E
19-03-2016 om 16:50
Zoon pdd-nos,ad(h)d en dcd bijna 12 wil niet naar ingeschreven middelbare school
Onze zoon van bijna 12 heeft pds-NOS,ad(h)d en dcd ik heb nog mijn twijfels over ad(h)d want hij is niet hyper en kan ook goed z'n huiswerk (tot nu toe)zelf plannen enz.
Hoewel ik zelf wel add heb en in 1 van mijn dochters wel duidelijk kenmerken zie van add.
Onze zoon is sociaal-emotioneel nog erg jong in gedrag.
Hij barst al in huilen uit als hij bij gym uit elkaar wordt gehaald met z'n vriendje!
(Ze mochten tweetallen maken en hij koos z'n vriend maar werd toch uit elkaar gehaald door leerkracht.
Vriendje's moeder gesproken en die denkt dat leerkracht dat expres doet omdat ze straks beide naar een andere middelbare school gaan)
Of misschien omdat hij dat ook moet leren ik weet het niet zag aan zijn gezicht al dat er iets was en hij zei niet veel.
Plots zag ik een traan rollen en hij wilde nog niets zeggen.
S'middags aan vriendje gevraagd en die vertelde het verhaal.
Zoon heeft vmbo-t/havo advies maar door zijn mindere zelfstandigheid
wordt die school in onze woonplaats afgeraden.
Het tempo zou te hoog liggen voor hem en theoretisch zou hij goed meekunnen.
Het is ook een erg grote school dacht 1100 leerlingen.
En hij wil niet naar de vmbo in onze woonplaats (ook groot)dus hebben we hem 6km verderop ingeschreven op een vmbo-school(ci.400 leerlingen) in een vmbo-t klas.
Leerkracht ook nog even getwijfeld omdat mocht er zich een panieksituatie voordoen onderweg dat je dan niet zosnel erbij bent.
Maar aan de andere kant hij fietst goed en dan kan hij z'n hoofd leegmaken.
Binnenkort maar enkele keren oefenen de weg daarnaartoe.
Hij is al 2 weken uit z'n hum nu want hij wil daar niet naar school.
Ik heb erg genoeg al moeten bellen naar die school dat ik klaarstond om met hem de inschrijfformulieren aftegeven
maar dat ie niet meewilde want hij wilde daar niet heen.
Dus alleen afgegeven want hij zal toch ergens ingeschreven moeten staan.
(Tijdens gesprek leerkracht was deze school wel ok)
Kan hem ook begrijpen er gaan daar geen vriendjes heen dus de veilige basis mist hij.
Wel 4 uit z'n voetbalteam maar dat zijn nu al vriendjes en die fietsen daar samen naartoe.
Hij blijft erbij dat hij vmbo-t/havo wil proberen maar z'n beste vriendje gaat daarheen naar havo/vwo
Die is hoogbegaafd heeft een klas overgeslagen en is sociaal en emotioneel ook jong maar is ook 1 jaar jonger.
Voor een LWO klas komt hij niet in aanmerking omdat hij geen onvoldoendes staat.
Ik ben wel bij de open dag gaan kijken bij vmbo-t/havo schakelklas maar heb daar geen gesprek gehad of ze mijn zoon zouden aannemen gezien z'n diagnoses.
Er zijn oa shelters om je terug te trekken (rustlokalen)en huiswerkbegeleiding .
Hij heeft sinds enkele dagen een bankpas en is nu op dit moment boos en aan het mopperen omdat ik deze niet mee ga activeren en niet mee naar de winkelstraat ga..zucht wordt er al enkele weken zo moe van ...
Als het niet gebeurd naar zijn straatje pfffff vindt hem ook niet klaar voor de middelbare school eerlijkgezegd.
Heb binnenkort een intake voor sofatraining/faalangst enz.dus ben benieuwd.
Maar krijg nog veel te stellen met hem ben ik bang.
Heb morgen eigenlijk al geen zin om Ajax-Psv te kijken want hij draait helemaal door als Ajax zou verliezen of PSV scoort.
