alcedo atthis
11-10-2014 om 10:12
Wie weet hoe dit zit: Concerta afgewezen door inspectie?
Ik lees zojuist dit bericht op nos.nl.
http://nos.nl/artikel/708758-afgewezen-adhdpil-populair.html
Weet iemand hier meer van? Er wordt alleen maar over merknamen gesproken (Concerta, Ritalin) en niet over de werkzame stoffen. Zou het ook specifiek over die merken gaan? Mijn zoon gebruikt Concerta en ik heb echt nog nooit gehoord dat dit een afgewezen middel zou zijn. Ik vraag mij dan ook af wat er wel/niet klopt van dit bericht.
Afgewezen ADHD-middel populair
Duizenden volwassen ADHD-patiënten slikken een medicijn dat door de geneesmiddeleninspectie is afgewezen. Dat meldt het VPRO-radioprogramma Argos vanmiddag.
Het medicijn Concerta bezorgt de gebruikers een te grote kans op ernstige bijwerkingen zoals hartproblemen en agressie, oordeelde het College ter Beoordeling van Medicijnen in 2011.
Toch schreven psychiaters het medicijn in de twee daaropvolgende jaren aan 12.500 mensen voor.
Hartinfarct
Tot dusver zijn 326 meldingen van bijwerkingen geregistreerd, waaronder vier gebruikers die een hartinfarct kregen en vijftien meldingen van hartkloppingen.
Toch wil de Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie in een nieuwe richtlijn Concerta opnemen als eerst aangewezen middel. Een van de opstellers van die richtlijnen zegt in Argos dat Concerta op "niet-rationele gronden" is afgewezen; de inspecteurs zouden niet wetenschappelijk te werk zijn gegaan.
Regels overtreden
Hoogleraar gezondheidsrecht Legemaate denkt dat artsen die een afgewezen middel voorschrijven, de regels overtreden. "Die psychiaters zullen behoorlijk goed aannemelijk moeten maken dat wat ze doen, deugt", zegt hij in Argos.
Volgens de Inspectie voor de Gezondheidszorg kunnen medicijnen die niet op de markt worden toegelaten, "voor bepaalde individuele patiënten een meerwaarde hebben". In dat geval mag een arts zo'n middel voorschrijven.
Ritalin
Bij kinderen en jongeren met ADHD kiezen psychiaters veelal voor het geneesmiddel Ritalin. De Gezondheidsraad meldde afgelopen zomer dat het gebruik van Ritalin de afgelopen jaren is verviervoudigd.
Evanlyn
11-10-2014 om 10:54
Artikel klopt niet
Zowel in Ritalin als in Concerta zit methylfenidaat. Het enige verschil is dat Concerta voor een gereguleerde afgifte zorgt. Dus niet een heleboel in een keer, maar kleine beetjes in de loop van de dag. Als er een probleem was met methylfenidaat, zou je dat dus eerder verwachten bij Ritalin dan bij Concerta.
Het enige probleem met Concerta is dat het niet, of niet helemaal, vergoed wordt, omdat het te duur is en er een alternatief beschikbaar is (Ritalin dus). Maar dat is iets andersdan dat het afgekeurd zou zijn.
Als je er hartkloppingen van krijgt of al een hartprobleem had, kan je aan beide beter niet beginnen.
alcedo atthis
11-10-2014 om 11:08
daarom vraag ik mij af
Precies, de werkzame stof is gewoon hetzelfde.
Het artikel wekt de suggestie dat de meeste kinderen Ritalin krijgen (zouden ze hiermee specifiek het merk bedoelen of doelen ze alleen op 'kortwerkend') en volwassenen Concerta (zelfde vraag: het specifieke merk of alleen 'langwerkend'?).
Dat er dingen niet kloppen in het artikel, lijkt mij duidelijk. Maar wat klopt er wel? Waar zit de nieuwswaarde? En wat zou de geneesmiddeleninspectie dan hebben afgewezen en waarom?
alcedo atthis
11-10-2014 om 11:12
vanmiddag meer nieuws
Ah, ik zie dat de tekst inmiddels is aangepast.
"Vanmiddag meldt het radioprogramma Argos vanmiddag"
NOS weet blijkbaar voorlopig ook niet meer dan dit. Ik ga vanmiddag maar eens naar de radio luisteren.
Vogel
11-10-2014 om 11:18
Raar verhaal
Ik vrees dat het wel weer een geldkwestie zal zijn. Ja duh, natuurlijk zijn er bijwerkingen, maar bijwerkingen die wel bij Concerta maar niet bij Ritalin optreden?
