30 oktober 2009 door Esther Storm

05. Liegen mag niet, bedriegen wel

Ouders Online werkt samen met Independer, een onafhankelijke adviesorganisatie op het gebied van geldzaken en verzekeringen. Independer voorziet ons van actuele informatie over gezinszaken en geld.

Mijn kinderen heb ik altijd geleerd: liegen mag niet. Mijn oudste zoon doet het niet en kan het ook niet. Als hij de boel – sporadisch – probeert te belazeren, dan heb ik dat meteen door. Zijn lichaamstaal verraadt hem.

De middelste is er veel bedrevener in. Om hem het jokken en liegen af te leren, heb ik met hem afgesproken dat ik boos word als hij liegt, en niet als hij iets eerlijk opbiecht. Dat helpt! Ik zie 'm soms aarzelen als hij snel moet kiezen tussen beide opties. Maar de laatste tijd wint de eerlijkheid het.

Toen ik een paar weken geleden de Nova-uitzending zag over de DSB-praktijken was ik echt geschokt. Het motto bij DSB luidde: "Liegen mag niet, bedriegen wel." Ik zie weinig verschil, maar de DSB-adviseurs konden ermee aan de slag.

Torenhoge provisies

Ik begrijp niet hoe iemand al liegend en bedriegend zijn werk kan doen. Toch lukt het maar langzaam om deze praktijken uit te roeien in de verzekeringsbranche. Torenhoge provisies op verzekeringsproducten waren tot voor kort geen uitzondering. Independer.nl vroeg er al jaren aandacht voor, maar de branche had er nauwelijks oor voor.

Gevolg van de hoge provisies was niet alleen dat adviseurs graag producten adviseerden waar ze een hoge provisie voor kregen. Klanten betaalden ook gewoon veel meer voor een verzekering dan nodig was.

Overlijdensrisicoverzekeringen, bedoeld om nabestaanden financieel verzorgd achter te laten, zijn de laatste jaren bijvoorbeeld enorm in prijs gedaald. De provisies waren flink, vooral als ze per koopsom (eenmalige premiebetaling) werden afgesloten, zoals DSB en Afab deden.

Duizenden euro's voordeliger

Als je nu zo'n overlijdensrisicoverzekering opnieuw afsluit, ben je over de gehele looptijd vaak duizenden euro's voordeliger uit. Het verschil in premie tussen een oude en een nieuwe verzekering zit 'm voor een deel in de provisie.

Door de toegenomen concurrentie worden verzekeraars gedwongen om de premies te verlagen. Maar denk maar niet dat je als verzekerde met een oude overlijdensrisicoverzekering ook van die premieverlaging profiteert.

Opzeggen en oversluiten

Bestaande verzekerden blijven dus gewoon het volle pond betalen, tenzij ze zelf hun oude verzekering opzeggen en een nieuwe afsluiten. Verzekeraars liegen dan wel niet over de lagere tarieven, hun bestaande klanten informeren is vaak nog net een brug te ver.

Ik ben ervan overtuigd dat klanten de eerlijkheid van hun verzekeraar belonen door na een premieverlaging nog jaren klant te blijven. Dat is nog altijd veel beter dan boze klanten die weglopen. Ook voor verzekeraars geldt dat het opbiechten van je zonden toch beter is dan erover liegen.

  • Op zoek naar een overlijdensrisicoverzekering? Vergelijk ze bij Independer.nl.