Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
11 mei 2001 door Sanderijn van der Doef
Onze zoon is 10 jaar en zit in groep 6. Een vriendje uit zijn klas en hij beïnvloeden elkaar en praten over seks. Dit vriendje is een half jaar jonger.
Nu zijn we gaan zwemmen met de overburen. Deze hebben een zoontje van 6½ jaar. Onze zoon maakt veel indruk op hem en hij zegt een en ander over seks. Zoals: een bubbelbad is een neukmachine. (Enkele weken geleden was ik met mijn zoon en een klasgenootje van hem in hetzelfde zwembad en zullen ze dat tegen elkaar gezegd kunnen hebben.)
Het is voor ons moeilijk om onze zoon uit te leggen dat hij ouder is en enkele klassen hoger zit en niet alles maar kan zeggen. We zeggen dit wel tegen hem, maar het komt niet over. Ook ontkent hij het gezegd te hebben. We hebben (nog wel) goed contact met de buren. Maar onze zoon heeft invloed op dat jongetje. Het is niet de eerste keer overigens dat dit gebeurt.
Ik wil graag weten hoe ik hem er toe kan bewegen niet alles maar te zeggen tegen iedereen. Kortom: hoe moet ik hiermee omgaan t.o.v. onze zoon?
Uw zoon vindt het praten over seks waarschijnlijk lekker stoer om te doen. Het klasgenootje heeft hem daarin misschien ook wat nieuwe woorden geleerd.
Op zijn beurt wil uw zoon nu laten zien aan een jonger kind wat hij allemaal al weet over seks. Maar dat kunnen inderdaad dingen zijn waar een kind van 6 jaar nog helemaal niet aan toe is. Dat is wat u hem zult moeten uitleggen. U hebt daar kennelijk al met hem over gesproken en ook al ontkent hij het gezegd te hebben, het is goed dat u laat merken dat u dit niet wilt hebben.
Waarschijnlijk zult u hem dat nog een paar keer moeten vertellen, als u merkt dat hij blijft doorgaan tegen het buurjongetje. Dat hij over dit soort dingen praat met zijn klasgenootje is minder erg. Het hoort ook wel een beetje bij de leeftijd. Maar ook hier geldt – als u vindt dat het zo wel genoeg is – dat het dan moet ophouden.
Overigens kan het soms meteen een mooie gelegenheid zijn om nog eens wat voorlichting te geven. Door uw zoon vragen te stellen over zijn nieuwe woorden, kunt u hem meteen nog wat informatie geven.
is als psychologe en seksuologe gespecialiseerd in de seksuele ontwikkeling van kinderen. Ze werkte eerder bij de Rutgers Stichting en het NIGZ en werkt nu sinds kort bij de World Population Foundation. Zij heeft ook een eigen praktijk. Daarnaast is zij ook op andere fronten actief. Onder andere: als auteur van boeken en lesmappen, als adviseur voor tv-programma's, etc.