E
19-03-2016 om 16:53
Zat ook te denken aan Heeze Berkenschutse..
Berkenschutse in Heeze lijkt me ook een prima school maar daar kom je ook niet zo gemakkelijk meer op..
Pirata
19-03-2016 om 17:23
hier
Hier hebben we onze zoon met Pdd-nos en ADHD geen inspraak gegeven bij de schoolkeuze. Het is een kleinere school 9 km verderop geworden. Vanwege het gevoel dat die school opriep en de zorgstructuur, en de betrokkenheid van het team bij de leerlingen. Gelukkig protesteerde die van ons niet. Wij hebben na bijna 2 jaar nog geen spijt. Ze fietsen met grote groepen en maken nieuwe vrienden.
Leg de kwestie voor aan de nieuwe school. Misschien kan hij vooraf eens gaan kijken. Daar zijn ook vaak speciale dagen voor. Mogelijk denkt hij er dan anders over.
Jo Hanna
23-03-2016 om 01:13
Berkenschutse
Over de Berkenschutse heb ik heel slechte verhalen gehoord. Daar zou ik mijn kaarten niet op zetten. Ik weet niet precies waar je woont maar heb je wel eens van Pleinschool Helder gehoord? Misschien zou dat wel iets voor hem kunnen zijn.
Groet,
Jo Hanna
Syl
23-03-2016 om 12:26
aantallen
van leerlingen zou ik niet de doorslag laten geven. Sfeer en wat ze je zoon kunnen bieden lijkt me veel belangrijker. Een kind naar een school sturen waar hij falikant tegen is, zou ikzelf nooit doen. Ik zou een school kiezen die hij zelf ook ziet zitten.
wil40
23-03-2016 om 13:04
Dingen zoals die bankpas.
Over scholen en het rijtje diagnoses komen vast nog veel tips.
Wat mij erg opvalt is dat je erg negatief over je kind vertelt. Hij is moeilijk, hij is bozig, driftig, hij huilt snel, je krijgt nog heel wat met hem te stellen, hij is al 2 weken chagarijnig, hij is niet in zijn hum, je wordt moe van hem....
Ik krijg de indruk dat je weinig begrip hebt voor zijn denken. Zijn wensen hebben weinig te maken met zijn diagnoses. Wel met zijn leeftijd. Heel normaal gedrag.
Bijvoorbeeld de bankpas. Een 12 jarige heeft sinds enkele daģen een eigen bankpas mét pincode. Dat is stoer. Hij is blij en trots.
Dat ding moet alleen nog geactiveerd worden bij een pinautomaat. Ik kan me voorstellen dat hij baalt dat dit nog steeds niet is gebeurd. Waarom eigenlijk niet? Pinautomaten zijn 2r uur per dag beschikbaar.
Het is nu woensdag, is het opgelost?
E
25-03-2016 om 19:56
Ok dank v de reacties..
Ok was idd een tikkeltje negatief had mijn menstruatie.
Alles was even teveel.
Intussen is pinpas geactiveerd
Zelfs zoon riep van de week waarom ben jij zo negatief over alles toen dacht ik oei ik moet op gaan letten.
Maar als ik tig keer vraag om om te kleden voor de voetbaltraining en er wordt geen gehoor aan gegeven tja daar word ik weleens moe van.
Hij zal z'n sportkleding zelf ook niet gaan pakken boven.
Moppert als hij op de fiets naar de voetbaltraining moet.
Terwijl had daar wel alleen heen gaat maar met wedstrijden moet 1 van ons altijd mee.
Hij raakt in paniek als dit een keer echt niet kan.
Maar hij wordt geaccepteerd in de groep dat vind ik erg fijn.
Misschien moet ik toch naar zoon luisteren en de vmbo-t/Havo schakelklas laten proberen.
1 vriendje gaat erheen en 1 vriendje naar vwo.
Ik heb deze school gezien met de open dag maar verder niet een apart gesprek gehad op die school.
Over wat ze te bieden hebben daar gezien zijn diagnose en dat heb ik bij de andere 2 scholen wel gehad.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.