Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op

Zorgenkind zo grof gebekt

We zijn het zat! Zoon, 14 jaar, adhd en pdd-nos scheldt ons de hele tijd voor van alles uit.
Echt te straffen is hij niet, niet echt vatbaar voor. Uitleggen, boos worden, helpt allemaal niet.

Wie heeft er een idee hoe we hier vanaf komen?

alvast bedankt voor het meedenken!

groetjes,
Jons

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Is heel moeilijk.

Ik herken het. Mijn zoon naar zijn kamer sturen, mopperen, echt boos worden, gesprekken over het schelden, niets hielp. Wat er wel hielp? Niets doen en compleet negeren. Je wil niet weten hoe moeilijk dat was.
Als zoon mij uit schold reageerde ik totaal niet. Niet boos kijken, niet mopperen, gewoon doorgaan met waar ik mee bezig was. Dan kwamen er nog meer scheldwoorden. Hij verwachtte natuurlijk een reactie. Hij werd dan zo hatelijk en gemeen dat het mij veel moeite kostte om hem te blijven negeren. Na lange tijd negeren sloeg zijn stemming om in paaien en zoete broodjes bakken. Een schreeuw om aandacht, dat begreep ik best.
Ik keek hem dan rustig aan en zei: "Ben je afgekoeld? Dan zal ik nu naar je luisteren." In het begin duurden dit soort momenten wel een uur, later een half uur en het werd steeds korter.
Als schelden en kwetsende opmerkingen maken geen reactie uitlokken wordt het toch minder interessant.
Op het ogenblik is het zo dat als ik zie dat hij wil gaan schelden ik rustig zeg:"Ik zou even opletten met wat je gaat zeggen" al genoeg is om zijn stemming om te gooien.
Vergis je niet in hoe moeilijk het is om het vol te houden, dat negeren en het is doodvermoeiend. Ook mijn man deed mee. Want als zijn vader thuis kwam ging zijn aandacht naar hem. "We zijn ervoor je, houden van je maar beide laten we ons niet uitschelden of met opzet kwetsen." De preken achteraf laten we ook zitten. Zodra zoon "normaal" doet doen wij ook weer gezellig. Tegenwoordig komt hij zonder gesprek, gepreek naar me toe als hij èèn woord lelijk heeft gezegd met een "sorry mam, dat ik net zo lelijk deed". Ik accepteer zijn excuses en verder geen woord meer erover.

Even zo

Even zo

06-06-2013 om 13:41

Wat een beetje helpt

Wat een beetje helpt is dat onze zoon even niet mee mag doen (een minuut apart tot een echte time out). We zeggen hem ook dat door zo te doen hij zich buiten de groep plaatst. Dat wordt letterlijk vormgegeven door hem apart te laten zitten. Daarna moet hij zijn excuses aanbieden en eventueel volgt (soms) nog een klein gesprekje. Onze ervaring is hoe minder emoties vooraf gaan aan zijn gedrag, hoe koeler en helderder de time out is, hoe indrukwekkender het niet mee mogen doen is. En daarmee is de boodschap op dat soort momenten het duidelijkst. Het is dan vooral de stilte die het werk doet.
Onze zoon is een wel stukje jonger dan de jouwe, eenzelfde soort problematiek, en het helpt hier beetje bij beetje. Dan moeten we wel heel consequent zijn, zijn vader en ik. Dus ook als we met haast de deur uit moeten, toch die time out.

Negeren

Negeren helpt hier het beste. Maar man wat is dat moeilijk. De meest vreselijke dingen krijgen we naar ons hoofd. Maar zo'n scheldbui duurt dan 'maar'een half uur ipv anderhalf uur. Sta altijd in dubio, want mijn gevoel schreeuwt dat ik niet wil dat mijn kind zo tegen mij praat, maar goed dat werkt dus niet.
Mijn zoon is trouwens 11 en heeft pdd-nos(met adhd-kenmerken)

jons

jons

08-06-2013 om 17:31 Topicstarter

Negeren

mensen, wat is dat soms moeilijk! Hij heeft gelukkig geen langdurige scheldbuien, Het is bij hem eerder zo, dat als je wat aan hem vraagt of tegen hem zegt, dan reageert hij bijvoorbeeld met: rot op, eikel. Waarbij dat laatste woord door diverse varianten vervangen kan worden. Dat maakt negeren soms juist makkelijker, andere keren juist moeilijker.

Ik ga toch de negeermethode zo veel mogelijk toepassen...

Bedankt voor het meedenken!

groetjes,
Jons

Jons

Succes ermee! Ik heb er geen ervaring mee, mijn oudste is pas 9, maar ik lees af en toe dingen over pubers om op tijd te zijn met de goede reacties.
Dus dit soort draadjes zijn ook zinvol voor anderen. Dat vind ik nou zo mooi aan dit forum!
Succes ermee, hoop dat het helpt!

moederkip

moederkip

08-06-2013 om 23:48

Oef ja

Mijn pddnos zoon is 6 en half en kan al best naar uit de hoek komen met gescheld en gemopper :/ inderdaad moeten wij echt oefenen om niet te reageren. Of zijn boosheid te erkennen maar hem verder op zijn kamer laten razen. Pff. We zullen maar een lange adem gaan oefenen

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.