Ben benieuwd wat er vanmiddag nog boven water komt....
Evanlyn
11-10-2014 om 11:48
bovendien
is Concerta echt niet afgewezen hoor, anders werd het niet voorgeschreven. Tot nu toe is het alleen niet het middel van eerste keu, dat is Ritalin (dus hetzelfde maar in een andere toedieningsvorm). En dat is inderdaad een centenkwestie.
Een medicijn dat geen (mogelijke) bijwerkingen heeft, heeft helaas ook geen werking...dan kom je uit bij Onno-druppeltjes (kom er maar in Onno).
Hortensia
11-10-2014 om 14:05
Och
Heel veel mensen krijgen puffertjes met dezelfde soort bijwerkingen en risico's. Hoor je niemand over.
Elisa Gemani
11-10-2014 om 14:18
Concerta
Het gaat hier om Concerta (langwerkend methylfenidaat), voorgeschreven aan *volwassenen* voor de behandeling van ADHD. In Nederland is methylfenidaat als medicijn alleen voor kinderen en adolescenten geregistreerd. Voor volwassenen kan het middel enkel door een arts off label worden voorgeschreven. Dit omdat volwassenen hogere doseringen nodig hebben, wat de kans op bijwerkingen laat toenemen.
Hier een artikel waarop de berichtgeving is gebaseerd:
http://www.nu.nl/algemeen/671628/experts-waarschuwen-voor-adhd-medicijnen.html
En hier meer informatie over de werking en het gebruik van methylfenidaat bij volwassenen:
http://www.psyq.nl/files/Files/PsyQ/Artikelen/ADHD%20bij%20volwassenen/Langwerkendmphbijvolwassenen.pdf
Wat kinderen en adolescenten betreft wil men Concerta als eerste keus gaan voorschrijven gezien het feit dat dit middel bij hun effectiever lijkt te zijn en minder bijwerkingen lijkt te geven dan Ritalin. Tegenwoordig wordt steeds vaker de generieke vorm voorgeschreven; dit in verband met de vergoeding van deze middelen.
Evanlyn
11-10-2014 om 18:52
Kortom,
Misinformatie dus. Het gaat om 2 verschillende dingen: Concerta gaat Ritalin van de eerste plaats verdringen bij kinderen (and about time too), en Concerta wordt nu nog niet wordt voorgeschreven aan volwassenen (Ritalin dan wel??).
Elisa Gemani
11-10-2014 om 19:29
ADHD medicatie
Alle vormen van methylfenidaat zijn nog niet geregistreerd als medicijn ter behandeling bij volwassenen. En inderdaad is het een goede zaak als Concerta eerste keus-middel wordt. Nu moet alleen nog Strattera komen te vallen onder te vergoeden ADHD-medicatie. Hele goede resultaten bij kinderen die niet tegen methylfenidaat kunnen maar je betaalt je blauw (gemiddeld €100 per maand!!!) Zoon en ik hebben volgende week een hoorzitting bij Argonaut Advies omdat ik het gewoonweg niet kan missen van mijn minimum-inkomen en hij het hartstikke nodig heeft... De zorgverzekering gaf al niet thuis dus dan maar hogerop...
Karmijn
11-10-2014 om 19:32
Vlgs mij
Ik heb de discussie vaag gevolgd, maar volgens mij gaat het erom dat hartkloppingen en hartinfarct iets vaker voor komen, bij volwassenen. (Logisch want gemiddeld gezien is het hart van een volwassene in een slechtere conditie dan dat van een kind. Daarnaast maken volwassenen met adhd vaker misbruik van middelen, roken ze vaker en zijn ze vaker te zwaar(? Toch?) . Dus het is waarschijnlijk dat een volwassene met adhd minder gezond is.
Maar ik wist al voordat zoon aan de medicatie ging dat het niet goed voor zijn hart kan zijn. Vandaar ook de halfjaarlijkse bloeddruk controle en de medische controle van zijn conditie, voor hij er mee startte.
Elisa Gemani
11-10-2014 om 19:45
Volwassenen
Ja, dat klopt. Er zijn logischerwijs meer risicofactoren bij volwassenen. En zeker in Amerika (waar deze discussie is ontstaan) wordt meer misbruik gemaakt van ADHD-medicatie. En deze medicatie wordt ook te makkelijk voorgeschreven aan mensen met hart- en vaatklachten, diabetes en obesitas en dan niet of niet goed genoeg gemonitord. Als je verder geen klachten hebt, is het risico op (ernstige) bijwerkingen niet groter dan bij andere medicatie.
