against Freedom (L.A.A.F.). Een 'explosieve groepering' die vuurwerk test in de woestijn... Bekijk de filmpjes op www.laaf.info."
Met die filmpjes is iets bijzonders aan de hand. Wie naar de site van LAAF gaat, ziet maar drie filmpjes en geen vier. Waar is het vierde filmpje gebleven? Dat is voortijdig ontploft.
Het vierde filmpje bevatte een quasi zelfmoord-terrorist, met een ketting van rotjes om zijn hals. Daar kwam heibel over, omdat 'men' het smakeloos vond. Wie 'men' is, weten we niet precies, maar 'men' heeft in ieder geval weinig kaas gegeten van jongeren.
Kijk. Als je jongeren wilt bereiken, en als je wilt dat een boodschap viraal door henzelf verspreid moet worden, dan moet je natuurlijk wel aansluiten op hun eigen humor. Ook al is dat niet jouw humor. Consument en Veiligheid – of althans hun reclamebureau – had dat heel goed gedaan. Want brave en dus saaie filmpjes worden natuurlijk niet verspreid. Jongeren hebben nu eenmaal een andere smaak dan volwassenen.
Jammer dat Consument en Veiligheid kennelijk gezwicht is voor de humorloze volwassenen die hun eigen smaak belangrijker vinden dan het overbrengen van een belangrijke boodschap.
Die boodschap luidt overigens als volgt:
schreef dit artikel mede namens Justine Pardoen. Samen waren zij Ouders Online, tot 1 september 2018. Henk als eindredacteur, en Justine als hoofdredacteur.