Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
15-09-2013 om 21:03
Twee vragen: wie heeft er ervaring met de gezinsbehandeling van 8 weken bij Yulius? En hoe hebben jullie het kunnen regelen met je werk om 3 dagen per week daar naar toe te gaan. Zorgverlof is namelijk te weinig en vakantiedagen ook niet meer genoeg.
16-09-2013 om 12:42
opname
Ik zou me niet laten opnemen.
Kinderen gedragen zich in een andere situatie vaak heel anders dan thuis. Zelf ben je ook niet op je best. En ik kan me niet voorstellen dat observatie van zoiets ook echt wat gaat opleveren.
Met name als je kinderen hebt die wat bijzonder zijn kun je er heel andere dingen te zien krijgen dan waar je voor komt.
Je zult overigens ook niet de eerste zijn die dankzij zo'n gezinsopname een zorgmelding krijgt omdat er zorgelijke dingen gezien worden en ze jou uitleg niet vertrouwen. Ook daar heersen signaleringslijsten en de sinds 1 juli van dit jaar verplichte meldcode.
16-09-2013 om 16:19
samenwerken
Een opname vind ik eigenlijk al een teken van wantrouwen van hulpverleners. Want waarom kun je niet vertrouwd worden als de rapporteur over jou gezin? Observaties op een poli, gesprekken met jou, spelgesprekken met je kind. Gesprekken met andere gezinsleden zou een voldoende beeld moeten geven.
Mijn voorbeeld is een moeder die zelf uit de hulpverlening kwam en met een paar kinderen opgenomen werd op zo'n gezinsbehandeling. Man kwam er volgens mij s'avonds na zijn werk ook bij.
De afspraak op de afdeling was dat als kinderen in de tuin waren dat van de ouders verwacht werd dat ze er dan bij bleven.
Deze moeder nam dat serieus met haar kinderen met als gevolg dat ze binnen de kortste keren met een tuin vol kinderen met gedragsproblemen zat. Daar moest ze dan maar zelf de andere ouders/moeders op aanspreken. Het werd besproken in een ouderkringoverleg. Je zou verwachten dat de leiding van zo'n afdeling daar iets mee moet, maar dit soort dingen zijn net als gedoe met scholen afhankelijk van de mensen die er werken. Omdat het maar niet ophield is ze toch een keer uit haar slof geschoten. En daarna vertrouwde de leiding haar niet meer. Even later werd besloten om haar kinderen niet meer naar huis te laten gaan. Paar moeilijke kinderen en dan mag je niet een keer in zo'n situatie uit je slof schieten blijkbaar. Hele andere dingen maak je dan weer mee.
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.