Kaatje
13-10-2013 om 17:25
wijsheid mbt school
Hallo,
In een ander draadje had ik al gepost over m'n zoon die regelmatig de laatste tijd overprikkeld is.
Een van de oorzaken is, denk ik, dat hij, nu hij in groep 6 zit, gefrustreerd uit school komt. Hij zit in een lastige klas met veel jongens. Hij heeft niet de meest flexibele juf (vorig jaar had hij een engel van een juf die hem heel goed aanpakte, doorhad).
Er gebeuren regelmatig incidenten op school waarna hij dan gefrustreerd thuis komt. Dan blijkt hij weer ruzie te hebben gehad. Volgens de juf komt het vaak door miscommunicatie met anderen. Gevolg is wel dat er weer geschopt wordt, gescholden e.d. Vervolgens komt hij thuis, wil alleen binnen blijven, niet buiten spelen, heeft geen aansluiting met kinderen buiten in de omgeving na school (deels zijn klasgenoten). De juf praat vaak dan met degene (inclusief zoonlief) waar de miscommunicatie hem in zit. Maar ik denk dan: dat zal een 'normale' groep 6-er uiteindelijk misschien leren, maar die van mij loopt sociaal daarin zo achter dat hij daarin overvraagd wordt. Hij ziet die miscommunicaties niet, dat is nu precies zijn handicap....
Ik zie hem zo steeds meer weer buiten de klas vallen.
Wat ik me nu afvraag is: zou hij niet beter af zijn, dwz veel meer sociaal kunnen leren, als hij tussen gelijkgestemden zit? Nu raakt hij alleen maar gefrustreerd en de jongens uit z'n klas laten hem links liggen en verzuchten steeds vaker: daar heb je XX weer. Het sociale gat wordt waarschijnlijk steeds groter en dan vraag ik me dus af of hij daardoor juist minder of niks zal leren op sociaal gebied.
Hij heeft een rugzak, dus zou het niet beter zijn om te proberen hem naar het SO toe krijgen in een klas met alleen ASS-ers? Dan heeft hij misschien minder frustraties sociaal gezien op school en als hij die al heeft niet met de kinderen uit deze buurt.
Je kan natuurlijk nooit in de toekomst kijken, maar mijn dilemma is dus: op welke plek kan hij het meeste leren?
Kaatje
Syl
13-10-2013 om 18:11
normaal?
Jemig, wat een vervelende situatie.
Jammer dat de 'normale' kinderen op de huidige zo agressief zijn naar jouw kind (schoppen, slaan) Dat vind ik toch niet normaal hoor! Hoe komt dat eigenlijk? Was dat vorig jaar ook zo? Je hebt geen garantie dat er niet geschopt en geslagen wordt op een S(O. Veel is afhankelijk van de leerkracht merk ik. Is een klassenwissel mogelijk? Welke leerkrachten heeft de school nog voor je zoon in petto (groep 7 en 8). Dat zou ik mee laten wegen.
Ik weet niet of je er wat aan hebt maar in mijn situatie zit zoon op regulier onderwijs met rugzak. De klasgenoten gaan niet echt met hem om (wordt bijv nooit uitgenodigd voor verjaardagen) maar ze zoeken geen conflicten met hem. Iedereen respecteert elkaar. Hij is gewoon een beetje een aparte en dat wordt gewoon geaccepteerd. Hij heeft dit jaar zelfs een superjuf en dat maakt dat hij echt met plezier naar school gaat, ook al heeft hij dus verder geen vriendschappen in zijn klas. Daar heeft hij ook niet echt behoefte aan. Aan de andere kant is zoon gestart op een zorgboerderij met allemaal ass'ers, gelijkgestemden dus. Dan zou je verwachten dat dat soepeler loopt dan op school. Niet dus: hij kreeg het gelijk aan de stok met een andere ass'er die hem zelfs begon te slaan! Dat heb ik op de reguliere school dus nooit meegemaakt. Kortom: verwacht geen wonderen van 'gelijkgestemden'.
Kan je de juf niet vragen om de kinderen op te dragen je zoon met rust te laten? Weten de kinderen in de klas van zijn ass, wat dat is en wat de gevolgen zijn?
Kaatje
13-10-2013 om 19:24
re Syl
Er zitten andere kinderen in de klas die ook licht ontplofbaar zijn.
En dan is een misverstand gauw gebeurd: bv. zoonlief gaat altijd met de step naar school en zet hem altijd op een bepaalde plek. Een keer waren twee andere jongetjes hem voor, zette hun step daar neer, zoonlief zet (of gooit dat weet ik dus niet) die steppen aan de kant en zijn step daar neer (dat is mijn plek, alhoewel dat dit jaar geen vaste afspraak is). Die jongens pikken het niet, kortom conflict.
De andere kinderen in de klas weten niet wat er aan de hand is, dat is ook zo'n lastige. Wanneer is het verstandig dat wel te zeggen. Zoonlief is er nog niet aan toe, hij weet het zelf pas net een paar maanden.
Maar het zou wel handiger om te verantwoorden naar de rest zijn als de juf hem een speciale behandeling geeft die hij eigenlijk wel nodig heeft. Immers, van een kleuter verwacht je ook niet hetzelfde als van een bovenbouwer. En op bepaald vlak is hij gewoon een kleuter.
Binnenkort gaan ze met de hele klas aan de slag op sociaal gebied omdat de sfeer inderdaad snel explosief kan worden. Helaas is er geen parallelklas...
Kaatje
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.