18 november 1999 door Jeroen Aarssen

Taalachterstand door tweetalige opvoeding? (16 mnd)

Mijn zoontje is nu 16 maanden en hij praat de hele dag door, maar allemaal nog onverstaanbaar. Alleen 'mama' zegt hij nu vrij bewust. Verder niets, geen woef, miauw, etc. noch woordjes zoals 'daar (da)', 'hier' of 'bal'.

Mijn man is Engels en hij wordt dus tweetalig opgevoed, maar hij hoort wel het meest Nederlands, van mij, z'n oma, oppas, etc.

Mijn vragen: is hij erg langzaam met praten? Ik kreeg het idee van wel, gebaseerd op kindertjes van zijn leeftijd in de omgeving. Heeft dit te maken met het tweetalig opvoeden of niet?

Antwoord

Om te beginnen een kort en krachtig antwoord op uw laatste vraag: Nee. Dat uw zoontje een late prater is, heeft niets te maken met de tweetalige opvoeding die u hem geeft. Er zijn verschillende stadia waar kinderen in hun taalontwikkeling doorheen moeten. Er bestaat echter een enorme natuurlijke variatie tussen kinderen in de snelheid waarmee ze die stadia doorlopen. En late praters maken vaak, als ze eenmaal begonnen zijn, een hele snelle ontwikkeling door.

Oefenen door te brabbelen...

Uw zoontje praat de hele dag door, maar u hebt de indruk dat wat hij zegt geen betekenis heeft. Toch oefent hij door te brabbelen de diverse klanken van het Nederlands en het Engels dat hij om zich heen hoort. Uiteindelijk maakt hij daardoor een selectie uit alle mogelijke klanken -- en dat zijn er heel veel -- die een mens kan maken. Deze fase is wel degelijk van belang voor een goede verdere taalontwikkeling.

... dan losse woordjes, dan zinnen

Geleidelijk zal het brabbelen overgaan in het uitspreken van losse woordjes en nog later zullen die woordjes aan elkaar geregen worden tot zinnen. Wanneer dat bij uw zoontje zal gebeuren, is niet te voorspellen. Maar er is geen reden om eraan te twijfelen dat het gebeurt.

Einstein

Laat beginnen met praten hoeft ook geen aanleiding te geven tot angst dat er met uw zoontje iets anders aan de hand is. De snelheid waarmee iemands taal zich ontwikkelt zegt niets over de vraag of hij later goed terechtkomt.

Colin Baker noemt in zijn boek
A parents' and teachers' guide to bilingualism het voorbeeld van Einstein die tot zijn derde geen woord gezegd schijnt te hebben! Laat uw zoontje lekker brabbelen en verbaas u straks over wat hij opeens kan zeggen.