Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Wanneer ben je een alleenstaande moeder

Ik heb soms wat moeite met wie zich alleenstaande moeder noemt. Dus vandaar de poll, om te peilen of mijn idee van alleenstaande moeder misschien niet klopt. 

Peiling

Wanneer ben je een alleenstaande moeder

Maximaal 7 antwoorden.

294 stemmen
45%
21%
12%
6%
11%
2%
4%

Netherfield

Netherfield

03-04-2024 om 22:35 Topicstarter

MMcGonagall schreef op 03-04-2024 om 22:25:

[..]

Ik ken meer alleenstaande ouders met een redelijk inkomen dan alleenstaande ouders zoals jij ze omschrijft. Mijn collega valt onder jullie definitie van alleenstaande ouder (geen partner in beeld), maar ze deelt wel veel zorg(en) met haar zus die eveneens alleenstaande ouder is. Telt dat dan ook niet? Ze verdient ruim twee keer modaal, is dat ook een negatief punt?

Ik vind dat jouw collega een alleenstaande ouder is. 

Netherfield schreef op 03-04-2024 om 22:35:

[..]

Ik vind dat jouw collega een alleenstaande ouder is.

ik ook

IMI-x2 schreef op 03-04-2024 om 22:12:

Ik vind dit draadje ook heel bijzonder.
"Alleenstaand" is je burgerlijke staat. Die verandert toch niet naarmate je ex-man wel of niet een rol speelt in het leven van je kinderen?
Ik ben pas niet meer alleenstaand wanneer ik ga samenwonen of trouwen.
En moeder blijf ik altijd.

Precies, ik begrijp ook niet wat 'alleenstaand' te doen heeft met of je een co-ouderschap hebt of weekendregeling of dat de ex-partner helemaal uit beeld is. 

Saga schreef op 03-04-2024 om 22:42:

[..]

Precies, ik begrijp ook niet wat 'alleenstaand' te doen heeft met of je een co-ouderschap hebt of weekendregeling of dat de ex-partner helemaal uit beeld is.

Co-ouderschap heb je met zijn tweeën, dat heb je niet met iemand die om welke reden dan ook helemaal niet in beeld is. 

EmmaT schreef op 03-04-2024 om 22:46:

[..]

Co-ouderschap heb je met zijn tweeën, dat heb je niet met iemand die om welke reden dan ook helemaal niet in beeld is.

Dat snap ik. Maar ik begrijp niet wat een co-ouderschap te maken heeft met wel of niet alleenstaand zijn. Je bent toch gescheiden als partners? Dan ben je toch alleenstaand (tenzij je weer een andere partner hebt)?

EmmaT schreef op 03-04-2024 om 22:46:

[..]

Co-ouderschap heb je met zijn tweeën, dat heb je niet met iemand die om welke reden dan ook helemaal niet in beeld is.

Dat is een waarheid als een koe, maar dat verandert niets aan het feit dat je alleenstaand bent, noch dat je moeder bent.

Je woont immers niet samen met je ex en je bent er niet mee getrouwd. Dus in het bevolkingsregister staat dat je alleenstaand bent, zolang je niet met een andere (of dezelfde, waarom niet) partner samenwoont of getrouwd bent.

Netherfield schreef op 03-04-2024 om 22:35:

[..]

Ik vind dat jouw collega een alleenstaande ouder is.

Waarom zou jij daar wat van moeten vinden?

IMI-x2 schreef op 03-04-2024 om 22:53:

[..]

Dat is een waarheid als een koe, maar dat verandert niets aan het feit dat je alleenstaand bent, noch dat je moeder bent.

Je woont immers niet samen met je ex en je bent er niet mee getrouwd. Dus in het bevolkingsregister staat dat je alleenstaand bent, zolang je niet met een andere (of dezelfde, waarom niet) partner samenwoont of getrouwd bent.

