Evanlyn
08-09-2014 om 13:08
Zoon is woedend
Ik probeerde zoon te bgeleiden bij het maken van zijn huiswerk. Opeens barstte hij in woede uit. Nu moest hij opeens zo hard werken terwijl hij acht jaar lang op de basisschool verplicht jaar in, jaar uit steeds hetzelfde had moeten doen. Waarom hadden ze hem deze dingen niet toen al kunnen leren? Dan hoefde hij nu niet zo hard te werken.
Pfff...ik kon hem alleen maar gelijk geven. Wat een geestdodende ellende, die basisschool. Maar ja, nu moet ik hem motiveren om toch die middelbare school te doorlopen. Hij vindt de leerstof op zich leuk, maar het gedoe eromheen niet - roosterwijzigingen, een toets over een los blaadje dat hij inmiddels kwijt is, huiswerk opschrijven.
Hoe kan ik zorgen dat hij het toch leuk gaat vinden?
Katniss
08-09-2014 om 13:17
Stom hè
Dochter heeft ook zulke opstartproblemen gehad in de brugklas. Wat een gedoe was dat, en wennen om na jarenlang niets doen ineens te moeten gaan leren, plannen, etc. Het heeft zeker wel 2 jaar geduurd voordat ze overal aan gewend was. Hulp van ons wilde ze niet echt accepteren maar hebben we soms wel opgedrongen. Ze had ook al snel door welke vakken ze absoluut niet leuk vond en had moeite om daar dan discipline voor op te brengen (ik ook overigens, ellenlange hoofdstukken over gloeilampjes en magneten pffff).
Mijn dochter werkt inmiddels niet meer met losse schriften, behalve voor wiskunde, maar doet alles in een groot schrift. Alle losse blaadjes die ze krijgt stopt ze gelijk in haar tas en voegt ze op een gegeven moment in het schrift erbij (of het zwerft ineens onder de bank, dat krijg je er toch niet helemaal uit). Voor proefwerkweken maken we nog steeds van tevoren een rooster, waarbij ze zelf inschat hoeveel tijd ze voor iets nodig heeft.
Angela67
08-09-2014 om 13:22
doel stellen
onze brugklasser wilde heel graag opstromen na de eerste dus dat was een hele goede motivator, ondanks dat hij geen idee had van wat huiswerk maken zou inhouden en hoe hij dat (samen met huiswerkbegeleiding en ons) zou gaan doen. Maar goede cijfers halen was het doel. En dat is gelukt . Het motiveerde hem enorm dat hij beloond werd voor leren, namelijk doordat er een proefwerk over kwam en hij dus duidelijk zag waar hij het voor deed.
Wat zijn valkuil was en is: te slordig werken of niet geconcentreerd genoeg op school zodat hij thuis het nog een keer moet doen . . . Dat is volgende doel: meer vrije tijd door op school beter te werken . . Is ook best concreet te maken en helpt dus om een soort 'kwantitatieve' doelstelling te hebben.
gr Angela
Evanlyn
08-09-2014 om 14:22
goeie tips, dank
Hij mag van school op een laptop werken vanwege zijn handschrift, dus die moesten we dan maar eens aanschaffen. Daar kan hij waarschijnlijk wel alles vinden. Al zal ik die losse blaadjes dan moeten scannnen, of zo.
Overigens was zoon wel blij dat ik hem rustig aanhoorde en gelijk gaf. Hij merkte opeens hoe fijn het is om zijn emoties te uiten en bedankte me daar meerdere malen voor! Ik hoop dat hij dat vaker gaat doen, meestal vlucht hij in het gamen. Maar ja, nu mocht hij dat niet van mij, hij moest aan de bak.
Ik hoop heel erg op een goed resultaat bij zijn twee proefwerken vandaag. Dat zou hopelijk motiverend werken.
Leen13
08-09-2014 om 15:31
pfffff....
Gelukkig is het je gelukt Evanlyn. Goede werkrelatie heb je en even rustig blijven en problemen direct opdrogen.
Het begin is vaak spannend.
