Lionne
07-07-2016 om 10:01
Zorgendochter, wat heeft ze? DCD? en hoe dan>
Hallo allemaal.
Bedankt voor het lezen van dit (lange) verhaal.
Het gaat om Smurf van 4 (meisje). Sinds een jaar of 2 krijgt zij wekelijks logopedie en fysiotherapie.
De arts van het consultatiebureau voelde dat er iets niet in orde is met ons moppie en wilde daarom dat we haar gaan laten onderzoeken in het ziekenhuis. (het WKZ)
Het duurt allemaal verschrikkelijk lang en ze gaat binnenkort beginnen. We hebben een intake gehad bij de neuroloog, maar die had niet iets waarvan ze meteen wist dat dat het was. Daarom wordt ze nu compleet doorgelicht. Ze moet naar de oogarts, KNO-arts (en logo), ze krijgt een MRI, bloedonderzoek, urineonderzoek en wordt geobserveerd door orthopedagoog.
In augustus gaat ze "echt" naar school, ze is in juni 4 geworden. Ze is nu al vast aan het oefenen en gaat nu 3 dagen naar school. Ze vindt het ontzettend leuk, maar ik zie nu al dat zij erg achterloopt op de rest van de klas. (kinderen van net 4 tot 5,5 jaar). De juf geeft aan dat zij een lage spierspanning heeft, een minder ontwikkelde taal en dat ze motorisch niet zo "goed" is als de rest. Ze houdt haar potlood bijvoorbeeld vast als een vuistje en binnen de lijnen, wat is dat?
Ze is super sociaal en niet bang, dat is haar pré.
Ze gaat dus na de zomer echt naar school, maar de onderzoeken in het ziekenhuis zijn dan nog niet afgelopen. (eind september nog 1 en dan pas uitslag van alles)
Ik heb op internet gezocht en de symptomen van DCD passen heel erg bij mijn dochter.
Maar we hebben dus voorlopig geen gesprek in het ziekenhuis. Als ze dit heeft, wil graag dat ze komend jaar dus hulpmiddelen krijgt voor de motorische dingen.
Hoe pak ik dit aan? (Ik wil geen zeurmoeder worden en ook in het ziekenhuis niet doen dat ik alles beter weet, maar wel het beste voor mijn kind!!! en zeker niet dat ze gepest wordt omdat ze zo "anders" is.
Angela67
07-07-2016 om 10:11
stel dat het DCD is
dan lees ik hier bijvoorbeeld:
http://www.balansdigitaal.nl/stoornissen/dcd/dcd-behandelen/
dat je met oefenen haar goed kan (laten) helpen en ik zou dat zeker niet stopzetten.
Dit soort 'symptomen' zijn er, dus behandelen hoeft niet af te hangen van die onderzoeken denk ik?
Ik zou het - ondanks de onzekerheid, die ik zeker ook zou voelen! - zeker zo brengen naar school én naar je dochter zelf dat oefenen om haar sterker te maken op spiergebied etc. gewoon doorgaat (nog afgezien wat er evt als overkoepelende oorzaak wordt gevonden/gezien).
gr Angela
ps als je vertrouwen hebt in de juf die ze volgend jaar krijgt, zou je een kort A4tje kunnen maken van wat jullie in het dagelijks leven zien bij je dochter en waar ze dus niet op 'hoeven' te letten alsof het nieuw is, want dat jullie dat weten. Natuurlijk is het fijn om ook aan te geven waar je dochter hulp bij kan gebruiken, en misschien kun je in de zomer typsiche schoolhandelingen goed met haar oefenen, dat ze zich wat sterker voelt daarbij?
Lionne
07-07-2016 om 10:34
kenmerken
nog even de kenmerken en of ze kloppen bij dochter:
Lage Spierspanning Ja
Ontwikkelingsmijlpalen Ja, ze draaide, kroop, liep, rende etc, later. Ze is nu 4 en kan nog niet fietsen.
Grove Motoriek Ja, ze kan niet op een been staan, ballen vangen zijn moeilijk, ze botst vaak tegen dingen aan. Ze valt niet veel, maar dat komt omdat ze heel voorzichtig is om te vallen.
Fijne Motoriek Knopen, rits en veters krijgt ze niet dicht. bestek en potlood houdt ze vast als kleiner kind. puzzels zijn moeilijk, duplo is leuk, lego te moeilijk.
