Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
14 november 2010 door Remco Pijpers
Online spelletjes kunnen onverwacht hoge rekeningen opleveren. Vooruitlopend op de resultaten van ons onderzoek nu alvast een paar praktische adviezen.
Vorige maand signaleerden we een nieuwe manier van geldklopperij: online spelletjes die onverwacht hoge rekeningen kunnen opleveren. We vroegen u toen om uw ervaringen te melden ten behoeve van ons onderzoek. Nieuwe meldingen zijn trouwens nog steeds welkom! Zie: Oproep - Hoge rekeningen door online games?
Maar wat moet je nou, als het probleem zich nu voordoet? Dan kun je natuurlijk niet wachten op de resultaten van een onderzoek. Dat realiseerden we ons aan de hand van de meldingen die we tot nu toe kregen. Daarom nu alvast een paar praktische adviezen.
1. Meld uw klacht niet alleen bij ons, maar ook bij www.consuwijzer.nl. Dat is het loket van de Consumentenautoriteit. Als zij ervan weten, ontstaat er een urgentie waardoor zij gehoor zullen geven aan ons verzoek om gezamenlijk op te trekken. Dat is ons eerder ook gelukt met dubieuze sms-diensten.
2. Schrijf een brief naar de eigenaar van de spelletjes-site, met globaal de volgende inhoud:
3. Bespaar u de moeite om contact op te nemen met de politie. Dit soort zaken heeft geen hoge prioriteit, en de politie kan sowieso weinig doen.
4. Voor meer informatie, zie: Ius Mentis - Oplichting en fraude.
is adjunct-hoofdredacteur van Planet Internet en expert op het gebied van kinderen en Internet. Samen met Justine Pardoen (hoofdredacteur Ouders Online) vormt hij de hoofdredactie van Mijn kind Online.