Zoon hier doet het inmiddels wel allemaal zelf maar staat bol van de stress. Deurtje van de combimagnetron is al uit het lood van te harde aanpak maar ja 'shit happens' en het kost nou eenmaal stress maar het lukt wel tot nu toe.
Fijn dat je zoon zo goed reageerde op je 'realistische' bevestiging over school. En dat hij je bedankte. Heel fijn.
Goed onthouden voor de volgende crisis!
Evanlyn
08-09-2014 om 15:51
Dank je AnneJ
Zo had ik het nog niet bekeken, dat het eigenlijk juist heel goed gaat...
Als mama wil je je kind behoeden voor stress, maar dat lukt niet altijd. En zeker niet met een exemplaar als dit (en dat vind ik dan weer zielig).
Barvaux
08-09-2014 om 19:29
losse blaadjes
Mijn zoon heeft een multomap mee met tabbladen en van die insteekhoezen erin. Daar gaan alle losse blaadjes in. Het was mij namelijk een raadsel waarom ze een 23 rings multomap moesten en vervolgens alle blaadjes zonder gaatjes aangeleverd krijgen
Jasmijn
08-09-2014 om 19:40
losse blaadjes
Als je zoon een smartphone heeft kan hij (voor de zekerheid) de blaadjes ook even fotograferen en op zijn laptop zetten (kan je automatisch laten doen als je er dropbox op zet, is gratis en als je dat op je mobiel en laptop zet gaat het heel makkelijk)
Zoon doet dit de laatste dagen omdat hij één boek nog niet heeft ontvangen, dus hij fotografeert de pagina's van het boek van een klasgenoot, is prima te lezen thuis.
Evanlyn
08-09-2014 om 23:57
eerste cijfer binnen....
Een negen! Dat ging dus over het kwijtgeraakte blaadje...Maar ja, dat gaat ook een keer mis als we het niet onder controle krijgen.
Probleem is: hij heeft al een map, maar daar gaan de blaadjes gewoon niet in. Hetzelfde met het huiswerk: hij schrijft het niet op en durft geen klasgenoten te bellen.
Vandaag werd hij volgens zus gepest en uitgescholden voor mongool, door haar eigen klasgenoten. Daar had zij zelf ook behoorlijk last van, maar ze durfde niet in te grijpen. Toch lijkt hij zich wel happy te voelen op school. Misschien heeft hij er minder last van dan zij, omdat hij het niet door heeft?
moeder
09-09-2014 om 00:55
Evelyn
Evelyn, het schooljaar is nog maar net begonnen. Het is echt heel normaal dat kinderen blaadjes kwijtraken, geen vragen durven te stellen, geen aantekeningen maken en thuis boos zijn. Kinderen leren enorm veel in die eerste weken/maanden. Natuurlijk moet je je kind begeleiden en steunen, maar het is niet erg als je kind een keer een misser maakt. Het hoeft niet altijd leuk te zijn, de cijfers hoeven niet altijd goed te zijn. Teleurstellingen horen erbij en zijn juist erg leerzaam. Als het er maar niet teveel worden.
Uitgescholden worden is natuurlijk niet leuk, en zou ik zeker in de gaten houden. Als het bij deze ene keer blijft, zou ik er niets mee doen. Maar het moet natuurlijk niet structureel worden.
Leen13
09-09-2014 om 02:32
de agenda
In haar goede tijden hielp ik dochter om vragen en organisatiedingen in haar agenda te schrijven op het tijdstip dat ze de betreffende docent had zodat ze dan nog wist wat ze moest vragen.
Dat hielp ook met het gebruiken van de agenda.
Hier durfde dochter ook niet te vragen aan klasgenoten.
De electronische leeromgeving was ook niet ideaal.
Soms belde ik maar naar de school. In het begin ging ik ook mee. Ik haalde en bracht dochter en ging meteen de school weer met haar in als er nog iets ontbrak.
In elk geval zou ik nu al de mentor vragen hoe zij kan helpen zoon aan te leren het huiswerk goed op te schrijven.
