Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Emigreren met 2 tieners


IB is qua niveau vergelijkbaar met de laatste twee jaar van het VWO. De vakken hebben wel meer diepgang dan op het vwo. Ik denk niet dat je tussentijds kunt instromen in het IB, je kinderen moeten de volle twee jaar doen. Je zult moeten onderhandelen bij de ontvangende school dat ze je kinderen toelaten met een overgangsbewijs vanuit vwo-4. Dat lijkt me niet vanzelfsprekend. 

Hi Kat, wij wonen in het buitenland en mijn zoon zit op een internationale school - wel wat jonger dan jouw kinderen (Middle Years programme). Hij is inmiddels een aantal keer van school veranderd door verhuizingen en iedere school is wel anders. De laatste 2 jaar is inderdaad IB, wat qua niveau hoger aangeschreven staat dan een VWO eindexamen, en bij de meeste scholen ook veel meer mogelijkheden biedt voor extra-curricular activiteiten. Het is wel hard aanpoten, maar biedt zoveel meer!

Voor jouw oudste, tenzij hij een jaar over wil doen, is het inderdaad beter om in Nederland te blijven of via Wereldschool eindexamen te doen. Ik zou contact opnemen met de IB school / scholen in de stad waar jullie naartoe gaan en kijken hie het zit met toelating.

Malibu2 schreef op 09-04-2024 om 15:31:

Ik weet dat je het niet wil horen, maar dit is voor je kinderen wel de meest beroerde timing.

Ik ken één gezin dat met twee kinderen in die leeftijdsfase is geëmigreerd, het gezin van een oud-collega van me. De vader wilde terug naar zijn geboorteland en wilde niet wachten, vrouw en kinderen moesten mee. Ze kenden de taal, ze kenden het land van vakanties. Maar daar daadwerkelijk leven en naar school gaan was toch iets heel anders. Het is niet goed gegaan. Binnen een paar maanden waren de kinderen terug in Nederland, de ouders zijn in het andere land gebleven. Het heeft veel impact gehad op de kinderen, ik denk dat het ook voor de onderlinge relaties veel beter was geweest als ze hadden gewacht tot de kinderen studeerden en echt zelf de keuze konden maken.

Maar gaat dit ook over kinderen in de leeftijd 5-6 VWO? Dat is 17-18 jaar dus stel; je blijft in je "nieuwe" land als ouders en laat je kinderen terug gaan naar Nederland. Waar zouden ze kunnen wonen dan? Dat wordt bij familie of vrienden logeren. Je bent officieel volwassen als 18 jarige maar ik zou op die leeftijd echt nog niet in een ander land dan mn ouders willen wonen. Zelf ging ik op mn 16e op kamers (mbo na de havo) maar had gelukkig de weekenden thuis met t gezin. Wat al dat gebeurt TO, wat zou je daarmee zelf doen?

Koekie1980 schreef op 09-04-2024 om 23:46:

[..]

Maar gaat dit ook over kinderen in de leeftijd 5-6 VWO? Dat is 17-18 jaar dus stel; je blijft in je "nieuwe" land als ouders en laat je kinderen terug gaan naar Nederland. Waar zouden ze kunnen wonen dan? Dat wordt bij familie of vrienden logeren. Je bent officieel volwassen als 18 jarige maar ik zou op die leeftijd echt nog niet in een ander land dan mn ouders willen wonen. Zelf ging ik op mn 16e op kamers (mbo na de havo) maar had gelukkig de weekenden thuis met t gezin. Wat al dat gebeurt TO, wat zou je daarmee zelf doen?

Met 17 of 18 kan je prima op kamers wonen om te studeren hoor. Massa's studenten doen dat en kunnen zich zelfstandig redden. En die bouwen een eigen leven op zonder hun ouders. Dan maakt het niet zo'n verschil of je ouders in het buitenland of in Zuid Limburg wonen. Ze kunnen je ook op afstand helpen en in de huidige tijd is dagelijks contact prima mogelijk. Een studievriend van mij had zijn ouders op een waddeneiland wonen. En medestudenten kwamen uit het buitenland. Ook internationale stages zijn heel normaal. Dus met 17 en 18 en zeker op vwo niveau zou dat prima mogelijk moeten zijn. 

Koekie1980 schreef op 09-04-2024 om 23:46:

[..]

Maar gaat dit ook over kinderen in de leeftijd 5-6 VWO? Dat is 17-18 jaar dus stel; je blijft in je "nieuwe" land als ouders en laat je kinderen terug gaan naar Nederland. Waar zouden ze kunnen wonen dan? Dat wordt bij familie of vrienden logeren. Je bent officieel volwassen als 18 jarige maar ik zou op die leeftijd echt nog niet in een ander land dan mn ouders willen wonen. Zelf ging ik op mn 16e op kamers (mbo na de havo) maar had gelukkig de weekenden thuis met t gezin. Wat al dat gebeurt TO, wat zou je daarmee zelf doen?

Ja, de één ging naar de 5e en de ander naar de 6e klas. Ze hebben kort bij het gezin van een schoolvriend in gewoond en zijn heel vroeg op kamers gegaan. Ik heb dat destijds van dichtbij meegekregen, de vrouw was een collega van me. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.