moederkip
02-07-2013 om 15:30
Zomeropvang pddnos
Hoera,
Ik krijg langzaamaan meer uren aangeboden op mijn werk. Maar zonder opvang zal t niet lukken, zeker niet als de linderen vrij zijn.
Nu vraag ik me af wat bij jullie te doen was voor jullie iadh-kind. Of ik dat van mijn pddnos-kind kan verlangen.
s een gastouder gunstiger? Oppas aan huis? Neutrale bso omgeving? Willen die hem wel opvangen?
De eerste indruk is natuurlijk heel belangrijk.
Het zou in de zomer voor bijv 3 of 4 ochtenden zijn en na de zomer misschien na school.
Hoor graag jullie tips/ervaringen!
Alcedo atthis
02-07-2013 om 16:01
Moederkip
Je schrijft niet wat jouw kind nodig heeft aan eventuele extra zorg. Ons IADH kind is jarenlang gewoon naar de reguliere BSO gegaan, geen enkel probleem. Maar mijn kind zit misschien wel heel anders in elkaar dan jouw kind.
moederkip
02-07-2013 om 16:32
Eigenlijk
Eigenlijk heeft hij vooral rust en structuur nodig. Qua gedrag houdt hij het op school aardig uit, maar erna ploft hij thuis wel een beetje en moet hij echt afkicken. Als hij zich dan nog 2 en half uur moet aanpassen, weet ik niet of dat slim is. Maar misschien zou t best gaan. 1 ochtend zeker wel, en hij is dol op knutselen enz, en buiten spelen dus dat zou vast ook wel gaan.
Leen13
02-07-2013 om 16:47
Geknutseld
Het zal van de leeftijd afhangen en van de mogelijkheden bij jou in de buurt. Kinderen gingen hier naar de BSO tot ze het niet meer volhielden. Op de basisschool in het begin eerst nog een tijdje naar een gastouder zodat ze meer rust hadden. In de vakantie konden ze altijd wel een of twee weken logeren bij familie. En de laatste jaren van de basisschool mee met kamp vanuit Amsterdam. Dat zijn goed gestructureerde vakantiekampen voor elke dag door de weeks. Dochter hield dat ook niet vol en dan ging ze maar weer naar mijn ouders. Of met een vriendin mee. Op een gegeven moment bleven ze eenmaal op het voortgezet onderwijs gewoon thuis als ik werkte afgewisseld met logeerpartijen. Dochter gaat nu een weekje naar haar vader, zoon een weekje naar zijn vriendin. Er zijn nog wat logeerpartijen voor dochter in de vakantie en zoon gaat nu zelf als begeleider mee naar het dagvakantiekamp. Hij weet al hoe het werkt en vind kinderen leuk. Dus we hopen er maar het beste van. Dat is zijn eerste betaalde ervaring. Zo knutsel ik het maar steeds aan elkaar.
Pirata
02-07-2013 om 18:23
Hier net als andere "gewone" kinderen
Ons zorgenkind (gematigd) is altijd naar een gewone BSO gegaan. Wel vond hij dat nooit leuk, behalve als zijn vriendjes er ook waren. Maar eigenlijk ging het altijd gewoon best redelijk, ook de vakantieopvang. Sinds 4 maanden hebben we de opvang opgezegd en gaat hij na school gewoon naar huis (of blijft soms zelfs een hele dag alleen thuis). Hij is nu net 11 en heeft zich thuis altijd verantwoordelijk gedragen, anders zou ik dat niet doen natuurlijk.
Vorig jaar is ie een week naar zo'n speciaal kamp geweest voor kinderen met een gebruiksaanwijzing en dat was geen leuke ervaring voor hem, omdat de meeste kinderen daar niet bepaald voldeden aan zijn ideeën voor goed en prettig gedrag. Dat doen we dus niet meer en dit jaar gaat hij waarschijnlijk een week naar Snowworld om daar met "gewone" kinderen te skiën, te klimmen, te tennissen enzo. Ik verwacht dat dat een knalsucces wordt, behalve de ontlading thuis in het weekend erna.
Oh, en logeren doet hij ook altijd wel een paar dagen.
Pirata
02-07-2013 om 19:03
Rust en structuur
Veel BSO's hebben plekken waar de kinderen juist tot rust kunnen komen met bv. een stapel Donald Duckjes. Ze weten daar ook dat een dag lang kan duren voor sommige kinderen. En bij ons was er best een duidelijke structuur. Informeren en een keertje gaan kijken, denk ik.
T&T
03-07-2013 om 08:27
Thuis
Sinds dit jaar ben ik weer gaan studeren, en dat had ook als gevolg dat ik niet altijd thuis ben om de kinderen op te vangen... waar ik nogal tegenop zag. (beide kinderen hebben ass) Het gaat om twee middagen, en in eerste instantie zijn ze naar een oppas hier in de buurt gegaan. Heel kleinschalig, en een hele lieve dame, maar helaas liep het niet goed en gingen ze met steeds grotere tegenzin.
Nu heb ik weer oppas aan huis, en dat is gewoon het prettigste gebleken. Ze zijn in hun eigen omgeving, met hun eigen spulletjes, en ze doen gewoon wat ze ook doen als ik thuis ben. Oppas kent mijn routine en houdt zich ook aan dezelfde afspraken met snoepmomenten en eten, ze kookt zelfs!