Bij dochter was iemand nodig die controleerde of ze dat ook opschreef maar dat is helaas nooit gelukt.
Flanagan
09-09-2014 om 09:09
Losse blaadjes en huiswerk
Hier hebben de kinderen veel baat aan een documentenbox met 6 vakken( Rexel), voor het opbergen van losse blaadjes en aantekeningen op multipapier. Die mappen zijn niet zo groot en dik als een grote multimap.
Huiswerk wordt vaak op bord geschreven, het kind dat niet snel is in schrijven, maakt een foto op een oude iPhone zonder beltegoeden, gebruikt het soms ook voor opname uitleg leraar om thuis nog een keer te kunnen beluisteren. Zorg dat het minder afhankelijk wordt van anderen op school.
Ik zou nooit er zo dicht bovenop zitten dat ik meeliep naar school wanneer iets ontbrak, je hebt het wel met een jongen te doen en met zijn eergevoel. Wat successen zullen je zoon stimuleren aan de vakken te beginnen waar het blijkbaar goed in is, de moeilijke vakken vragen om je (tijdelijke) begeleiding. Geniet dat hij daar nu niet zo moeilijk over doet. Die tijd komt waarschijnlijk nog wel eens. Want ze willen los gelaten worden. Top en brrr.
Evanlyn
09-09-2014 om 09:29
Voorlopig
wil hij nog helemaal niet los gelaten worden. Als ik elke dag mee de klas in zou gaan, zou hij dat helemaal prima vinden! Maar hopelijk gaat dat wel een keer komen.
Vandaag koop ik een geheugenkaart voor zijn telefoon, zodat hij het bord kan fotograferen en eventueel de les opnemen. Dat was nou nooit in mij opgekomen, maar zijn zus zegt dat wel meer kinderen het doen.
Ik ga wel iets zeggen van het pesten, want het is wel structureel in de klas van dochter. Een ander jongetje met "iets", dat wel in die klas zit, heeft er ook last van. En daar heeft mijn gevoelige dochter dan weer last van. Bovendien kan het best zijn dat het jongetje niets tegen zijn ouders zegt, uit schaamte of ontkenning.
Mijntje
09-09-2014 om 12:20
perforator
Is een perforator niet heel handig voor al die losse blaadjes? Of waren jullie daar al achter
Elisa Gemani
09-09-2014 om 14:24
Wennen
De middelbare school is echt wennen. Zeker als je op de basisschool nooit iets heb hoeven doen. Het kost tijd om een routine en een systeem op te bouwen. Mijn zoon (13, 3 Atheneum) heeft dus ADHD en het eerste halfjaar VO was heel zwaar. Ik had er een dagtaak aan om hem te helpen en te begeleiden. Nog steeds help ik hem veel, o.a. met het checken van zijn agenda, plannen, organiseren van zijn schoolspullen en achter de vodden zitten. Maar hij is nu aan de gang van zaken gewend.
Bedenk een systeem voor de losse blaadjes; hier hebben we ook een multomap met insteekhoezen. Als het even kan worden losse blaadjes geperforeerd en in de map gedaan. Vraag of je zoon een "buddy" in de klas kan krijgen. Iemand die zelf zijn of haar zaakjes goed op orde heeft en kan helpen bij het (goed) opschrijven van het huiswerk, maken van kopieën enzovoorts. Kaart dit aan bij de mentor en/of de leerlingbegeleider.
In het begin durfde mijn zoon ook nauwelijks iets te vragen, hetzij aan klasgenoten, hetzij aan docenten. Ik heb hem toen gezegd dat hij lang niet de enige is met dit soort opstartproblemen, dat docenten er zijn om te helpen en dat mensen het juist fijn vinden om te kunnen helpen. Je doet school met elkaar, voor elkaar.
Maar geef het de tijd; de meeste brugklassers hebben zeker tot de kerstvakantie tijd nodig om te wennen. En trek op school aan de bel zodra het nodig is.
Flanagan
09-09-2014 om 14:47
Voordeel van documentenbox
Denk met documentenbox niet aan zo'n groot geval. Een map met 6 vakken ipv een multomap met insteekhoezen werkt veel prettiger. In de bovenbouw wordt de aanschaf van dergelijke mappen aanbevolen omdat het terug vinden van losse papieren ( met of zonder perforatie) gemakkelijker en sneller gaat dat het gefrommeld in de insteekhoezen.
mijk
09-09-2014 om 15:23
ik heb eind vorig jaar
de hond heeft mijn huiswerk opgegeten over het organiseren van huiswerk uit de bieb gehaald en tot nu toe vind ik dat er handige tips inzitten..
Evanlyn
09-09-2014 om 17:25
map
Ik heb zo'n map met elastiek waar hij de losse blaadjes direct in kan proppen. Dan kan de boel thuis verder verwerkt worden. Het probleem is soms dat de blaadjes meteen al kwijt zijn, en de reis naar huis dus niet overleven. Ook zijn er al twee etuis met inhoud weg.
Maar goed, het is inderdaad wennen. Dingen die er al beter ingeslepen zitten, zoals de huissleutel, gaan wel goed. Daar hou ik me maar aan vast.
Leen13
09-09-2014 om 18:28
spullen
Ik had van een collega de tip gekregen om voorraden in te slaan bij de Action. Geodriehoeken, kleurpotloden, potloden, scharen, gummen, plaksel, passers. Blijkbaar raakte er bij zijn kinderen ook nog weleens makkelijk van alles kwijt of ging kapot.
Dus die tip geef ik je maar door, voor zover je dat zelf al niet gedaan hebt.
Bij ons viel het mee, dus na een paar keer action kan ik nu al jaren door met spullen zonder nieuw te kopen.
Elisa Gemani
09-09-2014 om 18:30
Routine
Nog een paar tips (voor zover je die niet al toepaste: van alles meteen goed inslaan zoals geodriehoeken, gummen, pennen enzovoorts. Zoon heeft ook meerdere etuis met inhoud en twee rekenmachines. Overal naam+klas in en op zetten. Dingen meteen op de goede plek opbergen. De meeste zaken worden echt wel min of meer routine. Het is wennen en routine en structuur aanleren. Er komen nu een heleboel nieuwe prikkels op je zoon af en los van het standaard wenproces wat voor iedere brugklasser geldt, is dat niet niks. Maar zie het als een uitdaging. Voor zoon hier was het toch wel een enorme verademing en opluchting dat hij eindelijk eens uitgedaagd werd en moest leren, hoe moeilijk dat zeker in het begin ook was. Nog steeds krijgt hij extra begeleiding, zowel op school als buitenschools, om hem hierbij te helpen. Executieve vaardigheden, metacognitieve vaardigheden, leren leren, plannen; het is en blijft lastig. Zeker als je iets als ADHD hebt. Maar geef het de tijd. Komt uiteindelijk echt wel goed
Evanlyn
10-09-2014 om 10:14
Elisa
Klopt, het is tegelijk een uitdaging en een opluchting! Mijn eigen gevoelens buitelen al over elkaar heen, hoe moet dat bij hem zijn...
En inderdaad, ik kan hier zo een winkeltje in schoolspullen beginnen. Bescheiden begonnen met extra penvullingen en geo-driehoeken, later noodgedwongen uitgebreid.
Ik heb de mentor gesproken en hij mag het huiswerk fotograferen. Er wordt ook gelet op eventuele scheldende jongetjes. En hij heeft een echte vriend! Heeft hij nog nooit gehad. Ze hadden zich toevallig allebei in hetzelfde hoekje teruggetrokken voor het lawaai van de wilde hordes, en toen klikte het meteen.
Dank voor alle tips, een paar kan ik goed gebruiken. En vooral voor de geruststelling, want ik ben nogal een stresskip als het om mijn kinderen gaat, en zeker om dit kind. Zen...