Onrust Als ze gespannen is, gaat ze fladderen. Ze frunnikt veel aan haar jurk/shirt.
Spraakproblemen Ze kan de f/v/s/z niet goed uit spreken, praat zacht en onduidelijk. (al ontwikkelt ze wel)
Zindelijkheid Ze is nog niet plaszindelijk overdag en 's nachts en lijkt ook geen interesse hiervoor te hebben. Een natte broek lijkt niet te boeien.
Leerproblemen Ze kan nog niet lezen en rekenen, dus dat weet ik niet. Tellen en letterherkenning vindt ze lastig.
Gedragsproblemen papa heeft ADD, dochter vindt het lastig zich te concentreren.
Lionne
07-07-2016 om 10:35
logo en fysio
We gaan in de zomer zeker ook door met logo en fysio. En met knutselen en zo voor de motoriek.
Mijntje
07-07-2016 om 13:00
afwachten
Tijdens een gesprek op het WKZ kan je dit best laten vallen. Vooral ook dat de vader ADD heeft en je dingen herkent. Maar kennelijk is er wel wat meer aan de hand dat ze zo door de molen gaat, ze krijgt niet voor niets ook een MRI bv, ze willen kennelijk ook andere dingen uitsluiten. Ik zou het dus wel noemen, maar de onderzoeken en bevindingen verder afwachten, hoe moeilijk dat ook is, het is heel lastig deze onzekerheid.
En gewoon nu doorgaan met haar te helpen de dingen te ontwikkelen waar ze moeite mee heeft.
Tango
07-07-2016 om 15:38
Niet teveel
Ik zou door blijven gaan met fysio en logopedie in de vakantie en dan als ze daarna naar school gaat bekijken hoe dan verder. Als ze de hele week naar school gaat is daarnaast fysio en logopedie best veel. Het is denk ik goed om het onderzoek af te wachten en te bekijken wat belangrijk is.
Zoon hier (inmiddels 11) sprak destijds veel slechter volgens mij. Hij had heel veel klankwisselingen en klanken die hij niet uit kon spreken. Zei bijvoorbeeld 'tassen' als hij plassen bedoelde. Met hem startte we met logopedie toen hij 3 1/2 was. Eenmaal op school vonden de juffen meteen dat hij logopedie moest. Dat had hij dus al. Later gaven ze aan dat hij motorisch ook angstig en onzeker was, toen heeft hij fysio gekregen. Logopedie was toen inmiddels (na een jaar) gestopt. Fysio heeft hij bijna 2 jaar gehad volgens mij. En daarna weer dyslexiebegeleiding. Maar we probeerden dus eigenlijk altijd 1 ding tegelijk. Hij werd gelukkig nooit gepest, w.s. door zijn hoge schattigheidsgehalte, hij was ook nog eens heel klein voor zijn leeftijd
Bij de fysio kwam er bij zoon ook DCD uit. Heel veel dingen heeft hij uiteindelijk na oefenen opgepakt. Maar hij doet ook nog steeds bepaalde dingen niet: skaten, waveboarden, schaatsen bijv. Ook klimmen op klimrekken of in bomen vindt hij heel moeilijk. Voetballen daarentegen kan hij weer heel goed.
Wat me in jouw verhaal opvalt is dat veel dingen ook nog bij de leeftijd passen. Een kind van 4 hoeft nog geen perfecte pengreep te hebben en ook geen veters te strikken. Fietsen zonder zijwielen hoeft ook nog niet. Wat hier hielp was een loopfiets. Daar oefenen ze heel goed het evenwicht mee.
Fijn dat ze in ieder geval alvast helemaal onderzocht wordt. Dit kan je aan school ook vertellen. Dat ze hiermee bezig zijn en als het onderzoek klaar is, je de resultaten met school zal delen, voor zover jij dat nodig vindt natuurlijk.
Lionne
07-07-2016 om 17:04
logo en fysio
Fysio stat momenteel even stil. Ze heeft veel geleerd en nu even de focus op logo. We kunnen fysio wel bellen hulp en ze kan er zo nodig heen.
Dochter houdt potlood helemaal niet in pengreep en fietsen met zijwielen lukt niet.