Ja dat snap ik, maar snap jij het verschil tussen helemaal alleen of een beetje, voor het bevolkingsregister, alleen? Daar gaat dit draadje over. 


EmmaT schreef op 03-04-2024 om 22:59:

[..]

Ja dat snap ik, maar snap jij het verschil tussen helemaal alleen of een beetje, voor het bevolkingsregister, alleen? Daar gaat dit draadje over.

Voor mij (en volgens de wet) is een alleenstaande moeder (ouder) een alleenstaande die moeder (ouder) is.

Jij haalt er allemaal dingen bij (afwezige ex, financieel kwetsbaar) die er feitelijk helemaal niets mee te maken hebben.

En daar gaat dit draadje volgens mij over.

IMI-x2 schreef op 03-04-2024 om 23:05:


[..]

Voor mij (en volgens de wet) is een alleenstaande moeder (ouder) een alleenstaande die moeder (ouder) is.

Jij haalt er allemaal dingen bij (afwezige ex, financieel kwetsbaar) die er feitelijk helemaal niets mee te maken hebben.

En daar gaat dit draadje volgens mij over.

Nee, je moet even nog een meer de openingspost lezen. Het gaat over wat men een alleenstaande moeder vindt.

MMcGonagall schreef op 03-04-2024 om 22:25:

[..]

Ik ken meer alleenstaande ouders met een redelijk inkomen dan alleenstaande ouders zoals jij ze omschrijft. Mijn collega valt onder jullie definitie van alleenstaande ouder (geen partner in beeld), maar ze deelt wel veel zorg(en) met haar zus die eveneens alleenstaande ouder is. Telt dat dan ook niet? Ze verdient ruim twee keer modaal, is dat ook een negatief punt?

Aan zo’n voorbeeld in mijn omgeving zat ik ook te denken. Een alleenstaande moeder die weer bij haar ouders is ingetrokken met kind, vader heeft het kind elke twee weken een weekend. De grootouders brengen het kind vaak naar school en ze eten vaak gezamenlijk. Ook passen de grootouders regelmatig in de avonden op zodat moeder kan sporten/iets anders doen. Fijn dat het zo kan, maar ik vraag me af of zij dan inderdaad onder die definitie valt. 

Dat komt omdat sommige mensen 'alleenstaand' opvatten als alleenstaand op gebied van relatie en huishouden. Heb je geen partner dan ben je alleenstaand. Ongeacht of je nu kinderen hebt of niet. Dit is ook de definitie die de overheid hanteert. 

Anderen koppelen het woord alleenstaand aan het woord moeder. Dus 'alleen' zijn in het ouderschap. Persoonlijk zou ik dat bv solo ouderschap noemen of iets dergelijks. 
Of misschien is daar al een goede term voor. 

Madamecannibale schreef op 03-04-2024 om 23:10:

[..]

Aan zo’n voorbeeld in mijn omgeving zat ik ook te denken. Een alleenstaande moeder die weer bij haar ouders is ingetrokken met kind, vader heeft het kind elke twee weken een weekend. De grootouders brengen het kind vaak naar school en ze eten vaak gezamenlijk. Ook passen de grootouders regelmatig in de avonden op zodat moeder kan sporten/iets anders doen. Fijn dat het zo kan, maar ik vraag me af of zij dan inderdaad onder die definitie valt.

Ik denk dat de (groot)ouders en dochter dan fiscaal partners zijn. En zij dus officieel buiten de definitie valt. Maar dat weet ik niet zeker. 

EmmaT schreef op 03-04-2024 om 23:07:

[..]

Nee, je moet even nog een meer de openingspost lezen. Het gaat over wat men een alleenstaande moeder vindt.

Waarom zou "men" daar wat van moeten vinden?

Poezie schreef op 03-04-2024 om 23:28:

[..]

Waarom zou "men" daar wat van moeten vinden?

Jij vindt er blijkbaar niks van. Ook goed hoor. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.