Elisa Gemani
10-09-2014 om 14:18
Evanlyn
Ik begrijp jou en je zoon heel goed hoor. Tegen het einde van de basisschool waren we er allebei meer dan klaar mee en keken we reikhalzend uit naar de middelbare school. Dan zou het beter gaan, dan zou hij die zo broodnodige uitdaging krijgen, dan zou ik er niet meer zo bovenop hoeven te zitten. Nou, dat viel dus zeker in het begin echt hard tegen En nog steeds is er zeker wat de tijd en energie die ik er in moet steken weinig veranderd. Bereid je daar dus op voor Maar zo zoetjes aan slijten dingen in bij zoon, wordt hij zelfstandiger en kan hij ook een stuk motivatie uit zichzelf halen. Hij leert in ieder geval, gaat graag naar school, heeft stapels vrienden en dat is al heel waardevol. Het gaat met vallen en opstaan en zolang je dat in je achterhoofd houdt en je verwachtingen niet te hoog stelt (ook je zoon niet) komt het echt goed. Blijf rustig, hou je koppie erbij (dat zeg ik elke morgen tegen zoon als hij weggaat) en geniet er van. Want het gaat wel heel hard eenmaal op de middelbare school...
Tyra
12-09-2014 om 11:15
Flanagan
Die mooie sorteermappen wil ik graag kopen. Ik zie dat ze alleen per 10 te koop zijn. Jammer ik heb er 4 nodig. Weet jij een winkel waar je per stuk kunt kopen?
Flanagan
12-09-2014 om 12:18
Tyra,
http://www.gebroederswinter.nl/nl/product/sorteermap-rexel-ice-13tab-assorti/1569512/index.html
Deze winkelketen met 15 vestingen verkoopt ze los. (Bij bestelling via website, inderdaad per 10. ) Ik woon in regio Amsterdam.
Misschien kan je aan de hand van een dealerslijst van rexel producten een adres vinden bij jou in de buurt.
Succes
Flanagan
12-09-2014 om 12:41
Tyra,
Zo te zien heeft de Makro en Bruna ze ook. Stap een Bruna binnen om te horen of je ze in de winkel los kan bestellen, als ze niet in de winkel liggen. De Makro is door het hele land, alleen een pas van iemand lenen.
amk
12-09-2014 om 12:43
kijk ook eens
bij action, xenos, blokker of lidl en aldi. Het is het begin van het schooljaar, ik heb die van mij destijds bij de lidl gekocht.
amk
12-09-2014 om 12:52
Hema
heeft ze ook op de kantoorafdeling: 3.95 per stuk
zoek eens op documentenmap
tyra
13-09-2014 om 10:41
fijn
er is een Gebroederswinter bij ons in de buurt dus ik ga de map van de week ophalen. Ik had het al opgegeven dat ik de map zou kunnen vinden, bedankt! Die van de Hema is ook prima maar dochter is gek op mooie keuren en zal hem dan waarschijnlijk meer gebruiken schat ik in. Verder hebben we gisteren Memrise geprobeerd. Echt handig zeg! Dochter had meteen zin om Franse woordjes te oefenen. Ze vond het echt leuk. Zelf de woordjes intypen hoeft niet eens, zo kant en klaar. Ze wil zelfs vooruit werken zodat ze in de toekomst minder hoeft te leren als ze geen tijd zou hebben. Haha zo zie je maar dat zelfs een kind wat op de basisschool in de problemen kwam omdat ze haar huiswerk vaak niet had gedaan nu ineens heel enthousiast aan het werk gaat. Super, ik ben blij. Het fijne is dat je kan zien dat je vooruit gaat bij Memrise vindt dochter. Ze heeft echt een hekel aan woordjes leren uit haar boek en dan moet ik er echt bij gaan zitten en overhoren. Ze leert dan eigenlijk alleen maar door het overhoren. Heel tijdrovend voor mij dus dit online woordjes leren is de oplossing voor ons
Ilva
15-09-2014 om 18:13
Memrise app
Tyra, heeft je dochter ook al de app van Memrise ontdekt. Kan ze ook vanaf de iPod of telefoon eraan werken. Dat vinden mijn zoons er zo makkelijk aan.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.