Ik heb wel geluk met mijn oppas, ze heeft echt gevoel voor mijn kinderen en hun "anders" zijn, ze geeft ook genoeg rust en structuur. Maar ik denk eigenlijk dat het de kinderen nog het meeste doet dat ze lekker thuis zijn en dat een wat minder geschikte oppas (goh dat klinkt een beetje raar) ook zou voldoen.
groetjes, Tess
Petra.v.S.
03-07-2013 om 20:29
Naar de opvang
Mijn autistische zoon heeft nooit op een regulier iets gepast, zelfs als baby al niet, dus met reguliere opvang heb ik geen ervaring. Maar er is ook vakantiedagopvang voor kinderen met een beperking. Het ligt er natuurlijk wel aan waar je woont, wat voor aanbod er is. Hier in de omgeving is er best veel. Bv. de Wielewaal, daar doen ze leuke aktiviteiten in groepsverband. Of dagopvang op het KDC, in groepsverband of individueel, afhankelijk van het kind. Of een autismecentrum hier in de buurt, daar is 1 op 1 begeleiding. Het probleem is alleen dat je voor al deze opvang een indicatie moet hebben (pgb of natura), en ik weet niet of je dat hebt.
Rafelkap
04-07-2013 om 09:27
Ook een vraagje
Wij hebben een aantal weken vakantiedagopvang voor onze jongste geregeld, dit is inclusief vervoer. Het is in natura, want minder dan 10 uur per week. Nu kan het kinderdagcentrum dit vervoer niet garanderen. Maar dit gaat dan betekenen dat ik drie uur kwijt ben per dag met zoon halen en brengen (aan het andere eind van de stad) en ik vraag me dan af of we zo niet meer belast worden dan zoon thuis te laten. Zijn broer moet dan ook altijd mee. Intussen zijn wij nu aardig overspannen aan het worden (aanvraag is al een poosje geleden, zoon wordt steeds groter lichamelijk maar mentaal niet) dus ik vraag me af of het niet handiger is de aanvraag uit te breiden door op meer dan 10 uur per week te zitten en dan iemand thuis te laten komen. Iemand advies?
Petra.v.S.
04-07-2013 om 22:08
Vervoer
Ik ben iedere dag 3 uur kwijt met kind naar school brengen en halen. En in de vakanties 4 uur per dag heen en terug naar de vakantieopvang.
Toch doe ik dat liever dan hem thuis laten met een begeleider. Omdat hij er dan even uit is, in een andere omgeving, met andere kinderen, ander speelgoed enz.
Maar dat is natuurlijk heel persoonlijk en ook heel erg afhankelijk van het kind.
Rafelkap
05-07-2013 om 09:50
Petra
Petra, ja dat is ook zo. Voor mijn zorgenkind: is hij er even uit, bieden ze veel structuur en zijn er andere kinderen om mee te spelen, thuis heeft hij alleen mij en soms zijn broer.
Drie uur is wel drie uur fietsen op een zware bakfiets voor mij, en oudste moet mee wat hij naar verwachting niet altijd even leuk zal vinden. We hebben nu andere speciale riempjes gekocht want mijn jongste wordt hoe ouder hoe 'lastiger'. Lang fietsen is met de nieuwe riempjes hopelijk nog te doen, maar voor hoe lang..
Komt er dan op neer dat we vier uur 'rust' hebben voordat we weer op pad moeten.
Ik zie het maar even aan. Normaal heb ik twee uur reistijd per dag, maar hoeft jongste veel minder lang op de fiets.
judith70
05-07-2013 om 15:42
Rafelkap
Ik ken jouw situatie niet precies maar heb in het verleden regelmatig berichten van je gelezen. Ik zou toch overwegen om een nieuwe indicatie aan te vragen en proberen boven de 10 uur uit te komen. Denk daarbij ook aan alle uren bovengebruikelijke persoonlijke verzorging. Bij onze vorige indicatie was zoon nog niet zindelijk en dat tikte behoorlijk aan. Volgens mij kom je met een indicatie PV altijd in aanmerking voor PGB of heb ik het mis?
Kan je andere zoon niet af en toe ipv meefietsen bij een vriendje gaan spelen. Het lijkt mij voor hem best wel moeilijk.
Rafelkap
06-07-2013 om 14:29
Judith
Ik weet niet wat de indicatie pv is (persoonlijke verzorging?? hij is idd niet zindelijk), maar we kregen vakantiedagopvang tot 2028 toegezegd. Als ik vergelijk met lotgenootjes dan hebben wij heel erg weinig aangevraagd. Maar omdat we niet meer vragen krijgen we dat natuurlijk ook niet We willen bv niet dat ons kind uit logeren gaat. Hij slaapt goed, dus 's nachts kan hij in zijn eigen bed. En hij is nog maar 6,5. Ik ga nu wel proberen om na de vakantie op woensdagmiddag iemand thuis te krijgen die met hem een paar uurtjes naar de kinderboerderij gaat. Hij is dan de hele dag thuis. En voor de zaterdag willen we nu ook aanvragen, voor zaterdagopvang (=niet de hele dag). Voordat alles weer geregeld is zijn we weer een half jaar verder. En de vakantiedagopvang ga ik gewoon maar even aanzien, mijn andere zoon kan af en toe wel bij een vriendje (al zijn die in de vakantie vaak weg), ook kunnen we wel eens naar een speeltuin in het noorden van de stad. Dank voor je berichtje. Ik voel me best wel bezwaard eea aan te vragen maar het wordt helaas wel steeds zwaarder.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.