Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
1 oktober 2014
Het kinderdrankje 'Capri-Sun Multivitamin' van Coca-Cola is gekozen tot het misleidendste product van 2014.
Consumenten hebben het mierzoete kinderdrankje Capri-Sun Multivitamin uitgeroepen tot het misleidendste product van 2014. Producent Coca-Cola won daarmee het Gouden Windei van voedselwaakhond Foodwatch. Aan de stemming deden 26.000 mensen mee; 10.000 kozen voor Capri-Sun.
Vanochtend – 1 oktober – probeerde Foodwatch de prijs uit te reiken op het hoofdkantoor van Coca-Cola in Rotterdam, maar daar weigerde men de prijs in ontvangst te nemen. Een woordvoerder zei dat Coca-Cola "zich niet in de kritiek herkende".
Eén tuutje (à 200 ml) Capri-Sun Multivitamin bevat 19 gram suiker, bijna net zoveel als dezelfde hoeveelheid Cola. Dat is bijna 5 suikerklontjes. Verder bevat het drankje: 12% vruchtensap (uit concentraat), bronwater, natuurlijke aroma's, en toegevoegde vitamines. Die vitamines zijn volgens Foodwatch vooral toegevoegd om het drankje een verantwoord imago te geven. Ouders worden misleid met de tekst 'drank met vruchtensappen en bronwater'. Het misleidende daaraan is dat het heel gezond klinkt, terwijl het vooral gewoon suikerwater is. Waar kinderen behoorlijk dik van kunnen worden.
Ondanks het hoge suikergehalte wordt het drankje actief gepromoot voor kinderen. Er staan cartoonfiguurtjes op de verpakking en van de doos kun je een fotolijstje knutselen. "Bedankt voor de Capri-Sun mam," schijnt er in grote letters op te staan. (We hebben het zelf niet gezien maar we geloven het graag.)
Foodwatch doet ook een boekje open over de manier waarop de marketeers van Coca-Cola te werk gingen bij het positioneren van Capri-Sun als 'familiedrankje':
Coca-Cola heeft er veel voor over om van Capri-Sun weer een populair 'familiedrankje' te maken. Nadat de verkoop achteruit liep, zette de multinational begin dit jaar een grote promotiecampagne op touw. Zestien weken lang werd tv-zender RTL8 op zaterdag omgebouwd tot familiezender. Een jong gezin met drie kinderen was het boegbeeld van de campagne. Elke zaterdagavond schotelde de 'zorgzame moeder' op tv het hele gezin Capri-Sun voor, tijdens speciaal geselecteerde familiefilms als de Smurfen, Garfield en Ice Age.
Om begrijpelijke redenen richtte Foodwatch zijn pijlen op Coca-Cola, de producent van Capri-Sun. Maar ook Albert Heijn doet vrolijk mee. Op de AH-site lezen we: "Capri-Sun is de ideale dorstlesser voor actieve kinderen". Al is de Zaanse grootgrutter wel wat voorzichtiger met de omschrijving: "drank met vruchtensmaak".