30 september 2019 door Het Effectieve Werken

Ouders krijgen steeds vaker een burn-out

In samenwerking met Het Effectieve Werken

Het leven van ouders kent veel stress. Het gebeurt steeds vaker dat ouders burn-out klachten krijgen door het combineren van hun baan met hun opvoedrol. Ouders ervaren een groot gevoel van verantwoordelijkheid. Het is gebleken dat veel ouders daar stress door ervaren en dit kan uiteindelijk zelfs leiden tot een burn-out.

Ouderlijke burn-out

Een ouderlijke burn-out lijkt veel op een werkgerelateerde burn-out, maar is toch anders. Zo bestaan beide burn-outs uit emotionele uitputting, een afname van emotionele afstand en een afname van persoonlijke prestatie. Circa 2% van alle ouders hebben een hoge kans op een ouderlijke burn-out. Opvallend is dat vooral vaders vatbaar zijn voor een ouderlijke burn-out, terwijl vrouwen eerder een werkgerelateerde burn-out krijgen. Ouders met een kind die veel zorg nodig hebben, bijvoorbeeld met een handicap, zijn ook vatbaarder voor burn-out klachten.

Hoe voorkom ik een burn-out?

Basisprincipes

Een burn-out begint vaak bij drie basisprincipes: eten, drinken en slapen. Deze drie factoren zijn essentieel bij het voorkomen van stress. Wanneer je een gebrek hebt van één van deze drie basisprincipes kun je direct meer stress ervaren. Een langdurig gebrek kan uiteindelijk leiden tot een burn-out. Zorg dus dat je genoeg drink, eet en slaapt.

Pauzes

Wanneer je hard werkt en veel aan je hoofd hebt, is het belangrijk om tijd voor jezelf te nemen. Je hebt niet voor niets pauzes op werk. Zorg dat je deze pauzes goed benut en het werk even aan de kant zet. Neem ook zelf rust wanneer de kinderen slapen. Even de tijd voor jezelf nemen is essentieel in het voorkomen van een burn-out.

Time management kan burn-out voorkomen

Goed omgaan met je tijd kan een groot deel van je stress wegnemen. Volgens Het Effectieve Werken kan je een aanzienlijk deel minder stress krijgen door gebruik te maken van time management. Door middel van time management leer je om je tijd goed in te zetten zodat je gestructureerd aan het werk gaat.

Lees ook: