fiona48
29-10-2012 om 13:16
Zoon 16- gedrag
We hebben een zoon van net 16 jaar, is na een rampzalig schooljaar van niet willen leren, moeilijk gedrag blijven zitten en ook afgestroomd, van 3 Havo naar 3 Mavo.
Tot nu toe gaat het goed op school, maar wel blijven pushen. Hij heeft een grote vriendenclub waarin ook in het weekeinde al behoorlijk wordt gedronken, feestje hier feestje daar. Thuis onhandelbaar, houdt zich niet aan regels, en scheldt ons vaak uit. Wij hebben het behoorlijk zwaar ermee, ook onderling door de stressvolle situaties. Gistermiddag had hij beloofd om te gaan leren voor een proefwerk, maar hij had ineens weer een afspraak met vrienden. We hebben nee gezegd, omdat hij aan zijn belofte moet houden. Meneertje werd weer heel boos. We vinden het erg moelijk en reageren soms zelfs ook behoorlijk woedend tegenover hem. Wat moeten/kunnen we doen ????? We hebben vorig jaar al 2x gevraagd om een schoolmaatschappelijk werker, maar nog steeds niks van gehoord. (toen zat hij nog op de Havo locatie)
Jasmino
29-10-2012 om 13:20
Wat vervelend
Ik kan me heel goed voorstellen dat dit moeilijk is voor jullie. Mijn advies zou dan ook zijn: zoek hulp! Waarom ben je afhankelijk van school voor een schoolmaatschappelijk werker? Je kunt via de huisarts toch ook bij ander maatschappelijk werk terecht? Succes, en wacht niet te lang met hulp inschakelen. Onze gemeente heeft ook een centrum voor Jeugd en Gezin, misschien jullie gemeente ook? Stap daar naartoe voor advies en ondersteuning eventueel!
Leen13
29-10-2012 om 17:54
School
Ik zou zelf met je zoon bespreken dat dit het dus niet is. En insteken op een opleiding die meer praktisch is en dan eens je informeren wat daar mogelijk is aan opleidingen met werken en leren. Voor sommige jongeren is hangen op de theoretische opleidingen gewoon niet te doen. En soms valt het kwartje dan wel later en gaan ze alsnog een beter diploma halen maar hangen op de HAVO of de MAVO kan teveel gevraagd zijn.
Leen13
29-10-2012 om 23:21
Coachend
Er is een aardig artikel van Justine over coachend opvoeden dat zou ik je willen aanraden.
http://www.ouders.nl/moff2006-coachend.htm en misschien alsnog Steve Biddulph's Jongens, hoe voed je ze op. 16 jaar is te oud om aan eenzijdig gemaakte afspraken te houden. Waarschijnlijk voelt je zoon zich ook niet echt prettig met zijn matige schoolcarriere. Ik vraag me ook af of er geen zaken aan de hand zijn als ADD of dyslexie waardoor een kind ontmoedigd kan raken. Maar vooral zou ik je zoon op deze leeftijd meer aanmoedigen, steunen en samen zaken bespreken en oplossen dan confronteren. Die drinkende vrienden dat is ook helemaal niet fijn, daar zijn ook andere draadjes over maar als je dat fysiek niet kunt stoppen zou ik er zeker geen drama van maken. Ik denk dat een stapje terug en meer naast dan tegenover je zoon gaan staan wat kansrijker is.
Fiona 48
30-10-2012 om 08:42
Samen bespreken
Bedankt voor de reacties en de tips.
Ja, inderdaad , wij als ouders moeten accepteren dat onze zoon 16 jaar is, hem een beetje los laten en zelf zijn huiswerk laten bepalen. Maar hij heeft wel duidelijke regels nodig. Ooit heeft een mentor 1,5 jaar geleden gezegd, misschien PDDNOS, maar wij zijn daar zelf niet zo zeker van, hij is behoorlijk populair bij vrienden/school. Hij is eigenlijk nooit alleen. Het is volgens ons ook meer de puberteit, de vrienden en het niet NEE kunnen zeggen. Gisteren kwam hij heel enthousiast uit school, gelukkig alleen zonder een vriend erbij, met heel veel verhalen, hij vindt het nu ook heel gemakkelijk op school, haalt goede cijfers tot nu toe en was zelfs aan het surfen op internet over een vervolgopleiding. ...
Leen13
30-10-2012 om 12:25
Regels
Ik ben blij voor je dat het ook gewoon zo luchtig kan zijn dat je zoon enthousiast uit school komt en het makkelijker heeft en bovendien goede cijfers. Ik snap dat je je daar zorgen over blijft maken. Toch denk ik dat regels te kort door de bocht is. Mijn kinderen met autisme hebben voorspelbaarheid nodig en samen maken we de regels die logisch moeten zijn en haalbaar en zeker niet eenzijdig door mij opgesteld. Op deze leeftijd heb je dan makkelijk een conflict dat alleen maar afleidt van waar het om gaat. En een regel is bijvoorbeeld dat we na het eten huiswerk gaan maken. Een andere regel is dat je op zondag op tijd thuis bent om je tas in te pakken en even te kijken wat er nog nagekeken moet worden voor school. Maar dat zijn hulpmiddelen voor een doel en ze kennen geen sancties van mijn kant. Hooguit dat ik kind herinner als het een keer fout loopt als kind zelf al niet constateert dat het handiger is om iets eerder te beginnen.