Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Wanneer ben je een alleenstaande moeder

Ik heb soms wat moeite met wie zich alleenstaande moeder noemt. Dus vandaar de poll, om te peilen of mijn idee van alleenstaande moeder misschien niet klopt. 

Peiling

Wanneer ben je een alleenstaande moeder

Maximaal 7 antwoorden.

294 stemmen
45%
21%
12%
6%
11%
2%
4%

Ik ging met mijn dochter wel eens op eenoudervakantie. Zij zei dan altijd dat die anderen geen echte eenoudergezinnen waren want er waren altijd twee ouders, al of niet bij elkaar. Bij ons was er helemaal geen vader. Daar had ze wel een punt. Een alleenstaande ouder is een ouder zonder relatie, met kind, fulltime (in mijn optiek)

Ik trek het me niet persoonlijk aan maar vind het wel een beetje apart om te discussiëren over iets waarvoor gewoon een definitie is. Bij een gescheiden ouderpaar die niet samenwonen met een nieuwe partner, heb je dus per definitie twee alleenstaande ouders. Dat is net zoiets als in twijfel willen trekken wanneer iemand gepensioneerd is en dan zeggen dat het niet telt als iemand nog twee dagen pakketjes rondbrengt voor DHL.
Waar komt die vraag vandaan, Netherfield. Ben jij een ‘echte’ alleenstaande ouder die niemand heeft om op terug te vallen?

MMcGonagall schreef op 03-04-2024 om 22:06:

Ik trek het me niet persoonlijk aan maar vind het wel een beetje apart om te discussiëren over iets waarvoor gewoon een definitie is. Bij een gescheiden ouderpaar die niet samenwonen met een nieuwe partner, heb je dus per definitie twee alleenstaande ouders. Dat is net zoiets als in twijfel willen trekken wanneer iemand gepensioneerd is en dan zeggen dat het niet telt als iemand nog twee dagen pakketjes rondbrengt voor DHL.
Waar komt die vraag vandaan, Netherfield. Ben jij een ‘echte’ alleenstaande ouder die niemand heeft om op terug te vallen?

Je maakt hier zelf toch ook het onderscheid tussen een gewone en een 'echte' alleenstaande ouder?

EmmaT schreef op 03-04-2024 om 22:10:

[..]

Je maakt hier zelf toch ook het onderscheid tussen een gewone en een 'echte' alleenstaande ouder?

Dat was sarcastisch bedoeld. Ik vind een echte alleenstaande ouder iemand die onder de definitie valt (en dientengevolge de fiscale voordelen geniet).

Ik vind dit draadje ook heel bijzonder. 
"Alleenstaand" is je burgerlijke staat. Die verandert toch niet naarmate je ex-man wel of niet een rol speelt in het leven van je kinderen?
Ik ben pas niet meer alleenstaand wanneer ik ga samenwonen of trouwen. 
En moeder blijf ik altijd.

Netherfield

Netherfield

03-04-2024 om 22:15 Topicstarter

Ik kwam op een verjaardag een dame tegen met co-ouderschap en LAT-relatie die grootste deel van de tijd bij haar woont. Hij kookt regelmatig (ook als de kinderen er zijn) en brengt ze soms naar school als zij in de knel zit met werk. Zij noemde zich alleenstaande moeder. Ik bedacht me later dat ik dat niet vond, dus vandaar mijn vraag. Wettelijk gezien zal het zo zijn maar het voelde voor mij niet zo.

IMI-x2 schreef op 03-04-2024 om 22:12:

Ik vind dit draadje ook heel bijzonder.
"Alleenstaand" is je burgerlijke staat. Die verandert toch niet naarmate je ex-man wel of niet een rol speelt in het leven van je kinderen?
Ik ben pas niet meer alleenstaand wanneer ik ga samenwonen of trouwen.
En moeder blijf ik altijd.

Ik vind het altijd weer vermakelijk om uitspraken als ‘ik ben fulltime moeder’, te beantwoorden met ‘oh toevallig, ik ook.’

MMcGonagall schreef op 03-04-2024 om 22:17:

[..]

