Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Katniss

Katniss

30-11-2014 om 15:05

Zorgkosten naar de gemeente

Ik heb een beetje suffe vraag maar krijg het antwoord toch niet gegoogeld Vanaf 1 januari gaat GGZ voor jongeren uit de basisverzekering en zijn de gemeenten verantwoordelijk. Wat gebeurt er dan met de nota's van de GGZ-hulpverleners. Worden die naar de gemeente gestuurd en gewoon door hen betaald? Of krijgen ouders ze thuis gestuurd en gaat de gemeente nog iets vinden van de (al lopende) zorg?

Wat ik begreep

zijn de betreffende instanties zelf met de gemeentes in gesprek gegaan. Vaak hoor ik ook dat gemeentes gezamenlijk iets oppakken. Dat scheelt natuurlijk ook weer in de kosten. of er het allemaal beter op wordt? Dat zullen we ergens volgend jaar gaan merken. Ik vrees dat het er allemaal niet beter op gaat worden.

per gemeente

Vreemd. ik dacht dat ik hier al een antwoord had gegeven. Als volgt.
Het gaat per gemeente verschillen. In Woerden (zie het verslag van het debat in de balie) gaat de gemeente vooral werken met PGB's. Andere gemeenten hebben de zaak dichtgetimmerd met contracten met bepaalde professionals en instellingen. Via regionale verbanden zijn bovenregionale voorzieningen ingekocht. Via de Sociale Verzekeringsbank krijgen particuliere patiënten een budget waarmee ze zorg kunnen inkopen. De afspraak, via amendement op de jeugdwet, is dat de huisarts doorverwijst, de gemeente moet dat dan gaan betalen. Maar men verwacht dat dit een hausse aan rechtzaken kan gaan opleveren.
Ik zou toch proberen vooraf na te gaan of en hoe de instelling of professional betaald gaat worden om niet zelf met de rekening geconfronteerd te worden. Zoals dat nu ook al vaak gaat met de zorgverzekeraar. Je moet goed weten met wie ze contracten hebben, ook al is er nog steeds vrije artsenkeuze, ook daar dreigen rechtzaken en rekeningen die je thuisgestuurd krijgt.
Maar ook voorzichtig manouvreren. Een rekening die de gemeente in de 'hausse' aan rekeningen gewoon oppakt, kan een weigering betekenen als je er expliciet om gaat vragen.
Ik verwacht dat er in het begin lange betalings- en verantwoordingstermijnen zullen zijn. Waarbij het soms nog jaren kan duren voor de zaak rond is en er naheffingen en vorderingen op gaan treden, waar je weer tegen in beroep kunt gaan of in porties afbetalen. Zo'n beetje als het nu gaat met de kinderopvangtoeslag.

Katniss

Katniss

30-11-2014 om 22:34

Ik vraag het nog wel na

Onze zorgverlener zit in een andere gemeente dan waar we wonen, en is niet het 'standaard' adres waar mensen uit de gemeente naar doorverwezen worden. Hopelijk levert dat geen probleem op.

Hortensia

Hortensia

01-12-2014 om 08:26

vaag

Ik ken zowel zorgverleners als zorgvragers die hier ook tegenaan lopen. En niemand weet het antwoord. De zorgverleners weten nu niet of ze volgende maand nog inkomen hebben en de zorgvragers of ze nog wel hun vertrouwde zorgverlener mogen houden.

In het mij best bekende geval gaat het om een freelancer die als het misgaat rechtstreeks de bijstand in moet. En die kan ze nu niet aanvragen want er wordt vanuit gegaan dat de zorg gecontinueerd gaat worden, maar tegelijkertijd is het nog maar de vraag of ze voor een cliënt uit die gemeente mag blijven werken omdat die gemeente alleen met gecontracteerde zorgverleners wil werken.
Hoe de zorgverlener in het worst case scenario haar huur moet betalen in januari (het duurt even voor een eventuele bijstand geregeld is), is nog maar de vraag. Ze heeft een buffertje, maar dat is al flink leeggeraakt door omstandigheden die te maken hebben met allerlei bezuinigingen.

Katniss

Katniss

24-12-2014 om 16:11

Brief gekregen

Ik kreeg vandaag een brief waarin stond dat er voor ons niets veranderd, dat we dezelfde behandelaars houden, en de rekeningen naar onze gemeente gestuurd zullen worden. Ik moest nog wel op de valreep het contract tekenen voor een aantal vervolgbehandelingen, dus volgens mij wilden ze die er nog wel even voor 1 januari door hebben.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.