Zijn er grote loopfieten? Die van puky daar is ze echt te lang voor. (De is erg lang.)
Mijntje
07-07-2016 om 17:09
loopfiets
LIKEaBIKE, zijn houten grote loopfietsen, tot een jaar of 7, wel prijzig maar misschien ook tweedehands te krijgen.
Lente
07-07-2016 om 20:22
Of een oude fiets van marktplaats die de goede maat heeft
en daar haal je de trappers vanaf.
Werkte hier perfect.
Marjoleine64
07-07-2016 om 22:41
Onze zoon
had als kleuter ook een zodanig onhandige motoriek dat we aan 'iets' dachten. Toen heette het dyspraxie, volgens mij is dat hetzelfde als wat nu DCD heet. Hij is ook onderzocht, maar had net te weinig kenmerken om echt een diagnose te krijgen. Hij heeft wel een jaartje kinderfysio gehad, en extra gym op school. Vooral dat laatste was echt super goed voor hem, de extra juf ging dan in het begin van de week met een groepje onderbouwkids die dat nodig hadden alvast een keer de gym doen, en dan hetzelfde als ze later in de week met hun eigen klas zouden doen. Dus hij had het dan al een keer gedaan, met extra begeleiding, en kon de 2e keer gewoon meedoen. Logopedie was voor hem niet nodig, praten deed hij als brugman... Ook zijn fijne motoriek was prima, tenminste als het ging om puzzels, lego of knex. Zodra het ging om vloeiende bewegingen zoals kleuren of schrijven dan was het vreselijk moeilijk voor hem. Met gym net zo, klimmen en klauteren ging prima, maar bal gooien/vangen of fietsen was heel lang lastig, en bij zwemmen heeft hij lang nodig gehad voor zijn A-B. Ook een koprol kon hij niet goed, ik denk dat hij dat pas jaren later bij de judo echt geleerd heeft. Uiteindelijk is het bij hem allemaal 'normaal' geworden en kan hij ook motorisch prima meekomen, alleen zijn handschrift is en blijft een ramp (hij is nu 18). Oja, vader heeft ADHD, maar dat wisten we nog niet toen zoon kleuter was.
Dus ik sluit me aan bij wat de anderen hier zeggen: gewoon lekker blijven oefenen op een speelse manier. En 4 jaar is nu ook weer geen leeftijd dat ze alles al moeten kunnen. Netjes kleuren leren ze gewoon als kleuter, en veel kleuters kunnen nog niet fietsen. Uiteindelijk leren ze het (bijna) allemaal.
Tango
08-07-2016 om 23:18
Loopfietsen
Puky had in de tijd dat zoon hier 4 jaar was een groter model loopfiets. maar volgens mij zijn die er niet meer. Wij hebben toen nog getwijfeld of we die zouden nemen, maar zoon was juist klein dus paste prima op de gewone Puky met 12 inch wielen. Je kan het zadel wel heel hoog zetten hoor, hij heeft er volgens mij tot bijna 7 jaar op gereden. Steppen kan ook, wel zo'n step met luchtbanden dan. Is ook goed voor het evenwicht. Verder zag ik ook deze loopfiets nog http://www.loopfiets4kids.nl/Strider-16inch-loopfiets. Ook wel heel prijzig.
Overigens werd ik hier vanavond nog even geconfronteerd met zoons nog steeds aanwezige onhandige motoriek. Hij had een 1 op 1 voetbaltraining en op het moment dat hij een of andere loopoefening moest doen die iets ingewikkelder was dan normaal, liep hij helemaal vast. Het viel de trainer ook meteen op. Het gaat niet over dus, maar je leert ermee om te gaan
Lionne
18-07-2016 om 10:12
update
Inmiddels weer een keer fysio gehad. We hebben de pengreep geoefend en gaan aan de slag met dikkere krijtjes en crayon rocks. Vindt ze erg leuk
Sanne
21-07-2016 om 00:05
Onze dochter is ook binnenstebuiten gekeerd in het WKZ. Waar we gelukkig na een hysterische consultatiebureauarts en een zwaar op de hand fysiotherapeut een hele chille fysio troffen.
Uiteindelijk liep ze met 2 1/2, fietste ze toen ze 9 was en pik ik haar knutselwerkje nog feilloos uit de rest, omdat die er uit ziet als van een kind in groep 2 ipv groep 7.