Mijn zoon hoeft maar 1 keer per jaar voor controle van zijn bloeddruk, lengte en gewicht.
Vogel
12-10-2014 om 09:27
Helder
Elisa, bedankt voor je uitleg. Klinkt logischer dan de eerste berichten.
Elisa Gemani
12-10-2014 om 13:48
Paniekzaaierij
Ik vind het zo ontzettend treurig dat door dit soort uit het verband getrokken paranoia berichtgeving ADHD-medicatie een nog slechtere reputatie krijgt. Ieder medicijn heeft zijn voor- en nadelen. Maar mensen grijpen dit soort berichten aan om te zeggen: "Zie je nu wel, ik ga dit mijn kind niet geven". Dat klopt niet.
alcedo atthis
12-10-2014 om 14:49
precies Elisa
Precies Elisa.
Weet je, ik snap dat een gemiddelde redacteur niet alle ins en outs kent, en dat hoeft ook niet. Maar ik vind het onder de maat van NOS en NRC om zo'n bericht te plaatsen.
Ik denk dat menig psychiater dit weekend een volle mailbox heeft dankzij ongeruste patiënten.
Als je zo'n bericht wil gaan publiceren, dan hoor je je als redacteur toch op zijn minst af te vragen: het gaat over volwassenen, hoe zit het dan met de kinderen? Het gaat over een expliciet merk: gaat het alleen om dit merk, of bedoelen we ook deze medicijnen van een ander merk? Waarom zien artsen Concerta als voorkeursmedicijn en waarom schrijven ze dit zo veel voor?
Dan heb je er als lezer tenminste wat aan.
Dank voor je uitzoekwerk Elisa, interessant.
Leen13
12-10-2014 om 16:07
Argos
http://www.radio1.nl/popup/terugluisteren-programma/21/2014-10-11
ADHD bij volwassenen
Atomoxitine (Strattera) volgens Dick Bijl, hoofdredacteur van een medicatieblad, is slecht in het nieuws gekomen bijvoorbeeld door agressie en depressie als bijwerkingen.
Met de onderzoeken, zoals die aangeboden worden door de farmaceutische industrie, is ook van alles mis.
De onderzoeksgroepen worden gemanipuleerd.
Op de lange duur is Strattera uitgewerkt. Terwijl volwassenen het middel langdurig slikken.
Het CBG is uiteindelijk, ondanks ook de eigen kritiek, akkoord gegaan met registratie van Strattera. Bert Leuvens, de voorzitter van het CBG, meldt dat doorslaggevend was dat het uitsluitend bedoeld is voor patienten die het ook in hun jeugd al last hadden van ADHD en alleen geslikt mag worden als de patient in het dagelijks leven veel problemen ondervind van ADHD.
Leen13
12-10-2014 om 16:19
Concerta
Volgens de hoogleraar Trudy Lehue waren de onderzoeken zoals gepresenteerd door de farmaceut over Concerta/methylfenidaat onder de maat. En dat er veel ernstige bijwerkingen waren, als angst en depressiviteit, zonder dat er veel effectiviteit bleek.
Regelgevende autoriteiten zouden uit concurrentieoverwegingen over de effectiviteit hun mond moeten houden volgens Trudy Lehue en als dan de medicatie in andere media zeer positief aangeprezen wordt krijg je een verkeerde inschatting.
Volgens de onderzoeker Kooi is Concerta echter wel een goed middel. Jammer en onterecht dat het nog niet voor volwassenen is geregistreerd.
De onderzoeker herkent de kritiek, niet effectief/veel bijwerkingen, niet.
Volgens Kooi is sprake van angst voor stimulantie/medicatie. De discussie gaat niet over feiten maar over emoties.
Concerta is volgens Kooi wel het meest effectief.
Maar afgewezen door de autoriteiten als CBG en EMA.
Het wordt echter wel voorgeschreven door psychiaters en ingenomen door patiënten.
Volgens Dick Bijl is het nog nooit vertoond dat een middel dat door de autoriteit niet goedgekeurd is wel voorgeschreven wordt.
Ook al vanwege het risico bij volwassenen op hart- en vaatschade.
Er is een discrepantie.
karmijn
13-10-2014 om 22:26
reactie Sandra Kooij
http://www.psyq.nl/Nieuws/Nieuwsberichten?path=/News/PsyQ/medicatie-volwassenen-ADHD
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.