Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
23 juli 2010 door Miriam Lavell
De school wil je kind niet bevorderen naar groep 3, en je bent het daar niet mee eens. Wat dan? Miriam Lavell geeft een strategie die werkt.
Soms zijn ouders het niet eens met het oordeel van de leerkracht dat hun kind niet kan doorstromen naar groep 3 na de vakantie. Dan is het belangrijk om een gestructureerd gesprek aan te gaan met de leerkracht. Hieronder zal ik aangeven hoe je dat kunt aanpakken.
De onderstaande methode is inmiddels al met veel succes uitgetest door deelnemers van het Forum van Ouders Online. Dat is ook de plek om verder te praten over dit onderwerp (in de rubriek Ouders en School).
Het is mogelijk dat je voor jezelf al helemaal helder hebt wat de uitkomst moet zijn van je ontmoeting met school. Toch moet je daar in het overleg met school een beetje afstand van nemen. Een goed gesprek komt van twee kanten en geeft alle gesprekspartners de kans om hun zegje te doen.
Dus:
Prent deze strategie goed in je hoofd, spreek hem zonodig door met je partner als die ook meegaat, en noteer zonodig de vragen die je wilt gaan stellen (zie ook stap 2).
Probeer antwoord te krijgen op de volgende vragen:
Ten eerste is het belangrijk om het gesprek zo concreet mogelijk te houden:
Ten tweede is het belangrijk om je te beheersen, als er opmerkingen worden gemaakt waar je van schrikt:
Aan het einde van het gesprek zeg je dat je de opmerkingen van de leerkracht/school zult laten meewegen in je beslissing.
Als het goed is, heb je nu een lijstje met de voordelen die de school ziet in zittenblijven en de nadelen die de school ziet in doorstromen.
Je kunt nu schriftelijk reageren op het gesprek:
Tot nog toe heeft deze strategie het beste gewerkt en heeft het scholen overtuigd. Er waren geen rechtszaken nodig. Het kind ging (vaak voorwaardelijk, maar toch) gewoon over.
is tekstschrijver, politiek adviseur, en moeder van twee kinderen (van 14 en 16 jaar). Zelf zegt ze dat ze "wat dominant aanwezig" is in de Forum-rubriek Ouders en School. Haar passie voor het onderwijs ontleent ze mede aan haar slechte ervaringen met de scholen van haar kinderen.