Ik vind het altijd weer vermakelijk om uitspraken als ‘ik ben fulltime moeder’, te beantwoorden met ‘oh toevallig, ik ook.’

Inderdaad 😄

MMcGonagall schreef op 03-04-2024 om 22:11:

[..]

Dat was sarcastisch bedoeld. Ik vind een echte alleenstaande ouder iemand die onder de definitie valt (en dientengevolge de fiscale voordelen geniet).

Dat je fiscaal voordeel hebt, daar word ik dan weer sarcastisch van. De meeste 'echte' alleenstaande moeders zijn financieel kwetsbaar en leven op bijstandniveau, krijgen ook geen alimentatie.

En los van de financiën, ook op sociaal vlak draag je de zorg alleen.

MMcGonagall schreef op 03-04-2024 om 22:17:

[..]

Ik vind het altijd weer vermakelijk om uitspraken als ‘ik ben fulltime moeder’, te beantwoorden met ‘oh toevallig, ik ook.’

En zo is de vader ook full time vader. En full time moeder blijf ik tot mijn overlijden wat hopelijk nog vele jaren op zich laat wachten.

EmmaT schreef op 03-04-2024 om 22:18:

[..]

Dat je fiscaal voordeel hebt, daar word ik dan weer sarcastisch van. De meeste 'echte' alleenstaande moeders zijn financieel kwetsbaar en leven op bijstandniveau, krijgen ook geen alimentatie.

En los van de financiën, ook op sociaal vlak draag je de zorg alleen.

Yo Emma, lees je eigen post nog eens na. Je lijkt hierboven te beweren dat iemand met een goed inkomen geen alleenstaande moeder kan zijn. 

"Alleenstaand" zegt iets over je burgerlijke staat, niet over je inkomen.

Kijk anders naar de definitie volgens het sociaal zekerheidsrecht / participatiewet 
Artikel 4 lid 1 sub b
alleenstaande ouder: de ongehuwde die de volledige zorg heeft voor een of meer tot zijn last komende kinderen en geen gezamenlijke huishouding voert met een ander, tenzij het betreft een bloedverwant in de eerste graad of een bloedverwant in de tweede graad indien er bij één van de bloedverwanten in de tweede graad sprake is van zorgbehoefte.

EmmaT schreef op 03-04-2024 om 22:18:

[..]

Dat je fiscaal voordeel hebt, daar word ik dan weer sarcastisch van. De meeste 'echte' alleenstaande moeders zijn financieel kwetsbaar en leven op bijstandniveau, krijgen ook geen alimentatie.

En los van de financiën, ook op sociaal vlak draag je de zorg alleen.

Ik ken meer alleenstaande ouders met een redelijk inkomen dan alleenstaande ouders zoals jij ze omschrijft. Mijn collega valt onder jullie definitie van alleenstaande ouder (geen partner in beeld), maar ze deelt wel veel zorg(en) met haar zus die eveneens alleenstaande ouder is. Telt dat dan ook niet? Ze verdient ruim twee keer modaal, is dat ook een negatief punt?

MMcGonagall schreef op 03-04-2024 om 22:17:

[..]

Ik vind het altijd weer vermakelijk om uitspraken als ‘ik ben fulltime moeder’, te beantwoorden met ‘oh toevallig, ik ook.’

Alleenstaande moeder ben je als je in je eentje de zorg en de verantwoordelijkheid draagt voor een kind. Ook financieel. Heeft niks met fulltime te maken 

MMcGonagall schreef op 03-04-2024 om 22:25:

[..]

Ik ken meer alleenstaande ouders met een redelijk inkomen dan alleenstaande ouders zoals jij ze omschrijft. Mijn collega valt onder jullie definitie van alleenstaande ouder (geen partner in beeld), maar ze deelt wel veel zorg(en) met haar zus die eveneens alleenstaande ouder is. Telt dat dan ook niet? Ze verdient ruim twee keer modaal, is dat ook een negatief punt?

Ik verdien ook 2x modaal en ik heb ook erg veel steun aan mijn zus maar zij is geen ouder van mijn kind.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.