Wordt ze gepest? Geen sprake van. De gymmeester vertelde laatst dat de kinderen altijd op haar wachten en applaudissren als iets 'gewoons' haar ook eens lukt. Lijdt ze er onder? Nope. Toen er een pesterig jongetje bij in de klas kwam die ging roepen dat ze niet kan voetballen (kan ze ook niet, maar speelt desondanks mee met de jongens) haalde ze haar schouders op en zei 'dat hoort nou eenmaal bij mij'. Toen was de lol er af.
Ik was net zo, maar in de tijd dat het nog geen naam had. Wat mij (achteraf kijkend) geholpen heeft is dat het nooit *een ding* was. Ja Sanne kan dat niet, klaar. Natuurlijk hebben wij meer geoefend met dochter dan mijn ouders met mij, maar altijd met in het achterhoofd dat het geen ding mocht worden, het leuk moest zijn.
Ik zie dat dochter een groot zelfvertrouwen heeft wat ze uitdrukt als 'zo ben ik' en ik hoop dat je eerst en vooral dat mee kunt geven.
In dochters kleuterklas kreeg ooit een meisje met een wijnvlek in het gezicht oomerkingen. De juf kwam toen eens heel verdrietig terug van pauze. Kindjes 'wat is er juf?'. Juf: ik ben de enige juf met grijs haar en nu ben ik bang dat ik niet bij de andere juffen hoor. Waarop er een rondje is gemaakt in de hele klas en iedereen wel iets bleek te hebben wat niemand anders had. Waarbij die wijnvlek natuurlijk wel een beetje opviel. En dochter naderhand thuis verzuchtte dat ze ook een wijnvlek wilde.
Geef hoor vooral mee dat ze gewoon is. Dat iedereen dingen heeft. Dat ze zichzelf is. en wees er zelf chill onder. Echt, ze pikken direct op dat jij het erg vindt. En dan wordt het juist groot.
Tango
22-07-2016 om 17:31
Geweldig zo'n juf!
Die pakte dat goed aan, Sanne!
Hier is zoon gelukkig ook nooit gepest maar dat komt zoals ik eerder schreef w.s. omdat hij er nogal schattig uit ziet en bovendien dus wel heel goed kan voetballen. Zijn tekeningen zien er inderdaad ook uit als die van een kleuter. Ach je kunt niet overal goed in zijn zeggen we altijd maar. Zoon zit er zelf niet mee dat hij niet kan tekenen, niet mooi kan schrijven (want hij mag op een laptop werken, is natuurlijk veel cooler) en skaten en klimmen mist hij ook niet.
Andere moeder
25-07-2016 om 13:31
Ook zo'n kind
Als ik dit zo zie, voldoet mijn zoon van 14 ook aan vrijwel alle kenmerken van DCD. Kon op zijn 7e pas fietsen en op zijn 8 pas een beetje veters strikken. Na vele onderzoeken zijn we er nu (na 2 jaar havo) nog steeds niet uit of hij nu ASS, ADD of dyslexie heeft of dat hij een onderpresterende hoogbegaafde is. Er is vanalles wat moeilijk gaat, geen diagnose en dus ook geen duidelijke aanpak. Lastig.
Ik kan je wel meegeven dat mijn zoon vanaf zjin 5e vechtsporten is gaan doen (judo en karate) en dat zijn spierspanning en lichaamscoördinatie daar flink van verbeterd zijn.
Verder ontwikkelt hij zich in zijn eigen tempo, en dat is niet altijd hetzelfde tempo als zijn klasgenoten. Maar hij is een lieve jongen, de leraren zijn dol op hem en hij blijft vooruitgaan. Dat is het belangrijkste.
Sanne
08-08-2016 om 16:18
Andere moeder
Ja, dat is ook een goeie tip! Kijken naar de eigen vooruitgang, dat doen wij ook! Met andere kinderen vergelijken is veel te ontmoedigend. Hier getest ook ASS (niet genoeg verschijnselen) en op hoogbegaafdheid (ook net niet, maar vooral verbaal niet en als ze iets niet zeker weet zegt ze niks...). Enfin, ze zijn niet 13 in het dozijn zullen we maar zeggen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.