Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
19-11-2013 om 17:29
Zoon heeft twee maanden geleden methylfenidaat voorgeschreven gekregen. Alleen voor overdag, op school. De laatste pil nam hij om 12 uur. Dan zou het middel rond 15.00 uur uitgewerkt zijn. In het weekend en de vakanties zou hij niet nemen.
Aanvankelijk ging het goed (lage dosering). Maar nu de dosering hoger is geworden, wordt hij tijdens het avondeten van het ene op het andere moment straalmisselijk. En dat dan dus 's avonds en in het weekend, als de medicijnen uitgewerkt zijn! Ook overdag voelde hij zich niet helemaal lekker, vooral wanneer het medicijn uitgewerkt raakte, rond een uur of 12 u. en 15.00 u.
Mijn vraag is of deze misselijkheid anderen bekend voorkomt en of het toch een bijwerking is van de medicijnen (ik vraag me dat af omdat het optreedt op het moment dat het medicijn uitgewerkt zou moeten zijn)? Afgelopen weekend was het weer heel erg en nu maandag wilde hij dus geen pillen meer nemen. Het is nu dinsdag en hij zegt dat hij zich weer beter begint te voelen. (maar ja, na een paar maanden met medicijnen goed gewerkt te hebben op school, heeft hij vandaag dus weer niets uitgevoerd en is hij weer heel prikkelbaar ...)
19-11-2013 om 18:14
Te veel schommelingen
De ervaring hier is dat het lichaam in het begin moet wennen aan de ritalin. Na verloop van enkele weken worden de bijwerkingen veel minder. Daarbij is het wel van belang om juist in het begin regelmatig te slikken. Ik zou daarom voor de eerste weken juist ook in het weekeinde wel Ritalin laten slikken.
Als hij veel last heeft van de rebound dan is het een optie om te eindigen met een halve dosering. Dat haalt de scherpe kantjes van de rebound af. Ik begrijp dat hij nu twee keer op een dag slikt? Dan zijn er twee opties, de tweede keer een halve dosering, of nog een slikmoment toevoegen met een halve dosering.
19-11-2013 om 18:15
Reactie
En als hij om 12 uur al klachten heeft, dan is het tweede slikmoment waarschijnlijk te laat, hij kan beter slikken voordat het uitgewerkt raakt. Gemiddeld is dat een uur of 4, maar wellicht bij jouw kind korter.
19-11-2013 om 21:08
In onze ervaring
kan het wel. Wij hebben net een probleem gehad dat een van onde kinderen een (denken wij) te hoge dosis Concertra (langwerkende vorm van methylfenidaat) kreeg. Kinderarts zei op een gegeven moment dat de klachten over moesten zijn omdat de Concerta het lichaam al uit zou zijn. Andersom stelde ka daarom dat de klachten ws niet van de hoge dosering zouden komen. Tegen die gedachte in hebben wij nog steeds het idee dat het er wel van kwam omdat het enige dat veranderd was de dosering van de medicatie was en het feit dat het klachten wel steeds minder werden na het stoppen. Maar het duurde wel een aantal dagen.
Dirkje
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.